Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endelig - åpne ladeluken med fob :)

Startet av Jejl, tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

Hyperstress

Brukte 12kw, da pausene var fra 1-3 timer hver, så bilen var kald. Godt mulig den brukte mindre. Uansett, feel free til å bruke infoen som du vil :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Ah, tolket med andre ord feil. Verdifull måling. Kan se ut som 5kwh mangler på bilene som har mistet 20tkm "over natta" da med andre ord.

TeslaK

Sitat fra: Jejl på mandag 29. desember 2014, klokken 16:55
Noe som var veldig merkelig når jeg ladet til maks på fredag, var at den fremdeles sto på maks (467km) etter  6,6km kjøring på motorveien i 100 km/t selv om det sto at jeg hadde forbrukt ca 350 wh/km.
Jeg hadde også 15 kw tilgjengelig på regenereringen allerede fra start. Hvordan er det mulig hvis batteriet er fullt? Full regenerering fikk jeg allerede etter litt over en mil. Mener at det tok mye lengre tid å få full regenerering før?

Da er det ikke bare meg som har opplevd dette. Jeg ladet til 100% og fikk 359 km, sto lenge (45 min.) og balanserte på 359 uten at typical range tallet økte. Begynte å kjøre og range tallet gikk ikke ned før etter ca. 10 km i 90-110 km/t.. Har meldt det inn til Tesla med eksakt tidspunkt men ikke hørt noe ennå..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

TeslaK

Jeg tror det er en bug i algoritmen for estimering av gjenværende energi i batteriet. Ifølge denne artikkelen er det ikke mulig å beregne kapasitet nøyaktig hvis man aldri går under 10% soc.

http://liionbms.com/php/wp_soc_estimate.php

Tror det hadde vært bedre hvis Tesla hadde målt kapasitet nøyaktig på årlig service og programmert inn målt kapasitet da. Så blir det ørlite grann feil etterhvert som året går til neste service. Kan evt. legge inn en viss degradering pr km kjørt..

Hadde også vært interessant å fått oppgitt restkapasitet på hver service.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

jazzwheel

Og med den "brick-protection" thresholden Tesla har lagt inn så vil 10% SOC i praksis si at man må kjøre ned mot 0% i displayet?

TeslaK

Ja, på 0 km skal det vel være 9 kWh igjen så litt over 10% soc. Min teori er at min bil og enkelte andre har 13-14 % soc når det står 0 km siden beregningen av soc ikke er nøyaktig nok og blir gradvis mer og mer feil når man klattlader rundt 50%. I praksis får vi da redusert rekkevidde siden vi ikke kjører ned under 0.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

#51
Hvordan tenker du at mange har opplevd at nøyaktig 20km forsvant over natta med softwareoppdatering passer inn i den teorien?

Kunne vært interessant å kjøre fra 100% til bilen stoppet en gang for å få noen fakta på bordet. Måtte så klart hatt et digert aggregat ombord som man kunne slenge ut og lade nok til å komme seg f.eks. en SC.

TeslaK

Tja, kan godt hende jeg tar feil.. har ingen god forklaring på hvorfor det har skjedd ifm en bestemt oppgradering. Eneste måte å komne til bunns er vel å kjøre ned fra 100% til bilen stopper..men det er jo litt ugreit.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

OleJA

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. desember 2014, klokken 12:26
Saken er at de ikke har gjort det på alle bilene, bare en andel..... Tipper det gjelder biler med D-pakke av en bestemt serie,...

Fikk inndratt 20tkm på min B-pakke med FW6.0. Dvs, egentlig fikk jeg først 20km ekstra ved oppgradering til 5.9, disse forsvant så igjen ved oppgradering til 6.0.

Ser forøvrig på TMC forumet at enkelte med seine FW6.0 (2.0.125?) melder om 10miles ekstra rekkevidde igjen.  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

finn_roen


sims

Er vel ikke så rart at man kan miste 20tkm i forbindelse mer FW oppgradering. Jeg opplevde det samme - men har fått tilbake minst 10tkm i forbindelse med en kjøring ned til lav SoC. Kan være de har endret algoritmen for kapasitetsberegning, og at noen "nye" variable ikke har fått nok erfaringsdata enda.

OleJA

Sitat fra: sims på tirsdag 30. desember 2014, klokken 11:00
Er vel ikke så rart at man kan miste 20tkm i forbindelse mer FW oppgradering. Jeg opplevde det samme - men har fått tilbake minst 10tkm i forbindelse med en kjøring ned til lav SoC. Kan være de har endret algoritmen for kapasitetsberegning, og at noen "nye" variable ikke har fått nok erfaringsdata enda.
Har tenkt det samme ja. Har selv aldri vært under 50'ish km, og ladet til 99% kun få ganger. Er vel mulig at batteriet mitt har for lite erfaringsdata til å gi et korrekt estimat av rekkevidden.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. desember 2014, klokken 20:23
Hvordan tenker du at mange har opplevd at nøyaktig 20km forsvant over natta med softwareoppdatering passer inn i den teorien?

Kunne vært interessant å kjøre fra 100% til bilen stoppet en gang for å få noen fakta på bordet. Måtte så klart hatt et digert aggregat ombord som man kunne slenge ut og lade nok til å komme seg f.eks. en SC.

En måte å teste om 0 km tilsvarer forskjellig soc er å kjøre ned til 0 km, plugge inn på supercharger og lese av batterispenningen idet bilen starter å lade. Batteriet må være varmt.

Hvis det er stort avvik i spenning fra bil til bil er soc forskjellig.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

ebbrey

Har vært nede i 0 tkm og tatt litt av reserven et par ganger. (maks 1-2km) Lader stort sett 16/32A 1 fas. 90% daglig 100% 4-5 ganger. SC 10 ganger. Mistet 20km for et par mnder siden selv. 100% 373 tkm nå.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Tesla P85D

Sitat fra: kseitzberg på mandag 29. desember 2014, klokken 00:21
Jeg har set en youtube video på et tidspunkt med en amerikansk professor inden for batteriteknologi.

Han påstod at når batterier bliver brugt hurtigt (hvilket de jo gør på TMS), så skal de også lade hurtigt.

Jeg har en formodning om at han har ret. Jeg lader altid 400v - 32a og dermed en fuld ladning på lige omkring 4 timer - og rigtigt meget på SC'er.

Har en del venner der også kører TMS i Danmark, og en del lader meget hjemme - dog med max 16a på 400v - nogle endnu lavere.

Når man sammenligner deres max range - så har de en lavere kapacitet end jeg, og kunne derfor formode at ladestyrke og kapacitet over tid hænger sammen, men det er blot en tanke. Fra dag 1 har jeg logget alle data fra min TMS - hvilket også betyder at den aldrig går rigtigt i sleep mode, men med over 10 mio rækker data, kan jeg konstatere at mit batteri aldrig har vist tegn på degradering.

Laver en del max charges, og gerne 10 stykker i træk for at balancere batterierne. Men så sørger jeg også for at batteriet bliver luftet godt imellemtiden - altså kørt ned under 30% og ladet 100% op igen - max 10 gange i træk. Men lader heller aldrig bilen stå med en 100% ladning - når den bliver ladet op normalt er det til 90%.

Bruger en scheduler jeg har lavet til at forvarme bilen om morgenen, og lade det sidste på inden jeg skal ud og køre lange ture (kører mandag morgen 200 km), så lader op til ca 98%, så batterierne er varme inden jeg kører - og forvarmer kabinen.

Lader hurtigt, og bruger hurtigt. Lader til 100% og bruger så til omkring 80, og parkerer for natten (tilsluttet strøm - uden at lade). Lader om morgenen til ca 98 og kører så en lang tur. Lad, brug og hold batterierne mellem 20 og 90% - top dem op, og brug igen hurtigt. (Husk i DK må vi køre 130..)

Det kunne være interessant at lave en egentlig undersøgelse af degradering og lademønster/styrke.

/Ken

Noen som har noen formening om dette kan være en bedre måte og opprettholde kvaliteten på batteriet?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA