Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knallgass ved lading?

Startet av Teslanewbie, fredag 09. januar 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

olesb

Jeg tror også de lanserer en større batteripakke sammen med lanseringen av Model X til høsten. Forskjellen mellom 70 og 85kWh blir for liten.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

satheesh.net

Sitat fra: olesb på onsdag 08. april 2015, klokken 21:53
Jeg tror også de lanserer en større batteripakke sammen med lanseringen av Model X til høsten. Forskjellen mellom 70 og 85kWh blir for liten.

+1
Dette tror jeg også. Dessuten er X både større og tyngre (ca.10%?). Samt mulighet for hengerfeste, som vil suge masse strøm.

Skal den også levere tilnærmet lik rekkevidde og ytelse som TMS, vil det mest logiske være og lansere større batteri. (Med tanke på mulighet for hengerfeste, etc.)

Trustno1

Jeg tipper det blir mulighet for oppgradering etterhvert, men sannsynligvis vil det bli mulighet å kjøpe biler med større batteri en god stund før de vil tilby oppgraderinger.

Før man kan tilby oppgradering må de få etablert en struktur for håndtering/gjenbruk av de gamle batteriene.

Trustno1

En spekulasjon jeg kan gjette på når det gjelder gjenbruk:

brukte 85kwh batterier kan tilbys S60 eiere for en gunstig penge.

60kwh batterier kan slaktes og bygges om til hjemmebatteriene som Tesla har planer om å tilby.

Mistenker kanskje at timingen her med hjemmebatteriene faktisk kan understøtte at dette er planen. Ser ingen annen grunn til at de skal sette i gang med dette nå før GF er på plass.

hma

[Moderator kommentar]
Har slått sammen to emner som handler om større batteripakke.
Trådene "Kommer Tesla med 100kwh batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?" og "Lansering av større batteripakke?" har nå fått navnet "Kommer det større batteripakke enn 85kWh?"
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

dragmore

Noen som vet om vekten er den samme på 60KW/t, 70n og 85n, eller er batteriet forskjellig size eller bare strupet ned?

Vil nesten tro at hvis 70n har ett lettere batteri, så vil dette bedre ytelser og rekkevidde gitt at det ikke er strupet ned i sw...

Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

satheesh.net

Sitat fra: dragmore på torsdag 09. april 2015, klokken 11:05
Noen som vet om vekten er den samme på 60KW/t, 70n og 85n, eller er batteriet forskjellig size eller bare strupet ned?

Vil nesten tro at hvis 70n har ett lettere batteri, så vil dette bedre ytelser og rekkevidde gitt at det ikke er strupet ned i sw...

Vi får se neste gang noen tar en "tear down" av batteripakken. ::)


dosmont

Sitat fra: SabreMan på onsdag 08. april 2015, klokken 21:33
Jeg tror ikke det kommer noe større enn 85 kWh til Model S på en stund, ellers hadde de vel kunngjort det samtidig med 70 kWh-pakken.
Men siden X som jeg forstår det har samme understellet, så har det i utgangspunktet gått å retrofittet eventuelt nytt større batteri på nåværende modeller.
Det vil jo som et resultat sørge for en fin flyt av brukte batterier til hjemmebatteri løsningen som kommer snart.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Havebigfun

Sitat fra: dosmont på torsdag 09. april 2015, klokken 12:25
Men siden X som jeg forstår det har samme understellet, så har det i utgangspunktet gått å retrofittet eventuelt nytt større batteri på nåværende modeller.
Det vil jo som et resultat sørge for en fin flyt av brukte batterier til hjemmebatteri løsningen som kommer snart.
Dette er åpenbart riktig- om prisene for byttene blir akseptable- det blir det store "?"

rsomby

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 11:19
Hva tipper dere ?

Jeg trur vi ser 100kwh pakke til PxD bilene innen sommer.. rundt mai.

Jeg kan ikke tenke meg at det kommer et nytt batteri med vesentlig bedre kapasitet før batterifabrikken deres er klar for å startet produksjonen.

Men det er lov å håpe at det kommer i fbm lanseringen av X

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 19:55
Jeg har hele tiden antatt at det ikke ville komme noen oppgradering av batteripakkene før GF var oppe. Nå, etter dagens endring, er jeg mer usikker. Tror mye ville blitt klart dersom vi viste om de fortsatt kjører med de samme gamle cellene som før, bare flere enn i 60, i denne nye batteripakken, eller om det er oppgraderte celler.

Ser fra Telsa Motor Club at MS60 hadde 14 moduler vs. MS(P)85(D) med 16 moduler, og at hver modul hadde færre celler enn på 85. Noen gjetter på at MS70D fortsatt har 14 moduler, men nå like mange celler i hver modul som MS85. Dersom dette er korrekt så spår jeg fortsatt at det ikke vil komme noen større batterier før GF er oppe. I motsatt fall, at 70 har celler med mer energi enn 60 hadde, så vil temmelig sikkert de nye cellene også bli tatt i bruk på "storebror" i forbindelse med Model X i sommer.

Da ser det ut som om vi har svaret på dette:
http://www.greencarreports.com/news/1097814_2015-tesla-model-s-70d-first-drive-of-new-electric-car-base-model/page-3
Sitat
Did the 70D's extra range came from simply replacing the 60's 2012-era cells with new ones that are 15-percent more efficient?

If so, that means that the Holy Grail of a 100-kWh Model S with a 320-mile EPA range—essentially the current 85 refitted with the same new cells—could be just around the corner.

Alas, it is not to be.

A Tesla spokesman confirmed to me that the bigger battery capacity comes from more cells, not better ones.

Damn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Sitat fra: dragmore på torsdag 09. april 2015, klokken 11:05
Noen som vet om vekten er den samme på 60KW/t, 70n og 85n, eller er batteriet forskjellig size eller bare strupet ned?

Vil nesten tro at hvis 70n har ett lettere batteri, så vil dette bedre ytelser og rekkevidde gitt at det ikke er strupet ned i sw...
Ytre mål på "skallet" på batteripakken er det samme for alle.  Men siden de inneholder forskjellig antall battericeller, så er vekten forskjellig (med 60 kWh som det letteste, og 85 kWh det tyngste).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Skal de komme med en større pakke må Tesla få nye og bedre celler og ikke bare putte på flere. Må snart ha liten lastebil lappen for å kjøre da :p

P85D er allerede så tung at nyttelast lider.


Havebigfun

Ja - jeg tror de er klare over det- 100- batteripakken kommer neppe å veie mer enn de første 85.

Teslanewbie

Er katta ut av sekken ? Model X får 100kwh pakke ?

It has also been reported that the all-wheel drive Tesla Model X will have three engine variants whose power will come in 70 kWh, 85 kWh and 100 kWh. It has been said also that the Model X can run a distance of 230 miles without needing to charge its electric batteries.


http://masterherald.com/tesla-model-x-now-undergoing-test-runs-in-the-streets-of-california/18187/
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA