Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ny eller brukt Nissan Leaf?

Startet av Rabies, tirsdag 23. desember 2014, klokken 12:32

« forrige - neste »

Rabies

Hei!

Jeg er i prosess med å anskaffe en ny elbil. Har prøvekjørt de fleste alternativene den siste tiden og har endt opp med at det er Leaf som sannsynligvis dekker våre behov best (familie på 3, snart 4). Ideelt sett ville jeg valgt en KIA Soul EV, men ettersom leveringstiden er så latterlig lang, så er det et urealistisk alternativ for oss.

Har prøvd å orientere meg litt i jungelen av biler som finnes av både nye og brukte alternativer, men det er sannelig ikke enkelt. Står nå igjen med to alternativer:

1. 2014 Nissan euro Leaf (Tekna) til ca 230 000 inkludert vinterhjul på 16" lettmetallfelg og dekktrykksensorer. 5 års garanti.
2. 2012 Nissan Leaf (norsk, gått 40k, fullspecca) ca 180 000 inkludert vinterhjul med webasto og hengerfeste. 2,5 års gjenværende garanti.

Jeg planlegger å ha bilen inntil Tesla kommer med sin folkevogn, og vil da sannsynligvis selge den i løpet av 2017. Nybilgarantien på 2014 modellen er dermed fristende ettersom jeg kan selge den med noe gjenværende garanti. Dessuten syntes jeg prisen på brukte Leafer er relativt stiv, og sitter med en følelse av at jeg får mer for pengene ved å kjøpe en ny.
Det som gjør at 2012 modellen er et reellt alternativ er webastoen som muliggjør sannsynligvis lenger rekkevidde enn 2014 modellen om vinteren. Samtidig så vet jeg fra tidligere elbiler jeg har hatt at det er sjelden jeg har behov for rekkevidde utover det som en vanlig Leaf kan gi meg.

Er det ellers noen forskjeller på en euro Leaf Tekna (utover manglende lyktespylere) til den norske Tekna versjonen?

Jeg prøvekjørte forøvrig en 2014 Accenta i helgen som jeg faktisk kjørte helt tom for strøm og ble litt skuffet over rekkevidden. Kjørte den faktisk helt tom og måtte taue siste kilometeren hjem og da viste triptelleren 103 km. Da kjørte jeg med varme i sete, 20 grader i kupeen og i varierende hastighet på mindre veier, men også noen mil på motorvei. Hadde et stopp og derav også behov for oppvarming av kupeen to ganger.

Innspill mottas med takk :)
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

edyrli

Jeg er ikke noe Leaf spesialist, men jeg hadde nok gått for ny dette tilfelle dersom du har råd.
Jeg mener også at forventet verditap på en ny bil skal være høyere enn 50.000 etter 2 år og 40.000 km. Han som selger har hatt en billig bil i 2 år dersom har klarer få det for den.

Har 2012 modellen klumpen i bagasjerommet? I tilfelle er det enda en ting som taler i 2014 modellens favør.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Råde

Det valget var enkelt. 2014. Ferdig diskutert :)
e-Golf | X75D

emil

Problemet er at hvis det plutselig blir vanlig med elbier i Leaf/Golf klassen som har 300-400km rekkevide når vi nærmer oss 2017 vil verdifallet på en 2014 Tekna bli veldig mye mer. Da kan fort verdien av en 2014 modell og en 2012 modell være nesten likt. Hvis derimot 2012 modellen har Webasto og faktisk har lengre rekkevidde vinterstid kan det trekke en del opp.

Det eneste som i prinsippet kan gå galt og gi en stor kostnad på en 2012 Leaf er batteriet og der har det jo blitt annonsert priser på ca 50.000kr for bytte av batteripakke. Man vil nok også om 2-3 år sansynligvis kunne kjøpe pent brukte pakker fra den lokale høggern hvis ikke solcellefantastene fortsatt tar til seg alt som kommer. Med ny batteripakke med 5 års (?) garanti har man plutselig en veldig brukbar og salgbar bil igjen.

Dagens Leaf (både 1. og 2. gen) vil aldri kunne oppgraderes med kraftigere batteripakke fra Nissan, for da vil jo ikke folk kjøpe nye biler.

Jeg kjører mye og langt og har i dag en 2012 modell og ville nok selv valgt den med Webasto. Husk også at dagens elbiler ikke kan sammenlignes med gamle (< 2010) og du vil sansynligvis kjøre mye mer enn du tror før kjøp. Bor du i områder der det er velig kaldt i lange perioder teller det for webasto, bor du kystnært på sørvestlandet teller det mer for varmepumpe.

Uansett er egentlig begge bilene trygge valg og du får velge den som du føler er rett. Hvis du vurderer 2012 modellen mer seriøst må du få tatt en batteriavlesning med f.eks LeafSpy. Nissan sin batteristatus fra service er null verd der.

Gnilre

Sitat fra: Rabies på tirsdag 23. desember 2014, klokken 12:32
Jeg planlegger å ha bilen inntil Tesla kommer med sin folkevogn, og vil da sannsynligvis selge den i løpet av 2017.
Jeg leser at det er mange som venter på Tesla Model 3 eller E i 2017. Er det så sikkert at den kommer ? Jeg har mye mer tro på en oppgradert Leaf med over 300 km rekkevidde i 2017. Når et stort selskap som Nissan prater om det regner jeg det for mer sannsynlig enn at lille Tesla som ennå ikke har klart å levere overskudd skal få Model 3 på veien. Men det handler om tro.

Personlig holder jeg meg unna Leaf som jeg tror vil stupe i pris når den nye modellen kommer og har valgt Soul i stedet. Kanskje jeg kan kjøpe en oppgradert Leaf i 2017 hvis Soulen kan selges da ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

arthur

Og siden det ganske snart er et nytt år så blir det en 2015 versus en 2012 så i mine øyne er valget enkelt og i favør av 2015.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emil

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:32
Og siden det ganske snart er et nytt år så blir det en 2015 versus en 2012 så i mine øyne er valget enkelt og i favør av 2015.

Sånn jeg forsto det var det en 2014 importbil vs 2012 norsk, så om en drøy uke er 2014 modellen allerede et år gammel...

Og så må trådstarter huske at hengerfeste på Leaf er til sykkelstativ. Det er ikke lov å trekke henger bak Leaf på noen som helst måte.

Rabies

Sitat fra: emil på tirsdag 23. desember 2014, klokken 14:32
Problemet er at hvis det plutselig blir vanlig med elbier i Leaf/Golf klassen som har 300-400km rekkevide når vi nærmer oss 2017 vil verdifallet på en 2014 Tekna bli veldig mye mer. Da kan fort verdien av en 2014 modell og en 2012 modell være nesten likt. Hvis derimot 2012 modellen har Webasto og faktisk har lengre rekkevidde vinterstid kan det trekke en del opp.

Det eneste som i prinsippet kan gå galt og gi en stor kostnad på en 2012 Leaf er batteriet og der har det jo blitt annonsert priser på ca 50.000kr for bytte av batteripakke. Man vil nok også om 2-3 år sansynligvis kunne kjøpe pent brukte pakker fra den lokale høggern hvis ikke solcellefantastene fortsatt tar til seg alt som kommer. Med ny batteripakke med 5 års (?) garanti har man plutselig en veldig brukbar og salgbar bil igjen.

Dagens Leaf (både 1. og 2. gen) vil aldri kunne oppgraderes med kraftigere batteripakke fra Nissan, for da vil jo ikke folk kjøpe nye biler.

Jeg kjører mye og langt og har i dag en 2012 modell og ville nok selv valgt den med Webasto. Husk også at dagens elbiler ikke kan sammenlignes med gamle (< 2010) og du vil sansynligvis kjøre mye mer enn du tror før kjøp. Bor du i områder der det er velig kaldt i lange perioder teller det for webasto, bor du kystnært på sørvestlandet teller det mer for varmepumpe.

Uansett er egentlig begge bilene trygge valg og du får velge den som du føler er rett. Hvis du vurderer 2012 modellen mer seriøst må du få tatt en batteriavlesning med f.eks LeafSpy. Nissan sin batteristatus fra service er null verd der.

Har hatt min runde med selvmekk i de årene jeg hadde PSA bil, så for mine fremtidige elbiler skal jeg ikke ha noe ettermarked montering av batterier, men selvsagt hvis Nissan tilbyr nye batterier til en pris rundt 50k så er det selvsagt en mulighet. Jeg er dog litt i tvil på om Nissan vil ha særlig utbytte av dette ettersom det er bedre for de å selge nye biler med lengre rekkevidde og nyere teknologi, men det kommer helt sikkert firmaer som vil kunne gjøre denne type tjenester, de finnes jo allerede.

Har fått med meg at sjef Nissan har uttalt omtrent doblet rekkevidde på neste generasjons Leaf, men i praksis snakker vi jo da kun opptil 200 km vintertid og kanskje 250 - 280 km sommertid, og det tror jeg ikke er tilstrekkelig til å rasere bruktmarkedet ettersom eksisterende rekkevidde på disse bilene for mange allerede er god nok slik den er i dag.
Det er tatt batteriavlesning med leafspy på 2012 modellen og såvidt jeg har forstått er batteriene tipp-topp.
Zero DSR 2016

Rabies

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 23. desember 2014, klokken 18:28
Sitat fra: Rabies på tirsdag 23. desember 2014, klokken 12:32
Jeg planlegger å ha bilen inntil Tesla kommer med sin folkevogn, og vil da sannsynligvis selge den i løpet av 2017.
Jeg leser at det er mange som venter på Tesla Model 3 eller E i 2017. Er det så sikkert at den kommer ? Jeg har mye mer tro på en oppgradert Leaf med over 300 km rekkevidde i 2017. Når et stort selskap som Nissan prater om det regner jeg det for mer sannsynlig enn at lille Tesla som ennå ikke har klart å levere overskudd skal få Model 3 på veien. Men det handler om tro.

Personlig holder jeg meg unna Leaf som jeg tror vil stupe i pris når den nye modellen kommer og har valgt Soul i stedet. Kanskje jeg kan kjøpe en oppgradert Leaf i 2017 hvis Soulen kan selges da ?

Finnes jo selvsagt ingen garantier for model 3 faktisk vil komme, men hvis og eventuelt når den kommer så vil jeg reservere den.

Ellers så hjelper det meg lite at Leaf kommer i en ny versjon i 2017 eller at jeg heller skulle hatt en KIA Soul ettersom ingen av de er tilgjengelig på lang lang tid og jeg trenger bil i dag.

Har ikke mye til overs for utseende på Leafen, men fra innsiden syntes jeg den er ok. Har forstått det som at det er en relativt driftssikker bil med ganske fornøyde eiere. Slik jeg ser det er det Leaf som gir mest for pengene ift funksjon for øyeblikket og da hjelper det lite at det finnes andre biler som kan være bedre sålenge de ikke kan leveres. Prisras på Leaf vs Soul så er jeg nok enig i at Soul vil holde seg bedre i pris, men det er to biler i samme segment, så et prisras på den ene uten den andre har jeg ingen tro.
Zero DSR 2016

Rabies

Sitat fra: emil på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:51
Sitat fra: arthur på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:32

Sånn jeg forsto det var det en 2014 importbil vs 2012 norsk, så om en drøy uke er 2014 modellen allerede et år gammel...

Og så må trådstarter huske at hengerfeste på Leaf er til sykkelstativ. Det er ikke lov å trekke henger bak Leaf på noen som helst måte.

Det er riktig, en 2014 importbil:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54380299&WT.synd_type=finnbox

2012 modellen her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=53604754

Uavhengig av import eller ikke så vil vel en bil produsert i 2014 alltid være et år gammel i 2015?

Er kjent med at hengerfeste på leaf kun er for å frakte sykler etc. Kjenner jeg heller mot å kjøpe importbilen og jeg vil nok da også på denne montere et hengerfeste.
Zero DSR 2016

emil

Sitat fra: Rabies på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:10
Uavhengig av import eller ikke så vil vel en bil produsert i 2014 alltid være et år gammel i 2015?

Mye psykisk spill når man skal selge bilen rundt modell og registreringsår. Noen produsenter kaller jo alt levert siste kvartal for neste årsmodell. Selv om bilene ellers er like, produsert samtidig og har kjørt like langt, vil nok en bil registrert januar 2015 prises høyere enn en registrert i desember 2014 selv om det kanskje bare er en uke mellom registreringsdatoene.

Vil ellers bare legge til at det er veldig positivt at de som selger 2014-modellen oppgir i annonsen at Carwings-aktivering er inkludert. Der har mange med importbiler slitt og måttet betale for nullstilling og aktivering.

Thomas Parsli

Jeg heller mot 2012-modellen siden en brukt bil har mindre verditap enn en ny bil og webasto gir langt vedre rekkevidde om vinteren. Det er også grunn til å tro at webasto gjør bilen lettere å selge senere.
(Den banker garantert 2015-modellen på rekkevidde om vinteren)

Hvis litt større bagasjerom og skinnseter er viktig (barnevogn og smårollinger som griser) er kanskje 2014-modellen et bedre kjøp.

I utgangspunktet synes jeg prisen er litt høy på 2012-modellen, men hvis det er Valdemar på elbilmek.no som har montert webastoen er det grunn til å tro det er gjort på en ordentlig måte og derfor er verd  10-15.000,- ekstra.

En 2016-modell med bedre rekkevidde påvirker bruktprisen på begge bilene, kanskje mer på 2014-modellen som i større grad konkurerer med nye modeller.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OlavEmil

Eg ville gått til ein Nissanforhandlar og høyrd kva du må ut med for ny bil med tilsvarande utstyrsnivå som på importbilen du ser på. Om du pressar dei litt, og viser til kampanjen som gjekk for ein månad sidan, evt høyrer om dei har ein demobil inne, er det ikkje sikkert du må ut med veldig mykje meir for å få ein ny, norsk bil. Eg  ville iallefall lett lagt på 10 - 20 000 for ny bil laga for Noreg levert av norsk forhandlar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arthur

Årsmodell versus registrerings-år - nå vil det vel for mange modellers del (generelt) snart finnes 2015-modeller registrert i 2014 og 2014-modeller registrert i 2015, og tror markedet generelt vil være mest opptatt av når en bil ble registrert siden det ofte er liten, eller ingen, forskjell på bilene rent fysisk. Når man kjøper en bil bør man alltid tenke på hva som er mest lønnsomt ved salg og hvordan markedet vil vurdere. Min oppfatning ved kjøp kan være annerledes enn markedets dom ved salg og da er det situasjonen, markedets dom, ved salg som veier størst i mine øyne ikke minst når man allerede vet at bilen skal selges etter relativt kort tid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rabies

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 23. desember 2014, klokken 23:42
Eg ville gått til ein Nissanforhandlar og høyrd kva du må ut med for ny bil med tilsvarande utstyrsnivå som på importbilen du ser på. Om du pressar dei litt, og viser til kampanjen som gjekk for ein månad sidan, evt høyrer om dei har ein demobil inne, er det ikkje sikkert du må ut med veldig mykje meir for å få ein ny, norsk bil. Eg  ville iallefall lett lagt på 10 - 20 000 for ny bil laga for Noreg levert av norsk forhandlar.

Jeg har fått et tilbud på en tilsvarende bil fra Birger N. Haug i Follo. Eneste forskjellen på bilen såvidt jeg har forstått er at den har lyktespylere. De skulle ha 263 000 for en Tekna inkludert vinterdekk på lettmetallfelg. Dette tilbudet har vedståelsesfrist ut året.

Ser egentlig ingen som helst grunn til å handle fra en norsk forhandler så lenge forskjellen i pris er så stor og bilene er nærmest identiske. Nissan i Norge må uansett ivareta garanti på de europeiske bilene og de ruller jo ut fra samme samlebånd, så jeg forstår ikke hvordan prisforskjellen på ca 30k kan forsvares.
Zero DSR 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA