Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Havebigfun, mandag 12. januar 2015, klokken 15:34

« forrige - neste »

cra

Drister meg til å poste denne, selv om den kanskje (eller kanskje ikke?) er noe off-topic:

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nortrahof

Det som kanskje ikke har vært tema i denne tråden er redundans?

Etter det jeg kjenner til, er laderen til litiumceller minst like komplisert som en vekselretter og kan feile. Slikt skjer bestandig når man er mest avhengig av denne ladefunksjonen. Med dobbeltlader har man redundans mens man ellers er avhengig av SC for lading. Da jeg prøvekjørte TMS sist høst, hadde bilen jeg kjørte dobbeltlader der ene laderen hadde "tatt kvelden". Bilen kunne allikevel lades med den ene laderen som virket. - Ellers hadde prøvekjøringen blitt kansellert og man hadde måttet snu.
Jeg har spurt tesla om "common mode failures" i denne forbindelse men ikke fått svar. Det hadde vært interessant å vite om dobbeltladerne er 100% uavhengige? De må jo uansett utveksle data om hvilken lader som er i drift og hvor mye den lader.

- Er det andre som har hatt utfall på laderen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Spinner

Sitat fra: nortrahof på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:36
Det som kanskje ikke har vært tema i denne tråden er redundans?

Etter det jeg kjenner til, er laderen til litiumceller minst like komplisert som en vekselretter og kan feile. Slikt skjer bestandig når man er mest avhengig av denne ladefunksjonen. Med dobbeltlader har man redundans mens man ellers er avhengig av SC for lading. Da jeg prøvekjørte TMS sist høst, hadde bilen jeg kjørte dobbeltlader der ene laderen hadde "tatt kvelden". Bilen kunne allikevel lades med den ene laderen som virket. - Ellers hadde prøvekjøringen blitt kansellert og man hadde måttet snu.
Jeg har spurt tesla om "common mode failures" i denne forbindelse men ikke fått svar. Det hadde vært interessant å vite om dobbeltladerne er 100% uavhengige? De må jo uansett utveksle data om hvilken lader som er i drift og hvor mye den lader.

- Er det andre som har hatt utfall på laderen?

Jepp, sitat fra en annen tråd:
Sitat fra: Sbr på torsdag 06. november 2014, klokken 22:02
Om man har bruk for dobbeltlader eller ikke er selvfølgelig helt individuelt, akkurat som at noen klarer seg med 13A shuko lading, mens andre er avhengig av minst 11kW lading hjemme for å få kabalen til å gå opp. Og de gangene man skal på en tur hvor det ikke er superlader, men 22kW ladere tilgjengelig, er det i 100% av tilfellene bedre med dobbeltlader.

Uansett, dobbeltlader gir deg også redundans. Den ene laderen min sluttet å virke, men siden jeg har to fikk jeg fortsatt ladet (dog kun på type 2 stasjoner, og kun med halv hastighet av det jeg stilte inn).

D.O

Deffekt dellader 1 vil du ikke kunne lade med tesla sin umc, kun på type 2. Og du vil da få maks 16A/1fase siden styrestrøm er tatt fra samme fase(forutsatt at bilene/type 2 kablen/laderen er koplet like) Trenger ikke å stille inn noen strømstyrke. Kan kople om dette i laderen og få 32A/enfase ved å ikke benytte dellader 1.
Bilen gir beskjed om at laderen er deffekt men lader som normalt på de andre som virker(forutsatt dobbelt lader)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cairnz

Sitat fra: D.O på onsdag 07. januar 2015, klokken 12:38
Deffekt dellader 1 vil du ikke kunne lade med tesla sin umc, kun på type 2. Og du vil da få maks 16A/1fase siden styrestrøm er tatt fra samme fase(forutsatt at bilene/type 2 kablen/laderen er koplet like) Trenger ikke å stille inn noen strømstyrke. Kan kople om dette i laderen og få 32A/enfase ved å ikke benytte dellader 1.
Bilen gir beskjed om at laderen er deffekt men lader som normalt på de andre som virker(forutsatt dobbelt lader)

Det jeg har hørt er at det er kun ved lading på vanlig stikk med UMC at det ikke er redundans (den bruker bare dellader 1 på lader 1) - alle andre kombinasjoner gir da viss redundans da det deles mellom lader 1 og 2.
Elbilist

Muffinman

Har faktisk hatt en gjestelader som ikke fikk ladet med schukoadapteret (han hadde med seg bare det). Med blått adapter fikk vi makset 20A kursen jeg hadde til rådighet den gangen. Samme via rødt adapter hvor to faser var lasket. Mulig cairnz har rett.

Asarin

Personlig er jeg glad for at jeg gikk for dobbeltlader, har bare hatt bilen siden slutten av november - ikke hatt den på langtur i det hele tatt (bare Oslo/Akershus), men har likevel benyttet meg av dobbeltladeren en håndfull ganger. Ser ikke ut som det blir noe mindre fremover. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

drinden

Jeg har hatt bilen siden mars/april. Kjørt 25'.
Det er kun på langtur forbi Trondheim jeg har virkelig sett behov for dobbeltlader. Men det er pga manglende SC i Trondheims-området.

Når det er på plass vil ikke mitt behov for dobbeltlader være tilstede. Andre har selvsagt andre behov.

Det er selvfølgelig enkelt ganger at bilen kunne vært ladet raskere, men de gangene har bilen uansett stått lenge nok. Det virkelige behovet er som sagt kun på langtur utenfor SC dekning.

Havebigfun


Bjoris

#99
Mange hevder at SC nå dekker deres behov og dermed trengs ikke dobbeltlader. Jeg tenker at det stemmer nok for mange i dg, men nå er snart alle SC i overskuelig fremtid satt opp i Norge og det kommer en jevn strøm med nye TMS og snart et lass med TMX til landet. Kanskje setter Tesla opp flere ladere på samme sted om behovet blir stort nok, men jeg er nok redd at vi lever i en drømmeverden nå med så mange SC og så få biler. Håper jeg tar feil, men spørsmålet er om ikke 22kw kan bli mer kjærkomment i fremtiden om det blir vanlig med kø og deling av SC ladere, isåfall snakker vi fort betydelig lengre tid enn dagens 20-30 min. Kanskje blir det gull for flere å få ladet en skvett her og en skvett der og kanskje unngå hele SC ladingen:) feks i helge-utfarter. Når vi kjører til fjells stopper vi alltid for å handle til helgen, det tar utrolig mye tid. Vi stopper ofte i Etne der det alltid er ledig type 2, gratis. Selv om vi kan lade når vi kommer frem har vi testet noen ganger og vi får mellom 60-80 km på i løpet av handlerunden, da begynner det å bli vits i, 30-40 km er nesten ikke noe vits
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Sjøhyene

Blir det jevnlig kø på SC``ene, så må de jo bygge ut. Er det vi har betalt for.

22kW har ingen framtid sånn jeg ser det. Skal man på tur lader man fullt før man starter og så trenger man rask påfyll langs veien, ala 100kw+. Til og med quad-lader på 44kw blir for tregt da.

Det kan selvfølgelig i visse situasjoner være nyttig med 22 vs 11, men det er i så fall snakk om veldig sære behov i spesielle situasjoner. Siden de siste SC``ene kom i sommer har jeg ikke brukt type 2 kabelen min en eneste gang. Sansynligvis får jeg ikke bruk for den en eneste gang i 2015 heller, og jeg kjører godt over 20 tusen, med mange turer opp i fjellet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Droppet også dobbellader pga det som nevnt over. Så rett å slett ikke noe behov når det er så mange SC.
Så sparte heller der og la på annet ekstra utstyr som jeg kan bruke og nyte 365 dager i året mot kanskje de 1-2 gangene i løpet av et år som en dobbellader kanskje hadde vært greit.
Ekstra døvekt er det også :P

toppi

Sitat fra: bjoris på mandag 12. januar 2015, klokken 22:49
Mange hevder at SC nå dekker deres behov og dermed trengs ikke dobbeltlader. Jeg tenker at det stemmer nok for mange i dg, men nå er snart alle SC i overskuelig fremtid satt opp i Norge og det kommer en jevn strøm med nye TMS og snart et lass med TMX til landet. Kanskje setter Tesla opp flere ladere på samme sted om behovet blir stort nok, men jeg er nok redd at vi lever i en drømmeverden nå med så mange SC og så få biler. Håper jeg tar feil, men spørsmålet er om ikke 22kw kan bli mer kjærkomment i fremtiden om det blir vanlig med kø og deling av SC ladere, isåfall snakker vi fort betydelig lengre tid enn dagens 20-30 min. Kanskje blir det gull for flere å få ladet en skvett her og en skvett der og kanskje unngå hele SC ladingen:) feks i helge-utfarter. Når vi kjører til fjells stopper vi alltid for å handle til helgen, det tar utrolig mye tid. Vi stopper ofte i Etne der det alltid er ledig type 2, gratis. Selv om vi kan lade når vi kommer frem har vi testet noen ganger og vi får mellom 60-80 km på i løpet av handlerunden, da begynner det å bli vits i, 30-40 km er nesten ikke noe vits

Vi har 20 i Norge nå.
Kommer 6 til i løpet av året.
http://www.teslamotors.com/supercharger

Dette er det geniale med Tesla som er med på å gjøre elbilen til en fullt ut fungerende bil for ikke bare entusiasten/ miljøfantasten.
Dette nettverket vil bare øke å øke etter hvert som det blir solgt flere Teslaer. Flere stasjoner, og større stasjoner. Husk man betaler 13000,- pr bil for dette.
At nettverket er på plass før model 3, vil trigge salget av model 3, og øke utbygging ytterligere.
Jeg har og en magefølelse på at når en konkurrent kommer med en elbil med lang rekkevidde, kommer de til å kjøpe seg inn på Tesla sine SC stasjoner.
Det vil koste, men være en nødvendighet, og de må bli med på å sette opp nye stasjoner  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Dennis

SC er veldig viktig ja. Hadde det ikke vært for de hadde jeg ikke kjøpt Tesla i det hele tatt.

Før jeg så Tesla lyset så jeg for meg de stakkarene i de små sardinboksene som står å treiglader i timesvis for å få usle 10mil rekkevidde eller betale i dyre dommer for litt mindre treg lading :P

Men etter at jeg fikk prøve Tesla på lengre tur og lade på SC og oppleve hvor enkelt og raskt det gikk på langtur var jeg solgt, og bestilte min første elbil noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre :)

Sjøhyene

+1
Hadde aldri kjøpt bilen jeg heller uten SC nettverket. Tenk å ha de samme begrensningene lademessig som andre elbiler. Hadde vært uutholdelig og tror de måtte gjort bilen 150-200 tusen billigere for at den skulle solgt noe særlig, selv i norge.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA