Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Artikkel: I -4'c - kun 67 km rekkevidde på Nissan på vinterføre

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 12. januar 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Fra 1. april 2015 blir det sjekk av ladekabel på EU kontroll.

Hva er det da som sjekkes? Sjekkes det kun for synlig slitasje, eller måles det noe? Sjekker de om kladden er av godkjent type, eller vil alt som har CE merke gå gjennom?

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

emil

Hvis folk ikke har portabel ladekabel, kun lader fra fastmontert stasjon hjemme?

Vil ellers tro at de bare tar en visuell kontroll og ser om det er merker etter varmgang eller annen slitasje/skader.

olegregert

Det høres ut som en naturlig del av en kontroll

Elmo

Hva om man ikke har med kabelen. Er det da en mangel ?  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

emil

Lar nok min ladekabel ligge igjen hjemme den dagen bilen skal på kontroll, hvis jeg ikke innen den tid har kjøpt en Type2-Type1 kabel. Tror uansett jeg er mer kompetent til å vurdrere tilstanden på ladekabelen min enn en tilfeldig bilmekaniker.

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 23. desember 2014, klokken 09:52
Hva er det da som sjekkes? Sjekkes det kun for synlig slitasje, eller måles det noe? Sjekker de om kladden er av godkjent type, eller vil alt som har CE merke gå gjennom?

Lars
Det er jo ikke godt å si, dette må jo spesifiseres og krever trolig en eller annen type godkjent automatisk testjigg som skal brukes  slik at funksjon og sikkerhetsfunksjonen testes, Ellers blir jo dette rimlig meningsløst.

Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. desember 2014, klokken 17:09
Hva om man ikke har med kabelen. Er det da en mangel ?  :o
Det vil jeg tro. Så må du møte opp en gang til for å få testet kablen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. desember 2014, klokken 17:45
Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. desember 2014, klokken 17:09
Hva om man ikke har med kabelen. Er det da en mangel ?  :o
Det vil jeg tro. Så må du møte opp en gang til for å få testet kablen.

Er det krav om å ha med seg eller eie løs ladekabel til elbil?

jkirkebo

Sitat fra: emil på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:02
Er det krav om å ha med seg eller eie løs ladekabel til elbil?

Zoe-eiere som ikke har bestilt "bøtta" har vel kun en Type 2 kabel å vise frem?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

I utgangspunktet er det en god ide å se etter fysisk skade på ladekabel, men hvis man ikke innfører påbud om ladekabel -tilsvarende loven om refleksvest (http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§1-6 punkt 3.)- blir dette bare vås.

Kanskje elbilforeningen kunne informert?  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Elbilforeningen skrev om dette for noen år siden:

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/2987-periodisk-kjoretoykontroll-for-elbiler

Om det er noen endringer, og hva man gjør hvis man kun bruker en fastmontert boks hjemme vet jeg ikke.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

I saken står det: "Ladekabelen din skal kontrolleres for skader (og du må huske å ta den med)."
Og på skjemaet under punkt 4.14.3: "b) Ladekabel ikke funnet - ikke medbragt"

Jeg tviler på at de endrer kjøretøyforskriften innen 7.4.2015 og de kan derfor ikke feile bilen selv om kabelen skulle stå i brann når man ser på den...

Thomas
(Harald Mæle sier "Stadig like forvirra?")
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:35
I saken står det: "Ladekabelen din skal kontrolleres for skader (og du må huske å ta den med)."
Og på skjemaet under punkt 4.14.3: "b) Ladekabel ikke funnet - ikke medbragt"

Jeg tviler på at de endrer kjøretøyforskriften innen 7.4.2015 og de kan derfor ikke feile bilen selv om kabelen skulle stå i brann når man ser på den...

Thomas
(Harald Mæle sier "Stadig like forvirra?")

Dette blir jo rimelig teit da, man kan jo faktisk eie en elbil uten å ha løs ladekabel.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

#12
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. desember 2014, klokken 08:22
Dette blir jo rimelig teit da, man kan jo faktisk eie en elbil uten å ha løs ladekabel.
Hvor mange er det tror du?
En løs ladekabel som en har skrudd fast er stadig en løs ladekabel (det er bare å skru den løs), en type 2-2 eller type 2-1 ladekabel er også ladekabler.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:35
Jeg tviler på at de endrer kjøretøyforskriften innen 7.4.2015 og de kan derfor ikke feile bilen selv om kabelen skulle stå i brann når man ser på den...
Stemmer sikkert du kan kjøre vidre så lenge du har strøm, men du må nok komme tilbake å vise fram en kabel som ikke står i brann.

Men jeg skulle gjerne vist hva de er pålagt å sjekke anngående kablen? at den finnes? at den er CE merket? at den er uten brannsår? eller hva? Uten en spesifikasjon er de ingen mulighet for kvalitetskontroll av sjekken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Den sentrale spørsmålet er hvilke lover og forskrifter man skal basere seg på ved et krav om ladekabel på EU-kontroll.

Så lenge det ikke står noe om dette i kjøretøyforskriften (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92) skjønner jeg ikke hva de skal hjemle kravet i?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Så lenge det ikke er krav om at man skal eie og ha med seg løs ladekabel på samme måte som refleksvest og varseltrekant kan jeg ikke se at de kan kreve å få en forevist på eukontrollen heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA