Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Glass i frontlykta er sprukket

Startet av Griffel, tirsdag 14. april 2009, klokken 15:51

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/article2635237.ece

« Miljøvernminister Erik Solheim kjørte ulovlig med miljøbil på pr-tur med Frederic Hauge til SV-landsmøte i Bergen.

Bilen har britiske skilt, men ingen norske statsborgere har lov å kjøre utenlandsregistrerte biler i Norge.

- Hva blir konsekvensen hvis du blir tatt?
- Hvis man bruker en utenlandsregistrert bil urettmessig i Norge, så vil det utløse avgiftsplikt.

vrakpantavgift på 1300 kroner som man må betale hvis bilen skal brukes fast i Norge.»

;D Kriminelt :D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Det hadde vært genialt om det faktisk ble en sak av det.... Fredric Hauge hadde fått laget så mye reklame for elbiler at det nesten ikke hadde vært morsomt :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

El rayo

Sitat fra: Griffel på fredag 20. mars 2009, klokken 22:44
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/article2635237.ece

« Miljøvernminister Erik Solheim kjørte ulovlig med miljøbil på pr-tur med Frederic Hauge til SV-landsmøte i Bergen.

Bilen har britiske skilt, men ingen norske statsborgere har lov å kjøre utenlandsregistrerte biler i Norge.

- Hva blir konsekvensen hvis du blir tatt?
- Hvis man bruker en utenlandsregistrert bil urettmessig i Norge, så vil det utløse avgiftsplikt.

vrakpantavgift på 1300 kroner som man må betale hvis bilen skal brukes fast i Norge.»
Kanskje det er løsningen for oss som vil konvertere en fossilbil, men ikke får den godkjent her i landet? Går man fri når man betaler vrakpantavgiften én gang? Eller vil det koste oss 1300,- hver gang vi blir "tatt"?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#3
Javel, da er det mange som må betale bøter her i landet. Deriblandt meg. Som bilmekaniker måtte jeg ved flere anledninger prøvekjøre utenlandsregistrerte biler for diagnostisering.
Og her tror jeg det sniker seg inn en liten forskjell, mellom å bruke bilen, og prøvekjøring.
Vel har vi et stivbent byråkrati her i Norge, men det må da vel finnes en rest av sunn fornuft.
Hvis ikke, så blir dette en delikat prøvesten for våre politikere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Ja, je gskjønner meninga bak det hele, og "det potensielle smutthullet" er jo interessant. Vil tro at en mekaniker vil slippe unna, men jeg synes det blir "for dumt" at jeg f.eks. ikke kan låne/prøvekjøre min danske fetters bil når han er her på besøk om sommeren o.l.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

For noen år siden var naboens sønn hjemme på besøk hos sine foreldre. Han studerte i Gøteborg, og hadde kjøpt seg en sportsbil på svenske skilter. Kameratene ønsket å prøvekjøre, noe de også fikk, men det gikk galt.
Bilen ble stoppet i kontroll, og det endte med at bilen fikk norske skilter og ble solgt rett etterpå. Prisen ble for høy til å beholde bilen..
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Cobos

Jeg så det var fullt av sure kommentarer som gikk på at loven var annerledes for politikere enn "vanlige mennesker" men hvis man ser på hva han fra Tollen sa:
"- Personer som har fast oppholdssted i Norge kan i utgangspunktet ikke bruke utenlandsregistrerte kjøretøyer på veiene i Norge. Det er fordi vi utgangspunktet har avgifter i Norge for å forhindre uthuling av avgiftssystemet vi har i Norge, sier Helge Lindrup, fungerende avdelingsleder i Toll- og avgiftsdirektoratet til TV 2 Nyhetene. "

En elbil klarer jo ikke å uthule avgiftssystemet siden det IKKE er avgifter på den. Du betaler pant men det er det. Dermed ser jeg det som meget usannsynlig at politiet vil vurdere å ta Solheim på dette. Samtidig skal det sies at første gangen Tesla kom til Norge ble den kjørt inn i landet på en lastebil med en fransk sjåfør som ikke klarte å forklare at bilen var elektrisk. Tollen mente det var smugling av sportsbil og han havnet en kveld i arresten før representanten for Tesla fikk ordnet opp i det. Så det er tydelig at tollerne ikke liker bensinsportsbiler som dras inn i landet.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

#7
Dette er jo et eksempel på dettet med forskjellen mellom lovens ånd og bokstav. Hensikten med loven er å gjøre det enklere å hindre at folk benytter en en utenlandsregistrert bil som sin egen og dermed  lurer unna et betydelig beløp i avgifter.

I dette tilfelle var det helt sikker ikke snakk om den typen ulovlig import og heller ikke så snakk om store avgifter. Så oppstyret her er såkalt regehysteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: cra på søndag 22. mars 2009, klokken 00:40
Ja, je gskjønner meninga bak det hele, og "det potensielle smutthullet" er jo interessant. Vil tro at en mekaniker vil slippe unna, men jeg synes det blir "for dumt" at jeg f.eks. ikke kan låne/prøvekjøre min danske fetters bil når han er her på besøk om sommeren o.l.  >:(

Sjekk om det ikke er lov hvis "originalføreren" sitter i bilen. Mener det finnes et par unntak, men sjekk selv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

#9
NAF har svart på dette spørsmålet:

Sitat
Hva er reglene for å kjøre utenlandsk bil i Norge?

Hovedregelen er at et utenlandsregistrert motorkjøretøy bare kan brukes av en person som har fast oppholdssted utenfor Norge. Har du som er bosatt i Norge besøk fra utlandet, vil du kunne kjøre bilen dersom eier/berettiget person er med i bilen, men du kan ikke låne den.

I og med der står "Hovedregelen" så regner jeg med at der finnes andre unntak, men disse er sikkert "helt uinteressante" for oss vanlige melkek^H^H^H^H^H^H bilister, mens det kanskje (og sannsynligvis) omfatter mekanikere som trenger å prøvekjøre bilen.

En tilsvarende firkantet regel finnes for f.eks. minibuss, der man - og jeg siterer biltilsynet/tollvesenet: "ikke under noen omstendigheter må kjøre bilen uten alle setene montert etter forskriftene". Jeg ringte dem konkret i forbindelse med at jeg hadde tenke å ta med en hel del ved etter besøk hos svigers, men det var altså ikke aktuelt, nei....


Fant en artikkel på dinside aom var en del mer utfyllende:

http://www.dinside.no/792872/utenlandske-biler-hold-deg-langt-unna

Sitat
Midlertidigforskriften inneholder også flere unntak, blant annet i sammenheng med "virksomhetstransport", "transitt", "demonstrasjon", "flytting", "firmabil", "utleiebil" og "kortvarig bruk" (paragraf 5).

Felles for alle disse unntakene er imidlertid at de forutsetter at du har søkt og fått tillatelse fra tollmyndighetene før du setter deg i førersetet på norsk jord.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Sitat fra: cra på søndag 22. mars 2009, klokken 23:58
I og med der står "Hovedregelen" så regner jeg med at der finnes andre unntak, men disse er sikkert "helt uinteressante" for oss vanlige melkek^H^H^H^H^H^H bilister, mens det kanskje (og sannsynligvis) omfatter mekanikere som trenger å prøvekjøre bilen.
Problemer med tegnsettet?  ;D Hva er 'melkek^H^H^H^H^H^H bilister'?

ilmar
Polestar i bestilling

cra

^H er CTRL-kode for "Backspace", altså viske. Det er en (gammel) måte å (gjerne humoristisk) indikere at man mener noe annet enn det man sier; i dag blir overstreking gjennomstreking oftere brukt, siden man har den muligheten i html. I mitt tilfelle "skjuler" jeg at jeg ville skrevet melkekuer i stedet for bilister.

Les evt. mer om fenomenet "backspace" her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Backspace
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Burde koblet det, har sett en del ^M når jeg åpner Windowsfiler på Linux, som da antagelig er linjeskift... Når selv ikke en nerd som jeg skjønte det, var det vel ikke mange andre som gjorde det, heller  ;D

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: ilmarw på tirsdag 24. mars 2009, klokken 18:32
Burde koblet det, har sett en del ^M når jeg åpner Windowsfiler på Linux, som da antagelig er linjeskift... Når selv ikke en nerd som jeg skjønte det, var det vel ikke mange andre som gjorde det, heller  ;D

Jeg regnet ikke med det skulle være så mange som skjønte den. Men for en som drev med nerding lenge før internet ble et kjent fenomen så henger slikt fortsatt litt i :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA