Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading Kiwi Stavanger området?

Startet av SUNPWRD, torsdag 08. januar 2015, klokken 22:21

« forrige - neste »

Ernie

#15
Lyssensoren i bilen har jeg dekket til med litt svart teip kort tid etter jeg kjøpte bilen (2011).

Dette synes jeg forsatt var en god idé. Jeg slipper unødig slitasje på pærene.

(Bilen har halogenpærer og jeg er fornøyd med det).
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

svingen

Sitat fra: Ernie på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 13:59
Lyssensoren i bilen har jeg dekket til med litt svart teip kort tid etter jeg kjøpte bilen (2011).

Dette synes jeg forsatt var en god idé. Jeg slipper unødig slitasje på pærene.

(Bilen har halogenpærer og jeg er fornøyd med det).

Hvor er den sensoren ? Blir stadig vekk blinket til pga er skomring og glemmer å skru på lyset står jo alltid på auto. God og billig løsning med teip :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

SUNPWRD

Den enkleste løsningen er å ha lysbryter på "ON". Da er alltid nørlys og baklys på og de går av noen få sekunder etter at tenningsnøkkel er tatt ut av tenningslås.

Sensor sitter på høyre siden av dashbord. En liten rund kuppen rett under ruta på innsiden.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

FroBe

I følge statistikken skal elbileiere ha høyere utdanning enn folk flest, men kunnskap om lys er tydeligvis en mangelvare også her.
Lovlig xenon gir 2-3 ganger (25W-35W) mer lys enn halogen, til glede for eieren, og litt plage for motgående trafikk ved dumper  eller våt veibane. For å minke problemet med strølys har de spesialdesignede reflektorer/optikk, strengere krav til avblending, og for 35W er det krav til lyktespyler og høydejustering.
Pærene i Kina-xenon avgir nesten like mye lys, men fokuset i reflektoren blir feil (lysbuen er ikke like avgrenset eller nøyaktig på samme plass som glødetråden, og lysbuen lyser sterkest i endene mens glødetråden lyser sterkest på midten). Man trenger ikke være vitenskapsmann for å skjønne at dette vil gi ekstra strølys, og ingen seriøse tester har klart å få godkjent lysbilde med xenon-pære i halogenlampe. Å justere ned høyden på avkuttingen gir deg kortere sikt, men reduserer ikke det ekstra strølyset fra den modifiserte halogenlykten.

Når de anerkjente produsentene av standardiserte halogenpærer kan få bedre lys i billyktene ved å gjøre glødetråden smalere og mer nøyaktig plassert i pæren (premium/Plus 100% pærer), hvordan har da kinesiske ustandardiserte xenon-pærer i halogen-base plassere en lysbue mellom to elektrode i nøyaktig fokus?

Det er nok av eksosbilister som er irritert på elbileiere, og å montere ulovlig xenon i nærlyset på elbiler er å servere dem gode argumenter på sølvfat...
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

erik e

Høyere utdanning vil ikke si at folk blir "smartere". ;)  Hilsen "Bestefar". Neida,blir ikke "smartere" om du er eldere. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Nå er vel faktisk lykta på en trilling merket med en D og dermed kan man bruke xenon med tanke på lysbilde, men med en xenon pære så blir referansetallet feil og dermed kan man ikke bruke xenon alikevel.

FroBe

Sitat fra: pwb på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:38
Nå er vel faktisk lykta på en trilling merket med en D og dermed kan man bruke xenon med tanke på lysbilde, men med en xenon pære så blir referansetallet feil og dermed kan man ikke bruke xenon alikevel.

Noe i lykta må i alle fall byttes ut, da pærebasen antagelig bare passer H-pærer, ikke D-pærer.

I dag er vel de nye 25W D5S-pærene den enkleste xenon-løsningen for bilprodusentene, da slipper de kravene om lyktespyler og nivåregulering på lyktene, og ballastene er mye mindre. For elbileierne er ekstrabonusen halvering av strømforbruket til halogenlykter.
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

pwb

Sitat fra: FroBe på lørdag 31. oktober 2015, klokken 19:24
Sitat fra: pwb på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:38
Nå er vel faktisk lykta på en trilling merket med en D og dermed kan man bruke xenon med tanke på lysbilde, men med en xenon pære så blir referansetallet feil og dermed kan man ikke bruke xenon alikevel.

Noe i lykta må i alle fall byttes ut, da pærebasen antagelig bare passer H-pærer, ikke D-pærer.

I dag er vel de nye 25W D5S-pærene den enkleste xenon-løsningen for bilprodusentene, da slipper de kravene om lyktespyler og nivåregulering på lyktene, og ballastene er mye mindre. For elbileierne er ekstrabonusen halvering av strømforbruket til halogenlykter.

Joa, noe må nok gjøres, men hva blir referansetallet med f.eks en 25Watt xenon inni der? Iflg. vegvesen så holder det jo ikke at den bare er D-merket siden referansetallet blir feil, så den må typegodkjennes med xenon i og det er den ikke så vidt jeg vet.
Det med halve strømmen utgjør nok kun 10-20 meter på ett fult batteri.

pwb

Kan man bytte ut dagens lykter med lykter fra nyere i-miev som vel har xenon? F.eks så kan man jo putte på 25watt xenon på mini. Er det 25watt xenon på nye i-miev?
http://paultan.org/2013/09/04/mini-now-offering-retrofit-xenon-headlamp-kit/

Beamer Screamer

Sitat fra: pwb på søndag 01. november 2015, klokken 09:09
Kan man bytte ut dagens lykter med lykter fra nyere i-miev som vel har xenon? F.eks så kan man jo putte på 25watt xenon på mini. Er det 25watt xenon på nye i-miev?
http://paultan.org/2013/09/04/mini-now-offering-retrofit-xenon-headlamp-kit/

Det kan du nok helt sikkert. Men nyere Miev har faktisk diodelys og ikke xenon selv om det ser helt likt ut. Og de er svinedyre, 20.000 kr pr stk.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 01. november 2015, klokken 12:46
Sitat fra: pwb på søndag 01. november 2015, klokken 09:09
Kan man bytte ut dagens lykter med lykter fra nyere i-miev som vel har xenon? F.eks så kan man jo putte på 25watt xenon på mini. Er det 25watt xenon på nye i-miev?
http://paultan.org/2013/09/04/mini-now-offering-retrofit-xenon-headlamp-kit/

Det kan du nok helt sikkert. Men nyere Miev har faktisk diodelys og ikke xenon selv om det ser helt likt ut. Og de er svinedyre, 20.000 kr pr stk.

20.000,-....? Jøsses, sjekket prisen da de kom i 2012 og da var det ikke mere enn 33.000,- pr.stk. Mye fantasipriser på japanbil-deler... :(
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA