Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

Flehan

ser det er flere trillinger med dette eller tilsvarende. Er dette noe Golfen kan leveres med? Juks synes jeg. El-bil bør være full elektrisk
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

elektrolux

Uenig. Webasto utnytter energien i flytende drivstoff mye mer effektivt enn en forbrenningsmotor, og er poenget å få mest mulig varme mest effektivt slår Webasto batterdreven varme.

Og det er deilig å kunne skru opp varmen uten at rekkevidden påvirkes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. desember 2014, klokken 05:58
Uenig. Webasto utnytter energien i flytende drivstoff mye mer effektivt enn en forbrenningsmotor, og er poenget å få mest mulig varme mest effektivt slår Webasto batterdreven varme.

Og det er deilig å kunne skru opp varmen uten at rekkevidden påvirkes.

Greit at energien utnyttes my bedre, men luftkvaliteten blir IKKE bedre av å brenne diesel!

Ikke kom å fortell at det verken røyker eller lukter av dieselvarmere, det gjør det!



nilskt

Bruk beina du. Makan! Hvis du har en Webasto trenger du vel ikke henge over bilen mens den er i bruk hvis lukta sjenerer deg.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

K S

Sitat fra: nilskt på søndag 21. desember 2014, klokken 08:21
Bruk beina du. Makan! Hvis du har en Webasto trenger du vel ikke henge over bilen mens den er i bruk hvis lukta sjenerer deg.

Jeg bruker beina jeg, og diesel eksos er noe dritt enten det kommer fra forbrenningsmotor eller sentralfyr.
Det forstår visst ikke du. Lukt og røyk er ikke det verste, dieseleksos er ikke akkurat sunn å puste inn, selv ikke når man går!
Makan!

leafster

Det som er "juks" er jo isåfall å bruke diesel til fremdrift. Om en elbil brenner en liter diesel i uka tror jeg ikke er det verste.

K S

Sitat fra: leafster på søndag 21. desember 2014, klokken 08:42
Det som er "juks" er jo isåfall å bruke diesel til fremdrift. Om en elbil brenner en liter diesel i uka tror jeg ikke er det verste.

Du har tydeligvis ikke sette en osende/røykleggende Webasto.....

phingoc

Webasto og eber har også bensin brennere. Parr denne med e85 eller e100 og man har noe som slipper ut få gram co2 og hovedsakelig vann. Bioetanol røyk er også nesten luktfri.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

phingoc

Sitat fra: K S på søndag 21. desember 2014, klokken 09:07
Sitat fra: leafster på søndag 21. desember 2014, klokken 08:42
Det som er "juks" er jo isåfall å bruke diesel til fremdrift. Om en elbil brenner en liter diesel i uka tror jeg ikke er det verste.

Du har tydeligvis ikke sette en osende/røykleggende Webasto.....

En osende/røykende enhet er det noe galt med. Disse skal ikke avgi synlig avgass.  Den lille røyken man ser på kalde dager er vanndamp.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

K S

Sitat fra: phingoc på søndag 21. desember 2014, klokken 09:14
Webasto og eber har også bensin brennere. Parr denne med e85 eller e100 og man har noe som slipper ut få gram co2 og hovedsakelig vann. Bioetanol røyk er også nesten luktfri.

Det er noe helt annet. Men brannfaren? Men helt klart å foretrekke for omgivelsene.
Når det gjelder CO2, så er det ikke den biten som gjør dieseleksos helseskadelig.

Men at dieselbrennere til tider oser/røyker, det gjør de, at det er feil med de kan så være, synd at ikke verkstedene finner feilen da.

jkirkebo

Sitat fra: nilskt på søndag 21. desember 2014, klokken 08:21
Bruk beina du. Makan! Hvis du har en Webasto trenger du vel ikke henge over bilen mens den er i bruk hvis lukta sjenerer deg.

Henge over den? Hver gang jeg forvarmet Touranen med Webastoen og det var vindstille lå det en sur eim av dieseleksos over hele gårdsplassen hjemme når jeg gikk ut. Webastoen var nok i orden for det var ingen forskjell mellom da bilen var ny, etter at den fikk ny Webasto (av andre grunner) etter ett år og når den var 9 år gammel.

Angret som en hund i 9 år på at jeg ikke bestilte full Defa-pakke istedenfor "parkeringsvarmeren" som VW kalte Webastoen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ohm

Har kjørt noen hundre tusen med webasto/eber tilleggsvarmer i bilene mine. Grunnen til sur røyk er at glødepluggen og eller brennkammeret er deffekt. Dette forekommer når man ikke lar brenneren gå hele sekvensen sin. Eks.: starte opp kald bil, kjøre 3 km for så å stoppe. Dieselvarmeren har da akkurat staret, og brenner såvidt. Når man stopper bilen, vil brenneren også stoppe, dvs den går seg tom/kald. MEN, siden den bare har såvidt rukket å starte, har den ikke oppnådd riktig temperatur og gjentatte ganger med sånn bruk, fører til røykleggelse og til slutt driftsstans. En annen ting mange ikke vet, er at dieselvarmeren må kjøres ca 1 gang pr. mnd, også om sommeren.

Oppsummert: småkjøring lav spenning på batteriet fører til denne typen driftsforstyrrelser.

Med tanke på at man ikke vil ha dieselvarmer i en elbil pga forurensing er for dumt. En slik varmer bruker nesten ikke drifstoff, og er langt mer effektiv enn strøm fra batteriet til oppvarming.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elmo

Sitat fra: phingoc på søndag 21. desember 2014, klokken 09:14
Webasto og eber har også bensin brennere. Parr denne med e85 eller e100 og man har noe som slipper ut få gram co2 og hovedsakelig vann.
PSA classic har bensinwebasto som standard. Jeg tenkte som deg at e85 ville være mere miljøvennlig, men problemet er bare at det blir ikke varmt  :(  så jeg måtte gå tilbake til 95 oktan
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Ohm på søndag 21. desember 2014, klokken 10:47
Har kjørt noen hundre tusen med webasto/eber tilleggsvarmer i bilene mine. Grunnen til sur røyk er at glødepluggen og eller brennkammeret er deffekt. Dette forekommer når man ikke lar brenneren gå hele sekvensen sin. Eks.: starte opp kald bil, kjøre 3 km for så å stoppe. Dieselvarmeren har da akkurat staret, og brenner såvidt. Når man stopper bilen, vil brenneren også stoppe, dvs den går seg tom/kald. MEN, siden den bare har såvidt rukket å starte, har den ikke oppnådd riktig temperatur og gjentatte ganger med sånn bruk, fører til røykleggelse og til slutt driftsstans. En annen ting mange ikke vet, er at dieselvarmeren må kjøres ca 1 gang pr. mnd, også om sommeren.

Oppsummert: småkjøring lav spenning på batteriet fører til denne typen driftsforstyrrelser.

Hva problemet kommer av er egentlig lite interessant så lenge ens nødvendige bruksmønster fører til dette problemet. Det du da egentlig sier er at slike varmere ikke egner seg i biler som benyttes til mye småkjøring.

Typisk bruk for vår del var for forvarming, for å slippe å komme ut til kald bil. Da ble den typisk kjørt i 10-15 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

phingoc

Bare så det er sagt; jeg SKAL ha bensin webasto i golfen min. Velger bensin istedenfor diesel pga mindre sot problemer og generelt raskere oppstart og varmelevering. Bensinbrenner bruker litt mer suppe enn diesel, men det for være. Varm bil i 20 minus og ingen behov for on board heater systemet. Kan kjøre i eco+ med webasto på og få max rekkevidde. :)
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA