Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Anbefale h4 xenonpærer?

Startet av E_S, tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

JLafton

32A. Skal måle strømtrekket på kursen når forvarminga begynner for å se hvor mye bilen trekker.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel

Flott! Interessant å følge med på :)

Du vet det kanskje, men: hvis du velger auto (lyset på knappen lyser) går hele klimaanlegget på auto, du velger kun temp. selv. Hvis du så forandrer noe, vil kun det du har trykket på bli styrt manuelt, resten av funksjonene fortsetter på auto selv om auto lyset slukker.

Min erfaring (ikke fasit) er at det lønner seg å ha varmeapp på auto, evt. skifte mode til å blåse på frontrute og bena mens resten er autostyrt. Kun med lav komforttemp i kupè. Jeg har uansett på meg jakke og vintersko i bilen om vinteren. Ratt og setevarme sørger for resten.

JLafton

Det er jeg klar over. Pleier å trykke auto også mode for å få luft på beina og vinduet. Ellers iser det igjen på innsia. Pleier også å sette tempen til 18c
2019 Tesla Model 3 LR AWD

JLafton

#18
Da står bilen å forvarmer, å den trekker ikke mer enn 16,4A fra kursen. Å etter en halvtime er strømtrekket nede i 12,5A
2019 Tesla Model 3 LR AWD

emil

Har 1.gen uten varmepumpe, og kjører aldri på auto-setting. Varme mot frontrute for å holde den duggfri, AC av og temperatursetting på laveste nivå som gir varme. Noen ganger varme mot frontrute+føtter. På min andre vinter nå, med nylig langtur der rekkevidden er 100+ km med 80% lading og et par minusgrader i lufta og våt/fuktig vei.

Ratt og setevarme holder kroppen varm. Har sjelden på meg noe ekstra klær utover en tynn jakke i forhold til et jeg går med innendørs.

Når det derimot blir temperaturer under -10 tror jeg man må være forbered på at en batteribil uten fossilvarmer vil slite med å holde temperaturen i kupeen oppe. Hjelper lite å sette termostaten på 30 grader hvis varmetapet ut gjennom vinduer og middels dårlig isolert bil overgår det bilen klarer å produsere av varme. Da er det bare å prioritere isfri frontrute og setevarmen.

LeafSwe

Vi har en 2012 och en 2014 Leaf.
Har testat i -10 -15 grader.
Blir mycket varmare i kupen i 2012 Leaf, 22 grader i kupe inga problem.
2014 Leaf klarar inte hålla 22grader i kupen, även med 30graders inställning.
3P+
3SR+

Olav Von Elfahrer

Sitat fra: LeafSwe på fredag 26. desember 2014, klokken 11:56
Vi har en 2012 och en 2014 Leaf.
Har testat i -10 -15 grader.
Blir mycket varmare i kupen i 2012 Leaf, 22 grader i kupe inga problem.
2014 Leaf klarar inte hålla 22grader i kupen, även med 30graders inställning.

Kan du si noe om forskjell i rekkevidden i kaldt vær (og gjerne om sommeren også) på de to modellene?

Ellers følger jeg "Webostomontører"-tråden og lurer på om det er veien å gå for å ikke la været bestemme rekkevidden.

JLafton

Da er testen med 2 timer forvarming til 24c å 100% lading gjort. Klarte 70km før prosentvisern og GOM meteret ble borte. Da var det mellom -21 til -24 ute å tempen i bilen satt til 18c
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel


Sitat fra: JLafton på fredag 26. desember 2014, klokken 12:20
Da er testen med 2 timer forvarming til 24c å 100% lading gjort. Klarte 70km før prosentvisern og GOM meteret ble borte. Da var det mellom -21 til -24 ute å tempen i bilen satt til 18c

Litt skuff, hadde håpet på mer.

Hvirdan var temperaturen i kupè? Klarte den å holde temperaturen?

Går ut i fra at det var godt og hett når du satt deg inn i bilen?

JLafton

Hadde håpet på lenger rekkevidde jeg å. Var godt å varmt når jeg satt meg inn. Men tok ikke lang tid før det ble kjøligere, å den klarte ikke å holde 18c, hadde med ett termometer å den falt ned til 12c før den stabiliserte seg. Klima lå konstant mellom 3,5-4 kW.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel


Sitat fra: elvedalen på fredag 26. desember 2014, klokken 13:27
Her er noen tips, som jeg selv har prøvd og jeg ble overrasket.
:D
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18406.0.html

Ja, jeg har startet den tråden.

Hva er det du egentlig har prøvd og funnet ut av? :)

Marius Engel


Sitat fra: JLafton på fredag 26. desember 2014, klokken 12:47
Hadde håpet på lenger rekkevidde jeg å. Var godt å varmt når jeg satt meg inn. Men tok ikke lang tid før det ble kjøligere, å den klarte ikke å holde 18c, hadde med ett termometer å den falt ned til 12c før den stabiliserte seg. Klima lå konstant mellom 3,5-4 kW.

Hadde du kun heat på, eller ac også?

JLafton

Kunn heat. Prøvde på turen i går å sette på Ac også, men skjedde ingen ting.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

LeafSwe

Sitat fra: Olav Von Elfahrer på fredag 26. desember 2014, klokken 12:06
Sitat fra: LeafSwe på fredag 26. desember 2014, klokken 11:56
Vi har en 2012 och en 2014 Leaf.
Har testat i -10 -15 grader.
Blir mycket varmare i kupen i 2012 Leaf, 22 grader i kupe inga problem.
2014 Leaf klarar inte hålla 22grader i kupen, även med 30graders inställning.

Kan du si noe om forskjell i rekkevidden i kaldt vær (og gjerne om sommeren også) på de to modellene?

Ellers følger jeg "Webostomontører"-tråden og lurer på om det er veien å gå for å ikke la været bestemme rekkevidden.

Bättre räckvidd på euro leaf vid 0-10 plusgrader pga värmepumpen, annars marginella skillnader.

Har tidigare vintrar kört 2012an i -25 grader, gick att behålla +20grader  efter förvärmning av kupen, men elpatronen drog 4,5-5kwh då.
3P+
3SR+

Thomas Parsli

Jeg har samme erfaring i vår 2012-modell, det går greit å holde varmen i -20 (og ned mot -25), men rekkevidden blir lav; under 70km i ett tilfelle!

Erfaringsmessig fungerer to hurtigladinger etter hverandre godt, i -15 grader fikk jeg en (batteri-temp) strek på første hurtiglading og to eller tre på andre lading. Begge gangen ladet jeg opp mot 90%.

Og når man hurtiglader i streng kulde bør man varme bilen mens man lader.
(Noe jeg ikke fikk til sist gang, på den nye laderen til Fortum i Sandvika med CCS, Chademo og AC)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA