Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dieselvarmer og radio fusker Cityjet 2006

Startet av elmer71, tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:08

« forrige - neste »

elmer71

God aften, folkens!  :)
-Sitter her og tenker over hvor utrolig godt fornøyde kona mi og jeg er med å ha kjøpt elbil-bl.a. vet vi nesten ikke ( vi har en dieselbil som nr 2 bil) hva som skjer på bensinstasjoner lenger!  :)
-Vi har kjøpt en Leaf Tekna og synes den fungerer helt supert!
-Vi var litt naive i starten, og satt årlig kjørelengde til 16.000 km. Allerede etter 1 mnd har vi ca kjørt 3000 km noe som kanskje sier mest om hvordan vi liker bilen.  :)

Oppfordrer andre som har blitt elbilister i høst til å gi innspill på spørsmålene over. God jul!
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Mippen

Har ikke blitt i høst men har faktisk ikke hatt elbil mer enn snart et år. Fikk den etter nyttår i år. Kjenner meg godt igjen i det du sier. Kjøpte min leaf tekna når jeg hadde en nesten ny fossilbil. Tenkte å ha leafen og fossilbilen, men etter noen mnd fant jeg ut at jeg ikke trenger en dyr fossil som ikke blir brukt og solgte denne. Nå har jeg bestilt meg en tesla model s. Man kan derfor si at jeg har blitt elbil frelst ☺
Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Prøvde for aller første gang å kjøre EL bil, en Leaf i oktober i år. Har aldri før hatt følelsen av at det er feil å parkere bilen å gå fra den som jeg hadde etter mitt Møte med Leaf. Fant Kia mer som hva jeg har av bil fra Før. .men alt for lang ventetid lot følelsene ta overhånd og det ble  Leaf, ett valg jeg ikke angrer på.  Julaften ble skiltene til 4w dieselen innlevert. Nå blir det en spennende piggfri vinter på nærmest umulige forhold med Leaf en. .og det gleder meg. Hadde faktisk sett litt værre på det hadde jeg endet opp med golf eller kia.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Kan jo ta min et år på etterskudd:

Etter et par års opphold (hvor elbiler før det i prinsippet kun var for lokalkjøring) var jeg tilbake til 14 mil og et par bomstasjoner i den daglige jobbpendlingen i slutten av juni 2013. Selv om CR-V'en hadde vært verdens billigste bil vedlikeholdsmessig er ikke 200-250kr daglig på bensin og bom noe jeg liker å kaste bort. Gikk ikke lang tid før jeg begynnte å kikke på elektriske alternativ, i tillegg til fossile biler med lavt forbruk. Brukt Leaf, og særlig da importerte begynnte å bli vanlige på finn.no og priset behagelig under 200k, men de forsvannt fortere enn det daglige epostvarselet kunne holde følge med. Valget mellom Leaf og Trilling var enkelt basert på både rekkevidde og plass. Måtte ha plass til 5 personer og bikkje + bagasje. Leste, regnet, leste mer regnet mer og leste enda litt til før jeg bestemte meg for å ta en prøvetur i Leaf. Alt føltes rett (har kun eid/eier japanske biler, og et par Nissan/Datsun før) og logisk plassert og bilen var fin å kjøre. Må huske at jeg skulle ha en bil til jobbpendling og daglig lokalkjøring og ikke ekstremkjøring på bane. Når regnestykket i tillegg sa 3000kr mer i lomma hver måned etter at renter og avdrag var betalt var valget enklere. Når redusert kjørelengde på forsikringen på fossilbilen sammen med ny forsikring på Leafen ga totalt sett rimeligere forsikring for samme totale kjørelengde ble valget enda enklere. Siste regnestykke som sa at Leafen kunne ha en verdi på kr. 0 etter 5 år og jeg ville komme ut bedre ut enn en hvilken som helst gratis fossilbil med forbruk på 0.5L/mil gjorde at det ikke var noe å tenke på lengre.

Det store ankepunktet var at jeg ikke hadde lademulighet hjemme. Men fire kommunale ladeplasser 100 meter unna som aldri var opptatt om natta, samt fire andre gratisplasser innenfor en radius på 500m hjalp på. 8 andre ladeplasser i parkeringshus med betaling hvis krise og hurtiglader noen km unna ville også hjelpe. Sjekket med parkeringsvesenet der jeg jobber og fikk leid elbilladeplass til samme pris som fossilbil (+100kr i strøm pr måned). Resultatet ble at kontrakt på bilen ble signert og jeg hentet mitt fine blå vidunder hos Sørimport i Mandal 22. august 2013 og har ikke angret et sekund siden.

For en drøy måned siden gikk CR-Ven på dynga og nå er all kjøring elektrisk (bortsett fra Leafens 40 år gamle forfader som får se litt lys sommerstid).

automat

Fikk vår første elbil, en iOn i slutten av september, og har kjørt over 4500 km siden da. Omtrent dobbelt så mye som fossilbilen har gått i samme periode.

Bilen er en blikkboks, med kjøreegenskaper og varmeapparat som gir meg flashbacks til tiden jeg kjørte boble i min grønne ungdom.

Men vi skulle ha en "low budget" bil, så noe dyrere og bedre var uaktuelt. Og den brukes konsekvent først når det er praktisk mulig. Er litt surt når vi må bruke "fossilen" på lokalkjøring fordi alle 5 skal med, eller fordi iOn'en er på "langtur".

Angrer ikke på kjøpet, og syns elektrisk fremdrift føles veldig riktig.







2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kjølholdt

El bilist 1 år nå. Fikk model s levert nov 2013. Bilen dekker alle våre behov, og med SC utbyggingen dekker den 100% av vårt kjøremønster. Det blir aldri fossil bil igjen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

grorudklovnen

Elbil er bra, men ting kan fortsatt bli bedre.

Jeg er ikke fornøyd med to ting: antall "fungerende" hurtigladere og rekkevidde i kaldt vær.

Når neste generasjon el-biler til "normale" priser kommer med doblet rekkevidde så dumper jeg nok egolfen kjapt.

arthur

Vi kjøpte en Miev i sommer og denne brukes til stort sett alt av småkjøring i nærområdet samt til/fra jobb for fruen hvor kollektivfeltet sparer henne for mye tid hver eneste dag. Meget fornøyd både med bilen og fordelene med en el-bil både bruksmessig og økonomisk. At bilen har sine begrensinger hva distanser angår og ikke akkurat er noen motorvei-cruiser visste vi jo så det er ikke noe å dvele med. Fortsatt er det fossilbilen som må ta de litt lengre distansene. Meste skritt blir å bytte denne med en ladbar hybrid, trolig en Golf GTE. Med utviklingen på dollar/kroner så er en Tesla lite aktuell i dag for Tesla kommer til å ta ut hele endringen i kurs på sine norske priser i motsetning til de store bilprodusentene som direkte og indirekte ser stort/globalt på dette.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

OleT

Vi har kjørt Tesla Model S siden November i fjor, og etter ett år kjøpte vi bil nr. 2: En e-Up.
Teslaen dekker alle våre behov unntatt når vi (ganske ofte) skal til forskjellig sted til forskjellig tid. Det er nok med en stor bil, så det ble en liten nummer to.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Jejl

Har kjørt Tesla model s i 15 mnd, og Renault Kangoo i noen uker. Veldig fornøyd med begge.
Dieselvarmeren som Kangooen har mener jeg burde vært standard i alle elbiler med mindre batteripakker.
Hvis rekkevidden på Teslaen skulle blitt betydelig redusert etter f.eks 10-15års bruk, vil kanskje en dieselvarmer være en løsning også der.
Kangooen klarer ca 12 mil nå på vinteren fordelt på ca 10-15 turer. Uten dieselvarmeren hadde jeg vel bare klart rundt 6 mil med lik bruk siden jeg ofte sitter i varm bil uten å kjøre, deler av arbeidsdagen.

Per Ole

Etter nøye tenking og regning i over et halvt år, og etter at bystyret her i Bergen bestemte at de skulle innføre rushtidsavgift (har ikke blitt innført enda) bestemte vi oss for å kjøpe et elektrisk alternativ i stedet for dieseldyret. Var å så på de fleste alternativene som finnes på markedet (bortsett fra trillingene da de blir litt for liten) og Tesla (ble for dyr). Vi endte opp med Leaf og er kjempefornøyd med det. Vi kjøpte en "helt ny bil" importert fra Frankrike (da den ble levert her i Bergen stod km telleren på 85). Gliset ble kjøpt av Sør Import i Mandal, og er kjempefornøyd med servicen som vi fikk der. Ble en del rimeligere enn en ny norsk bil. Garantien på bilen er "bare" 3 år, men Leaf har jo vært på markedet i noen år nå så det meste er vel utprøvd. Batteriene har 5 års garanti. Angrer ikke ett sekund på at vi "tok til vettet" å kjøpte den. :)
Grå Leaf 2014
Venter i spenning på modellen med 400 km rekkevidde

MrUnderhill

Vi fikk vår Tesla i sommer.

Måtte ha ny bil pga. familieforøkelse: Måtte ha plass til 3 barn i barnestol (fra 5 til 0 år), og endel bagasje (små barn tar mye plass). Vurderte bl.a. Ford S-max og VW Sharan, som før prisoppgangen lå i samme prisklasse som Tesla 60kWh. Fant ut at en 85kWh utgave dekker våre behov i forhold til rekkevidde og størrelse. Men det hadde vært kjekt med firehjulstrekk og tilhengerfeste.

Sparer rundt 30.000 kr i året i redusert drivstoffkostnad og fri bompassering.

Bilen gir over 30 mil fullpakket på vinterføre (med skistativ), når vi kjører uten å tenke på rekkevidde. Siden det er rundt 20mil mellom Teslas superladere kommer vi dit vi ønsker uten problemer. På sommerføre (uten skistativ) har hatt rundt 40mil rekkevidde (fremdeles med fullpakket bil og følger-trafikken-hastighet på motorvei.


Får en dose hverdagslykke hver gang jeg setter meg inn i bilen.

zbk

Fikk levert min Zoe i slutten av november etter å ha handlet litt på impuls med vrakpantkampanjen da den eldste bilen i bilparken fikk en estimert 10K-reparasjon. Kjører nå bare diseldyret når det er full bil med folk og bagasje.

Hadde trøbbel med vibrasjoner i de leverte vinterdekkene, men de ble etter hvert byttet og vibrasjonene forsvant.

Utover dette ingen problemer og en kjempemorsom bil å kjøre. Klarer Fortum å få et ladepunkt eller to på Haugalandet også vil den store ladebøtta nesten bli pensjonert (Ryfylke er ennå et ganske svart ladehull).

Har ikke regna noe som helst på hva jeg sparer i driftsutgifter, men antar det er 500-1000,- i bompenger + ~7kr/mil i drivstoff (8-900kr/mnd med kjørelengdene første 2mnd).

Ser at jeg i normalt terreng lett skal klare 12-13mil i typisk Stavangervinter rundt 0 grader, ca 10-11mil om jeg gir blaffen i økonomikjøring. Spent på hvordan rekkevidden blir til sommeren, men har til gode å kjøre meg under 20% på batteriet i løpet av en dag.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

4Matic Fanatic

Fikk omsider levert e-Golf med varmepumpe forrige mandag, og er så langt fornøyd.
Bilen fungerer greit og rekkevidden dekker omtrent akkurat behovene mine i daglig kjøring.
Tur/retur Trondheim til jobb for meg og kona, samt ettermiddagsskiftet med kjøring av unger hit og dit gir opp mot 10-11 mil på det meste. Plugger i og lader hver gang bilen er hjemme - og da har det fungert til nå.

Vedlagt regnestykket etter første uka, nå er tallene straks doblet - bilen har gått 914km siden vi fikk den.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

brekken

Hei,

Kjøpte ny Leaf Tekna 5. Januar 2015. Etter en måned angrer jeg på at jeg ikke har handlet før..  Kjørt ca. 2000 km første måned med EL og 200 km med fossilbil (3 barn, trenger 7 seter'n noen ganger) .. Motorlyden i fossilbilen føles helt feil nå....

Jeg regnet grundig på innsparing/utgifter før handel, og første måned bekrefter at det er billigere for oss å ha fossil + Leaf enn bare å ha fossilbilen.  Altså mer fleksibilitet i hverdagen med 2 biler samtidig som det er billigere og bedre for miljøet. Det er vinn-vinn-vinn.

Det ser ut som innkjøpet av Leaf (ca. 220.000) er spart inn på 5-6 år litt avhengig av hva som forblir værende av goder fra politikerne. Og da regner jeg med en restverdi på 0, noe som antagelig ikke er tilfelle.

--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA