Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?

Startet av Havebigfun, mandag 12. januar 2015, klokken 15:34

« forrige - neste »

Øyvind.h

#105
Sitat fra: bjoris på mandag 12. januar 2015, klokken 22:49
men spørsmålet er om ikke 22kw kan bli mer kjærkomment i fremtiden om det blir vanlig med kø og deling av SC ladere, isåfall snakker vi fort betydelig lengre tid enn dagens 20-30 min. Kanskje blir det gull for flere å få ladet en skvett her og en skvett der og kanskje unngå hele SC ladingen:)
Finnes flere eksempler på det. Bl.a. 22kW ved matbutikken i Strømstad gjør at jeg blåser rett forbi SC på Solli begge veier :)

Når vi snakker elbil er det to ting som er viktig: rekkevidde og ladehastighet. Jeg ville ikke vært gnien på noen av dem. 22kW gir muligheter jeg ikke ville tenkt på om jeg ikke hadde dobbeltlader. Men nå sitter jeg heller ikke fast i tanken "stoppe for å lade". Jeg lader når jeg stopper. All verdens SC kommer ikke til å endre på det da jeg verdsetter tiden min høyt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toppi

Ingen er uenig med at det er greit å lade når man stopper.
"Alle" gjør dette hjemme og/ eller jobb.
Dette kan man fint gjøre på andre steder med enkeltlader også..

Men for noen er det like tungvint å lete frem disse ladestedene, mange krever også betaling.
Mange ønsker også å slippe til kortrekkeviddeelbilene på disse plassene.
Og mange vil uansett ikke planlegge med å få 100 km/t på tanken her og nå, når disse kan være opptatt/ defekt.
Og noen liker å stoppe for en kaffe/ strekk/ do/ mat, på turer over 30 - 40 mil uansett.

Men ingen tvil om at de som kjører land og strand rundt må utnytte hver en kontakt raskest mulig.

Skal vurdere å lade på shopping jeg også, når Tesla utvider SC til også kjøpesentre, som her:
https://www.facebook.com/teslamotors/posts/10152974956657801



Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Bjoris

#107
Tesla har jo ett veldig fortrinn i sine ladere og selges tilgang til andre kommer vi som har vært med på å starte dette bli veldig irriterte om kapasiteten går ned, så jeg er ikke i tvil om at Tesla vil øke tilgangen, de får som noen nevner veldig mye penger å bygge SC med. Men det skal jo enormt med tilgang til også for at en skal unngå køer på spesielle tidspunkt som fredagskvelder, søndagskvelder spesielt i utfartshelger.

Allerede nå er det jo mye kø i Østfold ser jeg, vi har ladet der en gang, jeg og en kompis, jeg skrøt av at det bare var å plugge i, gå å spise og så kjøre videre, men selv om dette var en helt vanlig lørdag var det nesten fult da vi kom, men vi slapp å vente på å komme til, men vi fikk dårlig ladefart og når vi var ferdig å spise måtte vi vente ganske lenge før vi kom oss videre, jeg var da nødt til å ladet til 350 km for å rekke Åmot, dette er bare ett eksempel som viser at det blir litt for snevert å avfeie dobbeltlader, jeg er ellers enig i at den burde vært standard og at dobbeltlader burde vært 44 kw:). Og ja, det er for dårlig kapasitet i Østfold noe de sikkert vil gjøre noe med.

Min mening er at det blir neppe slik at SC gir muligheten til at du, til enhver tid, bare kan svippe innom og suse videre etter 20-30 minutter. Det er viktig informasjon til en uten erfaring som lurer på om han skal ta med en dobbeltlader eller ikke... Min mening altså:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

HåkonE

Selv har jeg ikke lader hjemme (leilighet), og bor i Oslo. Fikk inntrykk av selger at det var veldig mange punkter i Oslo der man kunne utnytte dobbel lader. SC finnes heller ikke der, og kommer neppe med det første.

Om dette er korrekt fremstår det for meg som galskap å ikke velge dobbel lader om man bor i leilighet uten lademulighet. De kundene utgjør nok en liten andel på bruktmarkedet også?

Kan lett se at de som lader hjemme og bruker SC på langtur ikke ser samme behovet, men jeg tenker selv at på en så dyr bil der rekkevidde har så mye å si, så er kanskje ikke lademuligheter det første man burde spare inn på. Litt ekstra glitter i lakken er i alle fall ikke "nyttig" om man skal se på hva folk gjerne kjøper.

Øyvind.h

#109
Sitat fra: bjoris på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:10
jeg er ellers enig i at den burde vært standard og at dobbeltlader burde vært 44 kw:)
Jepp :)
Da kunne man dratt maks ut av de trippel-laderne som spretter opp for tiden. Ikke at jeg ville stått ved en slik veldig lenge, men ladehastighet er viktig.

Hver sommer kjører jeg Oslo-Borlänge. Jeg ser det i 2016 skal komme en SC i Vansbro. Det blir en litt annen rute, men fungerer OK ved behov. Allikevel kommer vi nok til å fortsette slik vi pleier: pause på Kongsvinger, slik at vi får litt kjøring med ungene våkne først før de sovner. 22kW finnes rett ved Kiwi, noe som topper batteriet mens vi handler. Om det koster 10 eller 100kr å lade mens vi har pause er helt uvesentlig. Det viktigste er at vi får ladet mens vi uansett tar pause.
Kanskje vi kan legge returen via Vansbro?

Sitat fra: Haknys på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:23
Selv har jeg ikke lader hjemme (leilighet), og bor i Oslo. Fikk inntrykk av selger at det var veldig mange punkter i Oslo der man kunne utnytte dobbel lader. SC finnes heller ikke der, og kommer neppe med det første.

Kan lett se at de som lader hjemme og bruker SC på langtur ikke ser samme behovet, men jeg tenker selv at på en så dyr bil der rekkevidde har så mye å si, så er kanskje ikke lademuligheter det første man burde spare inn på. Litt ekstra glitter i lakken er i alle fall ikke "nyttig" om man skal se på hva folk gjerne kjøper.
Med enkeltlader får man kun 3,6kW av 32A type 2 stolper. Og 11kW fra 22kW stolper. Men det er begrenset utbredelse av begge deler, selv om det finnes en del i Oslo. 22kW virker dog som spretter opp over alt for tiden!

Sitat fra: Haknys på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:23
Kan lett se at de som lader hjemme og bruker SC på langtur ikke ser samme behovet
Jeg lader med det som er tilgjengelig, der jeg ønsker å ta pause. Eksempelvis i København sentrum hvor det fantes en rekke parkeringsplasser med 22kW slik at bilen hadde ladet tilstrekkelig når pausen var over :) Tror det har kommet SC ved københavn nå, men det er jo kjedelig å kjøre lenger enn nødvendig og stå og sture ved en SC med unger i bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:47
All verdens SC kommer ikke til å endre på det da jeg verdsetter tiden min høyt :)
Sorry, klarer ikke la være å kommentere denne. Du verdsetter tiden din høyt, men likevel drar du til Strømstad for å handle mat. Det henger ikke helt på greip.. ;-)

Konklusjon: Vi som aldri kjører så langt til kjøpesenter at vi må lade, trenger ikke dobbeltlader.  De som gjør det, trenger dobbeltlader.  Alternativt ikke har tilstrekkelig hjemmeladning, trenger til hytteturer eller liker å gå på "ladejakt".

Testet forøvrig min type 2-kabel for første gang sist uke etter 39k km. Ikke fordi jeg hadde behov, men fordi jeg ville prøve..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

#111
EDIT: slettet innlegget. Folk flest velger dobbeltlader, og jeg har behov for dobbeltlader. At noen ikke har behov eller vil få behov får jeg bare leve med :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun


Epleskreller

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 18. januar 2015, klokken 02:22
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:29
Sorry, klarer ikke la være å kommentere denne. Du verdsetter tiden din høyt, men likevel drar du til Strømstad for å handle mat. Det henger ikke helt på greip.. ;-)
For en teit kommentar!
Hvorfor henger ikke det på greip?
Hvis du verdsetter tiden din høyt virker det på meg rart å bruke masse tid på å kjøre fra Oslo til Sverige for å handle mat..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Epleskreller

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 18. januar 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Epleskreller på søndag 18. januar 2015, klokken 08:12
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 18. januar 2015, klokken 02:22
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:29
Sorry, klarer ikke la være å kommentere denne. Du verdsetter tiden din høyt, men likevel drar du til Strømstad for å handle mat. Det henger ikke helt på greip.. ;-)
For en teit kommentar!
Hvorfor henger ikke det på greip?
Hvis du verdsetter tiden din høyt virker det på meg rart å bruke masse tid på å kjøre fra Oslo til Sverige for å handle mat..
Like rart som å dra til syden da?
Eller for å dra på hytta?

Det er faktisk noen som drar på tur for turens skyld.
Og selv om du tydelig vis gjør det, er det ikke alle som tar med seg maten hjemmefra.
Litt usikker på hva du mener..

Men dersom du drar på "Harry-tur" fordi du liker turen så er det sefølgelig helt fint det. Poenget her var at Øyvind.h gjorde ett poeng ut av at hans tid var dyrebar og det viste han med et eksempel på hvordan han sparte 15 minutter på en tur-retur Strømstad. Mitt poeng var at hvis tiden hans var så dyrebar hadde det kanskje vært kjappere å handle i nærområdet og spart mange timer..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Epleskreller

 Jeg tolker dette som en "Harry-tur; "Finnes "flere eksempler på det. Bl.a. 22kW ved matbutikken i Strømstad gjør at jeg blåser rett forbi SC på Solli begge veier :) ". Om det var ment som noe annet så har jeg missforstått.

Og videre er hans tid så dyrbar at det er godt å slippe å lade på Solli siden han får 22 istedenfor 11 kW på butikken. Mitt poeng er at om tiden hans er så dyrebar burde han heller handlet der han bor og spart masse tid.. Gidder ikke diskutere dette videre. 

Noen har behov for dobbeltlader, andre ikke.  Avhengig av bruksmønster. 39k km og aldri hatt behov.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

#116
Jaja. Tenkte først jeg ikke gadd å kommentere tidsbruk, men kan skrive noe kortfattet:
1. Jeg kan fort spare flere tusen på en harrytur, i tillegg til at det er nettopp det - en tur.
2. Poenget med akkurat det eksemplet var at 22kW kan gjøre at jeg slipper å måtte ta dedikert ladepause, på en tur jeg har lyst til å ta.
3. 22kW har for meg ved flere anledninger spart meg både tid og penger, og gjort at ladingen blir utført mens jeg har pause.
4. Det er naturligvis lurt å vurdere hva man skal bruke tid på, men det viktige for meg er at jeg kan bruke bilen til hva jeg vil når jeg vil, på de turene jeg vil ta. Om turene er fornuftige eller ikke er underordnet. Og 22kW er innimellom en bidragsyter til at jeg kan bruke bilen nøyaktig slik jeg vil.
5. Sverige var bare ett av flere eksempler, og ettersom jeg sikkert skal eie bilen en stund til er jeg ikke ferdig med å dra nytte av dobbeltladeren.
6. Jeg har ikke stålkontroll  på absolutt alle turer jeg kommer til å ta i fremtiden. Fergestans i Danmark i fjor sommer var et godt eksempel på at man helt utilsiktet kan havne i en uheldig situasjon. Og da var dobbeltlader redningen. Jeg kunne jo aldri forutsett det når jeg kjøpte bilen, men jeg har som sagt ikke 100% kontroll på alle turer jeg skal ta. Derfor synes jeg det er bedre å være føre var.
7. Og når jeg en dag skal selge tyder statistikken på at de fleste vil ha dobbeltlader, så jeg regner med det vil være prisdiff mot bil med enkeltlader (dvs. kostnad i mitt eie ikke 9500,- eller hva det nå var dobbeltlader kostet da jeg kjøpte)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA