Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endelig - åpne ladeluken med fob :)

Startet av Jejl, tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

Hyperstress

En må vel forvente å kunne miste opptil 10% av kapasiteten ila første året? Og så flater det mer ut.
Er gamle og nye målinger gjort i samme temperatur?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Ja. Igjen, dette skjedde over natta med softwareoppdatering. Ingen reduksjon overhodet de første 10mnd og 38.000km.

eadie

394 typical på 100% SOC. Kjørt 9000km. 3-4 superladinger og maks 7/8 100% ladinger totalt.
Lader oftest på 32A 1-fas via Saltoboks
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Øyvind.h

375tkm i dag. Men ladet sjeldent til 100%, og vet av erfaring at jeg kan presse tallet opp ved å la bilen stå en del på 100% og lade helt opp flere ganger på rad. Gjerne kombinert med treg lading (eks 16a).

Når bilen var ny fikk jeg ca 400tkm. Har nå kjørt 25.000 og eid bilen 16 måneder. Batteriet i seg selv tipper jeg er nærmere to år gammelt. B-type.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tho

Nettopp ferdig med 100% lading. Første på et par måneder.

391.5km Typical/Ideal (489.4 Rated)

Før i år fikk jeg bare 370 (på 6.0 med 5.9/5.8 fikk jeg 404km) jeg tror forklaringen er at jeg hadde en veldig dyp utladning i går. Hadde igjen 2km(! :o !). Lada så opp til 90% videre opp til 100% nå. Jeg vil tro jeg får et veldig godt estimat nå pga den dype utladning fordi algoritmen har hele skalaen å jobbe med.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Da har jeg kjørt langt i dag fra makslading og med godt forvarmet bil. Mine beste beregninger gir at det er 75kwh tilgjengelig for kjøring, inkludert 5kwh under null. Så enten har man gjort ca. 5 kwh utilgjengelig i software eller så er disse kwh' ene flyttet under null. Dette bekrefter erfaringene etter sw oppdateringen tidlig i september så langt; bilen går nå et par mil kortere før måleren viser null forutsatt samme forbruk.

SC nå før de siste milene hjem. Det var for øvrig ikke nødvendig på denne turen før.

eadie

Så da rekker Muff en biffsnadder på Fjordkroa mens han lader...

Dersom det et 75 kwh tilgjengelig vil det reelt tilsi en range på ca 30 mil nå på vinteren, gitt 250w/km
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Thor2014

30 mil virker kort. Mener det var mer før?
Hva skjer med P85d da? Litt småskeptisk.

eadie

Mitt eksempel er jo ved 250w/km som ikke er uvanlig i kulda.

Men la oss si 230W/km istedet, da er 75kW ca 32.5 mil (7500/230)
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

TeslaK

Sist jeg målte fikk jeg ca. 71 kWh fra 100% ned til 0 km. De har nok en god grunn til å øke bufferen i bunnen men syns de kunne vært mer åpne om det og gitt litt info om hvorfor.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Hvis man har økt reserven ut over de opprinnelige 5kwh under null uten å informere har de jo i praksis redusert rekkevidden. Ingen med vettet i behold som regner inn reserve der. For min egen del har dette resultert i noe mer lading og at jeg må starte turene med høyere SOC enn før for å være sikker på å ha tilstrekkelig reserve. Må lade til 100% oftere.

Hyperstress

Som nevnt tidligere her så kan jo alder/slitasje være en av grunnene til at en ikke oppnår det en gjorde før. Ditt batteri, Muffinman, må jo begynne å dra på årene nå :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#27
Vet ikke hvor mange ganger jeg er nødt til å gjenta dette, men: 20tkm forsvant med softwareoppdatering i forbindelse med DU-bytte, og med den tilsvarende rekkevidde. Før det har den vært stabil gjennom 10 måneder og 38.000km. Nå har jeg kjørt omtrent like langt som bb når han vurderte en eventuell reduksjon i kapasitet til ikke målbar.

Jeg er ikke alene om å oppleve at tilsvarende rekkevidde forsvinner over natta med oppdatering, og flere mener også, i likhet med meg, at rekkevidden er redusert tilsvarende. Ihvertfall ned til måleren viser null.

TRM

Typical Range på 100% = 388.
Kobla av da det var 5 minutter igjen av ladinga, men tviler på at Typical Range ville økt noe særlig mer.

16000 km, og første lading til 100%.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

#29
Tidsangivelsen på slutten er ikke pålitelig. Den kan lade en time etter at gjenstående tid går under 10 minutter. Tipper at du ville fått noen km til, kanskje endt på 390-395.

Det som skjer på slutten er balansering av cellene. Det tar tid, spesielt hvis det er første fullading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA