Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av Hyperstress, fredag 09. januar 2015, klokken 14:40

« forrige - neste »

Krishell

HaHa :)
grunnen til at man ikke får på setevarmer og tining av bakrute er vell pga strømmen det vil trekke. På min BMW går bakrute varmeren på automatisk hvis det er kaldt ute. Men det trekker mye strøm. Hvis man i tillegg blir forsinket 30min så vil jeg tro det merkes veldig.

Hyperstress


Sitat fra: Krishell på søndag 04. januar 2015, klokken 23:09
HaHa :)
grunnen til at man ikke får på setevarmer og tining av bakrute er vell pga strømmen det vil trekke. På min BMW går bakrute varmeren på automatisk hvis det er kaldt ute. Men det trekker mye strøm. Hvis man i tillegg blir forsinket 30min så vil jeg tro det merkes veldig.

Nei, det er nok ikke derfor. De trekker relativt lite strøm. Kanskje 0,5 kWh for sete og bakrute, mot opptil 12kWh for kupé og batterivarmer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

Setevarme trekker nok ikke mer enn rundt 0,04-0,07kW Du kommer kanskje opp i nesten 0,5kW om du kjører på alle 5 setene på maks.
(ett poeng å bruke riktig betegnelser her, skal feks kupe/batterivarme trekke 12kWh fra batteriet så må de stå på maks i en hel time)

Jeg misstenker også litt at setevarmerne ikke går på med mindre noen sitter i setet, har ikke inntrykket av at passasjersetet blir særlig varmt selv om varmesetet har stått på, men har ikke testet dette noe særlig så mulig jeg tar feil.

Hyperstress

Sitat fra: Trustno1 på mandag 05. januar 2015, klokken 11:03
Setevarme trekker nok ikke mer enn rundt 0,04-0,07kW Du kommer kanskje opp i nesten 0,5kW om du kjører på alle 5 setene på maks.
(ett poeng å bruke riktig betegnelser her, skal feks kupe/batterivarme trekke 12kWh fra batteriet så må de stå på maks i en hel time)

Setevarme i e-Up! trekker rundt 0,1kW, og med varme i frontrute 0,5kW. Muligens noe mindre på bakruta i Teslaen.

Og ja, kW, ikke kWh. Swype keyboard på mobilen sniker inn vinterjakke istedet for vinterpakke, og annen festlig korrektur fra tid til annen ser det ut som  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

BMW850

Sitat fra: chal på fredag 26. desember 2014, klokken 21:01
Jeg kunne ønsket meg mulighet til å sette på setevarme via app slik at setet også var oppvarmet når jeg setter meg i bilen om morgenen.

Ærlig talt, du kan jo varme opp bilen fra noen få grader til 18 iløpet av max 10 min. Setet blir jo varmt etter ett par, tre min.  ::)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

chal

Sitat fra: BMW850 på mandag 05. januar 2015, klokken 23:23
Sitat fra: chal på fredag 26. desember 2014, klokken 21:01
Jeg kunne ønsket meg mulighet til å sette på setevarme via app slik at setet også var oppvarmet når jeg setter meg i bilen om morgenen.

Ærlig talt, du kan jo varme opp bilen fra noen få grader til 18 iløpet av max 10 min. Setet blir jo varmt etter ett par, tre min.  ::)

Nei, det er ikke min erfaring. Jeg setter meg inn i bare skjorta i god og forvarmet bil om morgenen, men setet er veldig kaldt. Tar nok tid å få temp utjevning. Derfor ønsket.

Muffinman

Nei, interiøret i bilen er kaldt lenge ett er at lufttemperaturen er høy nok. Det er jo lufta som skal varme ratt og seter, og det tar lengre tid. Når det er skikkelig kaldt bør man forvarme for full pupp i minst 20 minutter for at setene skal bli varme.

Setevarmen derimot begynner å virke etter to-tre minutter. Derfor ville det vært genialt å kunne slå på denne ved forvarmingen. I de tilfellene man er for sent ute å starte forvarmingen til å få gjennomvarmt interiør ville man i det miste ha varme i setene.

cairnz

Etter tre minutter har jeg rukket å bli gjennomstekt både buk og bak. For meg er det nok med minuttet før det blir ubehagelig varmt.

Uansett så er setevarmen ikke aktiv før det er vekt i setet. Selv om setevarmen står på 3 i ti minutter i passasjersetet så er det ingen effekt der før madammen setter seg.

Med ordentlig 20-30min forvarming (man står vel opp såpass lenge før man kjører?) så er resten av interiøret behagelig temperert, og synes du det er kaldt så forvarmer du med en grad eller to mer enn du har normalt.
Elbilist

Muffinman

Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:07
Uansett så er setevarmen ikke aktiv før det er vekt i setet.
Slik er det på de fleste biler, men vi kjører Tesla. Den er ikke som alle andre ;)

Det blir ihvertfall varme i passasjersetet når jeg sitter på førerplass og skrur på uten at noen sitter der.

Teslanewbie

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:51
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:49
Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:07
Uansett så er setevarmen ikke aktiv før det er vekt i setet.
Slik er det på de fleste biler, men vi kjører Tesla. Den er ikke som alle andre ;)

Det blir ihvertfall varme i passasjersetet når jeg sitter på førerplass og skrur på uten at noen sitter der.
Samme på min.

+1
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Haldenser

#55
Ser noen lovende bilder på teslamotorsclub nå angående ny FW:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/40577-Firmware-6-1




2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

cra

Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:07
Med ordentlig 20-30min forvarming (man står vel opp såpass lenge før man kjører?) så er resten av interiøret behagelig temperert, og synes du det er kaldt så forvarmer du med en grad eller to mer enn du har normalt.

For min del er det sjeldent jeg har så mye som 20-30 minutter på meg til å sette på forvarming. De fleste turer tas nokså spontant.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Hyperstress

Nå som FW6.1 er på gang så foreslår jeg at praten overføres til FW6.1 tråd (nå opprettet) og så kan denne dø ut.  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA