Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dobbellader- ja eller nei

Startet av kjellan, tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:41

« forrige - neste »

kjellan

Grønn Kontakt har opna ny ladestasjonen på Sunndalsøra.

Den er plassert sentralt ved Coop Extra v/RV 70

http://www.auraavis.no/Ny_ladestasjon-5-5-1263.html

22 kW med dobbeltlader.

8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

eadie

Denne er testet med min dobbellader. Klarte ikke å dra ut den teoretiske 110km/t ladehastighet som 22kw AC skal kunne gi ned dibbellader. Klarte dog 100km/t.

Koster 20kr pr påbegynt time.

2 stk 22kw AC type 2 ( må ha egen kabel).
1 stk 50kw Chademo, og 1 stk CCS
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Muffinman

Grønn kontakt tar vel kr. 30 for lading med enkeltlader og 50 for dobbeltlader, pr påbegynte time?

jkirkebo

Sitat fra: eadie på onsdag 24. desember 2014, klokken 21:05
Denne er testet med min dobbellader. Klarte ikke å dra ut den teoretiske 110km/t ladehastighet som 22kw AC skal kunne gi ned dibbellader. Klarte dog 100km/t.

Koster 20kr pr påbegynt time.

2 stk 22kw AC type 2 ( må ha egen kabel).
1 stk 50kw Chademo, og 1 stk CCS

110km/t får du bare om spenningen er høy, rundt 235V. 100km/t tilsvarer omkring 214V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Når du sitter i bilen med varmeapparatet på stjeler den typisk 5-7 km/t.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

eadie


Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. desember 2014, klokken 22:07
Grønn kontakt tar vel kr. 30 for lading med enkeltlader og 50 for dobbeltlader, pr påbegynte time?

Det rare på Sunndalsøra er at det står 48kr pr påbegynt time på klistremerket på laderen, mens Grønn kontakt-apoen sier 20kr pr påbegynt time.
Jeg ladet i 1 t og 45 min, og betalt iallefall 40kr (20kr pr påbegynt time).

Ellers fikk jeg 100km/t ladefart,, uten at jeg satt i bilen. Trafoen står forøvrig 3m unna laderen, så burde gi maks. Batteriene mine var ikke gjennomvarme, dog
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

jkm

Sitat fra: bb på torsdag 25. desember 2014, klokken 00:37
Når du sitter i bilen med varmeapparatet på stjeler den typisk 5-7 km/t.

Jeg kommer frem til litt andre tall enn deg.

Jeg har målt forbruket på varmeapparatet til 15.5 typical km/t og antas 1 typical lik 190Wh tilsvarer det 3kW effekt. På dashbordet kan man se forbruket dersom man vipper girspaken i N, da ligger det orange feltet mellom 2 og 4 kW strekene, dog litt vanskelig å se. Jeg stilte temperatur og vifte til maks, ikke Auto og styrte det hele fra app'en i stua. Siden varmeapparatet slår seg av etter en 1/2 time, måtte jeg innen halvtimene var gått kjøre Off/On for å holde det gående. Det gikk med 31tkm på en 2 timers seanse. Utetemperaturen var -4, temperaturen i bilen lå på 25.
Så, sammenligner man vinterkjøring på fin vei i 90km/t i 5 kuldegrader med varmeapparat på fullt med sommerkjøring på fin vei i 90km/t i 20 varmegrader uten AC vil forskjell i forbruk være 24 typical km/t; 15.5 for varmeapparatet og 8.5 for økt luftmotstand ved 1 atm. Luft er 9.5% tyngre ved -5 enn ved +20.

Konklusjon:
- Sommerkjøring, 20 grader, 90km/t,                    forbruk 190 Wh/km
- Økt luftmotstand, 20 til -5, 90km/t [8.5*190/90], forbruk   18 Wh/km
- Varmeapparat på fullt, [15.5*190/90],                 forbruk   33 Wh/km
- Vinterkjøring,     -5 grader, 90km/t,                     forbruk 241 Wh/km


jkirkebo

Sitat fra: jkm på torsdag 25. desember 2014, klokken 10:51
Jeg kommer frem til litt andre tall enn deg.

Jeg har målt forbruket på varmeapparatet til 15.5 typical km/t og antas 1 typical lik 190Wh tilsvarer det 3kW effekt. På dashbordet kan man se forbruket dersom man vipper girspaken i N, da ligger det orange feltet mellom 2 og 4 kW strekene, dog litt vanskelig å se. Jeg stilte temperatur og vifte til maks, ikke Auto og styrte det hele fra app'en i stua. Siden varmeapparatet slår seg av etter en 1/2 time, måtte jeg innen halvtimene var gått kjøre Off/On for å holde det gående. Det gikk med 31tkm på en 2 timers seanse. Utetemperaturen var -4, temperaturen i bilen lå på 25.

Var batteriet ditt ferdig oppvarmet? Husk også at personer som befinner seg i bilen avgir en god del varme.

25 grader virker litt ekstremt. Jeg orker ikke å ha den over 21-22 grader og da kjører jeg ofte i t-skjorte midt på vinteren...

Prøv igjen med varme på 21 og klima på auto. Tipper du får ganske annerledes tall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkm på torsdag 25. desember 2014, klokken 10:51
Sitat fra: bb på torsdag 25. desember 2014, klokken 00:37
Når du sitter i bilen med varmeapparatet på stjeler den typisk 5-7 km/t.
Jeg har målt forbruket på varmeapparatet til 15.5 typical km/t og antas 1 typical lik 190Wh tilsvarer det 3kW effekt. På dashbordet kan man se forbruket dersom man vipper girspaken i N, da ligger det orange feltet mellom 2 og 4 kW strekene, dog litt vanskelig å se. Jeg stilte temperatur og vifte til maks, ikke Auto og styrte det hele fra app'en i stua. Siden varmeapparatet slår seg av etter en 1/2 time, måtte jeg innen halvtimene var gått kjøre Off/On for å holde det gående. Det gikk med 31tkm på en 2 timers seanse. Utetemperaturen var -4, temperaturen i bilen lå på 25.
Du får høyt forbruk fordi du starter oppvarming med kald bil. Skal du gjøre en grundig test må du ha kjørt bilen et par timer og deretter målt strømtrekket ved å ha varmen på. Da vil du se at den vil trekke 5-7 km per time. Mine erfaringer baserer seg på kjøring i mange timer og deretter kolonnekø eller soving i bilen. Dermed blir snittet mer realistisk.

Sitat fra: jkm på torsdag 25. desember 2014, klokken 10:51
Så, sammenligner man vinterkjøring på fin vei i 90km/t i 5 kuldegrader med varmeapparat på fullt med sommerkjøring på fin vei i 90km/t i 20 varmegrader uten AC vil forskjell i forbruk være 24 typical km/t; 15.5 for varmeapparatet og 8.5 for økt luftmotstand ved 1 atm. Luft er 9.5% tyngre ved -5 enn ved +20.

Konklusjon:
- Sommerkjøring, 20 grader, 90km/t,                    forbruk 190 Wh/km
- Økt luftmotstand, 20 til -5, 90km/t [8.5*190/90], forbruk   18 Wh/km
- Varmeapparat på fullt, [15.5*190/90],                 forbruk   33 Wh/km
- Vinterkjøring,     -5 grader, 90km/t,                     forbruk 241 Wh/km
Er dette kun teori eller har du faktisk fått slikt forbruk basert på målinger på samme strekning sommer og vinter? Min erfaring er at forbruket på vinteren ligger på ca. 200-220 mens sommeren ligger på 180-200 (disse vises på kartene på videoen mine). Altså bare 10 % økning på vinteren. Ca. 5 % er grunnet temperatur mens de andre 5 % er våt/saltet veg som forekommer oftere på vinteren enn sommeren.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkm

Sitat fra: bb på mandag 19. januar 2015, klokken 18:39
Sitat fra: jkm på torsdag 25. desember 2014, klokken 10:51
Sitat fra: bb på torsdag 25. desember 2014, klokken 00:37
Når du sitter i bilen med varmeapparatet på stjeler den typisk 5-7 km/t.
Jeg har målt forbruket på varmeapparatet til 15.5 typical km/t og antas 1 typical lik 190Wh tilsvarer det 3kW effekt. På dashbordet kan man se forbruket dersom man vipper girspaken i N, da ligger det orange feltet mellom 2 og 4 kW strekene, dog litt vanskelig å se. Jeg stilte temperatur og vifte til maks, ikke Auto og styrte det hele fra app'en i stua. Siden varmeapparatet slår seg av etter en 1/2 time, måtte jeg innen halvtimene var gått kjøre Off/On for å holde det gående. Det gikk med 31tkm på en 2 timers seanse. Utetemperaturen var -4, temperaturen i bilen lå på 25.
Du får høyt forbruk fordi du starter oppvarming med kald bil. Skal du gjøre en grundig test må du ha kjørt bilen et par timer og deretter målt strømtrekket ved å ha varmen på. Da vil du se at den vil trekke 5-7 km per time. Mine erfaringer baserer seg på kjøring i mange timer og deretter kolonnekø eller soving i bilen. Dermed blir snittet mer realistisk.

Sitat fra: jkm på torsdag 25. desember 2014, klokken 10:51
Så, sammenligner man vinterkjøring på fin vei i 90km/t i 5 kuldegrader med varmeapparat på fullt med sommerkjøring på fin vei i 90km/t i 20 varmegrader uten AC vil forskjell i forbruk være 24 typical km/t; 15.5 for varmeapparatet og 8.5 for økt luftmotstand ved 1 atm. Luft er 9.5% tyngre ved -5 enn ved +20.

Konklusjon:
- Sommerkjøring, 20 grader, 90km/t,                    forbruk 190 Wh/km
- Økt luftmotstand, 20 til -5, 90km/t [8.5*190/90], forbruk   18 Wh/km
- Varmeapparat på fullt, [15.5*190/90],                 forbruk   33 Wh/km
- Vinterkjøring,     -5 grader, 90km/t,                     forbruk 241 Wh/km
Er dette kun teori eller har du faktisk fått slikt forbruk basert på målinger på samme strekning sommer og vinter? Min erfaring er at forbruket på vinteren ligger på ca. 200-220 mens sommeren ligger på 180-200 (disse vises på kartene på videoen mine). Altså bare 10 % økning på vinteren. Ca. 5 % er grunnet temperatur mens de andre 5 % er våt/saltet veg som forekommer oftere på vinteren enn sommeren.
Hei, dette er enkel fysikk og det gir en god indikasjon på hva forbruket blir i praksis. Jeg skal være enig i at energiforbruket med varmeapparatet kan være høyt. Dette var en test jeg kjørte over 2 timer fra sofaen med appen. Jeg måtte restarte hver halvtime for å holde testen i gang. Jeg ønsket å finne makseffekten på varmeapparatet så temperaturen sto på Hi. Forbruket ble 31 typical km på 2 timer som indikerer at varmeapparatet drar 3kW.
Dog, reduserer man litt på forbruket til varme og legger så litt til for økt rullemotstand på is og snø så stemmer mitt estimat ganske bra, egentlig veldig bra. Jeg kjørte til Vestlandet i jula og da lå forbruket på ca. 250Wh/km. Da var det ganske kaldt med nesten 25 kuldegrader på Dombås.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA