Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Havebigfun, mandag 12. januar 2015, klokken 15:34

« forrige - neste »

ihlhaug

Her kommer kanskje dagens dummeste spm. Jeg har dobbellader, men den er aldri brukt siden jeg lader på vanlig stikk hjemme og SC på langtur. Er det type-2 kabel jeg bruker til 22kW, og hvor finner man for det meste disse, de koster vel som regel penger også?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

TeslaSvein63

Har ikke kjørt mer en 22k jeg, men ladet mye på type 2. Veldig kjekt med over 12 mil/t i ladefart i stedet for 6. Dobbeltlader er i grunn super å ha. Det er min erfaring. Skal prøve å få tak i (overkommelig i pris) ladeboks som man kan ha med på tur for å bruke på 32amp 400 volt og rød kontakt. Da blir det konge og man er godt rustet utenfor hovedveiene. Ville ikke vært foruten. Må være rart å høre for enkeladerentusiastene, men jeg forstår dere ikke. Hvis midlene holder, så sats på dobbelader. Det er mitt råd.   

kos

hei ihlhaug - ja du bøk skaffe deg en type 2 kabel. men på 43 kw så er det montert kabel.
type 2 kabel bør du ha uansett, da dette er på vei for å overta for lampett kontaktene.

Car-El

Ser et problem i svarene på spørreundersøkelsen. Vi har dobbel lader og har den ennå. Så "har hatt" blir jo feil.

Denne dobbel laderen har jeg brukt 8 ganger på landeveien.
I sommer med frue og barn så var ladingen mere for å slippe å kjøre med angst for å nå fram.
I høst (November) så sparte æ vel 12timer da æ kjørte tur/retur Tromsø - Trondheim for å ta service på Car-El.

Hjemme så lader vi av og til på et 22kW når vi er på et lite kjøpesenter. Har vel blitt brukt en 6~9 ganger. Kjekt, men ikke nødvendig.

Beste råd er at om man skal bruke TMS som hovedbil og kjøre langt, så er det kjekt å få ladet så hurtig som mulig.
Eller så hadde vi alle bare kunne brukt UMC på 13A/3kW og hvertfall ikke SC.
Men skal man bare bruke TMS som "matpakkebil" så går man for enkeltlader og 60kWh batteripakke uten SC mulighet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Epleskreller

Har du en budsjett-bil er det helt greit å droppe dobbeltlader. Det er en ting som kan være kjekt å ha noen ganger,  men for egen del har feks luftfjæring vært viktigere. Dette er noe jeg nyter oftere.. Det handler om bruksmønster og budsjett.

Selv har jeg ikke ladet ett eneste sted der jeg kunne dra nytte av dobbeltlader etter over 37k km. Andre igjen har oftere nytte av dobbeltlader. Har likevel bestilt dobbeltlader på min neste bil, men det er vel det første jeg ville fjernet om budsjettet ikke strakk til.

Synes forøvrig også at dobbeltlader burde være standard med mulighet til å oppgradere til 43kW.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Hyperstress

#35
Sitat fra: Høgis på tirsdag 23. desember 2014, klokken 22:41
Har "luftet" bilen på finn, men svært få har lagt vekt på de ekstra setene mens mange har spurt om dobbeltlader.

Opplevde også at folk var opptatt av dobbeltlader, men jamt over så hadde de jo ikke peiling på hva det er. En utbredt oppfatning var at du ladet dobbelt så raskt uavhengig av lader/kakepynt.

Edit: Damn Swype keyboard! Kakepynt=ladepunkt.
Lar det stå siden det er julaften. God jul!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

#36
Har dobbeltlader, og ville kjøpt den igjen. Må man kutte utstyrslista til beinet, eller kjører man så forutsigbart at man aldri vil få bruk for den, da forstår jeg hvorfor man dropper.
- Personlig unngikk jeg en uønsket ekstra overnatting i sommer pga dobbeltladeren.
- Jeg kjører hvert år en rute på ca 37 mil hvor det ikke vil komme Supercharger de neste årene, men 22kW finnes
- Det etableres 22kW uttak i ganske høyt tempo! Siste jeg la merke til var sentert vi pleier å handle ved i Strömstad.
- Type 2 er den vedtatte europeiske standarden, og med enkeltlader får man bare halv fart på 32A 230V type 2 uttak (3,6kW vs 7,2kW).
- Min erfaring med elbil er at det er to ting som er viktig: rekkevidde og ladehastighet.

Men som sagt, er man på stramt budsjett, eller har så forutsigbart kjøremønster at man i all hovedsak vet nøyaktig hvor man skal i fremtiden forstår jeg at man dropper dobbeltlader.

Sitat fra: kos på tirsdag 23. desember 2014, klokken 23:46
Dobbelt lader + vinterpakke. Du kan spare på mye men disse to må du bare ha om du bor i Norge.
Absolutt lurt å vurdere vinterpakken, men personlig ser jeg ikke behovet? Jeg kjørte tur/retur Trondheim forrige helg med en bil med vinterpakke. Utetempen var nede i -15 deler av strekningen, og jeg hadde forskjellige passasjerer tur/retur. Ingen ville ha på baksetevarme, og det er jo naturligvis ikke noe alternativ å skru ned kupetempen og la folk fryse på ben/armer og forsøke å kompensere med setevarme? Kupeen skal være varm og god, go jeg lader heller bittelitt ekstra underveis kontra å demonstrere for passasjerer at elbil=ukomfortabelt.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ELLP

Jeg mener dobbeltlader er et must og mener den burde vært standart fra Tesla. Jeg hadde aldri kjøpt en brukt uten. Behov er selvfølgelig forskjellig og ladeinfrastrukteren er ikke like god i alle deler av landet. Jeg bor i Bergen og Superladerne er supert når jeg skal langt. Men det er mange tilfeller at jeg bare skal 25 mil f.eks en fisketur på hardangervidda. sist manglet jeg ti mil for å kunne komme meg hjem og da er det supert å lade på Eidfjord sin 22kw - når en bare vil hjem så er 1 time mer enn lenge nok.

kos

Hei - her begynner behovet å bli ganske klart. Kjører du utenom SC og er du litt urban så er dobbellader et must. Om du stort sett kjører mellom SC og mellom jobb og hjem så kan du sløyfe dobbelt lader, men er ikke så sikker på hvor lurt det er når du skal selge bilen. Sitter igjen med bare halvparten av aktuelle kjøpere.

sven erik

om en ikke har råd til en dobelt lader har mn ikke  råd til tesla  det er faktisk  såpas at nedover i evropa er det hurtigladere men  funker ikke de  som jeg oplevde så er det å satt opp rype 2  da uten dobelt ladere blir en stående en  12  timer i stede for 5
det burde hvert standar med dobbelt

B_Tesla

Hadde veldig nytte av den her på søndag. Kom hjem 04:00 natt til søndag med kun 10% SC. Fikk ikke ladet om natten grunnet en som hadde feilparkert. Dro neste morgen til Tesla, og ladet på 22kW mens jeg gjorde siste julehandel, etterfulgt av tur Trondheim-Telemark. Uten dobbeltlader, hadde turen måtte utsettes til mandag. Det hadde vært surt.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

mrjalle

Sitat fra: sven erik på onsdag 24. desember 2014, klokken 14:30
om en ikke har råd til en dobelt lader har mn ikke  råd til tesla

Dette er jo en bastant påstand. Selv om du ikke hadde klart å kjøre nedover europa uten dobbeltlader, er det ikke sikkert andre har samme behovet.

Jimpec

22kw skulle vært standard. Men igjen; en liten marginbooster fra Tesla dette.

Med 70% sannsynlighet for at vi ser en chademo-adapter snart er behovet enda mer redusert for mitt vedkommende. Må likevel ta høyde for at jeg kan komme til å legge til dobbellader på min bestilling igjen på mandag..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Epleskreller

#43
Sitat fra: sven erik på onsdag 24. desember 2014, klokken 14:30
om en ikke har råd til en dobelt lader har mn ikke  råd til tesla  det er faktisk  såpas at nedover i evropa er det hurtigladere men  funker ikke de  som jeg oplevde så er det å satt opp rype 2  da uten dobelt ladere blir en stående en  12  timer i stede for 5
det burde hvert standar med dobbelt

Skal jeg nedover Europa så tar jeg fly..

Man må ha panotak for da kan man ha ting på taket, man må ha luftfjæringer pga kjørekomfort (spesielt i høye hastigheter) og muligheter for å heve bilen, man må ha lydanlegg for å få DAB og god lyd (man hører jo musikk hele tiden), man må hvertfall ha techpakke, man må nå ha AWD fordi man bor i Norge og man må ha dobbeltlader for da kan man lade inntil dobbelt så fort noen steder. Har man ikke råd til dette får man finne seg en annen bil. Ironi slutt.

Av disse tingene mener jeg man kan droppe alle. Selfølgelig ønsker man gjerne alt, men kost/nytte vurderes gjerne først om man ønsker å bruke minst mulig penger..

Når det gjelder dobbeltlader spesielt kan man selfølgelig finne masse eksempler der man slapp unna med 1,5 i stedet for 3 timer landing og de 1,5 timene var helt perfekt for da fikk man ordnet noe... Men, å basere seg på 22kW -ladere på tur er en risky business uansett, står det noen der allerede og man må vente på tur kan timene gå fort.. Da kjører jeg heller litt lenger og innom en SC. Så finnes det selfølgelig tilfeller der man ikke passerer en SC og skal kjøre 50 mil på en dag og har tilgang til 22kW underveis. Ja, da er det lurt med dobbeltlader. Jeg har ikke de behovene,  tror de fleste ikke har de behovene.  Defor ville jeg heller droppet dobbeltlader enn feks luftfjæring.

På min neste bestilling har jeg likevel dobbeltlader av den enkle grunn at jeg tenker å selge den ny.. Rent videresalgsmessig tror jeg det er lurt..

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

frosken

#44
Jeg hadde ikke dobbeltlader på forrige bil og har heller ikke bestilt det på den nye. Hadde ikke én gang behov for (eller mulighet til å benytte) det etter 20k km på både bilferie i Norge og jakttur til Tyskland.

Men folk har ulike behov og bruksmønster. Derfor kan man kjøpe det om man trenger. På samme måte som at ikke alle ha 85 kWH batteri; mange klarer seg med 60 kWh.

Argumentet med at det koster så lite i forhold til resten av bilen kjøper jeg ikke. Penger er penger, uansett hva det brukes på. 10.000 kroner er kanskje ikke så mye i forhold til de 850.000 jeg bruker på bilen, men det er fremdeles 10.000 kroner som kan brukes på noe annet. Det har ikke noe med dårlig økonomi å gjøre, det er ren fornuft.

Edit: Jeg solgte forresten nylig bil med enkeltlader. Opplevde ikke det som et tema i det hele tatt. Tror som nevnt tidligere av andre i denne tråden at det handler litt om å forklare hva en dobbeltlader egentlig er og ikke er.

Min personlige filosofi er forøvrig å kjøpe nøyaktig den bilen jeg har lyst på med de tilvalgene jeg vil ha. Aldri i verden om jeg er et så unikt snøfnugg at ingen andre vil finne min konfigurasjon aktuell i bruktmarkedet når den tid kommer :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA