Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Siden "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Startet av hippo, søndag 11. januar 2015, klokken 21:44

« forrige - neste »

hippo

Kan jeg se hvor mange kw jeg har i "ladefart" inn til bilen? Tenker ikke på gjenstående tid, men hvor mange kw kabelen/kladden klarer å fore bilen med?

emil

Ladekabelen din skal jo være merket med effekt, eller strømstyrke.

For medfølgende ladekladd er det 10A. Så har man jo noen justerbare der du velger ladehastighet, som f.eks Charge-Amps. 10A * 230V = 2300W. Så forsvinner noe som i tap i lader, til nedkjøling o.l. Selv om du ikke var interessert i ladetid er min tommelfingerregel 1% pr A pr time.

Skal du lese av hva faktisk ladehastighet i øyeblikket er trenger du en android-telefon, OBDII-Blåtann adapter og LeafSpyPro. Hvis du har aktiv oppkobling mens du lader kan du få fine grafer som denne tatt en gang jeg hurtigladet. Her ser man også at ladehastigheten faller fort fra de teoretiske 50kW som laderen kan gi.


hippo

Sitat fra: emil på mandag 22. desember 2014, klokken 20:50
Ladekabelen din skal jo være merket med effekt, eller strømstyrke.

For medfølgende ladekladd er det 10A. Så har man jo noen justerbare der du velger ladehastighet, som f.eks Charge-Amps. 10A * 230V = 2300W. Så forsvinner noe som i tap i lader, til nedkjøling o.l. Selv om du ikke var interessert i ladetid er min tommelfingerregel 1% pr A pr time.

Skal du lese av hva faktisk ladehastighet i øyeblikket er trenger du en android-telefon, OBDII-Blåtann adapter og LeafSpyPro. Hvis du har aktiv oppkobling mens du lader kan du få fine grafer som denne tatt en gang jeg hurtigladet. Her ser man også at ladehastigheten faller fort fra de teoretiske 50kW som laderen kan gi.

Har bestilt meg en ODBII enhet, men denne tar nok litt tid før den kommer.
Lurte vel egentlig mest på dette siden jeg har en 6,6 kw leaf og en 32amp sikring/kabel/stikk og boks med kabel som takler dette. Syntes det stod ganske høy ladetid på nesten 6 timer for å lade den opp da jeg sjekket sist. Men jeg får teste dette litt nærmere med å måle hvor mange prosent lade status øker på f.eks en time.

emil

Med 6.6kW Leaf skal du ha to tall for ladetid i displayet, en for 3.3kW og en for 6.6kW.

6 timer høres mer ut som fra omtrent tom til full på 16A lading.

JanBrede

#4
Nei, dessverre ikke...

Både 6 kw og 3 kw ladetidene beregnes jo ut i fra siste lading, og det hender jo at man kommer til punkter som ikke leverer det de påstår de skal.  Så vær sikker på at du lader på et punkt som gir deg 32A så skal tidsberegningen falle til "andeler" av 4 timer.

Har vært i situasjoner hvor tidene på 6 og 3 kw har vært så og si identiske, fordi siste lading på 6kw var på 17-18 A.  Lurer på hvor mye svinn det blir i systemet da ;)

Jeg bruker tid og prosent til å se hva jeg lader med; tommelfingerregelen til Emil er god når man er på tur, ellers er det ikke avansert matte som må til. Jeg må lade i 11 minutter for å skille mellom de vanligste strømstyrkene jeg har vært borte i (gitt at batteriet er mellom 20% og 70%);

11 minutter
6A->1,11 %
10A->1,96 %
16A->3,07 %
20A->3,92 %
32A->5,63 %

I praksis  ligger resultatene noe over dette, dvs at man får over 4% på 20A, og over 6% på 32A, men da er du heller ikke i tvil ;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

hippo

Sitat fra: JanBrede på tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:27
Nei, dessverre ikke...

Både 6 kw og 3 kw ladetidene beregnes jo ut i fra siste lading, og det hender jo at man kommer til punkter som ikke leverer det de påstår de skal.  Så vær sikker på at du lader på et punkt som gir deg 32A så skal tidsberegningen falle til "andeler" av 4 timer.

Har vært i situasjoner hvor tidene på 6 og 3 kw har vært så og si identiske, fordi siste lading på 6kw var på 17-18 A.  Lurer på hvor mye svinn det blir i systemet da ;)

Jeg bruker tid og prosent til å se hva jeg lader med; tommelfingerregelen til Emil er god når man er på tur, ellers er det ikke avansert matte som må til. Jeg må lade i 11 minutter for å skille mellom de vanligste strømstyrkene jeg har vært borte i (gitt at batteriet er mellom 20% og 70%);

11 minutter
6A->1,11 %
10A->1,96 %
16A->3,07 %
20A->3,92 %
32A->5,63 %

I praksis  ligger resultatene noe over dette, dvs at man får over 4% på 20A, og over 6% på 32A, men da er du heller ikke i tvil ;)

Jeg sjekket i dag litt bedre og mer metodisk.

Lot den lade i 1 time og noteret ned antall % den har klart å lade.
Startet på 43% og etter en times lading var status 78 % batterikapasitet. Så det tilsvare vel ca 5,83 % pr 10 minutter i ladefart.
De første ti minuttene gikk ganske tregt med kun 4% lading (tilsvarer ca 20 amps i din oversikt), men det ser jo ut til å skyte fart sånn etterhvert.

Men den display informasjonen for 3kw og 6kw latetid som gjenstår viser nå fremdeles nesten samme tid for å lade opp for 3kw og 6kw. Men dette er vel et snitt av lademønsteret mitt og ikke max fart den viser antar jeg.

JanBrede

#6
Det hender man må bruke litt lengre tid for å være sikker, antar at det var kaldt for bilen din like før jul? Det var det ihvertfall der jeg bodde, og det slår ut.  Ved 6,6 kW lading stiger også batteritemperaturen såpass at det ofte slår ut på måleren i bilen, det hjelper også på ladehastigheten i kulden.
(Og hvis du skal beregne strømstyrken må du også ta hensyn til batterikapasiteten i forhold til temperatur på batteriet.)

Med din måling på en time fikk du 35%, det er spot on det.  Og tiden på 10 og 11 minutter er hhv 5,83% og 6,4% derav valget mitt med å måle i minst 11 minutter.

Jeg tror gjenstående ladetid viser hvor lang tid den bruker med den strømstyrken den fikk sist på 3,3 og 6,6, men så beregner den nesten alltid 2 timer fra 80% til 100% på 6,6 kW, noe som blir litt bak mål...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA