Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endelig - åpne ladeluken med fob :)

Startet av Jejl, tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

ctr46

Charge State: Complete
SOC: 100%
Range: 483,7 km
Estimated Range: 332,8 km
Ideal Range: 386,9 km

Bil gått 22.000 levert mars 2014.
85D

sigurdi

@Neon professoren som det mest sansynlig tenkes på er Jeff Dahn.
Du finner et lengre foredrag om han i denne tråden, og på slutten sant i linken til TMC forum er det endel spørsmål til han om lading og levetid.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15092

Konklusjonen hans er kanskje klar at lading under 0.5-1C (42-85KW på et 85kWh batteri) ikke har noe innvirkning på reduksjon i kapasitet, men tiden som battericellene har spenning over 4.1v har stor betydning pga da er både anode og katode svært reaktiv og permanente bindinger til elektrolytten kan oppstå.
Hurtiglading som da blir over 85kW har betydning, spesielt om ikke batteriene har temperatur kontroll. Men han poengterer at dette tar elektronikken i moderne elbiler seg av. Lagring er lav temperatur gunstig for litium ion.
Konklusjonen til brukere var da at å lade kjapt opp til 100%, for så å kjøre bilen umiddelbart etter den var ferdig ladet gir kortest tid på over 4.1v og blir det beste.
Men noe av denne tiden fra ca 90% til 100% reduseres effekten så mye at det spørst hvor mye tid en egentlig sparer på f.eks 22kW sammenlignet med 3.6kW lade effekt
(Det begynne å bli bra enighet om at det ser ut som Tesla tillater 4.15v pr celle som Max lading i Range Charge, så normallading til 90% havner mellom 4 og 4.1v en plass, så hva du lader bilen på opp til 90% har da mye mindre betydning.
Lade opp til 100% og la batteriet stå fulladet konstant, er det værste du kan gjøre og gir reduksjon i kapasitet. (Tesla er 100% ca 90% så hjelper noe)
Han poengterer også at når batterikapasiteten går opp, vil vi som forbrukere se 100% når batteriet er ladet til 80, slik at levetiden blir mindre bruker avhengig.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

For moroskyld har jeg ladet tre ganger til 100% siste par ukene.
Første gang fikk jeg 374tkm
Andre gang fikk jeg 377tkm
Tredje gang hadde jeg 380tkm når jeg dro ut kabelen (lading var ikke ferdig, men tidsangivelsen var "calculating").

Det laveste jeg har vært i perioden er 8tkm, med andre ord langt ifra tomt. Jeg ser derfor ikke bort ifra at flere dype utladinger med påfølgende lading til 100% vil gi høyere maks tkm, men siden tallet er lite interessant gidder jeg ikke fortsette :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

I juleferien så kjørte jeg ofte batteriet langt ned, men ladet fullt kun 2 ganger.

På tur sørover ankom jeg SC Grong med 7km (typical) og ladet til 100%.
Da fikk jeg 380km rekkevidde.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

trygvelo

Fikk 367 nå i jula, men det stod fremdeles calculating og det tok noen km kjøring før tkm gikk nedover. Dette er første gang jeg har ladet fullt på nesten et år. I vår bil er forresten tkm basert på 200 wh/km, dette har jeg gjentatte ganger testet i praksis, ligger jeg under 200 wh/km i forbruk bruker jeg færre tkm enn faktiske km. Jeg har forstått det slik at mange har tkm basert på forbruk på rundt 190 wh/km, derfor vil nok disse se en del høyere maks enn det jeg får.

mj

Ligger fastt rundt 388-390 men opplevde før jul på vei til Berlin 396 og den ladet fremdeles. På tilbakeveien var det 390 igjen. Noen som kan ha en forklaring på dette ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

sigurdi

Kalkulert kapasitet er uansett hvordan en snur og venner på det kalkulert med parametre fra batteriet som spenning nivå på celler, temperatur osv osv.
Men siden batterier er kjemiske og den kjemiske reaksjonen ikke er helt linjær, endrer seg med temperatur osv osv vil aldri en kalkulasjoner bli 100% nøyaktig.
Samtidig vil en få litt ubalanse blandt cellene (celleblokkene), noe som er helt naturlig siden strømmen tar letteste vei i et batteri også)
Kalkulasjoner blir bedre og bedre etter som mer og mer erfarings tall blir tilgjengelig, men vil nok ikke bli 100%.
Eneste nøyaktige er å lade batteriet helt opp, med cellebalansering og helt ut med nøyaktig utstyr, som en har kontroll på allt av virkningsgrader, temperaturer osv.
Men samtidig så er ikke batteriet dårligere om en lavere verdi viser, så lenge det er kalkulasjoner som er blitt litt "ukalibrert" over tid.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

ihlhaug

- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tesla P85D

Litt off topic, og sikkert andre innlegg med svar på mitt spørsmål. Men hvor mange kw av de 85kw er faktisk tilgjengelig?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA