Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varsellampe - "Kontrollampe for elektrisk feil"

Startet av El rayo, onsdag 11. april 2007, klokken 23:54

« forrige - neste »

El rayo

Noen som har et fengende, godt norsk uttrykk for "elektrifierad trampcykel"? Har "lånt" uttrykket fra en svenske på http://www.austinev.org/evalbum/geo/Sweden
En jeg kjenner skulle kaste en elektrisk doning fordi batteriet var defekt. Har trolig stått utladet i hele vinter. Den har knøttsmå hjul og er på størrelse med et skateboard, men med sete og styre. Den har kjedetrekk, men smalere kjede enn en tråsykkel.

Tenkte jeg skulle montere motoren på en vanlig tråsykkel. Den er 24V, 250W, det er samme effekt som i http://www.le-velec.com/
sykkelen som http://www.elbilsalg.info/
har.

Fartskontrolleren, CT-802B9, er også gåen, så jeg tenker jeg bruker bare en bryter. En annen mulighet er 2-speed ved å koble blokkene enten i parallell for 12V eller i serie for 24V.

Tråsykkelen jeg har er en DBS med 5-trinns Shimano gear. Tenkte først å koble elmotoren rett på bakhjulet. Men fordi jeg ikke har fartskontroller burde jeg kanskje koble den til pedalene i stedet for å få en slags fartskontroll gjennom original-gearet. Men da må jeg trå hele tiden og finne en passende stor nok utveksling. Litt unødvendig å geare motoren veldig ned for så å geare opp igjen, men det er vel ikke så stort tap i kjeder?

Tips og ideer mottas gjerne.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Wired

Hva med Eloped, eller bare el-sykkel kansje elosoped i stedet for velosoped som er gammelt uttrykk for sykkel.
Kansje jeg kommer på no bedre etter vært. :P

Griffel

#2
I gamledager het moped tråsykkel med hjelpemotor. Det var før kik- og elstart, og en snakket virkelig om en tråsykkel med motorassistanse.

Nå vet ikke jeg om de elektrifiserte tråsyklene er tråsykkler med motorassistanse eller omvendt.

Dersom hoved motoren er elektrisk passer det vell med at mopeden som er mo(tor)ped(dal) at denne blir elmo(tor)ped(dal) altsaa elmoped eller bare Elped. Dersom pedalen er hovedsaken og elmotoren til hjelp nå og da skulle det bli Pedel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Hvorfor ikke kalle det for elsykkel?, (eller elektrisk sykkel)

Se for øvrig : http://www.octane.no/   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#4
Se den, ja! Likte løsningen med motoren som trekker det vanlige kjedet, men da må den ha innebygget gearing så man slipper å trå seg ihjel. Ikke like begeistret for batteriplasseringen så høyt oppe.

Tror jeg vil unngå ord med "ped" i, det leder lett tankene til dagens mopeder som kan se ut som de værste racingsykla. Her må man trå selv (det er også påbudt i Norge) og 250 watt er ikke stort. Det blir nok mest til bruk i motbakker for å få litt hjelp.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Her er link til selger på Ebay som har spesialisert seg på Elsykler.

http://stores.ebay.de/Funthingsdirect_W0QQsspagenameZL2222QQtZkm

Han opererer med helt andre priser enn det som hittil er presentert.

Har selv kjøpt sykkel der med 350 W Navmotor for 3500 kr. Kvaliteten på sykkelen min er grei nok, men ikke imponerende. At sykkelen ser ut som en offroader betyr ikke at den kan brukes til røff kjøring i terrenget. Dette opplyses da også av selger, og begrunnes i høy vekt.

På min sykkel sviktet enten motor eller styring, men ved klage ble nye deler tilsendt direkte fra Asia.

Vil derfor bassert på totalintrykket anbefale å ta en titt på hva denne selgeren har å tilby.

Denne sykkelen kan kjøres på elmotoren uten å måtte trø på pedalene. Dette kombinert med 350 W motor betyr nok at den ikke tilfredstiller kjøretøysforskriftene.

Han selger også deler for fornuftige priser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#7
Sitat fra: bosonic på torsdag 05. april 2007, klokken 22:53
Hvorfor ikke kalle det for elsykkel?
Det er et uttrykk alle forstår første gangen de hører det (elbil - elsykkel), men har kanskje ikke like stor "schwung" som det svenske uttrykket. Tror det kalles medvindssykkel i Danmark.

Elsykkel er bra, Bosonic.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#8
Gikk for en løsning med elmotoren koblet mekanisk til bakhjulet via en to-step (kun én hastighet) utveksling med kjeder og frikrans (for ikke å overspeede elmotoren i nedoverbakke). Beholder tråsiden helt original med 5 gear Shimano, som ifølge ekspertene i XXL-butikken ikke finnes. Hvis mine nevøer har regnet riktig blir teoretisk toppfart med kun elmotor 26 km/t. Satser på Lithium batteri, enten fra Bosch Rotak, som er omtalt et annet sted på disse sider, eller et som egentlig er beregnet til modellfly.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Flott El rayo :)
Kommer du til å legge doningen ut på evalbum?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Ja, ser det har kommet flere elsykler der i det siste.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Fremdeles må jeg trå, men foreløpge data er lagt ut på EValbum.
http://www.austinev.org/evalbum/preview.php?vid=1385
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Bra ElRayo, det er mange av oss som skulle hatt en slik som kunne hjelpt oss på jobb, eller i butikken eller...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA