Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av Hrafn, torsdag 08. januar 2015, klokken 00:26

« forrige - neste »

Hrafn

Lurer på om man skal la Leafen stå i tre uker uten lading nå om vintern eller om det er bedre at den henger på lading ( hjemmelader 16A ) hele tida med 80% - innstilling . Er det lurt å la bilen oppvarme seg hver dag en time ?

Temperaturene er ikke spådd under -15 så langt , men man vet jo aldri .

jkirkebo

Sitat fra: Hrafn på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:28
Lurer på om man skal la Leafen stå i tre uker uten lading nå om vintern eller om det er bedre at den henger på lading ( hjemmelader 16A ) hele tida med 80% - innstilling . Er det lurt å la bilen oppvarme seg hver dag en time ?

Temperaturene er ikke spådd under -15 så langt , men man vet jo aldri .

Jeg ville ladet den til 60-80% og tatt ut kabelen. La den stå i fred, det fører som regel til minst problemer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Så lenge du ikke skal ut å kjøre med en gang du kommer hjem ville jeg bare ladet til 80% og så trukket ut og latt den stå. Men uansett kanskje hatt en 12V lader tilgjengelig i tilfelle den skulle føle for å tape 12V batteriet mens du er borte.

Electric

Sitat fra: Hrafn på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:28
Lurer på om man skal la Leafen stå i tre uker uten lading nå om vintern eller om det er bedre at den henger på lading ( hjemmelader 16A ) hele tida med 80% - innstilling . Er det lurt å la bilen oppvarme seg hver dag en time ?

Temperaturene er ikke spådd under -15 så langt , men man vet jo aldri .

Har noen vurdert å ha jordbryter på leafen ?.....Dvs for å unngå strømtyv når man er borte ? Men hvordan åpne bilen.....når mann kommer igjen fra tur. Ikke alltid man har en 12v-lader for hånden.

emil

Sitat fra: Electric på lørdag 20. desember 2014, klokken 00:24
Har noen vurdert å ha jordbryter på leafen ?.....Dvs for å unngå strømtyv når man er borte ? Men hvordan åpne bilen.....når mann kommer igjen fra tur. Ikke alltid man har en 12v-lader for hånden.

Har ennå ikke hatt noe problemer med 12V på min 1. gen USA bil.Ingen programvareoppdateringer siden den ble levert første eier juli 2012. Men så er bilen i bruk mer eller mindre daglig. Tror det lengste den har stått ubrukt (og da ikke tilkoblet strøm) siden jeg fikk den har vært 2-3 døgn.

Skal du åpne bilen uten 12V bruker du bare den fysiske nøkkelen som er gjemt inni fjernkontrollen.

Problemet med å ta 12V er at da nullstilles alt av instillinger på oppstartslyder og sånt, men har man alt i standard oppsett er det jo ikke noe problem.

Powerflux

Pleier å lade til 50-60% og sette 12V batteriet på vedlikeholdslading.
Har en Ctec 7000 lader som ordner dette superb!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Electric

Sitat fra: emil på lørdag 20. desember 2014, klokken 08:21
Sitat fra: Electric på lørdag 20. desember 2014, klokken 00:24
Har noen vurdert å ha jordbryter på leafen ?.....Dvs for å unngå strømtyv når man er borte ? Men hvordan åpne bilen.....når mann kommer igjen fra tur. Ikke alltid man har en 12v-lader for hånden.

Jepp....litt rot mtp alt oppsett...men ikke akkurat noe kjempeproblem. Vedlikeholdslader er selvsagt best - men ikke alltid man har mulighet.

Har ennå ikke hatt noe problemer med 12V på min 1. gen USA bil.Ingen programvareoppdateringer siden den ble levert første eier juli 2012. Men så er bilen i bruk mer eller mindre daglig. Tror det lengste den har stått ubrukt (og da ikke tilkoblet strøm) siden jeg fikk den har vært 2-3 døgn.

Skal du åpne bilen uten 12V bruker du bare den fysiske nøkkelen som er gjemt inni fjernkontrollen.

Problemet med å ta 12V er at da nullstilles alt av instillinger på oppstartslyder og sånt, men har man alt i standard oppsett er det jo ikke noe problem.

smaug01

Jeg ville hatt strømkabelen vært tilkoblet med 80% lading. Blir det svært kaldt så begynner batterivarmeren å jobbe noe som betyr at framdriftbatteriet kan tappes ned mot 30%(som er minimumsgrensen for hvor langt ned batteriet kan være tappet for at batterivarmeren slår inn). Ingen av delene er totalt krise uansett hva du velger men med strømmen tilkoblet har du i alle fall en bil klar til bruk når du kommer hjem. Min sto tilkoblet i 4 uker på Gardemoen Parkering i høst og alt var bare fryd og gammen når jeg kom tilbake til den.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lorang71

Verkstedet hos Brennes Auto anbefalte å lade til 80% og la bilen være tilkoblet strøm ved lengre fravær.

Lorang71

Nå har jeg kommet hjem etter en måneds reise. Bilen ble ladet til 80% og tilkoblet strømnettet. Målte startbatteriet til 12,15Volt. Jeg hadde tilgang til bilen via carwings i Ca tre uker før den gikk i dvale. Drar til forhandler i morgen for å informere og se hva jeg får til svar.

kodalse

Jeg har bryter på ladekabelen ute som kan styres med app fra telefon.
I dette tilfellet ville jeg sørget for lading til 80%, deretter slå av utekontakten mens jeg er på reise.
6-8 timer før hjemkomst ville jeg slått på igjen for å sikre at alt var klart til jeg kom hjem.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

emil

Har hatt et problemfritt batterihold til nå som nevnt tildigere i tråden, men skal bort et par uker i mai med en påfølgende langtur ca 8-10t etter ankomst.

Siden bilen ikke har noen problemer når den er i bruk vurderer jeg rett og slett å bare låne den bort i tiden jeg er bortreist så den blir brukt daglig. Kanskje det blir noen flere elbilfrelste her i landet ut av det og det vil kanskje føles lettere å spørre om å byttelåne fossilbil hvis jeg skulle ha behov for det senere.

jkirkebo

Sitat fra: Lorang71 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:19
Verkstedet hos Brennes Auto anbefalte å lade til 80% og la bilen være tilkoblet strøm ved lengre fravær.

Det fungerer ikke med vår 2012 modell. Noe særlig mer enn 1 uke stillstand med ladekabel koblet til så er 12V batteriet tomt. Skjedde igjen her om dagen, målte 4V på batteripolene. Merkelig, siden jeg har fått oppdatert software på den tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. februar 2015, klokken 10:25
Sitat fra: Lorang71 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:19
Verkstedet hos Brennes Auto anbefalte å lade til 80% og la bilen være tilkoblet strøm ved lengre fravær.

Det fungerer ikke med vår 2012 modell. Noe særlig mer enn 1 uke stillstand med ladekabel koblet til så er 12V batteriet tomt. Skjedde igjen her om dagen, målte 4V på batteripolene. Merkelig, siden jeg har fått oppdatert software på den tidligere.

Ja, var ikke dette en av tingene SW-oppdaterings skulle fikse på da?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

sølv-pilen

Hvordan tapper lading startbatteriet?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA