Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

Flehan

 :o Er nok klokeste og droppe varmer. Har ikke behov for den, får heller lade litt oftere. Godt nyttår
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

Ohm

#61
Skjønner at noen er redde for dette, og det er jo greit. Men jeg finner en løsning på dette, som jeg mener er trygg.

Jeg er så gammel at jeg har overlevd bensinvarmer i folkevogn boble. Den var visst svært brannfarlig. Der satt også bensintanken foran, i blikkboksen.

Jeg er tildels ening i brannsikkerheten, og vil nok ikke ha med mer enn 3-4 liter. det er nok verre om batteriene tar fyr, men jeg er ikke spesielt redd for det heller.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Terjer

Sitat fra: phingoc på søndag 21. desember 2014, klokken 11:11
Varm bil i 20 minus og ingen behov for on board heater systemet. Kan kjøre i eco+ med webasto på og få max rekkevidde. :)

Nå har jeg e-up og ikke e-golf men det er en sann fornøyelse å ha forvarmet bil om morgenen, selv i minus 22 gr. Når det gjelder bruk av bensin/dieselbrennere så er det noen ganger forferdelig forurenset luft på parkeringsplassene utenfor butikker og kjøpesentre når flere biler står med brennerne på, det blir jo nesten like ille som å la bilen stå på tomgang mens man er inne å handler. E-uppen kan jeg styre via mobilen slik at den er varm når jeg kommer ut av butikken. Selv om jeg ikke står tilknyttet strøm så bruker jeg forvarming, jeg mister opp mot 1-2 mil rekkevidde, alt etter hvor lenge jeg varmer opp før avgang.

Om du planlegger å kjøre i eco+ med oppvarming fra Webasto lurer jeg på hvordan den kobles i e-golf. Kommer varmen inn i de vanlige tilluftskanalene slik at varmluften styres fra bilens varmeapparat og vifte, til vindu, bein eller hvor man skulle ønske å styre varmen?
VW e-up! - Aurskog-Høland

phingoc

Trillingene, og da spesielt iMiev har eber utviklet ett "OE" sett til bilen.

Da sitter tanken helt bakerst i bilen på høyre side. Ca 5cm på innside av bakfanger. ca 20-30 cm unna motoren.
Brennern sitter foran på venstre side, rett på insiden av lokari.

Eber sier dette går greit siden de har utviklet settet, og mitsubishi har godkjent settet ved å gi settet ett OE mitsubishi delenummer.

Tanken rommer ca 4,5 liter tror jeg.

Siden eber og mitsu sier det er greit, så regner jeg med at de har tatt høyde for brannfare også.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Ohm

Da er varmer endelig bestilt etter mange undersøkelser på hva som kan være optimalt. Golf GTE leveres med Ebervarmer, så dette skal i teorien kunne fungere fint. Endte opp med en Eberspächer Hydronic D4s Economy og et monteringssett som i følge Eber skal være egnet. Total pris 9 500,- inkl. alt. Tank er bestilt på E-bay, den er på 3,5 liter og laget til Eber.

En viktig ting, sirkulasjonspumpa på Eber er magnetstyrt, slik at den går helt fritt og ikke hindrer gjennomstrømning når varmeren ikke går. Dette var viktig å finne ut av, siden jeg skal koble den sammen med eksisterende anlegg.

Denne varmeren er meget lett å koble opp elektrisk, den skal ha fast 12 volt og styrestrøm som man kan enkelt ha på en bryter. Da vil varmeren starte og stoppe kontrollert.

Kommer med mer info så snart jeg har kommet litt lenger.
Har delenummer på alt som jeg kan legge ut når jeg ser om dette fungerer.

Får ikke varmeren før neste uke, så blir det litt skruing i garasjen og testing forhåpentligvis om ikke så alt for lenge. Litt usikker på om 3,5 liter tank er for lite, men den vil jo brenne i drøye 6 timer på full spiker.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Mho

Hi Ohm,

Jeg tenker å gjøre det samme som du; har bare kjørt noen få turer i vinterværet i e-golf og misliker å være avhengig av værgudene for å komme fram. Fant noen info om PTC heater (manual er til gen 1 mens e-golf har gen 2) og bakgrunn's dok.

Har du tenkt å bruke noen signaler fra eksisterende varmeanlegg som styresignalet til Hydronic enheten?

Gjerne del dine erfaringer uansett.

Hilsen

Ohm

#66
@ Mho: Interessant lesing de dokumentene. Så at den gav 70 graders vanntemp ved minus 20 og 5800 watt energiforbruk. Og at den har 3,5 liters vannkrets. Tanken fra ebay har kommet, mangler bare varmern og tid til montering.

Har ikke tenkt å bruke signaler fra bilens varmeanlegg til styring av eberen. Kun tenkt å fyre den i gang manuelt ved behov. tror det er tryggest, siden det da bare blir hjelp til varme. Mitt mål er ikke å koble bort ptc varmeren. Om den trekker noen hundre watt, så gjør ikke det noe. Rekkeviddemessig er det stor forskjell på 500 watt kontra 6000 watt konstant last.

Dette er i alle fall min plan. Håper det funker, ellers kommer det en pent brukt hydronic på finn.no. Ev. kan jeg sette den inn i steinalderLand cruiseren. Der er det ikke noe elektronikk som kan bli forstyrret.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Ellers så satt jeg å tenkte i dag tidlig på vei til jobb: Hvor mange dager i året har man ikke bruk for varme i en bil i Norge? Selv ved 5 grader og regn, tar varmeelementet mye av rekkevidden til oppvarming av kupeen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

schcar

Her er et unikt marked for et dyktig verksted. Det finnes så mange elbiler at en fornuftig pris med en kvalitetsikret løsning vil føre til et stort salg. Varmepumpe eller ei så er denne løsningen mye kraftigere.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

K S

#69
Sitat fra: schcar på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:02
Her er et unikt marked for et dyktig verksted. Det finnes så mange elbiler at en fornuftig pris med en kvalitetsikret løsning vil føre til et stort salg. Varmepumpe eller ei så er denne løsningen mye kraftigere.

Vil påstå at med varmepumpe er fossilbrenner unødvendig.
Kjørte TIL fjells i helgen, forvarmet bil 25 grader, totalt antall høydemetre 1300 meter, 600 helt i slutten rett opp. 80 km kjørt med 40 i rest.
FRA fjellet 600 meter ned med KALD bil, 700 høydemetre etter nedkjøringen, kjørt 85 km og 52 km i rest, 45 % batteri igjen.
Dette som sagt med kald bil, klima på auto 23 grader, setevarme i begge forseter, halv time venting på ferje med varme på osv.

Elbil med lite batteri (alle inntatt Tesla) uten varmepumpe er meningsløst. Forhandlere som hevder noe annet fotjene en ting; å kjølhales! :-)

Bigmac

@Ohm; jeg skjønner hvorfor du lander på Eber tilleggsvarme, men synes samtidig det er noe som skurrer. Å installere et diesel drevet varmeapparat i en 100% el bil strider liksom litt med poenget. Hadde det vært en gammel utdatert bil, kunne en jo argumentert med at en på den måten oppnår akseptabel bruksnytte, men eGolf er jo noe av det nyeste på markedet.
Jeg skjønner at du på den måten vil utvide brusområdet ditt/klare å kjøre den distansen du trenger, men tenker samtidig det burde være unødvendig på en så ny konstruksjon. Saken er vel at rekkevidden fortsatt er marginal for enkelte brukere, og trøster meg med at du sannsynligvis er en av mindretallet som trenger lenger rekkevidde enn det dagens elbil (les eGolf, Leaf osv) klarer under ugunstige forhold.

Ohm

Sitat fra: Bigmac på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:23
@Ohm; jeg skjønner hvorfor du lander på Eber tilleggsvarme, men synes samtidig det er noe som skurrer. Å installere et diesel drevet varmeapparat i en 100% el bil strider liksom litt med poenget. Hadde det vært en gammel utdatert bil, kunne en jo argumentert med at en på den måten oppnår akseptabel bruksnytte, men eGolf er jo noe av det nyeste på markedet.
Jeg skjønner at du på den måten vil utvide brusområdet ditt/klare å kjøre den distansen du trenger, men tenker samtidig det burde være unødvendig på en så ny konstruksjon. Saken er vel at rekkevidden fortsatt er marginal for enkelte brukere, og trøster meg med at du sannsynligvis er en av mindretallet som trenger lenger rekkevidde enn det dagens elbil (les eGolf, Leaf osv) klarer under ugunstige forhold.
Faktisk så mener jeg at det å bruke strøm til oppvarming via batteriet er en dårlig løsning i utgangspunktet. Jeg ser poenget ditt med tanke på konstruksjonen og at den er moderne. Samtidig er den ikke spesielt moderne. Det er vannkrets 100% lik den som sitter i alle fossilgolf. Forskjellen er at varmen kommer fra en varmekolbe på strøm kontra en motor som forbrenner drivstoff. Derfor tenker jeg at det er lurt å bruke høyenergidrivstoff til vannvarming og strøm til fremdrift. Hovedgrunnen til at det ikke kommer fra fabrikk, er at da er det ikke 0 utslipp lenger. Ellers ville dette vært en enkel og kjent måte å varme opp bilen. Men jeg skjønner alle som anser dette som tull og et prosjekt som aldri vil lønne seg. Det siste er jeg helt sikker på at man har rett i. Det hadde vært billigere å ta dieselbilen de dagene jeg skal lenger enn rekkevidden med eGolfen.

For de dagene det er skikkelig kaldt, dvs under 10 minus, vil Eberen i tillegg til god rekkevidde, sørge for skikkelig varm bil. eGolfen kniper ganske mye på varmen, så selv med 22 grader og normal modus, oppleves innetemperaturen som ganske kjølig på beina og lårene etter en stund.

Uansett, dette blir et spennende som jeg mange ganger har skrinlagt og tenkt på før jeg nå har bestemt meg for å prøve. Om jeg lykke? Usikkert. Da har jeg i alle fall prøvd. Og ja, jeg hører nok til mindretallet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Bigmac på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:23
@Ohm; jeg skjønner hvorfor du lander på Eber tilleggsvarme, men synes samtidig det er noe som skurrer. Å installere et diesel drevet varmeapparat i en 100% el bil strider liksom litt med poenget. Hadde det vært en gammel utdatert bil, kunne en jo argumentert med at en på den måten oppnår akseptabel bruksnytte, men eGolf er jo noe av det nyeste på markedet.
Jeg skjønner at du på den måten vil utvide brusområdet ditt/klare å kjøre den distansen du trenger, men tenker samtidig det burde være unødvendig på en så ny konstruksjon. Saken er vel at rekkevidden fortsatt er marginal for enkelte brukere, og trøster meg med at du sannsynligvis er en av mindretallet som trenger lenger rekkevidde enn det dagens elbil (les eGolf, Leaf osv) klarer under ugunstige forhold.

+1

torgrand

Veldig bra tråd, og jeg gleder meg veldig til å høre resultatet.

Kan vi la diskusjonen hvorvidt man bør gjøre dette ligge, og heller fokusere denne tråden på hvordan dette gjøres i praksis og erfaringene med å gjøre det?

mvh
Torgrim

Ohm

Sitat fra: torgrand på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:35
Veldig bra tråd, og jeg gleder meg veldig til å høre resultatet.

Kan vi la diskusjonen hvorvidt man bør gjøre dette ligge, og heller fokusere denne tråden på hvordan dette gjøres i praksis og erfaringene med å gjøre det?

mvh
Torgrim
Er enig i det. Her kan de som vil følge med på hvordan dette går. Det kan jo også hende det blir mulig med en "hva var det jeg sa", " det var jeg jeg visste" eller "ha ha ha" hvis prosjektet ikke lykkes og jeg sitter igjen med en eGolf som ikke virker og ingen garantier som gjelder. Da har jeg tapt alt unntatt vrakpanten, men den risikoen er jeg villig til å ta, og da må det være greit. Hvis jeg lykkes, kan andre som er interessert ha nytte av denne tråden.

Forøvrig har jeg henta varmeren. I dokumentasjonen som følger, ligger det med koblingsskjema for elbiler. Denne varmeren og monteringssettet er beregnet for elbiler, så den skal kobles inn i sirkulasjonen før PTC varmeren. Jeg kan se om jeg kan legge ut instruksjonene etter hvert. Hovedutfordringen er at anbefalt plassering av varmeren er på venstre side bak støtfangeren. Hadde håpet å slippe demonering av den, da det er mye jobb. Bruker kveldene og helgen til planlegging og kanskje litt montering. Brorparten av jobben er å tilpasse dette til bilen, uten at det ser helt hjemmemekket ut. Tenker å montere alt ferdig, og så koble på vannkretsen helt til slutt. Kapper ingen orginale slanger, det trenger man ikke.

Spennende dette!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA