Noen som har e-golf med Webasto?

Startet av Flehan, søndag 21. desember 2014, klokken 02:10

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Råde på onsdag 11. februar 2015, klokken 22:46
Jeg er imponert!
Takk 8)

I dag ble det 4 turer, noe som jeg tror tar litt rekkevidde. Det bør være teoretisk mulig å komme lenger enn 14,8 mil, hvis jeg kjører i en etappe.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Absolutt. Det ligger ikke langt fra oppgitt forbruk på 12,7kWh/100km. Du burde ha kommet 24,2/13,5 = 179km. Hvor de siste km tok veien er jo spørsmålet. Kanskje reservetanken ikke telles med på GOM...?
e-Golf | X75D

Flehan

Sitat fra: Ohm på onsdag 11. februar 2015, klokken 22:31
Har gjort mange gode erfaringer siden første testkjøring 3. februar. Jeg er ikke 100% ferdig enda, men har nok bestemt meg ganske sikkert på hvordan oppsettet skal bli til slutt.

Jeg må si at dette fungerer svært godt, hadde noen turer i minus 18 og hadde omtrent sommerforbruk, men godt og varmt i bilen. Har blitt noen små justeringer underveis, men alt i alt er jeg svært fornøyd med resultatet.

Det jeg var mest skeptisk til, var problematikken rundt det å kjøre varmeren over lengre tid, og hvordan temperaturreguleringen ville fungere både med varmeren og i bilen, uten av varmeren gikk i feilmodus. Det gjorde den ikke i de 3 timene den gikk i dag. Varmeren forsøker å holde ca 85 graders vann, den justerer seg selv med effekten og setter seg på pause om nødvendig. Fikk testet dette på min faste "langtur" i dag, logget tilsammen 14,8 mil uten ladning, 25 grader innetemp og 3 timers kjøretid inkl. litt venting i bilen. Snittforbruk 13,5 kwh/100km, forbruk diesel ca 8 dl. Utetemperatur fra minus 3 til pluss 3.

Satt igjen med 3 km rekkevidde, varmen fungerte, selv etter siste advarsel om begrenset komfort.

Jeg jobber med å lage en skikkelig monteringsanvisning, nærmere beskrivelse og flere bilder av prosjektet.

Mangler føreløpig to vesentlige ting: bryter inni bilen til varmeren og en god tankløsning. Men det fikser jeg, må bare få tid. Men mulig beskrivelsen av selve monteringen kommer før de to siste utfordringene er løst. Det viser seg at det er svært vanskelig å strekke ledning inn i bilen fra motorrommet. Vurderer trådløs styring.

gleder meg til og se mer, av dette prosjektet
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

Kjelliken

Ohm

Jeg har ikke virkelig satt meg ned og sett rundt i bilen.
Men av erfaring av å skru på andre gamle biler har det vert tomme knapper tilgjengelig i noen av mine gamle biler.
Hvis en finner slike plasser er det kansje mulig å få kjøpt en type orginal bryter som passer inn i interiøret og strekke ledninger dertil.

Men som sagt har jeg ikke sett skikkelig etter i min E-Golf etter dette.
Har vel knapt hatt panseret opp en gang  :o

Og det er en bil nerd her som skriver  :D
Gleder meg til å se bruks anvisningen.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Ohm

Kjelliken: Har ikke funnet noe slik på eGolf. Har tenkt tanken. Hadde en gammel Citroen, der var det 4 ledige knapper. Tror det enkleste blir å kjøpe en fjernkontroll, da slipper jeg å strekke ledning inn i bilen. Det er mye ledninger på egolf, og jeg må demontere mye for å komme til bak dashbordet. Tok ut batteriet i går, men der var bremsekraftforsterkeren i veien for å komme inn med ledningen.

Nuvolari

Valdemar Elbilmek i Asker tilbyr seg å montere webasto i min eGolf. Jeg har egentlig ikke bruk for lengre rekkevidde så gjør ikke dette enda. Men for andre som trenger dette så er det en mulighet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kjelliken

Sitat fra: Ohm på torsdag 12. februar 2015, klokken 09:12
Kjelliken: Har ikke funnet noe slik på eGolf. Har tenkt tanken. Hadde en gammel Citroen, der var det 4 ledige knapper. Tror det enkleste blir å kjøpe en fjernkontroll, da slipper jeg å strekke ledning inn i bilen. Det er mye ledninger på egolf, og jeg må demontere mye for å komme til bak dashbordet. Tok ut batteriet i går, men der var bremsekraftforsterkeren i veien for å komme inn med ledningen.

Hei Ohm

Ja en tråløs ordning er jo like god vil jeg tro. :) Men alle muligheter er jo viktig å sjekke og har jo kjønt at du er nøye med hva du gjør utfra det jeg har sett.  :D
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Flehan

[/quote]
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 12. februar 2015, klokken 09:21
Valdemar Elbilmek i Asker tilbyr seg å montere webasto i min eGolf. Jeg har egentlig ikke bruk for lengre rekkevidde så gjør ikke dette enda. Men for andre som trenger dette så er det en mulighet.

Har du fått noen pris på dette?
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

afo

19120,- komplett for leaf iallefall.
Elbilmek.no. Bilder på Facebook.

Ohm

Sitat fra: afo på torsdag 12. februar 2015, klokken 12:17
19120,- komplett for leaf iallefall.
Elbilmek.no. Bilder på Facebook.
Det er egentlig ikke så ille, det er ganske mye jobb å montere. Spørs hvor nevenyttig man er. Nå når jeg har gått opp løypa, er det en del enklere for nestemann og det vil ta en del kortere tid enn hva jeg brukte. Men det er deler for ca 10-11 tusen. Jeg anbefaler sterkt å montere Hydronic D4 economi, da den passer fint med tanke på styringen av varmeren. Den har 3 trinn, høy, lav og pause. I går gikk den 3 timer, og regulerte seg selv mot vanntemperatur på ca 85 grader.

Nuvolari

Sitat fra: Flehan på torsdag 12. februar 2015, klokken 11:50

[/quote]

19.000,- ink deler, arbeid og mva.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Ohm

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:22
Sitat fra: Flehan på torsdag 12. februar 2015, klokken 11:50

19.000,- ink deler, arbeid og mva.
[/quote]
Det var veldig billig, hvis det er en vannvarmer og Hydronic d4 economy. Hadde jeg fått en så billig pris, hadde jeg nok ikke orket å gjøre det selv. Fikk forespeilet 25-30 av en annen leverandør, men da samme oppsett som mitt.

Ellerikke

Ohm, du er en pioneer som det står respekt av. Og du deler av dine erfaringer til stor glede for oss som har ambisjoner om å knekke denne nøtta selv. Takk skal du ha, håper du orker litt til...
Blå e-up!

hpe

Sendte mail til Møller og spurte om hvordan installasjon av varmer påvirker garantien. Fikk dette svaret:
"Volkswagen godkjenner ikke en slik endring av kjøretøyet. Eventuelle endringer av
kjøretøy kan påvirke et eventuelt garantikrav, avhengig av type feil det klages
på."

Ohm

Sitat fra: hpe på fredag 13. februar 2015, klokken 15:38
Sendte mail til Møller og spurte om hvordan installasjon av varmer påvirker garantien. Fikk dette svaret:
"Volkswagen godkjenner ikke en slik endring av kjøretøyet. Eventuelle endringer av
kjøretøy kan påvirke et eventuelt garantikrav, avhengig av type feil det klages
på."
Som du ser, skriver de at det kan påvirke garantien, avhengig av type feil det klages på. De kommer seg nok unna PTC element og vannpumpe, utover det, har det etter min oppfatning ingen betydning garantimessig.

Samme garanti som på alle andre biler, ikke så spesielt at det sitter en elektromotor der isteden for forbrenningsmotor. Men vi er i litt ukjent terreng, elbiler er fortsatt litt eksotisk for både kunde og importør. Bevisbyrden ligger hos Møller hvis de mener at en slik montering kan ha forårsaket feilen og herunder bortfall av garanti.

Garantispørsmål er alltid en risiko, men jeg er ikke redd for dette, og jeg har resurser og kompetanse til å kjøre det så langt det trengs hvis det blir et problem.

Forøvrig, så burde du sendt samme forespørsel om en vanlig dieselgolf å sett hva svaret blir da.

Til alle andre:

Er man redd for garantibortfall, ikke rør bilen på noen som helst måte, det kan selvsagt bli dyrt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA