Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Artikkel: I -4'c - kun 67 km rekkevidde på Nissan på vinterføre

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 12. januar 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

Elmo

Hadde vært moro å tatt med en Type2-Type2 kabel på neste EU-kontroll av PSA-classic ;D og sett om kontrolløren forstod "problemet" ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Delvis

Kan man bruke hvilket som helst verksted på Eu-kontroll? Eller må man på ett med såkalt elbilkompetanse?

Elmo

Ingen krav om at verkstedet skal ha elbilkompetanse.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

howi42

Jeg kan bekrefte at man kommer ikke gjennom EU-kontrollen uten å vise frem en ladekabel.
Forstår ikke vitsen med dette ( noe som Elbilforeningen kunne ta seg av .... ), min ladekabel
er mer eller mindre fast montert i garasjen og ligger dermed aldri i bilen.
Resultat : en ekstra tur til kontrolløren.
Hvis jeg virkelig trenger strøm underveis, tar jeg en hurtiglading uansett.
I tillegg har jeg lite lyst å bruke kabelen på offentlige plasser ( parkeringshus, etc. );
faren for at det forsvinner er altfor stort.

elektrolux

Da må en altså ha med:

1 stk varseltrekant
1 stk refleksvest
1 stk ladekabel
1 stk bombrikke

Skal en til Frankrike kan en legge til 1 stk ubrukt alkotester, altså i praksis minst 2 da en kan ikke bruke testeren for å sjekke seg selv ut og så kjøre for da er jo testeren brukt.

Skal en til USA må alle alkoholholdige drikker ligge i bagasjerommet og ikke i kupeen, noe som er en utfordring på en typisk kombi bil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg skal jammen ta med meg en PSA-classic kabel første gang eUp'n skal på EU-kontroll  ;D (men selvfølgelig ha type2 kabelen med også ;) )
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#36
Think'en skal snart på EU. Skal finne på noe spennende til den også. ;D

Og nå vet jeg hva: Type 2 mot bil til Defa mot bil. Altså en umulig å bruke kabel. Bare for å se om den blir godkjent.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 05:53
Da må en altså ha med:
1 stk bombrikke
?
På EU kontroll?

At det var krav om alkohol i bagasjerommet på EU kontrol i USA var også nytt for meg.

Forøvrig tror jeg nok det er minst 90% sansynlig at at en hvilken som helst hel kabel som ligner en ladekabel vil bli godkjent enten den passer eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på mandag 08. februar 2016, klokken 21:42
Forøvrig tror jeg nok det er minst 90% sansynlig at at en hvilken som helst hel kabel som ligner en ladekabel vil bli godkjent enten den passer eller ikke.
Det er det jeg tror også. Og det beviser hvor idiotisk kravet er.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: howi42 på søndag 07. februar 2016, klokken 22:23
Jeg kan bekrefte at man kommer ikke gjennom EU-kontrollen uten å vise frem en ladekabel.

Jeg kan bekrefte at man kommer gjennom PKK uten ladekabel i bilen. Hadde LEafen inne forleden, og de ringte fra verkstedet og påpekte at kabel ikke var i bilen så de kunne ikke godkjenne. Jeg gjorde meg streng og sa at jeg har bare fastmontert utstyr, og at å ikke godkjenne elbil uten kabel ombord var like latterlig som å ikke godkjenne fossilbil uten reservekanne. De fant da ut at de kunne godkjenne uten, men jeg ble flere ganger gjort oppmerksom på at jeg kunne få problemer dersom jeg skulle bli stoppet i teknisk kontroll uten kabel ombord. DEN saken kommer jeg definitivt til å kjøre advokater på om den skulle oppstå.

Synes absolutt dette er en (fille)sak elbilforeningen kanskje kunen ha tatt opp sentralt; det er meningsløst å kreve at man har kabel med i bilen. Om jeg går tom for strøm er det da vitterlig mitt problem.

At de som pakker kabel inn og ut av bilen stadigvekk med fordel kan få den kontrollert er en annen sak; jeg har sett en del kabler som ser ut som gammeldagse telefonleninger. Hvorvidt en bilmekaniker er riktig instans for å avgjøre om den er brukandes eller ikke vet jeg ikke. De kan sikkert ha like god peiling på det som deg og meg. Eller ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Homecast

Hvordan skal de som tar eu kontroll vite om du tar kabelen ut og inn av bilen hver dag og ikke ønsker å vise den fordi den er slitt eller om man har fastmontert utstyr hjemme?

dette går på sikkerhet, hvilket EU kontroll er til for.
Surt å gå på en smell der, gjort det selv. Men når man tenker på det er det fint å vite at de fleste biler på norske veier har vært igjennom det og er i "relativt" god stand. Ihvertfall i forholdt til hvordan det kunne vært,

Og siden en defekt ladekabel kan skape jordfeil på hele trafokretsen den kobles til, så går jo den utover veldig mange husstander potensielt sett. Må vel være en fordel da å få den sjekket slik at dette ikke går ut over mange personer?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

cra

Jeg har ikke noen problemer med at ladekabler skal være i orden. Men det gjelder vel i så fall fast monterte ladekabler også? Skal mekaniker komme hjem til meg og sjekke? Skal jeg demontere utstyret og ta det med til PKK? Nei, det har jeg nok ikke lov til - får vel leie elektriker til det da, for det er jo så billig.

Sitat fra: Homecast på onsdag 10. februar 2016, klokken 14:13
Og siden en defekt ladekabel kan skape jordfeil på hele trafokretsen den kobles til, så går jo den utover veldig mange husstander potensielt sett. Må vel være en fordel da å få den sjekket slik at dette ikke går ut over mange personer?

Slikt anser jeg som den enkelte huseiers oppgave, evt. med assistanse fra eltilsynet, ikke bilverkstedet. PKK er for sikkerthet i trafikken, og slik jeg ser det har ikke jordfeil i nabolaget noe med den saken å gjøre, selv om det kan være både farlig og irriterende. At det er med som et sjekkpunkt dersom man har kabel er helt OK, men å ikke godkjenne biler som ikke har slik kabel blir for dumt, på samme måte som å ikke godkjenne fossilbiler uten reservekanne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Teorien er vel at de skal sjekke at kabelen man har i bilen er OK.
Så det burde være legitimt å ikke ha med kabel, som Cra sier kan det hende man faktisk ikke eier løs kabel, og reservekanne er ikke påbudt.
Tilleggsproblem er at kabelen skal nok være TEMMELIG rufsete for at PKK ikke godkjenner den.

Jeg stemmer for at elbilforeningen krever regelendring så PKK skal sjekke at bensin/diesel reservekanna er OK.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. februar 2016, klokken 15:52
Jeg stemmer for at elbilforeningen krever regelendring så PKK skal sjekke at bensin/diesel reservekanna er OK.

Ja, kanskje det blir dråpen som får alle til å si at "Dette gidder jeg ikke mer - jeg kjøper meg ELbil!"  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Homecast

Det vil alltid være noe

Greia er jo at alle som har en dodgy ladekabel vil jo selvfølgelig la den være igjen hjemme.

kravet til EU kontroll er nå pr idag slik at man skal ta med ladekabel, så da er det jo det man må gjøre,

Skal noen endre på det så er det vel noen EU direktiver som spiller inn (lykke til med å endre dem) =)
Vil dere være vanskelige for å være vanskelige så får dere heller surve for dere selv, det er ikke de stakkarene som utfører kontrollen som har bestemt hva som står i sjekklisten
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA