Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruker manual

Startet av BMW850, lørdag 10. januar 2015, klokken 21:17

« forrige - neste »

Goku

Sitat fra: Quintilian på søndag 08. mai 2016, klokken 17:59
Sitat fra: lunitiks på søndag 08. mai 2016, klokken 14:54
Noen som har prøvd å bytte ut standard speakerne i dørene med noe mer upscale?


EDIT: Og til de som kan dette "faget": Hvorfor / hvor kommer den smått irriterende dirringen i dørene fra ved dyp bass? ("drrrr-drrrr-drrrr", som om noe metall er løst, litt høyfrekvent). Noobie-doobie-dooo!  ;)

Jeg har byttet ut fronthøyttalerne (A-stolpe + fremdørene), fått montert ekstra forsterker til å drive disse, samt gått for NVX B.O.O.S.T subwoofer-kit importert via grønnemil.no. I tillegg har jeg lagt demping i alle dørene, og har planer om å dempe hjulbuene på innsiden bak ifb. med ettermontering av barneseter.

Er så langt veldig fornøyd med å ha oppgradert, til tross for noen små utfordringer på veien... Bl.a. sluttet SUB-elementet å fungere etter kort tid (jeg fikk nytt på garanti sporenstreks), og den ene diskanten gjenstår å byttes (også garanti; venter på deler). Opplever fremdeles resonans i dørene på medium/høyt volum, og har planer om å få dempet også innsiden av selve dørpanelet.

Arbeidet ble utført av Bilradiospesialisten i Bergen og de får mine beste anbefalinger. Kurant pris, flott utført arbeide og rask respons på epost/telefon.

I utgangspunktet hadde jeg planer om å bytte høyttalerne i dørene bak også, men de anbefalte meg å heller gå opp i kvalitet på forsterker/høttalere fremme, da bakhøyttalerne ikke bidrar stort til lydbildtet i førerstolen. I tillegg er det jo slik at et skikkelig stereobilde ikke nødvendigvis skal forurenses med lyd bakfra :-)

Hadde for øvrig opprgadert lydanlegg i min første Tesla, og overgangen til ny bil uten hifipakke var rett og slett jævlig. Det tok ikke mange dagene før jeg og samboeren var enige om å oppgradere :-)

Hvordan syns du det oppgraderte anlegget er i forhold til ultra hifipakken fra tesla? Jeg snakket med BRS i dag, og det blir fort en 25-30000 for å isolere dører, sub med forsterker og deler, nye høyttalere og arbeid.
Grå s85d

Quintilian

Sitat fra: Goku på torsdag 02. juni 2016, klokken 14:57
Sitat fra: Quintilian på søndag 08. mai 2016, klokken 17:59
Sitat fra: lunitiks på søndag 08. mai 2016, klokken 14:54
Noen som har prøvd å bytte ut standard speakerne i dørene med noe mer upscale?


EDIT: Og til de som kan dette "faget": Hvorfor / hvor kommer den smått irriterende dirringen i dørene fra ved dyp bass? ("drrrr-drrrr-drrrr", som om noe metall er løst, litt høyfrekvent). Noobie-doobie-dooo!  ;)

Jeg har byttet ut fronthøyttalerne (A-stolpe + fremdørene), fått montert ekstra forsterker til å drive disse, samt gått for NVX B.O.O.S.T subwoofer-kit importert via grønnemil.no. I tillegg har jeg lagt demping i alle dørene, og har planer om å dempe hjulbuene på innsiden bak ifb. med ettermontering av barneseter.

Er så langt veldig fornøyd med å ha oppgradert, til tross for noen små utfordringer på veien... Bl.a. sluttet SUB-elementet å fungere etter kort tid (jeg fikk nytt på garanti sporenstreks), og den ene diskanten gjenstår å byttes (også garanti; venter på deler). Opplever fremdeles resonans i dørene på medium/høyt volum, og har planer om å få dempet også innsiden av selve dørpanelet.

Arbeidet ble utført av Bilradiospesialisten i Bergen og de får mine beste anbefalinger. Kurant pris, flott utført arbeide og rask respons på epost/telefon.

I utgangspunktet hadde jeg planer om å bytte høyttalerne i dørene bak også, men de anbefalte meg å heller gå opp i kvalitet på forsterker/høttalere fremme, da bakhøyttalerne ikke bidrar stort til lydbildtet i førerstolen. I tillegg er det jo slik at et skikkelig stereobilde ikke nødvendigvis skal forurenses med lyd bakfra :-)

Hadde for øvrig opprgadert lydanlegg i min første Tesla, og overgangen til ny bil uten hifipakke var rett og slett jævlig. Det tok ikke mange dagene før jeg og samboeren var enige om å oppgradere :-)

Hvordan syns du det oppgraderte anlegget er i forhold til ultra hifipakken fra tesla? Jeg snakket med BRS i dag, og det blir fort en 25-30000 for å isolere dører, sub med forsterker og deler, nye høyttalere og arbeid.

Jeg synes at lyden er veldig mye bedre "over all". Mer trøkk, renere diskant, klarere mellomtone etc... Dog er det et par problemer som gjenstår å fikse;
- Noe er galt med diskanten i A-stolpen på passasjersiden. Skurrelyd på fulltonesignal. Byttet element uten at det hjalp. Har avtale med BRS om feilsøking neste uke (kan være delefilter eller forsterkeren).
- Det dirrer i dørene på høyt volum... Sannsynligvis har dette ikke noe med BRS' installasjon å gjøre, men er rett og slett et resultat av at de nye elementene spiller høyere enn de forrige, som seter sving på løse ledninger, høyttalergrillen eller de boksene som styrer elektronikken. BRS skal forsøke å dempe også dette i neste uke.

BRS og Grønnemil (som har importert subwooferen) har opptrådd eksemplariske i saken, og årsaken til at det har tatt så lang tid å fikse disse tingene er at jeg selv har valgt en forhandler som ligger 20 mil unna, og da må ta konsekvensen av at dtet ikke bare er å "svippe innom" for å få utbedret på garanti/reklamasjon :-)

Og som du sier; det blir fort penger av det ja... Jeg bikka 30k med grei margin... Mtp. at Tesla sin HIFI-pakke koster 20.700.-, og dette er både a) bedre og b) støydempet, så synes jeg ikke prisdifferansen på 50% er avskrekkende... Hadde dog ikke oppgradert om jeg allerede hadde Tesla sin hifipakke....

Men med en bil med standard-anlegg er det en no-brainer! (om man har penger å brenne da ::))


lunitiks

Sitat fra: Quintilian på torsdag 02. juni 2016, klokken 18:40
Dog er det et par problemer som gjenstår å fikse;
- Noe er galt med diskanten i A-stolpen på passasjersiden. Skurrelyd på fulltonesignal. Byttet element uten at det hjalp. Har avtale med BRS om feilsøking neste uke (kan være delefilter eller forsterkeren).
- Det dirrer i dørene på høyt volum... Sannsynligvis har dette ikke noe med BRS' installasjon å gjøre, men er rett og slett et resultat av at de nye elementene spiller høyere enn de forrige, som seter sving på løse ledninger, høyttalergrillen eller de boksene som styrer elektronikken. BRS skal forsøke å dempe også dette i neste uke.

Setter stor pris på om du kan dele dine erfaringer, tips og tilbakemeldinger fra BRS her inne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28422.0.html
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Nesquik

Ser av denne tråden at folk har gode erfaringer med ettermontering av NVX subwoofer i biler med standard lydanlegg. Vurderer derfor å gjøre dette selv.

Har dere noen tips om hvem i Oslo-området som kan ta på seg jobben med å installere denne pakken?
Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

Trustno1

Sitat fra: Nesquik på fredag 01. juli 2016, klokken 09:38
Ser av denne tråden at folk har gode erfaringer med ettermontering av NVX subwoofer i biler med standard lydanlegg. Vurderer derfor å gjøre dette selv.

Har dere noen tips om hvem i Oslo-området som kan ta på seg jobben med å installere denne pakken?

Prøv en PM til F_P her på forumet.

Nesquik

Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

Trustno1

#66
Jeg driver for tiden med ett relativt omfattende lydprosjekt i min bil.

Dette innebærer mer eller mindre total ombygging av det eksisterende anlegget. Vurderer litt å lage en prosjekttråd på dette om noen har interesse av å lese om det. Tenkte bare jeg jeg ville sjekke responsen her før jeg eventuelt legger noe mer arbeid i en ny tråd med beskrivelser, bilder osv  :)

Jeg kan også nevne at "hjertet" i dette systemet vil bli en mosconi 6to8 v8 DSP. Funksjonene i denne står litt i kontrast til diverse diskusjoner rundt "vis dine EQ instillinger".
Her har man en 30 bånds parametrisk EQ i 8 separate kanaler, avanserte delefiltermuligheter, tidskompensering etc.


lunitiks

Wow, ja dette kan bli veldig interessant å følge med på hvis du gidder å poste jobben fra A-Å!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv


Kilroy

+1
håper noe kan brukes mot X også!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

F_P

Kjør på Trustno1!

Om innsatsen du legger ned ikke er noe for alle så kan forhåpentligvis jobben legge grunnlaget for et enklere opplegg for de som ønsker det :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Da skal jeg prøve å få laget en tråd på dette senere i dag eller i morgen. Dette er nok ett prosjekt som er litt mer omfattende enn de fleste ville følt seg komfortabel med. Men det er nok helt sikkert endel elementer her som flere kan dra nytte av. Muligens også i X, vil ikke tro den er så forskjellig fra S

Mye av jobben så langt har vært å finne ut hvordan man skal gjøre ulike løsninger, demontering av paneler etc.
Kan forøvrig også kreditere F_P for tips på hvordan jeg fjerner en del paneler. Dette har vært til stor hjelp :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA