Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Artikkel: I -4'c - kun 67 km rekkevidde på Nissan på vinterføre

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 12. januar 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

elektrolux

Jeg skal ta med feil type ladekabel og se om de finner ut av det. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olatho

Jeg har en type2-kabel i bilen, men lader hjemme fra en boks med en fast kabel.
I tillegg har jeg jo umc-kabelen, men den bruker jeg "aldri". Hvilken vil de bry seg om (og kontrollere), og hvilken burde de bry seg om?

Jeg er helt enig i at det er en naturlig ting å ha med i kontrollrutiner, men det blir litt meningsløst idet man har flere enn en kabel.

Gordon Retriever

Sitat fra: Griffel på onsdag 24. desember 2014, klokken 16:00
Men jeg skulle gjerne vist hva de er pålagt å sjekke anngående kablen? at den finnes? at den er CE merket? at den er uten brannsår? eller hva?

Regner med at det er en rask optisk kontroll av at kabelen ser hel og uskadet ut.

Det blir litt det samme som tilhengerfester som skal kontrolleres dersom de er montert på bilen. Men det er fortsatt ingen som har tatt det avtagbare tilhengerfestet på fossilbilen ut av bagasjerommet for å kontrollere det de gangene jeg har hatt bilen til kontroll.

Griffel

Rent bortsett fra at ingen riktig vet hva som kontroleres, er det vel temlig uproblematisk å ta med en ladekabel. Er det en sikkelig kontroll av kablen det er snakk om er det i tillegg bare en fordel. Uansett en ganske ubetydelig ting å ergre seg over.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

X-Trail

Kun visuell kontroll av kabel og ladekontakt på bilen. De fleste har kabelen med i bilen og derfor er ikke det ett problem. Resterende vil bli tilgitt og saken er løst.
Stolt eier av ELise♡

turfsurf

Sitat fra: Griffel på onsdag 24. desember 2014, klokken 16:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. desember 2014, klokken 08:22
Dette blir jo rimelig teit da, man kan jo faktisk eie en elbil uten å ha løs ladekabel.
Hvor mange er det tror du?
Det spiller vel ingen rolle om det er mange eller ikke. Så lenge det ikke er krav om å ha original ladekabel til bilen, så blir hele greia bare for dumt.

Jeg har f.eks en Mennekes kabel liggende i bilen som jeg bruker sjelden, og så har jeg en UMC hjemme. Så lenge man kan ha fra 0 til ett tilfeldig antall ladekabler, så er det ikke noe poeng i å kontrollere den ene som ligger i bilen.

Skal man kontrollere ladekabler så får man ha en egen ordning for det, skal man kontrollere biler, så får man gjøre det. Eller skal man ha med jerrykanna med bensin på kontroll og?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

K S

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. desember 2014, klokken 14:36
Sitat fra: Griffel på onsdag 24. desember 2014, klokken 16:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. desember 2014, klokken 08:22
Dette blir jo rimelig teit da, man kan jo faktisk eie en elbil uten å ha løs ladekabel.
Hvor mange er det tror du?
Det spiller vel ingen rolle om det er mange eller ikke. Så lenge det ikke er krav om å ha original ladekabel til bilen, så blir hele greia bare for dumt.

Jeg har f.eks en Mennekes kabel liggende i bilen som jeg bruker sjelden, og så har jeg en UMC hjemme. Så lenge man kan ha fra 0 til ett tilfeldig antall ladekabler, så er det ikke noe poeng i å kontrollere den ene som ligger i bilen.

Skal man kontrollere ladekabler så får man ha en egen ordning for det, skal man kontrollere biler, så får man gjøre det. Eller skal man ha med jerrykanna med bensin på kontroll og?

Er det i det hele tatt noe å irritere seg over, eller bry seg om? Har en ikke ladekabel tipper jeg bilen blir godkjent, hvis det er feil med kabelen er det vel i absolutt alles interesse at feilen oppdages?

Er vel ikke nødvendig å tolke alt i verste mening? Bortsett fra å ha noe å diskutere da...... Jeg håper og tror at PKK for elbil blir bra, og at vi ikke får bilen ødelagt ved kontroll (ref rusing av dieselmotorer ved PKK.....)

erik e

Så er vi i gang igjen: Nye "krav og regler", og "OLA " vet best. Kutt ut ,jeg vil ikke ha med kablen min og annet p... prat. Det er mange EL-bileiere som trenger sjekk av KABEL.     Sorry,ikke vondt ment. Hilsen "kontrolløren" .  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svingen

Fin måte å få en "gratis" sjekk av kabel veldig lurt :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cra

Jeg ser ikke noe problem i at de kontrollerer kabelen dersom den ligger i bilen, og tviler på at det er noe problem å få godkjent om kabel ikke ligger der (ref. hengerfeste).

Mine er fast monterte i garasjen, med unntak av når vi er på lengre turer med Teslaen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kjell Leaf

Hvor står det at man er pålagt å eie en ladekabel ? Jeg kan bare si at jeg kun bruker hurtiglader.
Jeg har ingen problemer med å vise den frem, men kan ikke helt se at de kan tvinge meg til å vise frem en kabel om jeg sier at jeg ikke har.
Kanskje kommer biltilsynet snart hjem til meg og kontrollerer brødristeren også ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

vartli

Jeg hørte av en Nissan-selger at 16A lader med schuko ikke blir godkjent. Dette gjaldt visst også om den kunne justeres til lavere belastning. Om den har CEE, går det bra.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Spesielt ikke dersom han i samme åndedrag kunne tilby nettopp et produkt som ville få deg ut av knipa.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

He he.

Nå kan jo Staten påby diverse ting å ha i bilen.

I Norge har vi allerede refleksvest og varselstrekant som krav. Hørt rykter om at alkotest kan komme. Da kan også ladekabel komme på elbil.

I Frankrike er Alkotester et krav sammen med refleksvest.

Det neste blir kanskje krav om narkotikatester?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA