Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Anbefale h4 xenonpærer?

Startet av E_S, tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

E_S

Jeg har da en Leaf med varmepumpe, og her jeg er nå var det -26 før i dag. Varmepumpen er ikke særlig effektiv i en slik temperatur - men hvor effektivt er det elektriske elementet som skal "assistere" i lave temperaturer? Jeg stusset litt over at det i denne utetemperaturen ble bare i beste fall "pisslunkent" inni bilen selv om jeg begynte med at den sto parkert innendørs i +5 grader. I følge skjermen trekker "climate control" 4,5 kW.

Er det ikke noe mer å regne med når det er så kaldt, eller er det grunn til å tro at f.eks. den elektriske varmen ikke virker som den skal? Ingen big deal om det er førstnevnte da jeg sjelden er på så kalde steder, men litt interessant å vite hva man bør forvente seg..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

PK

Har du ECO modus innkoblet....? I så tilfelle prøv uten :) og med auto på klimaanlegget.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

E_S

Ikke ECO, klimaanlegg prøvde jeg på AUTO til å begynne med, men da skal det absolutt kjøre all luften ned på gulvet, noe som gjør at frontruten dugger/rimer igjen i løpet av et par minutter, så da må jeg overstyre luft delvis til frontruten igjen.

Prøvde både vanlige 22 grader og å "gi på" til 30 grader. Ingen forskjell. Jeg har en mistanke om at det elektriske elementet ikke virker som det skal, men er ikke riktig sikker på virkemåten, så..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

PK

Ja, det hørtes rart ut.. Tror jeg ville fått det sjekket ut hos forhandler. 
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

JLafton

Testet vår på en tur nå. Den var ladet til 80% kjørte en tur på 42km å da var det 5% igjen lå i 70-80km/h. Temperaturen ute lå på -20 til - 23c.
Så noe vinterbil er det ikke med så lave temperaturer. La også merke til at klima tok fra 3,5-4kw hele tia, hadde satt tempen til 18c, noe den ikke klarte å holde, tipper det ikke var mer enn 12-14c inni bilen når jeg stoppet. Måtte også kjøre mye på frontruten for at det ikke skulle ise igjen på innsiden.

Noen som veit hvorfor klimameteret går til 6kw når den ikke brukte mer en 4kw på maks. Tok en test ved å justere masse for å se om forbruke økte, men det gjorde det ikke.
Er meldt kaldt her ei stund nå, så blir nok å bruke diesel bilen med webasto.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel

Bruker dere forvarming før avreise når det er så kaldt?

Med 10a lader begrenses varmeapparat til 2,3kw, med 16a får du 3,6 kw til varmeapparatet. Stor forskjell på varmeeffekt.

Still gjerne inn forvarmingstemp høyere enn 22 grader.

Jeg tenker at å forvarme rundt to timer når det er så beinkaldt ute, med 16a lader, vil gi en god grunnvarme i bilen, og varme seter (både foran og bak) om dette står på. Da bør det gå greit å holde varmen i bilen?

JLafton

Jeg testet nå uten forvarme bare for å se. Er så rart at varmeapperatet ikke klarer å gi mer en 4kw, ved så lav effekt tviler jeg på at man klarer å holde 18c(det vi pleier å ha den på) under hele kjøreturen selv ved forvarming.Har 32A utak, å pleier å bruke forvarming 1-2 timer før som er satt til 24c
Ved 100% lading i 20 blå uten forvarming blir det kort rekkevidde, rund 50km  ::)
2019 Tesla Model 3 LR AWD

E_S

I dag forvarmet jeg ikke, men bilen hadde stått inne i parkeringskjeller med temperatur på 7-8 pluss i to døgn, så den var "gjennomvarm" i forhold til utetemperatur, i hvert fall..

Om jeg parkerer ute bruker jeg forvarming mens kabelen er plugget inn, og det pleier å fungere fint. At det er helt idiotisk at forvarmingen skrur seg av på sekundet det programmerte tidspunktet fremfor å fortsette en viss tid er en annen sak..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Marius Engel

Ja... Defa har "oversleep" dvs. varmen går to timer etter hentetid. En time hadde vert greit om man forsover seg eller blir 23 sekunder forsinket...

jj44nn

Dette er første vinteren min med leafen og dette opplevde jeg også.
Varmeapparatet i bilen ga ikke nok varme selvom jeg satt den til 30g, rattet og setet ble varmt.
Mener jeg har lest tidligere at varmepumper ikke fungerer ved over -10, tenker at det er dette som skjer med bilen akkurat nå. En kollega av meg kjøpte nylig en US mod leaf, varmepumpen hans var defekt da han fikk den.
Er litt redd for at det har skjedd med bilen min.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

E_S

At varmepumpen er lite effektiv når det er kaldt er jo ikke noe nytt, men såvidt jeg har lest meg til er det i tillegg til varmepumpen et vanlig elektrisk varmeelement der som brukes til forvarming og når varmepumpen ikke strekker til. Enten er dette veldig svakt slik at det ikke holder mål, eller så virker det som det ikke kobler inn i det hele tatt. Nå var det jo varme i bilen min, men det var på ingen måte varmt der, vil anslå at det var 12-14 grader. Såvidt det gikk greit å sitte stille i tykke ytterklær med sete/rattvarme uten å fryse..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Jejl

Har lest endel svenske varmepumpetester og de beste luft/luft pumpene har ingen virkningsgrad (1,0 COP) ved ca -28) Det er flere som fungerte fint ned til -30 og under, men da med negativ virkningsgrad. De dårligste pumpene gav under 1,0 COP allerede ved -15 grader selv om de virket ved denne temperaturen.
Det hadde vært interessant å se COP- verdiene til varmepumpen til Leaf under ulike temperaturer.

jj44nn

Nå har jeg lest litt mer her, håper det ikke er PTC heateren som har ryket.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

JLafton

Det blir en ny test i dag. Bilen er ladet til 100% og blir forvarmet i 2 timer i -24c, tempen i bilen er satt til 24c. Blir spennende å se om den klarer å holde det varmt i bilen på kjøreturen da, å hvor langt jeg kommer før det er tomt. ::)
Men hvor stort varmeelement er det i bilene med varmepumpe ?
Min klarte ikke trekke mer enn 4kw uansett.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel


Sitat fra: JLafton på fredag 26. desember 2014, klokken 09:02
Det blir en ny test i dag. Bilen er ladet til 100% og blir forvarmet i 2 timer i -24c, tempen i bilen er satt til 24c. Blir spennende å se om den klarer å holde det varmt i bilen på kjøreturen da, å hvor langt jeg kommer før det er tomt. ::)
Men hvor stort varmeelement er det i bilene med varmepumpe ?
Min klarte ikke trekke mer enn 4kw uansett.

Forvarmer du med 10 eller 16a?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA