Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla leiebil, Drammen Karosseri osv…

Startet av Vroom, onsdag 07. januar 2015, klokken 13:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emil på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: Vroom på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:46
Hvorfor bruker man mostand til å begrense strømmen? Jeg trodde en ladestasjon sendte et signal til laderen i bilen og fortalte den hvor mye den skulle trekke. Hvis en motstand er alt som skal til for å begrense, hva gjør alle de andre komponentene i ladestasjonen?

Motstanden forteller "resten av komponentene" hvilket signal den skal sende til bilen. Når så bilen sier at ting er greit slås strømmen på.

Det stemmer, motstanden er bare en måte å "kode" pilotsignalet fra kontrolleren på. En genial måte å gjøre det på egentlig, siden det åpner for å lage eksterne brytere for å velge strømstyrke eller intelligent styring som f.eks kobler inn en motstand via en kontaktor når varmtvannsberederen går for ikke å overbelaste anlegget. Eller en sensor på hovedsikringen som justerer pilotsignalet etter hvor mye effekt som er tilgjengelig.

Det går altså ingen strøm gjennom denne motstanden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. desember 2014, klokken 01:14
Det går altså ingen strøm gjennom denne motstanden.
Det gjør det nok, men ganske så lite sammenlignet med ladestrømmen. Pilotenheten må jo bruke bittelitt strøm for å måle motstanden.
En motstand for å begrense ladestrømmen ville blitt en betydelig varmekilde og utgiftspost.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vroom

Flott, takker for svar. Da forstår jeg motstanden sin rolle.  :)

Hvis den trekker 8 amp så er det kanskje innafor. Må bare sjekke hvor mye garasjeportåpneren trekker. Jeg deler en 10amp sikring med nabogarasjen, så vil gjerne unngå at den ryker når han åpner garasjen. Men vil vel antagligvis lade mest om natten og jeg vet at han ikke bruker motorvarmer.

2 amp = 440 watt?

Trekkoppbil

Panasonic-kladden fra Nissan, kan oppgraderes i California, til justerbar strøm. Sjekk evse-upgrade.com.
Det kan være litt dyrt å ukurant å oppgradere fra en EU-modell som skal sendes fra og til Norge.
USA-modellene jeg har vært borte i, er oppgradert til valgfri strøm fra 6 til 24A. 

jkirkebo

Sitat fra: Vroom på fredag 19. desember 2014, klokken 08:30
Flott, takker for svar. Da forstår jeg motstanden sin rolle.  :)

Hvis den trekker 8 amp så er det kanskje innafor. Må bare sjekke hvor mye garasjeportåpneren trekker. Jeg deler en 10amp sikring med nabogarasjen, så vil gjerne unngå at den ryker når han åpner garasjen. Men vil vel antagligvis lade mest om natten og jeg vet at han ikke bruker motorvarmer.

2 amp = 440 watt?

Husk at du kan overbelaste sikringen en god del i kortere perioder uten at den går. Om hans åpner trekker 3A vil ikke sikringen gå av den grunn, antageligvis må den trekke minst 7-8A for at det skal bli et problem, evt. ha veldig høy startstrøm. Og ingen av de forutsetningene er særlig realistiske.

2A kan være alt fra 432W til 506W eller deromkring. Det avhenger av spenningen på stedet (230V +10%/-6%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA