Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Danmarksplass - betalingsmetoder

Startet av AndesiteSilver_i3, torsdag 08. januar 2015, klokken 16:31

« forrige - neste »

AndesiteSilver_i3

Hei

Jeg har litt sånn "småangst" for å reise bort noen dager og la bilen stå med laderen i.

Sommer og høst går jo dette greit uten lading men hva nå når det blir kaldere ute?
Jeg står parkert i egen garasje men det er kald garasje (ca samme som ute temp.).

Om jeg står uten laderen er jeg ikke redd for at batteriet skal bli for utladet men det jeg tenker på er om batteriet rett og slett kan "fryse".
Med laderen tilkoblet vil jeg tro at batteriet blir temperert ved behov men det blir det vel neppe om bilen står parkert uten laderen tilkoblet?

Hva gjør dere ang. lading når dere reiser bort noen dager vinters tid?
Det sikreste er vel kanskje å bare å plugge i laderen og la den stå slik mens man er bortreist?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

Ferry

Jeg skjønner ikke helt hva du frykter? Du er engstelig for alt som kan sjå når bilen ikke er tilkoblet strøm? Da er det jo bare å la den stå tilkoblet da, problem solved.
Jeg plugger i laderen så fort jeg har mulighet. Jeg spurte også i-agenten om det var noen grunn til å IKKE plugge i bilen, men det sa han det ikke var. Lad så ofte du kan. Det jeg ville fryktet mest er å kjøre batteriet fullstendig tomt og deretter forlate bilen i kulda.

Klykken

Skal visstnok være automatikk som slår inn om batteripakken blir for kald. Den vil aldri bli kritisk lav om det er strøm nok. Men hvis du har muligheten til å ha bilen tilkoblet strøm gjør du det, da det er det beste.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på fredag 19. desember 2014, klokken 15:58
Hei

Jeg har litt sånn "småangst" for å reise bort noen dager og la bilen stå med laderen i.

Sommer og høst går jo dette greit uten lading men hva nå når det blir kaldere ute?
Jeg står parkert i egen garasje men det er kald garasje (ca samme som ute temp.).

Om jeg står uten laderen er jeg ikke redd for at batteriet skal bli for utladet men det jeg tenker på er om batteriet rett og slett kan "fryse".

Fryse? Forventer du at det blir under -25 grader i døgsnitttemperatur flere dager i strekk? Hvis det ikke er normalt der du bor kan du slappe helt av mhp. det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aberg88

#4
Batterier har det best i kulde når de lagres. Dette er fordi kjemikaliene i batteriet reagerer mindre når det er kaldt, dette er samme grunnen til at batterier har kortere levetid når de er kalde.

Vanlige batterier anbefales å lagres i kjøleskap og heller varme opp før bruk for at ikke batteriet skal lades ut av seg selv.

Så det er ingen grunn å engste seg med et kaldt batteri.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

AndesiteSilver_i3

FERRY, jeg også lader stort sett hele tiden når jeg er hjemme. Spørsmålet var mer mot hva dere gjør hvis/når dere reiser bort i noen dager nå på vinters tid.

KLYKKEN, jeg også trodde at det var noen styringer i bilen som ville varme batteriene hvis de nådde kritiske lave temperaturer når bilen ikke var tilkoblet lading.
MEN jeg kan ikke finne noe som helst skriftelig som bekrefter dette.
Er bilen derimot tilkoblet lader da er det et system som tar seg av temperering av batteriet.

JKIRKEBO, er det -25C som er smertegrensen?

ABERG88, vet at kalde batterier er greit men hvor går smertgrensen?

Skjønner jo at batteriene tåler betydelig kulde men her også mangler jeg å se noe eksakt på hva som tåles.
Greit nok det at det ikke er ekstrem kulde her men flere dager med -15C og -20C kan man jo komme ut for.
Om det ikke er konstant -20C i dagesvis så vil jeg jo tro at temperaturer ned mot -10C/-20C i perioder av døgnet gir en bra nedkjøling av batteriene (Hvis bilen ikke er koblet til laderen da..)?

På et eller annet nivå må det jo være en "smertgrense" for hva batteriene tåler?
Tåler sikkert et par dager med -10C uten temperering?
Tåler sikkert et par dager med -15C uten temperering? Eller ikke?
Tåler sikkert et par dager med -20C uten temperering? Eller ikke? Osv. Osv.

Det er akkurat her jeg savner litt eksakte tall og info ang batteriene og hva de tåler.

Man kan tro, mene og synes så mangt men det hjelper meg veldig lite så lenger dette ikke er "dokumentert" informasjon.

Er nok best å stå med laderen tilkoblet hvis det blir betydelig kulde :-) Hvis man har tilgang på 220v da...

Så er det jo garanti på batteriene...
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

moonbuggy

http://www.popularmechanics.com/technology/how-to/gadgets/4337496
Her er en litt artig artikkel hvor man tester mobiler i helt ekstreme temperaturer.
Som man ser her kuttet batteriene helt ut ved lave temperaturer, men virket som normalt tilbake i normale temperaturer.
Som siste test slapp man faktisk en av telefonene ned i flytende nitrogen, temperatur -193 C.
Etter oppvarming virket telefonen som før, uten tilsynelatende skade hverken på batteri eller telefon.

Personlig tror jeg ikke batteriene tar noen som helst skade av lave temperaturer når de "ikke gjør noe". Det gjelder bare å få temperaturen opp før bruk.

Klykken

#7
Hos oss er det ventet temperaturer ned mot 20- på julaften, og vi skal være borte den dagen, så skal koble av ledningen til bilen og se om den tapper seg noe. :)

Ikke noe vitenskapelig dette, men man ser kanskje om den har brukt strøm for å få varmet opp batteriene .
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Elmo

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på mandag 22. desember 2014, klokken 15:21
jeg også lader stort sett hele tiden når jeg er hjemme. Spørsmålet var mer mot hva dere gjør hvis/når dere reiser bort i noen dager nå på vinters tid.

Er bilen din selskapssyk eller noe ?? Hvorfor skulle det være noen forskjell om DU er hjemme eller ikke ?  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA