Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Havebigfun, mandag 12. januar 2015, klokken 15:34

« forrige - neste »

Thor2014

Og der skal du se at dobbeltlader er en bedre investering en blomster til kona  :D

TeslaK

Ser helt klart nytten i å ha dobbeltlader i dag men kan ikke helt se at 22 kW AC er fremtiden. Det er jo fortsatt tregt.. har mer tro på DC lading generelt. Med chademo adapter får man jo ca. 240 km/t, ulempen er at chademo er latterlig dårlig utbygd.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Kanskje dobbeltlader blir standardutstyr neste år og firedobbel blir tilvalg?

Dennis

Tror mer at de lager laderne kraftigere så det blir mulighet for 22 med en eller 44 med to. Slik de er idag så tar de hele plassen under baksetene hvis man har 2.

Havebigfun

endret- håper det er lettere forståelig nå :)

bb

Uten dobbeltlader ville vi ikke klart å gjennomføre verken nordkappturen, europaturen eller diverse norgesturer. For min del har jeg tjent inn de ti bærumstierne jeg investerte for lengst :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ctr46

Bestilte uten på første bil. Gått fint i 21k siden mars 2014. Ser at det popper opp masse 22kw rundt omkring og det kommer stadig flere. Har derfor bestilt det på bil nr2.

Som andre sier så er det så liten kostnad på en dyr bil at for meg var det en no-brainer.
85D

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:23
Kanskje dobbeltlader blir standardutstyr neste år og firedobbel blir tilvalg?

43kW AC ser jeg ikke helt nytten i. Da må man over på hurtigladerne, med alle de forskjellige begresningene som der finnes. På enkelte får du ikke startet lading for mer enn 15 minutter i slengen, andre har makstid på 30 minutter osv. Skal jeg slite med slike begrensninger, som gjør at jeg må oppholde meg i nærheten av bilen, kan jeg like så godt investere i CHAdeMO-adapteret (som jeg forøvrig ikke har bestilt eller kommer til å bestille).

På separate 22kW AC stolper kan jeg derimot plugge i bilen og forlate den i 2-3-4 timer for å gjøre noe annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pompel

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:50
Sitat fra: Pompel på tirsdag 23. desember 2014, klokken 16:35
Har kun hatt bilen i en drøy måned, men allerede benyttet 22kW-laderne på ytterveggen til Tesla på Lade to ganger. Kommer også til å benytte 22kW i Åre når vi tar turer dit i vinter.
Trondhjem er fortsatt et av SC- hullene- skjønner at det er kjekt med dobbellader der foreløpig.
På Åre holder det vel strengt tatt med 11kW for de fleste som antakelig skal være der noen timer.
Sant nok, det holder sikkert med 11kW i Åre også, men jeg vil tro jeg vil ha bilen ved der vi bor det meste av tiden og ha den på lading en stund før avreise hjemover. Får se, foreløpig har jeg ingen erfaring med turen opp dit med TMS så tiden vil vise.

Håper også fremdeles at Magneten kjøpesenter svarer på forespørselen om 22kW-lader fra TOCN. Da er det greit å hive den på lading mens man shopper.

Selv synes jeg det var enkelt å prioritere dobbeltlader over luftfjæring (uten at vi nå skal spore over fra tema) :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Høgis

Da jeg satte meg ned og bestillte bilen for godt over 2 år siden så jeg ingen poeng med dobbeltlader, men valgte 3. seterad med tanke på etterverdien. Har "luftet" bilen på finn, men svært få har lagt vekt på de ekstra setene mens mange har spurt om dobbeltlader. Uansett hadde jeg droppet dobbeltlader grunnet mitt kjøremønster, har aldri hatt behov for det, men testet det i Oslo (Vulkan) en gang for å se om det virket. De fleste steder tar også betalt for det (etter det jeg har sett er det kun 3 i Oslo som er gratis). Jeg klarer meg lenge med ladingen hjemme i tillegg til de få gangene jeg har benyttet supercharger'ne.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: bb på tirsdag 23. desember 2014, klokken 21:11
Uten dobbeltlader ville vi ikke klart å gjennomføre verken nordkappturen, europaturen eller diverse norgesturer. For min del har jeg tjent inn de ti bærumstierne jeg investerte for lengst :)
BB trumfer alle motargumentene her. Det er så mange åpenbare scenarier hvor dobbellader gjør elbiltilværelsen lettere. Å unnlate å legge til dobbellader på en elbil til 700-900 laken er ikke bare dumt i mine øyne, men nærmest respektløst ovenfor en så bra elbil som Teslaen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

eadie

Enig i det. Kjøper du elbil til 700 laken og begynner og gni på 10k, på nie så essensielt som lading og ladehastighet, ja da bør du heller kjøre Honda Civic (som ogdå er en skivebom). Skulle jeg kjøpt brukt Tesla ville jeg lagt vekk på dobbellader, da det er så ofte det er kjekt å ha, og 22kw AC type 2 er en mye brukt standard fremover.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

kos

Dobbelt lader + vinterpakke. Du kan spare på mye men disse to må du bare ha om du bor i Norge.
tesla eter alt av strøm, og da er det greit å ha de fleste systemene. Dobbeltlader er noe du setter prispå når du er et stykke hjemmefra og det ikke er SC i nærheten.

Muffinman

#28
Her var det mye rart. Prisenlappen på bilen er totalt uinteressant i forhold til om man har behov eller ikke. Kan bare gjenta meg selv; etter 14 måneder og 54.000 kilometer har jeg ikke hatt bruk for det en eneste gang. Type2 kabelen er kun brukt til "kjekt å ha"-lading. Gjorde grundige vurderinger før første kjøp, og når disse er bekreftet i praksis har jeg bestilt bil nummer to med enkellader.

Har man bruksmønster som sannsynliggjør at man kan få bruk for dobbeltladeren, eller er usikker tar man den selvfølgelig med. Ja eller nei - svaret er ganske enkelt "det kommer an på". Generelle argumenter som antyder at folk er gniene eller heller burde kjøpe seg en bensinbil vitner om en manglende forståelse for at noen kan ha andre behov, prioriteringer og økonomi enn en selv.

kos

Dine erfaringer er lik for mange, også jeg - men jeg har brukt dobbelt laderen ved 2 anledninger. Uten dobeltlader kunne jeg ikke brukt elbilen den dagen. Så er det vel ikke så dumt å ha når bilen skal selges. Men det er vel få gniere av tesla eiere - vi har brukt en del penger på bil ja - vitner ikke akurat om noen som snur på krona

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA