Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 og klokka

Startet av Milzit, onsdag 14. januar 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

Milzit

Jeg ser det er laget en overganger fra Model S plugg til Roadster i US som gjøre at man kan lade på 70 amp.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14817-Model-S-to-Roadster-adapter/page30

Vil denne kunne fungere i Norge?

Griffel

Sitat fra: Milzit på lørdag 27. desember 2014, klokken 00:10
Jeg ser det er laget en overganger fra Model S plugg til Roadster i US som gjøre at man kan lade på 70 amp.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14817-Model-S-to-Roadster-adapter/page30

Vil denne kunne fungere i Norge?
Siden Europisk S kontakt er forskjellig fra USA  kontakt må det nok noe annet til. Dessuten vil du ikke finne 230V 1 fas ladepunkt med så høy strømstyrke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Men hvis man kjøper en Roadster i dag og bilen ikke har garanti. Kan man få problemer hvis den originale laderen dør? Disse lages ikke lengre?


Griffel

Sitat fra: Milzit på lørdag 27. desember 2014, klokken 00:47
Men hvis man kjøper en Roadster i dag og bilen ikke har garanti. Kan man få problemer hvis den originale laderen dør? Disse lages ikke lengre?
USA model S ladekabel + adapter kan vel væere en nødløsning. Ellers kan jo det meste repareres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Schummi

Sitat fra: Milzit på lørdag 27. desember 2014, klokken 00:47
Men hvis man kjøper en Roadster i dag og bilen ikke har garanti. Kan man få problemer hvis den originale laderen dør? Disse lages ikke lengre?
Ikke noe problem å få kjøpt ny lader hos Tesla, men må nok få tilsendt lader fra USA. Jeg snakket med Tesla Drammen om dette før jul..

ravn

#5
Jeg bruker en vanlig type 2 til type 1 kabel med denne adapteren i enden https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/home

Lader fint på Salto ladestasjon på 32A hjemme og på jobb.

Har du nok strøm tilgjengelig i garasjen, så kjøper du en roadster quick charger på ebay, eller bygger en selv basert på openevse.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Milzit

Sitat fra: ravn på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:01
Jeg bruker en vanlig type 2 til type 1 kabel med denne adapteren i enden https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/home

Lader fint på Salto ladestasjon på 32A hjemme og på jobb.

Har du nok strøm tilgjengelig i garasjen, så kjøper du en roadster quick charger på ebay, eller bygger en selv basert på openevse.
Supert, takk for info. Jeg tenkte på å sette opp en Type 2 lader utendørs (til vår Citroen Zero), men jeg trodde ikke at jeg kunne bruke den til Roadster. (Håper å få byttet Citron->Roadster om en stund:-))

Men hva plugger du inn i denne adapteren? Det passer ikke med Type 2 - Type 1 kabel da dette er en overgang til J1772 som kun er i bruk i USA...?

ravn

#7
"J1772" de her snakker om er samme som vi kjenner som type 1 (som du har på c-zeroen din).

Egentlig veldig misvisende å si j1772, siden det egentlig er "språket de snakker", og sier ingenting om type plugg. Men på samme måte som type 2 "mennekes" har blitt valg som standard på europeiske ladestasjoner (og europeiske biler), er type 1 (leaf/c-zero,etc) blitt standard på ladestasjoner i usa.


"The CAN" adapteren er skikkelig bra håndtverk og anbefales på det sterkeste. Mye bedre enn løsningen Tesla selv leverer. Men den koster jo skjorta(som alle ladeprodukter), men disse er jo håndlaget av en kar så litt mer forståelse her.
Men den har en liten svakhet, den kutter ikke pilotsignalet når du vrir den ut av roadsteren (slik orginalkabelen gjør). Med andre ord, når du drar kabelen ut av bilen er den fortsatt spenningsatt. Så det anbefales sterkt at du alltid drar ut kabelen fra adapteren først, så tar adapteren ut av bilen. (Og motsatt når du starter lading, adapter på plass først, koble så til ladeplugg til adapteren). På den måten er det adapteren som slites, ikke ladeinntaket på bilen.

Et annet problem er at jeg ikke har fått den til å virke med "mode 2 type 1" kabler (feks c-zero sin ladekladd). Men via type 2 til type 1 kabelen min har den virket på alle ladestasjoner jeg har koblet den til (Har ladet på alt fra 5 til 32 A).

Så kort oppsummert:
Mode 3 type 2->type 1 kabel:

Sammen med
The Can adapter:


Og en dertil egnet mode 3 ladestasjon (hjemme eller offentlig) og du kan lade opptil 32A uten problem.


Tesla sin egen løsning finner du her http://shop.teslamotors.com/collections/charging/products/j1772-connector Samme prinsippet, bare kabel adapter istedenfor, som gjør at ladehåndtaket henger og slenger. Dyrere er den også.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Jens

Dette høres jo helt fantastisk ut! Hvordan bestiller man denne?

Bare så jeg er 100% sikker på at jeg forstår riktig: Med en Type 2 - Type 1 kabel kan man bruke denne på alle semihurtigladere, også de som leverer 32A 3-fase (selv om bilen kun trekker strøm på en fase)?
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

ravn

#9
Stemmer det. På en 32A trefase får du ladet med en fase, så ca 7kw lading (i motsettning til ca 1,6kw som den orginale schuko kabelen gir deg), veeeeldig merkbar forskjell :)

Helt nederst på den siden jeg linket til så står det email adresse. Du sender bare en mail til han og ber om å få kjøpe.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

MortenV

Hei

Jeg har bygget om min ladeplugg til å håndtere 70A strømstyrke og til å få Type 2 grensesnitt. Kort fortalt innebærer dette å bytte ut all internkabling i den sorte Teslapluggen til kabel med tilstrekkelig tverrsnitt.
Denne modifikasjonen muliggjør lading på alle type 2 ladestasjoner. Der hvor det er 43kW tilgjengelig er det mulig å ta ut 230V og 60A, altså ca 14kW.
Dette gir en ladefart (ved 170Wh gjennomsnittlig energibruk pr km) på ca82km rekkevidde pr time. Batteriet kan altså fylles fra tomt til fullt på ca 4 timer.

Prisen for delene er ca 2000kr.
Prisen for The Can og overgangskabel fra Type 1 til Type 2 som nevnt over er ca 7-8000kr.
Det er altså mye å spare dersom du er litt "handy" og har en helg til overs (det tar litt tid å gjøre jobben).

Jeg har også satt på en type 2 plugg på ladekabelen slik at jeg kan lade hjemme på 13A.

Bildene viser hvordan resultatet ser ut.

Dersom noen ønsker detaljert beskrivelse av jobben, materialliste, verktøyliste og el-skjemaer, så send meg en PM.
(Modifikasjoner gjøre på eget ansvar. Det kreves godt håndarbeid for at dette skal fungere på en sikker måte. Dette gjelder spesielt loddearbeidet.)
2014 Tesla Model S P85+
2012 Tesla Roadster

Milzit

Så bra, tusen takk for info. Godt å høre det er mulighet for Type 2 lading :)

Så ladepluggen på en USA og EU Roadster er helt lik? Leste litt om eksport av USA Roadster på TMC hvor noen mente dette var veldig vanskelig og at var mange forskjeller, men det går jo flere USA modeller her i Norge.

Jens

Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

MortenV

Sitat fra: Milzit på fredag 06. mars 2015, klokken 19:42
Så bra, tusen takk for info. Godt å høre det er mulighet for Type 2 lading :)

Så ladepluggen på en USA og EU Roadster er helt lik? Leste litt om eksport av USA Roadster på TMC hvor noen mente dette var veldig vanskelig og at var mange forskjeller, men det går jo flere USA modeller her i Norge.
Ladepluggen som går inn i roadsteren er den samme i US og EU.
2014 Tesla Model S P85+
2012 Tesla Roadster

ravn

Bare for å supplere.

Begynte å lage en slik adapter selv, men kom i prat med elbilhjelpen om dette.
Jeg skal nå teste ut en type 2 hann->type 1 60A  adapterkabel for dem, som sammen med "the can" vil la deg lade på 60A på offentlige 43kw ladere.
Noe dyrere enn å lage sin egen kabel, men i alle fall mye enklere (og alt av utstyr er godkjent for 60A, i motsetning til om man lager adapter selv).
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA