Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Ohm, onsdag 14. januar 2015, klokken 08:17

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Golfen på fredag 26. desember 2014, klokken 22:38
Mye som tyder på at varmen blir den samme både med og uten varmepumpe, men at bilens rekkevidde blir lenger med varmepumpe. Det ser også ut til at varmeapparatet fungerer omtrent som på en vanlig fossilbil. Dere som har en bil i garasjen får arrestere meg om det høres veldig feil ut.
Bilens rekkevidde blir ikke lenger i skikkelig kulde selv om man har varmepumpe. Den fungerer da ikke, og man bruker et varmeelement som er likt som i eGolf uten vp. Tar forbehold om at vw har funnet opp hjulet på nytt i eGolf med vp.  I hvert fall er det slik på Leaf.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen

"Feil elektrosystem" var akkurat den samme jeg fikk da jeg prøvde å fyre opp egolfen igår. Gikk altså bra på andre forsøk.

Den "skumleste" feilmeldingen jeg har fått ihittil er ett rødt bilikon med røde "ZZ" tegn på begge sidene og på taket. Det fikk jeg mens jeg kjørte. Meldingen forsvant etter noen sekunder og jeg har ikke fått den igjen på flere uker.

Ohm

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 27. desember 2014, klokken 02:04
"Feil elektrosystem" var akkurat den samme jeg fikk da jeg prøvde å fyre opp egolfen igår. Gikk altså bra på andre forsøk.

Den "skumleste" feilmeldingen jeg har fått ihittil er ett rødt bilikon med røde "ZZ" tegn på begge sidene og på taket. Det fikk jeg mens jeg kjørte. Meldingen forsvant etter noen sekunder og jeg har ikke fått den igjen på flere uker.
Mulig det er den front assistenten som slår inn. Har fått det et par ganger, en gang når et dyr løp rett foran bilen, og da jeg kjørte fort mot et kryss og en annen bil bråstoppet foran meg.

Så det er nok mer normalt enn den feil på elektrosystem. Blir vel en tur innom Møller på nyåret. Men har ikke store forhåpninger om at de vet hva feilen er. Dessuten, de er vel opptatt med å fylle olje og programmere eGolf med varmepumpe....
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Jepp... Ligg unna verkstedene noen måneder nå :)

Batteriene har ikke forvarming. Heller ingen aktiv varme under drift/lading såvidt jeg vet. Tømming og lading (hastighet) av batteriet vil bli redusert i streng kulde, men batteriet blir varmere ettersom man kjører.
e-Golf | X75D

Golfen

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 27. desember 2014, klokken 02:04
"Feil elektrosystem" var akkurat den samme jeg fikk da jeg prøvde å fyre opp egolfen igår. Gikk altså bra på andre forsøk.

Den "skumleste" feilmeldingen jeg har fått ihittil er ett rødt bilikon med røde "ZZ" tegn på begge sidene og på taket. Det fikk jeg mens jeg kjørte. Meldingen forsvant etter noen sekunder og jeg har ikke fått den igjen på flere uker.

Tretthetsvarsling er standard på e-golf, kan det kanskje ha vært det symbolet.

http://www.volkswagen.no/no/innovasjon-og-miljo/teknikk_og_innovasjoner/forerassistentsystemer0/tretthetsvarsling.html

Ellers ved den "feil elektrosystem" alarmen. Har noen sjekket spenningen på 12v batteriet ved den alarmen? Fikk nettopp samme alarm og trekant symbol på dieselbilen, og da var feilen lav batterispenning som følge av ladefeil. Har jo hørt at e-golfen har hatt noen tilfeller av at dette batteriet ikke har ladet. Var vel en biltest der de måtte ta av og på batteripol for å bli kvitt en liknende alarm.  Slå av på hele bilen blir vel også en slags "reset". Kan dette være en såkalt "normal" feil der 12v batteriet ikke skal lades dersom feks. lithium ion er under en viss spenning eller liknende, og så forsvinner alarmen av seg selv når lading starter? Hvis spenningen på 12v batteriet stiger sakte mens tenningen er på, og denne alarmen er aktiv, så får batteriet lading. Et fullt ubelastet batteri har 12,65-12,72V hvilespenning. Ved belastning synker spenningen, og den synker rolig helt til lading starter, da stiger spenningen rolig igjen. Er 12v batteriet fullt vil vel denne spenningen stabilisere seg en plass mellom 13,5 og 14,4V avhengig av intelligensen på ladereguleringen.

Ohm

Tretthetssymbolet er anderledes og med tekst om at du er trøtt å bør stoppe.

Ellers har jeg tenkt at feilmelldingen kan ha noe med 12 voltsbatteriet å gjøre. Nå har eGolfen fått ladet seg opp i natt, så da får vi se om det er feilmeldinger. Minus 18 og vi skal ut på tur, 4 i bilen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Audigaudi

Jeg synes varmen fungerer greit, etter 2-3 minutter kjøring kjenner jeg at det ikke er kaldt i bilen lenger (ute er det ca. -10 grader her nå). Jeg vil ikke påstå at det blir varmt i bilen, men at det kanskje holder en ca. 16 grader når jeg har satt termostaten til 22.
Som flere påpeker her suger varmapparatet godt med strøm. Kort tid etter oppstart skrev infotainment ca. 6,5kW når jeg stod stille. Så at varmeren bruker mye strøm er det liten tvil om. Det er utvilsomt den som setter begrensing i rekkevidde med dagens temperaturer.

En annen ting vi erfarte 1.juledag var at hurtiglading tar ca. tre ganger så lang tid ved ca. -14 grader.

Golfen

Litt teori fra ingeniørene i wolfsburg:
-10 grader er det punktet hvor den kommende varmepumpen vil være mest lønnsom, og da har volkswagen kalkulert 19% lenger rekkevidde. Varmepumpen gir ingen økt rekkevidde om du forvarmer og kjører mindre enn 30 minutter. Skalaene for varmepumpe og PTC varmer møtes ved -20 grader, da er det ikke lenger økt rekkevidde med varmepumpe. Det samme ved +14 grader. -5 grader skal gi 15% økt rekkevidde, og fra 0 til +10 grader skal varmepumpe bilene øke rekkevidden med 12%.   

Råde

#23
SitatVarmepumpen gir ingen økt rekkevidde om du forvarmer og kjører mindre enn 30 minutter.
Dette kommer ikke fra VW, men fra møller. Da de fant ut at de hadde tråkket i salaten mht varmepumpe og at leveringen av disse bilene ble forsinket mye, måtte de komme opp med argumenter som fikk folk til å gå over til bil uten VP. Faktum er (uten at jeg er varmepumpeekspert) at den går i gang, med en gang (og har effekt som andre varmevekslere, f.eks. AC i bilen) og den vil føre til en energibesparelse også ved forvarming - i det temperaturområdet du beskriver.

Resten av info ser ut til å komme fra VW. Om det er lavoratoriedata eller fra Golf 6 elprototype eller golf 7 prototype er uklart for meg. Vw skriver også 36 (eller 32) % lenger rekkevidde et annet sted.
e-Golf | X75D

grorudklovnen

Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 06:37
Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 27. desember 2014, klokken 02:04
"Feil elektrosystem" var akkurat den samme jeg fikk da jeg prøvde å fyre opp egolfen igår. Gikk altså bra på andre forsøk.

Den "skumleste" feilmeldingen jeg har fått ihittil er ett rødt bilikon med røde "ZZ" tegn på begge sidene og på taket. Det fikk jeg mens jeg kjørte. Meldingen forsvant etter noen sekunder og jeg har ikke fått den igjen på flere uker.
Mulig det er den front assistenten som slår inn. Har fått det et par ganger, en gang når et dyr løp rett foran bilen, og da jeg kjørte fort mot et kryss og en annen bil bråstoppet foran meg.

Så det er nok mer normalt enn den feil på elektrosystem. Blir vel en tur innom Møller på nyåret. Men har ikke store forhåpninger om at de vet hva feilen er. Dessuten, de er vel opptatt med å fylle olje og programmere eGolf med varmepumpe....
Jeg satte ned hjemmeladeren fra 16A til 10A (vanlig stikkontakt) etter gårsdagens tur og diverse feilmeldinger. Idag var det like kaldt og jeg fikk ingen feilmeldinger! Mitt tips er derfor dersom du får slike meldinger om å prøve det samme.

Ohm

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 27. desember 2014, klokken 17:50
Sitat fra: Ohm på lørdag 27. desember 2014, klokken 06:37
Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 27. desember 2014, klokken 02:04
"Feil elektrosystem" var akkurat den samme jeg fikk da jeg prøvde å fyre opp egolfen igår. Gikk altså bra på andre forsøk.

Den "skumleste" feilmeldingen jeg har fått ihittil er ett rødt bilikon med røde "ZZ" tegn på begge sidene og på taket. Det fikk jeg mens jeg kjørte. Meldingen forsvant etter noen sekunder og jeg har ikke fått den igjen på flere uker.
Mulig det er den front assistenten som slår inn. Har fått det et par ganger, en gang når et dyr løp rett foran bilen, og da jeg kjørte fort mot et kryss og en annen bil bråstoppet foran meg.

Så det er nok mer normalt enn den feil på elektrosystem. Blir vel en tur innom Møller på nyåret. Men har ikke store forhåpninger om at de vet hva feilen er. Dessuten, de er vel opptatt med å fylle olje og programmere eGolf med varmepumpe....
Jeg satte ned hjemmeladeren fra 16A til 10A (vanlig stikkontakt) etter gårsdagens tur og diverse feilmeldinger. Idag var det like kaldt og jeg fikk ingen feilmeldinger! Mitt tips er derfor dersom du får slike meldinger om å prøve det samme.
Pussig, jeg gjorde omvendt, byttet fra 10 amperkabel til 16 amp kabel i går. Dette pga bedre effekt på forvarmingen. Ingen feilmeldinger hos meg, nesten like kaldt som i går.

Med dagens kjøring, ca 4 mil, viste gjettometeret ca 12, reelt vill jeg nok klart 10. I morgen blir det mulig langtur på 12 mil, så da får vi se om det er teknisk mulig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: Golfen på lørdag 27. desember 2014, klokken 16:14
Litt teori fra ingeniørene i wolfsburg:
-10 grader er det punktet hvor den kommende varmepumpen vil være mest lønnsom, og da har volkswagen kalkulert 19% lenger rekkevidde. Varmepumpen gir ingen økt rekkevidde om du forvarmer og kjører mindre enn 30 minutter. Skalaene for varmepumpe og PTC varmer møtes ved -20 grader, da er det ikke lenger økt rekkevidde med varmepumpe. Det samme ved +14 grader. -5 grader skal gi 15% økt rekkevidde, og fra 0 til +10 grader skal varmepumpe bilene øke rekkevidden med 12%.
Ingen tvil om at varmepumpe gir lenger rekkevidde, men den gir ikke lenger rekkevidde enn eGolf har i dag på sommeren. Og det er ikke 19 mil som reklamen sier.

Men nå er det virkelig ikke lenge til vi får svarene. Gleder meg til rapport fra ventefolket.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Golfen

#27
 Her er bilde av et skjema som sammenligner PTC heater og varmepumpe. Sikkert et skjema som noen har sett før, men det var ihvertfall nytt for meg

Ohm

Litt artig at rekkevidden ikke går Lenger enn til 16 mil, og at grafen snur ved 20 graders utetemp På ca 15 mils rekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Nickelilltroll

Sitat fra: Ohm på fredag 26. desember 2014, klokken 23:18
@grorudkloven: litt slit i kulden du også ser jeg. Tenkte at hurtiglading ikke var noen vits å prøve i dag med eGolfen. Ang powermeteret, så gikk det etter hvert over på high hos meg også. Mulig batteriene blir varme av bruk? Vet ikke om eGolf har varme på batteriene? Kjente på alle slanger i motorrommet, alle var iskalde, motoren også. De eneste varme, var de som går inn i bilen i forbindelse med varmeapparatet.

Fikk også feilmelding på testturen min nå i kveld, men bilen startet likevel, så da spiller vel ikke det noen rolle. Lurer på hva feilmeldinger betyr da.bselve landingen gikk tregt i dag, så jeg fikk ikke så mye strøm på før ny testtur. Derfor har jeg ikke så mye interessante tall å komme med. Lader i natt, regner med en litt lengre testtur i morgen. Fortsatt 17 minus, grei varme og ikke noe is/dugg på rutene. Normal mode, Klima auto, 22 grader og sterk modus på klima.


Forøvrig har jeg funnet en billig og bra løsning for oppvarming. ( he he)
Haff...Haft samme feilmelding siden den 21. dec. Men blitt borte etter en start/stopp-"reset". Siden 3 dager har vi hatt rundt ca -10-17 grader her på Lillehammer, fra igår har det kun stått "feil, elektrosystem-stop!" i mitt display og bilen vil ikke starte i det hele tatt!!!! :'( :'( :'(

Moterte en defa kupeværmer tidligt idag, full guffe i 5 timer....samme resultat. Bilen vil ikke starte. Temp, -14.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA