Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruker manual

Startet av BMW850, lørdag 10. januar 2015, klokken 21:17

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Man bør ikke sette på en sinus som har bare en frekvens, men heller hvit eller brun støy som dekker hele frekvensspekteret (brun støy er hvit støy med mer energi i bass-området). Da får man spillt inn alle elemeter, både bass og diskanter. Søk på "brown noise" eller "white noise" på youtube og du finner lyd du kan bruke.

Wilma

Siden vi er inne på det utvidede anlegget. Jeg savner en utvidet equalizer. Noen som har tro på at det kan skje ved en oppdatering?
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Trustno1

Sitat fra: tkjoerlaug på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:40
Man bør ikke sette på en sinus som har bare en frekvens, men heller hvit eller brun støy som dekker hele frekvensspekteret (brun støy er hvit støy med mer energi i bass-området). Da får man spillt inn alle elemeter, både bass og diskanter. Søk på "brown noise" eller "white noise" på youtube og du finner lyd du kan bruke.

Joda, det er en mulighet, men utsetter elementet for mer termisk belastning om du skal kjøre det på høyt volum over lengre tid. Mest effektive for ren innspilling vil være å eventuelt kjøre flere paralelle sinustoner like over delefrekvensen til hvert element. Da vil du gi det mest mulig mekanisk bevegelse med minst mulig tilført effekt

Men dette blir vel uansett bare teoriflisespikkeri :p

Trustno1

Sitat fra: Wilma på lørdag 07. mai 2016, klokken 20:10
Siden vi er inne på det utvidede anlegget. Jeg savner en utvidet equalizer. Noen som har tro på at det kan skje ved en oppdatering?

Enda mer enn en utvidet EQ så savner jeg tidskorrigering. Det bør absolutt være mulig å ordne i software, men jeg tviler sterkt på at dette ligger høyt på prioriteringslisten desverre. Selv vurderer jeg å koble til en egen DSP, men det vil kreve endel inngrep i kablingen

Wilma

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 07. mai 2016, klokken 22:19
Sitat fra: Wilma på lørdag 07. mai 2016, klokken 20:10

Enda mer enn en utvidet EQ så savner jeg tidskorrigering. Det bør absolutt være mulig å ordne i software, men jeg tviler sterkt på at dette ligger høyt på prioriteringslisten desverre. Selv vurderer jeg å koble til en egen DSP, men det vil kreve endel inngrep i kablingen

Jeg har drevet med bilstereo i mange år. DSP er et utrolig bra hjelpemiddel for å få et perfekt lydbilde. Jeg kan heller ikke tenke meg at en DSP ligger så høyt på Teslas prioriteringsliste dessverre. Det er derfor jeg håper at en utvidet equalizer kanskje kan komme.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Anders Heibø

Jeg kjøpte en cd en gang spesielt beregnet på innspilling av høyttalere. Her er en smakebit fra cd'n:

P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

erot

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 07. mai 2016, klokken 17:26
Raskeste måten å spille inn på er å sette på en tonegenerator som lager en sinustone på en av de laveste frekvensene elementene er delt av på, og sette denne på relativt høyt volum.

Ikke spesielt givende å høre på, men det er iallefall det mest effektive :)

Black metal fungerer også veldig bra :) Ironisk nok tett opp til white noise.

lunitiks

Noen som har prøvd å bytte ut standard speakerne i dørene med noe mer upscale?

EDIT: Og til de som kan dette "faget": Hvorfor / hvor kommer den smått irriterende dirringen i dørene fra ved dyp bass? ("drrrr-drrrr-drrrr", som om noe metall er løst, litt høyfrekvent). Noobie-doobie-dooo!  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Problemet på Tesla er at høyttalerene i bla dørene er bare 1 ohm. Tror ikke man får kjøpt fra 3 part som er 1 ohm. Kjøper man 2 eller 4 vil det spille mye lavere hvis man ikke bytter ut forsterker osv også.

Er bla panlene som skranger. Dårlig byggekvalitet. Hjelper å lydisolere dørene samt legge filt tape mellom åpninger og etterstramme panlene fra baksiden.
2015 P85D

Quintilian

Sitat fra: lunitiks på søndag 08. mai 2016, klokken 14:54

EDIT: Og til de som kan dette "faget": Hvorfor / hvor kommer den smått irriterende dirringen i dørene fra ved dyp bass? ("drrrr-drrrr-drrrr", som om noe metall er løst, litt høyfrekvent). Noobie-doobie-dooo!  ;)

Jeg har byttet ut fronthøyttalerne (A-stolpe + fremdørene), fått montert ekstra forsterker til å drive disse, samt gått for NVX B.O.O.S.T subwoofer-kit importert via grønnemil.no. I tillegg har jeg lagt demping i alle dørene, og har planer om å dempe hjulbuene på innsiden bak ifb. med ettermontering av barneseter.

Er så langt veldig fornøyd med å ha oppgradert, til tross for noen små utfordringer på veien... Bl.a. sluttet SUB-elementet å fungere etter kort tid (jeg fikk nytt på garanti sporenstreks), og den ene diskanten gjenstår å byttes (også garanti; venter på deler). Opplever fremdeles resonans i dørene på medium/høyt volum, og har planer om å få dempet også innsiden av selve dørpanelet.

Arbeidet ble utført av Bilradiospesialisten i Bergen og de får mine beste anbefalinger. Kurant pris, flott utført arbeide og rask respons på epost/telefon.

I utgangspunktet hadde jeg planer om å bytte høyttalerne i dørene bak også, men de anbefalte meg å heller gå opp i kvalitet på forsterker/høttalere fremme, da bakhøyttalerne ikke bidrar stort til lydbildtet i førerstolen. I tillegg er det jo slik at et skikkelig stereobilde ikke nødvendigvis skal forurenses med lyd bakfra :-)

Hadde for øvrig opprgadert lydanlegg i min første Tesla, og overgangen til ny bil uten hifipakke var rett og slett jævlig. Det tok ikke mange dagene før jeg og samboeren var enige om å oppgradere :-)

fonberg

Gjorde du dempingen sjøl eller gjorde BRS den også?
Evt andre som (vet av noen som) har gode erfaringer med å sette bort dempejobben?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Quintilian

Sitat fra: fonberg på søndag 08. mai 2016, klokken 19:21
Gjorde du dempingen sjøl eller gjorde BRS den også?
Evt andre som (vet av noen som) har gode erfaringer med å sette bort dempejobben?

Fikk BRS til å gjøre det samtidig som de hadde trekkene av. Tror ikke det tok mange minuttene å klaske det opp.

Wilma

Sitat fra: Quintilian på søndag 08. mai 2016, klokken 17:59
Sitat fra: lunitiks på søndag 08. mai 2016, klokken 14:54

Jeg har byttet ut fronthøyttalerne (A-stolpe + fremdørene), fått montert ekstra forsterker til å drive disse, samt gått for NVX B.O.O.S.T subwoofer-kit importert via grønnemil.no. I tillegg har jeg lagt demping i alle dørene, og har planer om å dempe hjulbuene på innsiden bak ifb. med ettermontering av barneseter.

Er så langt veldig fornøyd med å ha oppgradert, til tross for noen små utfordringer på veien... Bl.a. sluttet SUB-elementet å fungere etter kort tid (jeg fikk nytt på garanti sporenstreks), og den ene diskanten gjenstår å byttes (også garanti; venter på deler). Opplever fremdeles resonans i dørene på medium/høyt volum, og har planer om å få dempet også innsiden av selve dørpanelet.

Arbeidet ble utført av Bilradiospesialisten i Bergen og de får mine beste anbefalinger. Kurant pris, flott utført arbeide og rask respons på epost/telefon.

I utgangspunktet hadde jeg planer om å bytte høyttalerne i dørene bak også, men de anbefalte meg å heller gå opp i kvalitet på forsterker/høttalere fremme, da bakhøyttalerne ikke bidrar stort til lydbildtet i førerstolen. I tillegg er det jo slik at et skikkelig stereobilde ikke nødvendigvis skal forurenses med lyd bakfra :-)

Hadde for øvrig opprgadert lydanlegg i min første Tesla, og overgangen til ny bil uten hifipakke var rett og slett jævlig. Det tok ikke mange dagene før jeg og samboeren var enige om å oppgradere :-)

Dette var spennende. Det betyr altså at Bilradiospesialisten har begynt å gjøre noe i Teslaer. Jeg hadde en prat med Bilradiospesialisten på Sandnes for en god stund tilbake. Da sa de at de ikke kunne gjøre noe som helst pga garantien til Tesla.
Har de sagt noe om dette til deg?
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

F_P

Dirring - Mest sannsynlig er det grillen foran elementene

Oppdatering av anlegget - Undertegnede har det på planen, og har hatt det en stund, men det trøkker på med mye annet så jeg henger litt etter. Sånn generelt kan jeg si at på biler uten Ultra hifi, så ligger det en kontakt klar med linjeutgang til Sub, fill (de i bakluka), og fordørene. Det er denne som går rett i Ultra Hifi forsterkeren på biler som har dette fra fabrikk. Veldig kjekt med Sub-utgangen til de som vil ha sub ettermontert :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Takk F_P, jeg venter i neglebitende spenning på hva du kommer opp med  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA