Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla leiebil, Drammen Karosseri osv…

Startet av Vroom, onsdag 07. januar 2015, klokken 13:19

« forrige - neste »

Vroom

Hei,

sitter og venter på en ny Leaf som kommer i romjulen. I påvente av at borettslaget skal utarbeide retningslinjer for EL-bil og jeg får lagt en ny kurs så ønsker jeg å lade i garasjen med lav hastighet (6-8 amp).

Har den medfølgende kladden til Leaf noensomhelst muligheter for å redusere under 10amp?


BE

Nei, den medfølgende lader fast på 10A. Kan ikke reguleres.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kakraemer

Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

emil

Eller denne:

http://www.nofuel.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product

Litt dyrere, men uten den store kladden som ladekabelen over har. Produktet har også vist seg å være veldig godt med lite feil (Har selv en sånn som jeg har brukt til ca 500 ladinger til nå).

Vroom

Ah, takk for svar.

synes det kanskje er litt stivt å betale 6500 for en midlertidig løsning.

Har god tro på at jeg kan få lagt opp en 32 amp kurs. I værste fall en 16 amp kurs. Kunne tenke meg å investere i  en ladestasjon nå som jeg kan begrense til 6 amp og koble på eksisterende shuko nå. For da senere bruke på 32 eller 16 amp. Det blir kanskje vanskelig?

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Vroom på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:47
Kunne tenke meg å investere i  en ladestasjon nå som jeg kan begrense til 6 amp og koble på eksisterende shuko nå. For da senere bruke på 32 eller 16 amp. Det blir kanskje vanskelig?

Hva med en 31330 til 4490.- og overgang til Shuko til 130 kr.

Kan stilles inn på 6-10-13 eller 16A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vroom

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:00
8/16A til 3.300,-
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

Thomas

Close but no cigar...  "BEREGN NOE VENTETID. LADEKABLENE SENDES UT I MIDTEN AV JANUAR 2015."

Det som slår meg er at det er laderen i bilen som styrer hvor mye strøm den skal trekke ikke sant? Hvorfor kan man ikke styre dette fra bilen på et vis?

Vroom

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:11

Hva med en 31330 til 4490.- og overgang til Shuko til 130 kr.

Kan stilles inn på 6-10-13 eller 16A

Jepp, det er jo et alternativ. Da må jeg gi opp drømmen om en 32 amp kurs/ladestasjon..

emil

Sitat fra: Vroom på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:13
Det som slår meg er at det er laderen i bilen som styrer hvor mye strøm den skal trekke ikke sant? Hvorfor kan man ikke styre dette fra bilen på et vis?

Flere biler kan det, men ikke Leaf desverre.

Hvis 10A er for mye mens 8A går kan man jo prøve å byttelåne en periode med noen som har nyere Trilling. Disse leveres vel med 8/14A kabel som da vil gi 8A ved vanlig kontakt (og 14A med "spesialkontakt" eller "magnettrikset").

jkirkebo

Sitat fra: Vroom på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:47
Ah, takk for svar.

synes det kanskje er litt stivt å betale 6500 for en midlertidig løsning.

Har god tro på at jeg kan få lagt opp en 32 amp kurs. I værste fall en 16 amp kurs. Kunne tenke meg å investere i  en ladestasjon nå som jeg kan begrense til 6 amp og koble på eksisterende shuko nå. For da senere bruke på 32 eller 16 amp. Det blir kanskje vanskelig?

Nja, du kan kanskje bruke denne? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Den kan leveres med tilførselskabel med schuko og motstand som begrenser strømmen til 8A foreløpig, får du lagt opp en 32A kurs så er det bare å fjerne motstanden og koble en 32A kurs rett inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kakraemer

Sitat fra: Vroom på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:11

Hva med en 31330 til 4490.- og overgang til Shuko til 130 kr.

Kan stilles inn på 6-10-13 eller 16A

Jepp, det er jo et alternativ. Da må jeg gi opp drømmen om en 32 amp kurs/ladestasjon..

Har du kjøpt bil med 6,6kW(32A) lader da? Ellers er det lite vits i en 32A ladestasjon.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Vroom

Sitat fra: kakraemer på torsdag 18. desember 2014, klokken 22:20

Har du kjøpt bil med 6,6kW(32A) lader da? Ellers er det lite vits i en 32A ladestasjon.

Jupp

Vroom

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:12

Nja, du kan kanskje bruke denne? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Den kan leveres med tilførselskabel med schuko og motstand som begrenser strømmen til 8A foreløpig, får du lagt opp en 32A kurs så er det bare å fjerne motstanden og koble en 32A kurs rett inn.

Ingen dum ide. Lurer på en ting: Hvorfor bruker man mostand til å begrense strømmen? Jeg trodde en ladestasjon sendte et signal til laderen i bilen og fortalte den hvor mye den skulle trekke. Hvis en motstand er alt som skal til for å begrense, hva gjør alle de andre komponentene i ladestasjonen?

emil

Sitat fra: Vroom på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:46
Hvorfor bruker man mostand til å begrense strømmen? Jeg trodde en ladestasjon sendte et signal til laderen i bilen og fortalte den hvor mye den skulle trekke. Hvis en motstand er alt som skal til for å begrense, hva gjør alle de andre komponentene i ladestasjonen?

Motstanden forteller "resten av komponentene" hvilket signal den skal sende til bilen. Når så bilen sier at ting er greit slås strømmen på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA