Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av Hyperstress, onsdag 07. januar 2015, klokken 15:01

« forrige - neste »

Hyperstress

Jeg tror at salget stuper nå etter prisøkning, og at Tesla derfor ønsker å senke prisene igjen dersom krona styrker seg. Ser for meg at de da blir nødt til å tilby den nye lavere prisen til alle de som allerede har bestilling inne. Hvis ikke så vil det sikkert være veldig mange som trekker seg, for å så bestille på nytt. (I allefall dersom prisnedgangen er i samme størrelsesorden som prisoppgangen har vært.)
Om de er skikkelig "uheldig" så styrkes krona om bare et halvt år, de setter ned prisen igjen, og alle som har bestilling inne får "ny" pris. Altså ingen har betalt det Tesla vil ha for bilen, og mange har ikke vurdert Tesla fordi det var for dyrt..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

christian1986

Det samme trodde folk etter siste prisøkningen, uten at det dempet etterspørselen noe særlig.

Jeg kjører rundt 20k i året og bor i en storby. Totalregnskapet mitt viser at jeg i stedet for en Model S kunne brukt rundt 300k på en bensinbil. Altså er den fremdeles rimelig priset, spesielt om en kjører mye.

Sjøhyene

Hypen har dempet seg ganske kraftig nå, samt at det å gå fra 600k til 700k er mye værre enn å gå fra 500k til 600k. Er i hvertfall min påstand, så får vi se om jeg får rett.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

B_Tesla

Jeg tror nok man kan se litt samme effekt som på AMG bilene med tiden. At avsindig dyre biler kan ordnes til en god pris. Men er nok en stund dit.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

kos

Hei - for oss som har levd en stund - da går prisen ned. Noe som hender med alle de andre varene også. For noen år siden var det noen som gjorde god butikk på å handle etter det prinsippet.

Ingenting vokser inn i himmelen !

kos

Tror også at markedet venter på x,  at den skal komme. Da er vi kommet et stykke ut i 2015. Og da tror jeg de som ikke skal ha en SUV, sitter å venter på model 3. Samtidig faller nok etterspørselen av model s.

timingbeltkiller

Det skal mye til at prisene går ned når/dersom krona styrker seg.
Det meste du kan håpe på, er prisene forblir stabile en stund lengre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Epleskreller

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:04
Det skal mye til at prisene går ned når/dersom krona styrker seg.
Det meste du kan håpe på, er prisene forblir stabile en stund lengre.

Enig, bilene er fremdeles billigere i Norge enn USA..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Leif1

Prisen har vel heller ikke økt så mye som krona har falt. De gambler vel på at den kommer noe opp igjen.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:04
Det skal mye til at prisene går ned når/dersom krona styrker seg.
Det meste du kan håpe på, er prisene forblir stabile en stund lengre.

Det kommer vel helt ann på hvor mye kronen evnt. styrker seg igjen det. De har som flere nevner ikke tatt igjen hele valuta "tapet" i denne prisøkningen, så en mindre styrkning vil neppe ha noe å si. Men minner også om at de satte ned prisene i Euro i fjor vinter, da Euro styrket seg vs USD.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

B_Tesla

Jeg tror at man skal vurdere hvor stor effekt X vil ha. Gitt at den blir ca 10% dyrere enn S, snakket vi fort 800k for ok base-versjon med essensielt utstyr. Det er begrenset med folk som vil ha det. Ja noen her på forumet, men ikke kjempevolum. Det er jo samme pris som en splitter ny X5. Selvom vedlikehold osv er noe helt annet.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Epleskreller

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 18. desember 2014, klokken 17:53
Jeg tror at man skal vurdere hvor stor effekt X vil ha. Gitt at den blir ca 10% dyrere enn S, snakket vi fort 800k for ok base-versjon med essensielt utstyr. Det er begrenset med folk som vil ha det. Ja noen her på forumet, men ikke kjempevolum. Det er jo samme pris som en splitter ny X5. Selvom vedlikehold osv er noe helt annet.

Det er vel sagt "single digit" prosent dyrere,  og det var før D var lansert. Jeg tror ikke den blir såååå mye dyrere enn 85D. Kanskje 30.000kr. Men dette er jo bare tro..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

olabt

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. desember 2014, klokken 17:21
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:04
Det skal mye til at prisene går ned når/dersom krona styrker seg.
Det meste du kan håpe på, er prisene forblir stabile en stund lengre.

Det kommer vel helt ann på hvor mye kronen evnt. styrker seg igjen det. De har som flere nevner ikke tatt igjen hele valuta "tapet" i denne prisøkningen, så en mindre styrkning vil neppe ha noe å si. Men minner også om at de satte ned prisene i Euro i fjor vinter, da Euro styrket seg vs USD.

interessant at de gjorde det...

i utgangspunktet har jeg vanskelig for å se for meg at de vil sette ned prisene før de ser en evt. overkapasitet i produksjon vs etterspørsel og det er nok en stund dit enda.. selv om Norge er største marked per innbygger er vi ganske små i antall biler alene, så redusert etterspørsel i Norge er ikke superkritisk for Tesla.. samtidig som de har invester mye her i form av ladestruktur og service/forhandlere.. som teller andre veien. Om de skulle justere ned igjen så måtte det være at kronen styrket seg vesentlig, dvs til <6 kr mot dollar.. og de nivåene kan vi nok se langt etter..

Det er ikke godt å si hvor mye av valutatapet de har tatt igjen, men husk på at de også har vesentlige kostnader i andre valutaer enn dollar som gir en positiv effekt på kostnadsiden. Det er ikke bare krona som har svekket seg mot dollar..

Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Amoss

Sitat fra: olabt på torsdag 18. desember 2014, klokken 18:26
i utgangspunktet har jeg vanskelig for å se for meg at de vil sette ned prisene før de ser en evt. overkapasitet i produksjon vs etterspørsel og det er nok en stund dit enda..

Ja, dette er den normale vinklingen, og den nok de fleste vil anta helt ut av en ryggmargrefleks. Men nå har nå Tesla sagt at de ønsker å gjøre ting på en litt annen måte, og at de vil prøve å holde en ens pris i alle markeder, bare med tillegg for transport/lokale tilpassinger etc. Om man velger å tro på dem er en annen sak, men om de altså skal følge denne praksisen så vil det nødvendigvis følge at de vil sette prisen opp og/eller ned etter som kronene svekkes eller styrkes i forhold til USD.

Men er helt enig i at det nå må komme en vesentlig styrkelse til før man evnt. vil se noen reduksjon i praksis, mer trolig med en ytterligere økning dersom de strengt skal følge den erklærte politikken nevnt over - dollar har styrket seg med rundt 20% om jeg ikke har registrert feil, og prisen har bare blitt regulert med rundt halvparten av dette. Hvor "vesentlig" en evnt. styrking måtte være før vi ser noen prisreduksjon vil jeg derimot ikke gi meg inn på å gjette på - nettopp av de årsakene du nevner på slutten av innlegget.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Teslanewbie

En  sak som jeg synes er rart er denne prisstigning  noen dager etter at de avkreftet dette til hegnaronline.no.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA