Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Danmarksplass - betalingsmetoder

Startet av MaW, fredag 09. januar 2015, klokken 12:13

« forrige - neste »

MaW

Har nå gått til bestilling av S85D for å prøve ut Elbil og se om det er noe for meg. Men er litt bekymret for feks frakting av sykkel, ski eller lignede på taket med tanke på reduksjon i rekkevidde. Men bestilte panoramatak for i det heletatt ha muligheten. For med min nåværende "fosilbil" som dere kaller det :) så kan det hende jeg har 4 sykler på taket eller en haug med ski og snowboard for så å dra på langtur, noe som funker fint med fosilbil.
Så lurer dermed på om det er noen som har noen målinger på hvor mye det påvirker rekkevidden?

kos

Hei det er verre med våt veibane og slaps. Om du vurderer tesla så er ikke det en problemstilling, med mindre du skal tyne rekkevidden.

Hyperstress

Må regne med minst 20% større forbruk med 2 sykler på taket i 100kmt. Det var målt på vanlig mondeo. Med Tesla som er mye mer aerodynamisk så er det nok prosentvis mer. Kanskje 30%?

Takboks øker bare med 5% ca.

http://www.klikk.no/motor/bil/article487663.ece
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kos

Hei igjen - men praktisk så tilsier det at om du kjører vinterstid med en takboks eller om sommeren med sykler, så er rekkevidden for tesla så god at det har ingen betydning . Du kommer mellom 35 - 40 mil antagelig med begge problemstillingene og vil ligge godt innenfor SC. La dette ikke bli et hinder for kjøp av elbil. Med mindre du skal kjøre lange distanser - uten at det er SC mellom.

erot

Sitat fra: kos på lørdag 20. desember 2014, klokken 18:06
Hei det er verre med våt veibane og slaps. Om du vurderer tesla så er ikke det en problemstilling, med mindre du skal tyne rekkevidden.

Det er helt feil dessverre. Jeg prøvde samme strekning samme dag med og uten sykler. Resultatet var nedslående, varierte mellom 30 og 40% økt forbruk i landeveisfart, dvs 80-90, mest det siste. Det var to standard stisykler på thule på whispbar. I tillegg ble det et h%#+€$ leven som holdt på å gjøre meg sprø. Piping og susing av en annen verden.

For meg blir dette med andre ord kun aktuelt til og fra lokale løyper og aldri på langtur. Da får jeg heller krype til korset og ta suzukien med hengerfeste. Er vi bare to er det null problem. To sykler går lett baki, til og med to utforsykler. Eneste irritasjonsmoment da er mangel på ankere til festestropper, men vi klarte å løse det også på et vis.

erot

Det var litt av og på med vått også, men forbruk uten på denne strekningen lå mellom 190 og 205, mens det med sykler lå mellom 245 og 270. Fremdeles like fornøyd med bilen, men den fikk ett spesifikt bruksområde mindre.

TRM

Sitat fra: erot på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:57
Det var litt av og på med vått også, men forbruk uten på denne strekningen lå mellom 190 og 205, mens det med sykler lå mellom 245 og 270. Fremdeles like fornøyd med bilen, men den fikk ett spesifikt bruksområde mindre.
Deler dine erfaringer. Kom nettopp fram etter en kjøretur fra østlandet til vestlandet. Kjørte økonomisk, med range mode, setevarmer på 1 og 3, to voksne, tre barn, Sibirsk Huskey, fullstappa av julegaver, og stor skipose på taket. Våt veibane. I snitt - 5 grader. Snittforbruk på ca 255. Kom til Vinjekroa med ca 20 km igjen.
Ble et langt høyere forbruk enn beregnet.

Lærte at det kanskje ikke holder med fullada bil fra Bærum til Vinjekroa dersom det er 20 minus. Topplading i Lier må nok til for å kjøre uten angst...

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

MaW

Sitat fra: erot på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:53
Det er helt feil dessverre. Jeg prøvde samme strekning samme dag med og uten sykler. Resultatet var nedslående, varierte mellom 30 og 40% økt forbruk i landeveisfart, dvs 80-90, mest det siste. Det var to standard stisykler på thule på whispbar. I tillegg ble det et h%#+€$ leven som holdt på å gjøre meg sprø. Piping og susing av en annen verden.

For meg blir dette med andre ord kun aktuelt til og fra lokale løyper og aldri på langtur. Da får jeg heller krype til korset og ta suzukien med hengerfeste. Er vi bare to er det null problem. To sykler går lett baki, til og med to utforsykler. Eneste irritasjonsmoment da er mangel på ankere til festestropper, men vi klarte å løse det også på et vis.

Hmm, ja for tanken for min del er å ha muligheten til å kjøre Trondheim-Åre og Trondheim-Hafjell med opptil 4 utforsykler.
Vist det var lyden som hindrer deg å kjøre på lengere turer så skal det vell alltids være mulig å finne årsaken til hva som skaper lyden, og forhindre det med litt teip etc som sender "vinden" i en litt annen retning slik at det ikke blir lyd/piping

Sense

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 20. desember 2014, klokken 18:30
Takboks øker bare med 5% ca.
http://www.klikk.no/motor/bil/article487663.ece

Jeg er også overrasket over at takboksen trekker så lite ekstra strøm. Når vi kjører til fjells, er det ofte når det er mye kø, og sjelden på motorvei, så mulig noe av forklaringen ligger der.

Likevel sliter jeg litt på kalde vinterdager å få til 325 km med 750 høydemeter stigning og varm bil. Ingen Superlader underveis, selv om det kan se ut som det endrer seg neste år.
Tør ikke annet enn å lade 95% på disse turene.


Hyperstress


Sitat fra: Sense på søndag 21. desember 2014, klokken 00:28
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 20. desember 2014, klokken 18:30
Takboks øker bare med 5% ca.
http://www.klikk.no/motor/bil/article487663.ece

Jeg er også overrasket over at takboksen trekker så lite ekstra strøm. Når vi kjører til fjells, er det ofte når det er mye kø, og sjelden på motorvei, så mulig noe av forklaringen ligger der.

Likevel sliter jeg litt på kalde vinterdager å få til 325 km med 750 høydemeter stigning og varm bil. Ingen Superlader underveis, selv om det kan se ut som det endrer seg neste år.
Tør ikke annet enn å lade 95% på disse turene.

Ja, men tror egentlig 5% er litt lite på Tesla på motorvei. De har uttalt at bare speilene øker forbruket med 5%, så takboks øker det sikkert med 10%.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

erot

Sitat fra: MaW på søndag 21. desember 2014, klokken 00:20
Sitat fra: erot på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:53
Det er helt feil dessverre. Jeg prøvde samme strekning samme dag med og uten sykler. Resultatet var nedslående, varierte mellom 30 og 40% økt forbruk i landeveisfart, dvs 80-90, mest det siste. Det var to standard stisykler på thule på whispbar. I tillegg ble det et h%#+€$ leven som holdt på å gjøre meg sprø. Piping og susing av en annen verden.

For meg blir dette med andre ord kun aktuelt til og fra lokale løyper og aldri på langtur. Da får jeg heller krype til korset og ta suzukien med hengerfeste. Er vi bare to er det null problem. To sykler går lett baki, til og med to utforsykler. Eneste irritasjonsmoment da er mangel på ankere til festestropper, men vi klarte å løse det også på et vis.

Hmm, ja for tanken for min del er å ha muligheten til å kjøre Trondheim-Åre og Trondheim-Hafjell med opptil 4 utforsykler.
Vist det var lyden som hindrer deg å kjøre på lengere turer så skal det vell alltids være mulig å finne årsaken til hva som skaper lyden, og forhindre det med litt teip etc som sender "vinden" i en litt annen retning slik at det ikke blir lyd/piping

Kanskje du tar pipingen, men det er så mye stress å prøve og feile at jeg orker ikke. Susingen blir du ikke kvitt. Bare se på formen på to sykler ift en takboks, det er også grunnen til at boksen påvirker forbruket minimalt i forhold. Panotaket slipper gjennom mye av denne lyden.

Med fire sykler må du vel ha hengerfeste uansett?

@Sense: du lader vel til 100% hvis du er i nærheten av å trenge rekkevidden?

mandresen

Hmm, interessant. Har faktisk ikke tenkt på at forbruket vil stige såpass med sykler på taket. Jeg har bestilt med pano nettopp med tanke på å frakte sykler til ritt. Regner med det skal gå veldig greit.
I sommer hadde vi 5 sykler på taket(Opel vectra) 2 racer, 2 offroad og en 20". Og Teslaer er vel kanskje breiere enn vectraen, så 4 sykler burde ikke bli noe problem.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

erot

Et par tanker rundt det:

Er vel bredden på whispbar og ikke bil som bestemmer det, men annenhver vei bør fire gå akkurat.

En landeveissykkel bremser naturlig nok mye mindre enn en terrengsykkel med tjukke dekk.

To sykler skaper så mye turbulens rundt seg at det er ikke sikkert to til øker forbruket noe særlig.

Fire sykler må være landevei eller sånne birkengreier. Fire skikkelige terrengsykler blir for tungt. Husk at vekt på 2xwhispbar og 4xthule er med også. Det er sikkert mulig å akkurat komme innenfor 75kg, men ikke forsvarlig med den vekten kombinert med den høyden. Med to sykler svinger whispbaren betraktelig når du rugger på det, til og med selve taket beveger seg en del.

Frodebo

Jeg har aldri hatt behov for 4 sykler, men kjører ofte med to. Og da går det greit å hive dem bak. Har to stk. Scicon sykkelposer og en transportabel høyttrykksspyler i frunken slik at bilen ikke skal bli full av gjørme og dritt etter turene. I sum fungerer det bra, men da er altså plassen begrenset til to personer.

Om hovedmålet er DH i Åre, kan du jo harryhandle på Storlien mens du etterfyller på 22kW der. Om du så også lader i Åre, spiller jo ikke økning i forbruk så stor rolle.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

erot

#14
Vet ikke om det er lovlig, men støyen ordner du med ørepropper eller tette høretelefoner og høy musikk. Alternativet er innleggelse på lukket avdeling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA