Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Ohm, onsdag 14. januar 2015, klokken 08:17

« forrige - neste »

Ohm

Hatt en liten vintertest i dag. Minus 21,5.  Ikke forvarmet bil, da carnet ikke ville det i dag. Kjørte en drøy mil. Grei temperatur, men ikke for varmt. Den trakk av 75 km på rekkevidden i starten, men etter noen km trakk den bare av 38 km, der lå den resten av turen. På tomgang trekker den 6,2 kw.  Forbruk 26,5 kWh /100km

Fikk 2 feilmeldinger ved oppstart, og powermeteret lå omtrent midt på normal, før den krøp mot high.

Noen som har erfaringer i skikkelig kulde?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Nei, men det er fint du kommer med slike rapporter. Jeg har lest om leaf og Zoe folk som klager over at de ikke får det varmt. En leaf med start i +5 i garasje og ut i under -20, en annen i kald bil med maks på varme hvor det ikke var mer enn 12 - 14 inne i bilen. Dine rapporter lover godt n
e-Golf | X75D

Ohm

Ja, jeg leste om det på Nissanforumet jeg også. Ser ut til at euroleaf bare har 4 kw varmeelement.

Prøver å ta en runde etterpå også. Ny rapport kommer ..
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jan-c

Sitat fra: Ohm på fredag 26. desember 2014, klokken 17:44
Ja, jeg leste om det på Nissanforumet jeg også. Ser ut til at euroleaf bare har 4 kw varmeelement.

Prøver å ta en runde etterpå også. Ny rapport kommer ..
Dine rapporter (og kanskje noen andre?) er gull verdt, selv om jeg ikke får testet før neste vinter ;-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Golfen

#4
Veldig artig å se at bilen fungerer i såpass kaldt klima. Bilene uten varmepumpe har elektrisk varme levert av:

http://www.eberspaecher.jp/nc/en/press/individual-view/article/heat-and-range-volkswagen-e-golf-uses-ptc-solution-from-eberspaecher-catem/8876.html

Denne ptc løsningen gir garantert full effekt ved kald utetemperatur. Det er få som vet så mye om den kommende varmepumpen, men jeg tviler på at golfene med varmepumpe har både ptc varmeelementer og varmepumpe. I såfall er det ikke sikkert varmepumpen leverer like mye effekt i såpass kaldt klima. Men det blir naturligvis  noe vi får svar på når den versjonen kommer. Uansett veldig artig med slike tråder der bilen testes i forskjellige situasjoner. Dette med kulde og rekkevidde er vel noe de fleste er nysgjerrige på.

Marius Engel


Sitat fra: Golfen på fredag 26. desember 2014, klokken 19:05
Veldig artig å se at bilen fungerer i såpass kaldt klima. Bilene uten varmepumpe har elektrisk varme levert av:

http://www.eberspaecher.jp/nc/en/press/individual-view/article/heat-and-range-volkswagen-e-golf-uses-ptc-solution-from-eberspaecher-catem/8876.html

Denne ptc løsningen gir garantert full effekt ved kald utetemperatur. Det er få som vet så mye om den kommende varmepumpen, men jeg tviler på at golfene med varmepumpe har både ptc varmeelementer og varmepumpe. I såfall er det ikke sikkert varmepumpen leverer lile mye effekt i såpass kaldt klima. Men det blir naturligvis  noe vi får svar på når den versjonen kommer. Uansett veldig artig med slike tråder der bilen testes i forskjellige situasjoner. Dette med kulde og rekkevidde er vel noe de fleste er nysgjerrige på.

Den har mest sannsynlig vp og elektrisk varme. Fordi at når den skal gi varme, uten ac, virker varmepumpen som en vanlig varmepumpe som leverer varme (ikke tørket luft).
Når den skal kjøle virker varmepumpen som en Air Conditon som kjøler (og tørker) luften.
Når du skal ha varme i bilen, men samtidig ha på ac, virker varmepumpen som en tørker (kjøler), deretter blir luften varmet opp av varmeelementet.

Mest sannsynlig er det slik systemet er bygget opp, for en varmepumpe kan ikke tørke (kjøle/"kondisjonere") luften samtidig som den gir varme.

Golfen

Jeg var litt overrasket over at ptc heateren i e-golf er en kjølevæske heater, og ikke en luftkanal heater. Muligens  er dette fordi alle e-golfene har aircondition uavhengig av om de har det vi kaller varmepumpe. Det kan ikke være store væskemengden i dette systemet. Noen som vet hvor lang tid det tar fra man trykker start, og til varm luft kommer ut av dysene en vinterdag?

Ohm

Det er noen liter væske i varmesystemet. Ac systemet er eget opplegg. Tror det er 2 grunner til denne konstruksjonen: 1: likt som på fossilgolf, enklere å produsere. 2: jevnere varme med vannbåren varme.

Det tar noen minutter før den blåser varmt.

Siden eGolf har vannbåren varme, bør det være enkelt å montere webasto eller eber i den. Da tror jeg bilen ville vært 100%. Ved å skru av varmen i dag, i 21 minus, fikk jeg estimert sommerrekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Golfen

Ja, da ser jeg absolutt at en brennstoff varmer kan plasseres uten å ramponere bilen. Har selv en eber i volvoen, og det er ikke store klumpen. Til rett pris kunne en slik varmer fungert bra de få gangene man må rekke ekstra langt.

Ohm

Jeg skal montere, venter på varmeren. Deilig å få skikkelig varm bil og lang (lengre) rekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Jaro

Jeg er meget fornøyd med med varmen i bilen så langt.  Etter to-tre minutter kan en tydelig kjenne at varmen siger på.  Synes faktisk den blir kjappere varm enn diesel-Tiguanen.
Har dog ikke testet den i mange kuldegrader, men ned til 5-6 kalde så er jeg svært happy.

Når Car-Net blir mer stabilt så vil dette blir helt supert. 
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Råde

Forslag for å se effekt av varmepumpe/varmekolbe i bil med og uten VP slik at vi kan sammenligne når VP bilene kommer:

Avlese forbruk uten andre strømsluk etter 0, 1, 5 og 10 min i 0, -5, -10 og -20 grader.

Mode normal, klima sterk, auto, AC av, 22grader.
e-Golf | X75D

Golfen

Mye som tyder på at varmen blir den samme både med og uten varmepumpe, men at bilens rekkevidde blir lenger med varmepumpe. Det ser også ut til at varmeapparatet fungerer omtrent som på en vanlig fossilbil. Dere som har en bil i garasjen får arrestere meg om det høres veldig feil ut.

grorudklovnen

#13
Sitat fra: Ohm på fredag 26. desember 2014, klokken 16:20
Hatt en liten vintertest i dag. Minus 21,5.  Ikke forvarmet bil, da carnet ikke ville det i dag. Kjørte en drøy mil. Grei temperatur, men ikke for varmt. Den trakk av 75 km på rekkevidden i starten, men etter noen km trakk den bare av 38 km, der lå den resten av turen. På tomgang trekker den 6,2 kw.  Forbruk 26,5 kWh /100km

Fikk 2 feilmeldinger ved oppstart, og powermeteret lå omtrent midt på normal, før den krøp mot high.

Noen som har erfaringer i skikkelig kulde?
Startet idag i -10'c.

Problemer:

1. Bestilte forvarming via app og alt så ok ut. Imidlertid kom det ingen varme.
2. Startet ikke først. Kom feilmelding om noe strømproblemer. Startet på andre forsøk.
3. Luft til sidevinde på førersiden er for svak. Den klarer ikke å holde hele sidevinduet fri for is. Bak er det fortsatt is på innsiden etter en time.
4. Rekkevidden er knapp i -10 til -16'c. Halv tank ga 38 km. Etter ca. 45 km fra "full" sluttet varmeapparatet å fungere for å spare på resten av batteriet.
5. Hurtigladeren nektet å lade min egolf (Leafen fungerte ved siden av). Fortum klare ikke å løse det problemet etter 3 forsøk.
6. Powermeteret startet på halv pupp og økte til full etter 10 km.

Jeg har tidligere opplevd en gang at førerdøren ikke ville lukke seg når været skiftet til kaldt (fra pluss til minus).

Ohm

@grorudkloven: litt slit i kulden du også ser jeg. Tenkte at hurtiglading ikke var noen vits å prøve i dag med eGolfen. Ang powermeteret, så gikk det etter hvert over på high hos meg også. Mulig batteriene blir varme av bruk? Vet ikke om eGolf har varme på batteriene? Kjente på alle slanger i motorrommet, alle var iskalde, motoren også. De eneste varme, var de som går inn i bilen i forbindelse med varmeapparatet.

Fikk også feilmelding på testturen min nå i kveld, men bilen startet likevel, så da spiller vel ikke det noen rolle. Lurer på hva feilmeldinger betyr da.bselve landingen gikk tregt i dag, så jeg fikk ikke så mye strøm på før ny testtur. Derfor har jeg ikke så mye interessante tall å komme med. Lader i natt, regner med en litt lengre testtur i morgen. Fortsatt 17 minus, grei varme og ikke noe is/dugg på rutene. Normal mode, Klima auto, 22 grader og sterk modus på klima.


Forøvrig har jeg funnet en billig og bra løsning for oppvarming. ( he he)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA