Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Havebigfun, mandag 12. januar 2015, klokken 15:34

« forrige - neste »

amund

Jeg kjøpte dobbeltlader fordi jeg fikk inntrykk av at man trenger dem for å bruke og fullt utnytte offentlige ladestasjoner. Ble rimelig lang i maska da jeg etter en god stund endelig fant en ledig offentlig type2-stolpe i Oslo, og den viste 16A 1-fas.... og etter masse leting har jeg konkludert med at HELE oslo har EN gratis lader som gir 22kw: Sønnico.

Fikk også inntrykk av (men jeg hørte sikkert det jeg ville høre) før bestillingen at Tesla på Alnabru, og alle Tesla-sjapper hadde en supercharger man kunne bruke som man ønsket. Ble også lang i maska da de leverer 32A 1-fas...

Bruk heller de penga på å lage masse bråk om at bilen ikke støtter 220v 3-fas, som er tilgjengelig alle steder jeg hadde tenkt å lade bilen. Hadde jeg visst det da jeg bestilte hadde jeg... sikkert bestilt den uansett... men vært litt mindre grinete i etterkant. :)

Og to add insult to injury - på jobben har de installert en boks på veggen som gir full pupp 22kw. Den har stått der i en måned, og i en måned har det parkert 2 audier, en VW og en whatever foran. Eneste grunn til at jeg vet den gir 22kw er at jeg har ventet til de har reist hjem... Har også fått beskjed om at vaktmester'n skal sette opp et skilt det står 'maks 20 min' på, han har nemlig en trilling, og mener at ingen trenger mer enn 20 min. Så for å oppsummere, alle mine bruksområder for dobbeltlader blir sabotert.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Havebigfun

#46
Da har 106 stemt- ca 60 % går for dobbellader.
Argumentene at det stadig popper opp 22kW ladeplasser og at det er tungt å vente på 60 km/t mens man kunne hatt 120km/t  i tillegg til at et videresalg blir antakelig lettere og at 10 k er rel lite når man kjøper bil til mellom 600 og 900 k syntes jeg var tungtveiende nok til at jeg krysset av igjen for dobbeltladeren på bilen jeg finaliserte idag- blir desverre ikke blomster til kona for 10 k her i gården fremover heller  ::)

fredag

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:23
Kanskje dobbeltlader blir standardutstyr neste år og firedobbel blir tilvalg?

Jeg tviler på det. Neste versjon av Renault Zoe kommer kun med 22kW type2, mot 43kW type2 nå, og da blir det ikke noe marked for å bygge ut 43kW type2 ytterligere.

Da tror jeg mer på at combo-kontakt blir bygget inn i fremtidige europeiske Teslaer, uten at man trenger adapter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. desember 2014, klokken 07:58
jeg krysset av igjen for dobbeltladeren på bilen jeg finaliserte idag
Når du føler at du må starte en tråd for å bestemme deg tenker jeg at du opplever en såpass stor grad av usikkerhet at det er et klokt valg.
Sitat- blir desverre ikke blomster til kona for 10 k her i gården fremover heller  ::)
Forutsatt at du har råd.

Teslanewbie

#49
Jeg har ikke brukt Dobbelladeren mye men krysset av for dette på den nye bilen for jeg veit at hvis  jeg en gang  trenger dette så kommer jeg å irritere meg grønn for ikke ha bestilt dobbellader. Pluss at det øker  trolig annenhåndsverdien .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Høgis

#50
Rett etter at jeg bestilte TMS (uten dobbeltlader som jeg aldrig har savnet), "måtte" jeg ha det meste til bilen. Blant annet bestilte jeg "adaptersett" noe som sikkert mange har bruk for, men jeg har ikke hatt behovet en eneste gang. Men dersom noen har lyst på et ubrukt sett, kan jeg selge det for 2300,-
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Hehe, DER har du noe jeg bruker opptil flere ganger i uka ;)

Høgis

#52
Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. desember 2014, klokken 22:31
Hehe, DER har du noe jeg bruker opptil flere ganger i uka ;)
Har 400V 16A i garasjen og benytter sjelden noe annet. På hytta har vi solsellepanel og et agregat (ikke mye til nytte :-) Dessuten er Superschargeren i Elverum til hjelp :)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Øyvind.h

Sitat fra: Høgis på torsdag 25. desember 2014, klokken 22:14
Rett etter at jeg bestilte TMS (uten dobbeltlader som jeg aldrig har savnet), "måtte" jeg ha det meste til bilen. Blant annet bestilte jeg "adaptersett" noe som sikkert mange har bruk for, men jeg har ikke hatt behovet en eneste gang. Men dersom noen har lyst på et ubrukt sett, kan jeg selge det for 2300,-
Skjønte aldri hvorfor folk gikk mann av huse for å kjøpe adaptere. Men klart - billig for føre var :)

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 25. desember 2014, klokken 11:01
Jeg har ikke brukt Dobbelladeren mye men krysset av for dette på den nye bilen for jeg veit at hvis  jeg en gang  trenger dette så kommer jeg å irritere meg grønn for ikke ha bestilt dobbellader. Pluss at det øker  trolig annenhåndsverdien .
Noen klarer å nøyaktig pinpointe all kjøring nærmeste årene. Jeg er ikke en slik person :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Geirr

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 25. desember 2014, klokken 11:01
Jeg har ikke brukt Dobbelladeren mye men krysset av for dette på den nye bilen for jeg veit at hvis  jeg en gang  trenger dette så kommer jeg å irritere meg grønn for ikke ha bestilt dobbellader. Pluss at det øker  trolig annenhåndsverdien .

Ja, det er vel omtrent som å kjøpe brus for å få pantepengene ;-)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Sitat fra: SKH på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:20
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 25. desember 2014, klokken 11:01
Jeg har ikke brukt Dobbelladeren mye men krysset av for dette på den nye bilen for jeg veit at hvis  jeg en gang  trenger dette så kommer jeg å irritere meg grønn for ikke ha bestilt dobbellader. Pluss at det øker  trolig annenhåndsverdien .

Ja, det er vel omtrent som å kjøpe brus for å få pantepengene ;-)
Vel, de fleste kjøperne vil ha dobbeltlader. Da er det rimelig å anta at det gir utslag i bruktprisen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:41
Sitat fra: SKH på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:20
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 25. desember 2014, klokken 11:01
Jeg har ikke brukt Dobbelladeren mye men krysset av for dette på den nye bilen for jeg veit at hvis  jeg en gang  trenger dette så kommer jeg å irritere meg grønn for ikke ha bestilt dobbellader. Pluss at det øker  trolig annenhåndsverdien .

Ja, det er vel omtrent som å kjøpe brus for å få pantepengene ;-)
Vel, de fleste kjøperne vil ha dobbeltlader. Da er det rimelig å anta at det gir utslag i bruktprisen.

Synsefakta..

De fleste vil gjerne ha alt av utstyr forøvrig.. Men vil de betale det det koster nytt? Kanskje noen og andre ikke. De fleste "bruktteslakjøpere" er neppe så nøye tror jeg. Så er det sefølgelig også noen som må ha det, noen som må ha syv seter (kjenner en som vil ha min), noen som må ha lydpakken, noen som må ha skinn osv.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kos

hei som selger har du 2 valg som kjøper har du flere. Man kan fort finne ut at man ikke trenger dobbeltlader - men det var flere ting som stod først på lista over unødvendig en dobbeltladere.

Dobbeltlader handler om muligheter for å lade opp bilen. Ofte brukt , nei. men når du trenger den JA.

Slik tenker nok kjøpere også - tåkelys kontra dobbeltlader. Slitt skinn kontra dobbellader - osv

Dobbelt lader er smart da det sikrer deg hurtigere strøm.

cra

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. desember 2014, klokken 07:58
Da har 106 stemt- ca 60 % går for dobbellader.

Det mest interessante er å se at både de som har enkeltlader og de som har dobbeltlader ville gjort det samme kjøpet igjen. I den grad antallet stemmer her på forumet er representativt tror jeg ikke 60/30 gjør noe stort utslag på bruktprisen, hverken opp eller ned. :)

For egen del har jeg etter 25.000km ikke hatt bruk for (eller mulighet for å lade med) dobbeltlader, og er derfor godt fornøyd med å ha spart 10.000kr som jeg kunne legge i andre ting. Kommer jeg til å irritere meg grønn den dagen jeg står et sted og knne halvert tida/rukket en avtale/etc hvis jeg hadde dobbeltlader? Garantert! Men som sunnmøring får jeg bare velge å se på det som grei timebetaling for å stå der, intil jeg har gjort det mange nok ganger til at kurvene krysser hverandre. ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kos

Hei - dobbellader er ikke akkurat en hemsko. Om du er avhengig av den 10 ganger i livet og du omsetter dette i dagslønninger eller hotellopphold grunnet lade problemer,så er den betalt og vell så det. Når slike som jeg som har brukt den 2 ganger på 8 mnd. Så er det allerede betalt. Men om tid og sted ikke betyr noe og man kan sitte der en halve dag, så er enkellader tingen. Men jeg  tror at jeg tjener på det ved et salg. Får pengene igjen og vell så det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA