Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det egentlig med folk og lading?

Startet av Golfen, lørdag 10. januar 2015, klokken 23:13

« forrige - neste »

Golfen

Hei, mens jeg venter på e golfen har jeg fått rikelig tid til å tenke igjennom dette med lading og bruk av bilen. Tenkte kanskje jeg kunne begynne med å si hva mine tanker er før jeg høster egen erfaring. Fint om noen av dere andre med e golf også deler tanker og erfaringer.

Var egentlig ikke på jakt etter noen elbil, men en bil nummer 2. Hos møller ble jeg anbefalt e golf av selger, og en prøvetur var alt som skulle til for å tenne gnisten. Før jeg kunne gå for et slikt alternativ måtte jeg finne frem kalkulatoren og regne litt. Tanken min var enkelt bilhold, og lange serviceintervaller telte på plussiden. Lading og rekkevidde måtte innfri til det behovet vi hadde for en bil nummer 2. Bilen kommer til å plugges i garasjen med øyeblikkelig lading opp til 60% på sommeren, og 70% på vinteren. På morgenen innstilles bilen til å lade videre til 70% sommerstid og 80% vinterstid. Vi har ingen ønsker eller planer om å lade andre plasser enn hjemme i garasjen, hvor vi har montert en Schneider EV ladeboks. Normalt vil vi benytte bilen 2-6 mil pr. dag. Ved behov for mer kjøring enkelte dager lades bilen 100%, eller bil nummer 1 som går på diesel overtar oppgaven. Vårt valg ble e golf uten varmepumpe pga. at jeg var skeptisk til et slikt system med tanke på service og feilkilder.

schcar

Hentet min eGolf for 4 dager siden og det er en nydelse å kjøre. Jeg har hatt mange spekulasjoner om lading og prøvd litt. Mitt kjøre mønster likner litt på ditt. Til og fra jobb på små kjøring i nærområdet. Kjørte ganske langt første dagen og det fungerte. På sommeren kommer vi til å bruke den til hytta i Valdres. Så var det lading da.
Det er ofte uttalt at lad når du kan i stedet for når du må og det er godt å ha med seg. Forstå ikke hvorfor du kun vil lade til 60 70 %.
Jeg har innstilt lading i eStyringen til å være ferdig på 100 % kl 6.50 hver morgen mandag til fredag og varmen er satt til 25 grader i bilen. Bruker vanlig stikkontakt med kun 10 amp. Lørdag + søndag samme, men ferdig kl 10.00. Fungerer helt fint.
Vi har en nydelig Audi Q5 også, men den står nedfrosset på gårdsplassen og håper på å bli tatt i bruk på nytt. eGolfen er bare helt herlig. Kos deg med bilen, men les instruksjonsboken godt rundt lading, slik du forstår det.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Nuvolari

Har 2 elbiler, Tesla som bil nr 1 og egolfen som bil nr 2. Har 1 stk 16A ladeboks fra jkirkebo her på forumet som begge bilene deler på å bruke. egolfen er satt opp til å lade opp til 70% umiddelbart. På morgenen starter den å lade slik at den er oppladet 90% og oppvarmet kupe til det innstilte avreisetidspunktet. eGolfen kjører ca 40km pr dag. Teslaen lader jeg et par timer på ettermiddagen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

zapateria

Har bestilt e-Golf fordi det er en fin bil med mye utstyr til en rimelig penge. En "vanlig" golf ville kostet rundt 100k mer med samme utstyr har jeg regnet ut. Jeg kjører ikke langt, 5-10 min. frem og tilbake til jobb og til butikken, og kanskje turer på 4-5 mil i helgene, så jeg regner med å lade kanskje et par ganger i uka hjemme - hurtiglading er ikke noe jeg har tenkt over.

nien

Har e-golf / før e-golf``n hadde jeg e-up. Kjører 30000 km i året med elbilen, + litt bensinbilkjøring. Lader med vanlig 10A stikk kontakt som fulgte med bilen / lader alltid fullt / hurtiglader ofte hos Møller, Kiwi eller i Fortum sitt nett. E-Golfen er nummer 1 bilen i familien, akkurat som e-up``n ble nummer en bil når den var ny.
Ser ikke noe poeng i å lade en e-golf delvis opp, hvis bilen er mye i bruk.... bilen vil uansett ikke være fullladet før langt utpå kvelden/natta hvis bilen brukes mye. Hvis du kjører kort, så kan det være et alternativ. Men, jeg kan garantere at hvis du begrenser ladingen til eks. 60%, da står du der den dagen du plutselig trenger full pakke fordi du skal langt...  kjenner godt en kar som har gjort den tabben noen ganger :-)

mihkku

Kjøpte meg e-Golf for å ha en bil som jeg kan bruke for å få ungen på barnehagen som ligger kronglete til samt få meg selv på jobb. Bilen er også genial da togbillettene ikke akkurat er billige for en familie for 3, så vår månedlige turer til Gudbrandsdalen ble plutselig veldig mye billigere.

Golfen

Sitat fra: schcar på mandag 22. desember 2014, klokken 11:12
Forstå ikke hvorfor du kun vil lade til 60 70 %.

Grunnen til at jeg ønsker å lade slik jeg har beskrevet er at mye tyder på at lithium batteriene slites mest når de står lagret med høy cellespenning, dvs. jo mer oppladet bilen er når den bare står å venter på neste kjøretur, desto fortere taper man kapasitet/levetid på batteribanken. Skal vi kjøre en tur på mer enn 3-4 mil, så lader jeg den gjerne 100% opp rett før turen, men midt i uka med 9km til jobb blir det 70% lading på e golfen. Det er bedre for bilen å ikke lades helt opp, men heller lades ofte til det nivået man føler man trenger. Først trodde jeg at man kunne lade den 100% for så å bare lade den 2-3 ganger i uken, men da er det bedre med daglig lading, og heller stoppe på 80% eller mindre. Foreløpig vet jeg ikke om vi kan planlegge kjøring med e golfen så nøye, eller om vi ender opp med å lade til 70-80% både før og etter jobb. Spørsmålet er igrunnen om e golfen eller volvoen blir mest populær. Noe sier meg at e golfen vinner som lettvint bybil, men vi kjører nok ikke mer enn at det sjelden blir behov for mer enn 60-80% lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA