Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beste og verste hurtigladerplassering.

Startet av Teslanewbie, fredag 09. januar 2015, klokken 10:29

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Kan vi se en ny batteripakke til P85D snart ? en P100D ???

Kjøper vi grisen i sekken ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Trustno1

Hva er det med postene dine og bekymring for økonomi? Syntes du er redd for prisutviklingen på TMS i nesten alt du skriver :)

Utvikling vil det alltid være, og bil verken har vært eller vil bli noen god investering.

petersv


Dennis

Lengre rekkevidde på langkjøring og litt mindre på bykjøring, så rart forskjellen er så mye. Får se etterhvert om hva rekkevidden er. Kan være EPA har gjort noe justeringer på målemetoder eller at Tesla har gjort justeringer på tilgjengelig kapasitet. For virker som rekkevidde stemmer bedre nå også med hva P85 faktisk klarer.

Amoss

Sitat fra: Dennis på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:19
Kan være EPA har gjort noe justeringer på målemetoder

Ja, det påståes at de har gjort det, uten at jeg har satt meg så godt inn i hva forskjellen er etc... Men du finner det godt forklart i linkene i OP.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Teslanewbie

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:16
Hva er det med postene dine og bekymring for økonomi? Syntes du er redd for prisutviklingen på TMS i nesten alt du skriver :)

Utvikling vil det alltid være, og bil verken har vært eller vil bli noen god investering.

Nei . Men trenger range .. og lurer på hvis ikke S85D  hadde Vært mer fornuftig hvis P85D  ikke har samme rekkevidde ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:55
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:16
Hva er det med postene dine og bekymring for økonomi? Syntes du er redd for prisutviklingen på TMS i nesten alt du skriver :)

Utvikling vil det alltid være, og bil verken har vært eller vil bli noen god investering.

Nei . Men trenger range .. og lurer på hvis ikke S85D  hadde Vært mer fornuftig hvis P85D  ikke har samme rekkevidde ...

Hehe, artig diskusjon, er det egentlig fornuftig med 400 hk i en bil? 700 hk mener jeg bestemt at ikke har ett fnugg med fornuft å gjøre, men jeg forstår godt de som lar seg friste:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havebigfun

Range er viktigere enn ytelse for meg. På langtur av den typen Bjørn gjorde på sin siste video er rekkevidde alt- jo kortere man lader desto raskere er man fremme- dessuten kan man evt skippe enkelte ladestasjoner- det sparer tid. Jeg også bestillte P85D- hvis den i praksis har vesentlig kortere rekkevidde en S85D eller min nåværende P85 blir det nok ikke noe av denne dealen - derfor viktig info for meg ;)

Olemann


Jeg tipper den kommer til å hete P100Q, bedre range med større batteri ja, men også en motor pr. hjul, gir endel morsomme muligheter som Dual drive ikke har.
Så; bare å vente for de som har god tid, at Elon Musk stopper innovasjon er vel mindre sansynlig enn at han fortsetter den :)

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:56
Kan vi se en ny batteripakke til P85D snart ? en P100D ???

Kjøper vi grisen i sekken ?

turfsurf


Sitat fra: Dennis på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:19
Lengre rekkevidde på langkjøring og litt mindre på bykjøring, så rart forskjellen er så mye. Får se etterhvert om hva rekkevidden er. Kan være EPA har gjort noe justeringer på målemetoder eller at Tesla har gjort justeringer på tilgjengelig kapasitet. For virker som rekkevidde stemmer bedre nå også med hva P85 faktisk klarer.

Er det ikke bare at de har begynt å måle annerledes, snitt rekkevidde av en lading til 80% og en til 100%
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

MR Tesla

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 20. desember 2014, klokken 17:38
Range er viktigere enn ytelse for meg. På langtur av den typen Bjørn gjorde på sin siste video er rekkevidde alt- jo kortere man lader desto raskere er man fremme- dessuten kan man evt skippe enkelte ladestasjoner- det sparer tid. Jeg også bestillte P85D- hvis den i praksis har vesentlig kortere rekkevidde en S85D eller min nåværende P85 blir det nok ikke noe av denne dealen - derfor viktig info for meg ;)
Valget mellom P85D og S85D er et luksusproblem- skal jeg ha en superbra bil eller verdens beste bil? P85D koster ca 200k mere fullspekket vs en svært godt utstyrt S85D. Hadde vi ikke visst om P85D hadde vi siklet på S85D vs S85. Fornuften sier meg: klar deg med en S85D: lengre range og stillere kupe med 19 felger men vi lever bare en gang så det må bli en P85D med feite 21 felger på meg;D

Havebigfun

Ja -det er valgets kvaler- vi har noen måneder på oss før bilene kommer. Rekkeviddespørsmålet er avklart innen den tid.

Også_Øyvind_H

Kopierer svaret mitt i den andre tråden - det er vel mest relevant her :)

Ok - hva er fakta?

Gammel EP S85: By 88 MPGe, landevei 90 MPGe, snitt 89 MPGe
Gammel P85: Vet ikke (finnes den?)
Ny EPA P85D: By 86 MPGe, landevei 94 MPGe, snitt 89 MPGe.

Mao, P85D er mindre effektiv i by og mer effektiv på landevei.

Vi vet også at, pga vekting by/landevei gir dette 265 miles på gammel S85 og 242 miles på P85D (21' tommere) og 250 miles (19' tommere).

Tallene Tesla har oppgitt tidligere (D'versjoner) er jo ikke EPA tall, så hvorfor folk sammenligner med det er for meg en gåte.

Ut i fra dette er det vel opp til hver og en å bestemme hva som er viktig - rekkevidde i by eller landevei.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

sigurdi

Landevei kan nok oversettes til motorvei i Norge siden landeveien i USA har svært ofte 60 eller 65mph som fartsgrense.
Så kjøring på motorvei gir faktisk P85D 4.5% lengre rekevidde en S85 med de nye strengere EPA kravene.
Kjører du mye på norske landeveier som har vesentlig lavere gjennomsnittshastighet så kan du regne med noe kortere rekevidde, pga høyere vekt.
Aktiv kjøring må en regne med vesentlig kortere rekevidde, eller tror noen at å utnytte 691 hk er noe annet en svært morro, drifts økonomisk er det ivertfall ikke.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA