Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Flehan, fredag 09. januar 2015, klokken 19:08

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. desember 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Ohm på søndag 21. desember 2014, klokken 10:47
Har kjørt noen hundre tusen med webasto/eber tilleggsvarmer i bilene mine. Grunnen til sur røyk er at glødepluggen og eller brennkammeret er deffekt. Dette forekommer når man ikke lar brenneren gå hele sekvensen sin. Eks.: starte opp kald bil, kjøre 3 km for så å stoppe. Dieselvarmeren har da akkurat staret, og brenner såvidt. Når man stopper bilen, vil brenneren også stoppe, dvs den går seg tom/kald. MEN, siden den bare har såvidt rukket å starte, har den ikke oppnådd riktig temperatur og gjentatte ganger med sånn bruk, fører til røykleggelse og til slutt driftsstans. En annen ting mange ikke vet, er at dieselvarmeren må kjøres ca 1 gang pr. mnd, også om sommeren.

Oppsummert: småkjøring lav spenning på batteriet fører til denne typen driftsforstyrrelser.

Hva problemet kommer av er egentlig lite interessant så lenge ens nødvendige bruksmønster fører til dette problemet. Det du da egentlig sier er at slike varmere ikke egner seg i biler som benyttes til mye småkjøring.

Typisk bruk for vår del var for forvarming, for å slippe å komme ut til kald bil. Da ble den typisk kjørt i 10-15 minutter.
Problemet er at man på de fleste biler ikke kan skru av autostart av varmeren. På feks volvo, starter dieselvarmeren alltid når det er under 5 varmegrader. En slik brenner bør gå minimum 15 til 30 minutter innimellom/ganske ofte, for at den ikke skal sote ned. Bruker man den til forvarming og har småkjøring, blir spenningen for lav og den soter til slutt av den grunn også. Bilverkstendene bruker enormt mye på garantijobber på slik brennere.

Men, har man småkjøring, kjøp bensinbil og Defapakke.

Jeg har alltid hatt både dieselvarmer og Defapakke med lader. Har passet på å kjøre dieselvarmeren opptimalt, da har jeg ungått problemer med sot og røyk. Vi hadde to biler med dette oppsettet, den ene gikk mye småkjøring. Selv om jeg langkjørte den en gang i uka, ble det likevel til at brenneren sotet ned og til slutt stoppet. 5 timers jobb med å bytte brennkammer, siden dieselbrenneren var tryllet på plass mellom motor og torpedovegg. Måtte nesten demontere hele bilen for å få den ut for brennkammerbytte som tar 4 min.

Litt off topic dette, men en dieselvarmer som er brukt riktig, den ryker eller lukter ikke.

Jeg kommer til å monere en varmer, enten bensin eller diesel på min eGolf.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: phingoc på søndag 21. desember 2014, klokken 11:11
Bare så det er sagt; jeg SKAL ha bensin webasto i golfen min. Velger bensin istedenfor diesel pga mindre sot problemer og generelt raskere oppstart og varmelevering. Bensinbrenner bruker litt mer suppe enn diesel, men det for være. Varm bil i 20 minus og ingen behov for on board heater systemet. Kan kjøre i eco+ med webasto på og få max rekkevidde. :)
Enig der. Bensin er mye, mye bedre enn diesel. Prøvd begge.

Om man vil ha en slik varmer er vel avhengig av bruksmønsteret. Jeg har ikke behov og er glad for å slippe
e-Golf | X75D

Råde

SitatMen, har man småkjøring, kjøp bensinbil og Defapakke.
Nei nei. Da kjøper du elbil... Fyfy ;)
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på søndag 21. desember 2014, klokken 12:30
SitatMen, har man småkjøring, kjøp bensinbil og Defapakke.
Nei nei. Da kjøper du elbil... Fyfy ;)
Sant nok:) Tenkte på de særpiltene som må ha bil som man kan kjøre 100 mil med, minst, siden de så ofte kanskje skal kjøre Trondheim-Oslo-Trondheim etter jobb, ikke fordi de må , men fordi de kan. Det kan du ikke hvis du har batteribil:)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Ohm på søndag 21. desember 2014, klokken 10:47
Har kjørt noen hundre tusen med webasto/eber tilleggsvarmer i bilene mine. Grunnen til sur røyk er at glødepluggen og eller brennkammeret er deffekt. Dette forekommer når man ikke lar brenneren gå hele sekvensen sin. Eks.: starte opp kald bil, kjøre 3 km for så å stoppe. Dieselvarmeren har da akkurat staret, og brenner såvidt. Når man stopper bilen, vil brenneren også stoppe, dvs den går seg tom/kald. MEN, siden den bare har såvidt rukket å starte, har den ikke oppnådd riktig temperatur og gjentatte ganger med sånn bruk, fører til røykleggelse og til slutt driftsstans. En annen ting mange ikke vet, er at dieselvarmeren må kjøres ca 1 gang pr. mnd, også om sommeren.

Oppsummert: småkjøring lav spenning på batteriet fører til denne typen driftsforstyrrelser.

Med tanke på at man ikke vil ha dieselvarmer i en elbil pga forurensing er for dumt. En slik varmer bruker nesten ikke drifstoff, og er langt mer effektiv enn strøm fra batteriet til oppvarming.

Jeg tenker på forurensing, har akkurat samme erfaring som jkirkebo, to Touran, en Tiquan. Total kjørelengde ca 200.000, kjøpt nye alle tre.

En forurenser faktisk lokalmiljøet, spesielt for oss som har allergi. Men hvis du mener dieselbrennerne er så rene, fyr opp i garasjen og kos deg.... Er en veldig grei løsning: varmepumpe, spiser lite rekkevidde, og koster lite i innkjøp, selvsagt ved nybilkjøp.
Bruker varmepumpe til oppvarming i bil, hjem og til å tørke klær med (tørketrommel). Funker utmerket, uten røyk/os....

Flehan

Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

phingoc

Sitat fra: K S på søndag 21. desember 2014, klokken 14:47
Sitat fra: Ohm på søndag 21. desember 2014, klokken 10:47
Har kjørt noen hundre tusen med webasto/eber tilleggsvarmer i bilene mine. Grunnen til sur røyk er at glødepluggen og eller brennkammeret er deffekt. Dette forekommer når man ikke lar brenneren gå hele sekvensen sin. Eks.: starte opp kald bil, kjøre 3 km for så å stoppe. Dieselvarmeren har da akkurat staret, og brenner såvidt. Når man stopper bilen, vil brenneren også stoppe, dvs den går seg tom/kald. MEN, siden den bare har såvidt rukket å starte, har den ikke oppnådd riktig temperatur og gjentatte ganger med sånn bruk, fører til røykleggelse og til slutt driftsstans. En annen ting mange ikke vet, er at dieselvarmeren må kjøres ca 1 gang pr. mnd, også om sommeren.

Oppsummert: småkjøring lav spenning på batteriet fører til denne typen driftsforstyrrelser.

Med tanke på at man ikke vil ha dieselvarmer i en elbil pga forurensing er for dumt. En slik varmer bruker nesten ikke drifstoff, og er langt mer effektiv enn strøm fra batteriet til oppvarming.

Jeg tenker på forurensing, har akkurat samme erfaring som jkirkebo, to Touran, en Tiquan. Total kjørelengde ca 200.000, kjøpt nye alle tre.

En forurenser faktisk lokalmiljøet, spesielt for oss som har allergi. Men hvis du mener dieselbrennerne er så rene, fyr opp i garasjen og kos deg.... Er en veldig grei løsning: varmepumpe, spiser lite rekkevidde, og koster lite i innkjøp, selvsagt ved nybilkjøp.
Bruker varmepumpe til oppvarming i bil, hjem og til å tørke klær med (tørketrommel). Funker utmerket, uten røyk/os....

Å fyre opp en diesel/bensin brenner i en lukket garasje, så er forurensningen det minste problemet man har. Da ville jeg vært mer redd for egen helse.

En varmepumpe bruker mer strøm enn en bensin/diesel brenner, så det argumentet ditt faller også utenfor.
Varmepumpa til VAG går på høyspent som direkte spiser rekkevidde.

En Webasto/Eber bruker 12V, og trekker ca 15A de første minuttene, så roer det seg til 5A når forbrenning er i gang. Skal vi dra frem ohms lov å fin regne på dette, eller ser du tegningen?

Min konklusjon på temaet er: Webasto/Eber bruker litt drivstoff, noe forurensning, varm bil som ikke bruker høyspent batteriet = lengre rekkevidde i kombinasjon med eco+.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

K S

Sitat fra: phingoc på søndag 21. desember 2014, klokken 17:09
Sitat fra: K S på søndag 21. desember 2014, klokken 14:47
Sitat fra: Ohm på søndag 21. desember 2014, klokken 10:47
Har kjørt noen hundre tusen med webasto/eber tilleggsvarmer i bilene mine. Grunnen til sur røyk er at glødepluggen og eller brennkammeret er deffekt. Dette forekommer når man ikke lar brenneren gå hele sekvensen sin. Eks.: starte opp kald bil, kjøre 3 km for så å stoppe. Dieselvarmeren har da akkurat staret, og brenner såvidt. Når man stopper bilen, vil brenneren også stoppe, dvs den går seg tom/kald. MEN, siden den bare har såvidt rukket å starte, har den ikke oppnådd riktig temperatur og gjentatte ganger med sånn bruk, fører til røykleggelse og til slutt driftsstans. En annen ting mange ikke vet, er at dieselvarmeren må kjøres ca 1 gang pr. mnd, også om sommeren.

Oppsummert: småkjøring lav spenning på batteriet fører til denne typen driftsforstyrrelser.

Med tanke på at man ikke vil ha dieselvarmer i en elbil pga forurensing er for dumt. En slik varmer bruker nesten ikke drifstoff, og er langt mer effektiv enn strøm fra batteriet til oppvarming.

Jeg tenker på forurensing, har akkurat samme erfaring som jkirkebo, to Touran, en Tiquan. Total kjørelengde ca 200.000, kjøpt nye alle tre.

En forurenser faktisk lokalmiljøet, spesielt for oss som har allergi. Men hvis du mener dieselbrennerne er så rene, fyr opp i garasjen og kos deg.... Er en veldig grei løsning: varmepumpe, spiser lite rekkevidde, og koster lite i innkjøp, selvsagt ved nybilkjøp.
Bruker varmepumpe til oppvarming i bil, hjem og til å tørke klær med (tørketrommel). Funker utmerket, uten røyk/os....

Å fyre opp en diesel/bensin brenner i en lukket garasje, så er forurensningen det minste problemet man har. Da ville jeg vært mer redd for egen helse.

En varmepumpe bruker mer strøm enn en bensin/diesel brenner, så det argumentet ditt faller også utenfor.
Varmepumpa til VAG går på høyspent som direkte spiser rekkevidde.

En Webasto/Eber bruker 12V, og trekker ca 15A de første minuttene, så roer det seg til 5A når forbrenning er i gang. Skal vi dra frem ohms lov å fin regne på dette, eller ser du tegningen?

Min konklusjon på temaet er: Webasto/Eber bruker litt drivstoff, noe forurensning, varm bil som ikke bruker høyspent batteriet = lengre rekkevidde i kombinasjon med eco+.

Jeg forstår, du forstår ikke. Webasto trekker forøvrig 2-3 Ampere, ikke 5-15 Ampere!

Høyspenning eksisterer forøvrig ikke i elbil, da må en over på bensindrevet bil for å finne høyspenning!

Mitt poeng er at forbrenning av diesel forpester luften, noe du er enig i, siden du ikke ønsker å oppholde deg i dieseleksosen.

stefse

Tross alt bedre med dieselvarmer enn å starte opp dieselbilen å la den gå på tomgang slik noen gjør.
En bør passe på at den går i minst 15-20 min og helst lenger når man først starter den. Antar det er for lengre turer man ønsker en slik i el-bil uansett så da blir det greit. Er det forresten ikke slik at i eko+ så går kupevifte på laveste? Da kan du få problemer med å utnytte varmen i systemet fullt ut.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

valvolainen

....Så koklusjonen her er altså at hvis du trenger mer rekkevidde på golfen din vinterstid, så er det altså mer riktig å kjøre en fossilbil enn å være politisk ukorrekt og montere webasto på golfen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

stefse

Sitat fra: valvolainen på søndag 21. desember 2014, klokken 17:40
....Så koklusjonen her er altså at hvis du trenger mer rekkevidde på golfen din vinterstid, så er det altså mer riktig å kjøre en fossilbil enn å være politisk ukorrekt og montere webasto på golfen.
Hvis du trenger en bil som skal kjøre trygt 15-16 mil hver dag uten å måtte lade så er det bedre å kjøpe egolf og installere dieselvarmer for bruk om vinteren, enn å kjøpe dieselbil og kjøre på diesel hele året. Sannsynligvis må du ha dieselvarmer i dieselbilen for at den skal bli varm også, så da forurenser du dobbelt 8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ohm

Forurensing og dieselvarmer bare tull etter min menig. Det er klart det kan lukte, og man skal selvsagt ikke kjøre den i lukket garasje, fordi det er en oljebrenner og den lager kullos osv. Jeg tenker å montere varmer i eGoldfen min av to grunner: Fordi jeg synes det er moro å få det til, og jeg får varmere bil npr jeg skal litt lengre enn vanlig. Kanskje jeg kan kjøre til hytta, slipper å fyre opp Land Cruiseren som nok forurenser mer enn en webasto, hvis man først skal snakke om det.

Skal oppdatere når jeg har montert, må bare få tid først. Ender opp med en Thermotop EVO 4 bensin ser det ut til.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på søndag 21. desember 2014, klokken 17:40
....Så koklusjonen her er altså at hvis du trenger mer rekkevidde på golfen din vinterstid, så er det altså mer riktig å kjøre en fossilbil enn å være politisk ukorrekt og montere webasto på golfen.

Nei, det vil jeg ikke si. Om jeg var avhengig av tilleggsvarmer ville jeg dog montert en variant som kunne gå på bioetanol istedenfor diesel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sidewinder

Som noen har spurt tidligere..
Hva koster det?
Hvor stor er drivstofftanken, hvor monteres den?
Hvor mange timer går den?

Flehan

Sitat fra: Sidewinder på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:28
Som noen har spurt tidligere..
Hva koster det?
Hvor stor er drivstofftanken, hvor monteres den?
Hvor mange timer går den?

Jeg luer også på dette.
Og er det noen som har Webasto i son golf per dd.
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA