Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

Ohm

Avtalte med noen webastokarer at vi skulle se på montering i egolf på nyåret.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Golfen

Ser absolutt at noen ytterst få kan ha behov for en slik varmer, men bensinvarmer i en elbil høres ut som en molotov cocktail om man krasjer og bensintanken begynner å lekke. Lithium ion er vel skummelt nok uten bensinsøl. Det er en grunn til at de fleste bensintankene er plassert under bilene og langt bak. Vurder ikke engang bensintank i motorrommet da bensin avgir eksplosiv gass ved temperaturer over minus 40, og elektriske gnister holder vesentlig høyere temperatur enn de 400 gradene som skal til for å tenne bensindamp. Hvis jeg skulle hatt en varmer ville jeg vurdert en dieselvarmer med parafin som drivstoff, hvis de fungerer på 100% parafin da.

Ohm

Heldigvis skal det en del til før bensin eksploderer slik som på film. En 3 liters bensintank utgjør ikke store faren vil jeg mene.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

pwb


Golfen

Bensin har et flammepunkt på -40 grader. Det betyr at bensinsøl avgir gass i eksplosive doser selv på finnmarksvidda i minus 40 grader om du søler. På en vanlig bil kan du overfylle og søle så mye du vil, for bensintanken er ikke i nærheten av motorrommet. Bensintanken er plassert der den er minst utsatt både i forhold til kollisjon, avdamping, og lekkasje. Parafin eller lampeolje i en webasto for dieseldrift høres for meg ut som en bedre løsning. Man reduserer endel av problematikken rundt diesel og soting, samtidig som varmeren kun skal brukes til oppvarming en gang av og til, slik at prisen på drivstoffet ikke er et stort problem. Lampeolje, diesel, og parafin har flammepunkter på mer enn norsk sommertemperatur, og er derfor relativt harmløse selv om drivstofftanken er i motorrommet, og varmeren startes året rundt for å vedlikeholdes. Det er naturligvis fritt frem å montere en bensintank i fanget på elbilen, men hvis du krasjer har du bensinsøl over hele motorrommet, og da kan man vel bare håpe på at ikke noen sitter fastklemt. Hollywood eller ikke, tragiske trafikkulykker skjer dessverre oftere i virkeligheten enn i Hollywood. Man kan naturligvis se lyst på tingene, og tenke at det sikkert går bra, men jeg ville valgt bort bensinvarmer i elbil pga. sikkerhetsrisikoen med avdampning i forbindelse med fylling og søl. Får du noen proffesjonelle leverandører til å montere en bensinvarmer med tank og avluftning i motorrommet på en elbil, så vil jeg faktisk bli litt overrasket.

pwb

Det ble en stund, kanskje fortsatt også levert noen varmere som fylte opp en liten tank når motoren gikk så den skulle ha til å bruke som parkeringsvarmer. Husker ikke om det var webasto eller eber. Dette ble levert av profesjonelle

smaug01

Her har krisemaksimeringen slått ut i full blomst ser jeg. En slik Webasto bruker vel hva, 0,4 liter i timen? Er litt begrenset hvor mye forurensing det blir av det. Personlig kunne jeg tenkt meg å ha det selv i Leafen min. Rekkevidden blir for mye diktert av utetemperaturen selv med varmepumpe. Kjørte fra Stokke i vestfold til Gardemoen nå for noen dager siden. Startet med "fulladet" batteri og forvarming på men siden forvarmingen tar strøm fra batteriet har man ikke 100% ved start. Ute var det 0 grader. Kjørte til Max før lierbakken og ladet fra 20 til 80%. Kjørte så til McD Frogner men siden det ble kaldere (-8) nord for Oslo ble det plutselig kaldere og rekkevidden ble snau. Jeg måtte rett og slett bite i det sure eplet og slå av varmen og rasjonere kraftig på godene. Kom til laderen med 16%. En diesel/bensinvarmer hadde vært gull på en dag som dette. Rekkevidden blir lettere å forutse rett og slett. Når man skal rekke et fly og har beregnet 1,5 timer ekstra tid og det holder akkurat pga lengre ladetid, større strømforbruk og saktere fart.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ohm

Sitat fra: Golfen på tirsdag 23. desember 2014, klokken 10:48
Bensin har et flammepunkt på -40 grader. Det betyr at bensinsøl avgir gass i eksplosive doser selv på finnmarksvidda i minus 40 grader om du søler. På en vanlig bil kan du overfylle og søle så mye du vil, for bensintanken er ikke i nærheten av motorrommet. Bensintanken er plassert der den er minst utsatt både i forhold til kollisjon, avdamping, og lekkasje. Parafin eller lampeolje i en webasto for dieseldrift høres for meg ut som en bedre løsning. Man reduserer endel av problematikken rundt diesel og soting, samtidig som varmeren kun skal brukes til oppvarming en gang av og til, slik at prisen på drivstoffet ikke er et stort problem. Lampeolje, diesel, og parafin har flammepunkter på mer enn norsk sommertemperatur, og er derfor relativt harmløse selv om drivstofftanken er i motorrommet, og varmeren startes året rundt for å vedlikeholdes. Det er naturligvis fritt frem å montere en bensintank i fanget på elbilen, men hvis du krasjer har du bensinsøl over hele motorrommet, og da kan man vel bare håpe på at ikke noen sitter fastklemt. Hollywood eller ikke, tragiske trafikkulykker skjer dessverre oftere i virkeligheten enn i Hollywood. Man kan naturligvis se lyst på tingene, og tenke at det sikkert går bra, men jeg ville valgt bort bensinvarmer i elbil pga. sikkerhetsrisikoen med avdampning i forbindelse med fylling og søl. Får du noen proffesjonelle leverandører til å montere en bensinvarmer med tank og avluftning i motorrommet på en elbil, så vil jeg faktisk bli litt overrasket.
Jeg skal ikke si at det ikke kan eksplodere som på film, men det skal en del faktorer på plass før det skjer. Bensindamp er tyngre enn luft, så søl vil raskt fordampe å forsvinne ut /ned. Dessuten må blandingsforholdet luft/bensin være nøyaktig for at det skal eksplodere. Hvis dette var så eksplosivt, ville det vært mange ulykker. Vel, jeg er slett ikke bekymret, og har ikke tenkt å spyle bensin rundt i motorrommet. Mulig jeg finner en annen plassering/ velger diesel, spørs hva som er mest praktisk og lettstelt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

kos

Hei - bensin tror alle er mindre farlig en eks diesel. Brannteknisk i en bil eller båt er dette ikke helt riktig. Bensin antenner på temperatur ca 252 grader C og diesel med 250 grader C. Men en diesel motor har høyerer avgass temperatur og manifoylen er  gjerne mellom 300 - 500 grader c. Noe som tilsier at dieselen vil antenne ved lekasjer og søl i motor rommet. bensin i samme senario er omtrent like farlig, men vil i tillegg ha faren ved gnist antenning / avdamping.

om noen av flatene i en vebasto blir over 250 grader c vil denne kunne medføre brann, samtidig har diesel større brennverdi.

stefse

Sitat fra: kos på tirsdag 23. desember 2014, klokken 15:21
Hei - bensin tror alle er mindre farlig en eks diesel. Brannteknisk i en bil eller båt er dette ikke helt riktig. Bensin antenner på temperatur ca 252 grader C og diesel med 250 grader C. Men en diesel motor har høyerer avgass temperatur og manifoylen er  gjerne mellom 300 - 500 grader c. Noe som tilsier at dieselen vil antenne ved lekasjer og søl i motor rommet. bensin i samme senario er omtrent like farlig, men vil i tillegg ha faren ved gnist antenning / avdamping.

om noen av flatene i en vebasto blir over 250 grader c vil denne kunne medføre brann, samtidig har diesel større brennverdi.

Hm en bensinmotor har nok vesentlig høyere avgasstemperatur/manifoldtemperatur enn dieselmotor så det er ikke riktig.

Jeg ville satset på en brenner som aksepterer etanol. Etanolen brenner rent og krever mindre vedlikehold. Soting av brennkammer er et vanlig problem på dieselbrennere. Dessuten er etanolen billigere.  Problemet er at nedstrømselskapene er i ferd med å fase ut etanolpumpene i stillhet  >:(
Tenntemperaturen på etanol ligger over 400°C. Brennerene kommer ofte med isolasjon av den første biten av eksosrøret slik at eksponert overflate ikke er over tenntemperatur.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på tirsdag 23. desember 2014, klokken 18:09
Jeg ville satset på en brenner som aksepterer etanol. Etanolen brenner rent og krever mindre vedlikehold. Soting av brennkammer er et vanlig problem på dieselbrennere. Dessuten er etanolen billigere.  Problemet er at nedstrømselskapene er i ferd med å fase ut etanolpumpene i stillhet  >:(

Bioetanol fås på Biltema så det er neppe noe problem. Brukes jo i biopeiser over det ganske land.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Innredning/Biopeis/Bioetanol-368011/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Joa, da er man jo 100% fornybar i tillegg 8)

Men dyrere og litt mer utilgjengelig enn på pumpen selvsagt. Synd de slutter med den, bruker å blande inn litt etanol på fossilbilen i ny og ne.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Hei Diesel temperaturene på en eksosmanifoyl er vesentlig høyere enn på bensin. Av den grunn får man branner ved kai ved bensinbåter, fordi dete som oftes er gassen som antenner.

For dieselmotorer, energien i diesel er mye høyere enn bensin og har lavere anntenningspunkt enn bensin, eks to panner med bensin på en kokeplate så vil dieselen selvanntenne først.

da energien i en diesel motor er høyere vil man også få høyere avgassing og høyere eksostemperaturer - derfor blir eksostemperaturer på båtmotorer overvåket.

det er vanskeligere å antenne diesel med en gnist, men får dyu høy nok temperatur er branner i deisel langt mer energisk enn i bensin.

Golfen

Det er riktig at diesel krever lavere temperatur enn bensin for å "selvantenne".  Men i motsetning til fossilbiler er temperaturen og energimengden som kreves (under 20 Joule for bensingass) alltid innfridd i en elbil fordi gnisten i kontaktorer, releer, elektromotorer,børster, kabelbrudd ,og gnist ved kollisjon og avrivning av kabler gir energimengder og temperaturer langt høyere enn hva som skal til for å tenne bensingass. Man skal naturligvis ha uflaks, fordi flere faktorer må stemme samtidig. Skal man tenke den veien der, så er røykvarsler også ganske unødvendig pga. sannsynligheten for brann. Jeg er absolutt ikke redd for å kjøre bensinbil, eller bensinhybrid fordi bensinen er lagret på den tryggeste plassen, og har avluftningen mer enn etpar meter fra nærmeste gnist. Derfor skal det veldig mye til for å få en eksplosjonsartet brann når man krasjer. Det samme gjelder dieselbiler, en tank plassert over manifolden når diesel "selvantenner" på ca. 250 grader ville vært like dumt som tank foran på en bensinbil. Det må tenkes annerledes i elbiler, som har et motorrom uten annet enn elektrokomponenter.  Hvem ville vel lagret en 5 liters bensinkanne i sikringsskapet? Det er der jeg mener bensin og parafin/diesel skiller seg veldig ut fra hverandre. Bensin tilhører gassgruppe IIc som har flammepunkt lavere enn en norsk sommerdag på 23 grader celcius. Det betyr at bensinen fordamper/gasser i eksplosive konsentrasjoner 365 dager i året om man søler/avlufter i motorrommet. Diesel har flammepunkt på omtrent 60 grader, dvs. man forholder seg til væskesøl, ikke gass 365 dager i året. Derfor vil jeg anbefale parafin/lampeolje/diesel som drivstoff i tilleggsvarmer om man absolutt må ha en slik varmer i bilen. Min mistanke går vel litt på at en montør av slike varmeapparater ikke har volkswagen sin aksept for at dette er en sikker løsning som ikke endrer risikoen ved å bruke bilen. Når man ser hvor lang tid det tar å få godkjent en varmepumpe, så kan man jo bare tenke seg til hvor mange tester som skal til for å plassere et varmesystem på bensin.

Marius Engel

Hvis man bruker webasto i bilen bruker man mindre strøm. Den gjennomsnittlige strømmen vi får levert i norge er ikke bare ren energi, så produksjon av strøm forurenser også. Derfor mener jeg at webastoen kan få litt "fratrekk" for forurensingen.

Når det er sagt, velger man en bil med varmepumpe utnytter man energien neget godt. Bedre enn webasto også. Bor man ett sted hvor det skjelden er skikkelig kulde (type -20 grader) og man ikke er nødt til å ha absolutt maksimal rekkevidde om vinteren er varmepumpe ett sikker valg.

Bor man ett sted hvor kulden ofte er svært streng, og man samtidig er helt poller nødt til å ha maks ut av rekkevidden blir man jo nødt til å ha webasto, eller kjøre fossilbil.

Så for meg virker valget enkelt: klarer man seg uten webasto, kjører man uten webasto.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA