Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: twinpeaks på fredag 11. mars 2016, klokken 00:06
Sitat fra: Gæsjan på torsdag 10. mars 2016, klokken 23:22
Man kan umulig miste pengene uten å bli varslet om dette.

Det var også det som jeg har blitt fortalt av Tesla ansatt (salg) her i Trondheim for noen dager siden. Han kunne heller ikke gi meg en frist når jeg må senest avbestille. Jeg synes ja som jeg skrev et annet plass at det ville være litt kult med både "min" S85D, en X-reservasjon og en Mod III-reservasjon (for sikkerhets skyld, hvis bilen blir knallbra og holder for mine behov, selv om det må vel AP2 til for å få meg til å nedgradere dra Model S) i MyTesla, men ikke hvis jeg risikerer da å miste pengene for X-reservasjonen ("bare" produksjonsmodell, men likevel).

Lurer på om dette må være en misforståelse og/eller at folk blander med fristen som settes etter at man har konfigurert?
Når man har satt konfig har man jo et par uker på seg til å endre eller avbestille. Gjør man ingening er depositumet låst når fristen går ut, og man mister det om man velger å avbestille.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i_expect

Utrolig mye suppekoking på spiker her nå. Tror en del av dere må lese den refererte teksten fra svensken minst en gang til nøye... Han har altså LÅST bestillingen, og etter 15. mars klargjøres bilen for produksjon (altså du har da bestilt bilen og betalt noe på forskudd, og da er det selvsagt mer komplisert å få tilbake pengene). Dette høres verken veldig rart eller skummelt ut, men helt vanlig praksis fra hvilken som helst bedrift. 

Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

zoom


satheesh.net

Seriøst, hva er det med folk?

Pengene er låst til en viss dato. Denne datoen er lik bestillingsfristen. Ønsker du ikke å ha bilen, så avbestiller man før fristen går ut. Da får man igjen depositumet - enkelt og greit.

Venter du derimot til etter fristen har gått ut, så "autoaksepterer" du designet og bestillingen. Og bilen blir sendt til produksjon. Selvsagt får man ikke igjen depositumet etter dette tidspunktet (!). (Det er dog ingen som tvinger deg til å hente ut bilen. Men depositumet er altså tapt!)

Altså, avbestiller man før fristen og gir beskjed til Tesla, så har man krav på pengene tilbake. Glemmer man eller ikke foretar seg noe som helst, ja da er pengene Tesla sine. Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?

PS! Når man kjøper en bil eller hvilken som helst gjenstand i denne prisklassen burde folk sette seg ned og lese vilkårene man blir tildelt. På lik linje som man bør lese bruksanvisningen (ja, jeg skjønner at det ligger langt inne hos enkelte her inne) på produktet man får.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Luring

Nokon som veit om det er mulig å flytte X reservasjonen til ein Model 3?
Så håper ein dollarkursen kjem seg ein del før den leveres, samt at subsidiane blir opprettholdt.
Men me snakkar vel om slutten av 2018 i praksis?

Blip

Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Seriøst, hva er det med folk?
...

Dette gjelder etter konfigurasjon. Før konfigurasjon kan du avbestille og få igjen depositum. Jeg kan ikke huske å ha sett at det er noen frist på dette.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Øyvind.h

Sitat fra: Blip på fredag 11. mars 2016, klokken 11:56
Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Seriøst, hva er det med folk?
...

Dette gjelder etter konfigurasjon. Før konfigurasjon kan du avbestille og få igjen depositum. Jeg kan ikke huske å ha sett at det er noen frist på dette.

Men det virker som en del her har trukket helt andre konklusjoner av en eller annen grunn.

Når man har konfigurert og bestilt en bil er det strengt talt generøst å bare beholde et lite depositum og la deg kansellere. Lar andre produsenter kundene inngå avtale om kjøp, konfigurere og bestille og deretter gå ifra avtalen? Kan godt være, men jeg har ikke erfaring med andre enn Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

twinpeaks

Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Venter du derimot til etter fristen har gått ut, så "autoaksepterer" du designet og bestillingen. Og bilen blir sendt til produksjon. Selvsagt får man ikke igjen depositumet etter dette tidspunktet (!). (Det er dog ingen som tvinger deg til å hente ut bilen. Men depositumet er altså tapt!)

Altså, avbestiller man før fristen og gir beskjed til Tesla, så har man krav på pengene tilbake. Glemmer man eller ikke foretar seg noe som helst, ja da er pengene Tesla sine. Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?


Det er det motsatte av det som jeg har fått muntlig beskjed om. I følge Salg ved Tesla Trondheim blir det ingen "autoakseptering". Hvis du har rett, hva er i så tilfelle fristen (dato når autoakseptering slår inn)?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Espen Hugaas Andersen

Slik tror jeg det fungerer, utifra hvordan jeg vet det har fungert tidligere:

- Man reserverer en bil, og betaler inn enten 31.000 kroner eller 230.000 kroner. Denne reservasjonen er 100% refunderbar når som helst.
- Man konfigurerer bilen og trykker "confirm". Da har man bestilt bil, og man har 14 dagers angrefrist i henhold til norsk lov ved kjøp på internett. I denne perioden kan man fortsatt få tilbake alle pengene.
- Etter 14 dager kan man fortsatt ombestemme seg, men da beholder Tesla 31.000 kroner. Det overskytende beløpet om man har betalt inn 230.000 refunderes.

Om det er noen feil ved det ovenfor så er jeg interessert i å få vite om det. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zoom

Gå inn i designstudio,trykk på knappen "videre"der står det greit forklart og man kan lese gjennom
kjøpsavtalen.

Obs trykk på rett knapp når du går ut igjenn!! :o

satheesh.net

Sitat fra: twinpeaks på fredag 11. mars 2016, klokken 14:05
Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Venter du derimot til etter fristen har gått ut, så "autoaksepterer" du designet og bestillingen. Og bilen blir sendt til produksjon. Selvsagt får man ikke igjen depositumet etter dette tidspunktet (!). (Det er dog ingen som tvinger deg til å hente ut bilen. Men depositumet er altså tapt!)

Altså, avbestiller man før fristen og gir beskjed til Tesla, så har man krav på pengene tilbake. Glemmer man eller ikke foretar seg noe som helst, ja da er pengene Tesla sine. Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?


Det er det motsatte av det som jeg har fått muntlig beskjed om. I følge Salg ved Tesla Trondheim blir det ingen "autoakseptering". Hvis du har rett, hva er i så tilfelle fristen (dato når autoakseptering slår inn)?

Det er først etter man har trykket for "bestilling" (eller "confirm" eller hva det nå heter). Hvis du ikke foretar deg noe som helst og heller ikke trykker "bestilling/confirm", så har du fortsatt full returrett.

twinpeaks

Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 15:54

Det er først etter man har trykket for "bestilling" (eller "confirm" eller hva det nå heter). Hvis du ikke foretar deg noe som helst og heller ikke trykker "bestilling/confirm", så har du fortsatt full returrett.

Beklager, da misforsto jeg deg. Men jeg lurer fremdeles om Tesla har en frist eller setter på et eller tidspunkt en frist hvor man bestemme seg, dvs legge inn bestillingen og . De burde ja være interessert i å avklare hvor mange med forhåndsbestilling virkelig bestiller bilen raskest mulig, særlig med tanke å kunne si noe om leveringsfrister for aktuelle (og tidligere) bestillinger. Hvis bare en liten del bestiller, så kunne man ja reklamere med raskere levering på nye bestillinger...
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

SunSeeker

Dette er akkurat grunnen til at de nå i Statene ringer rundt til de som ennå ikke har bekreftet. Blir til og med tilbudt hjeme besøk for å få se og prøve bilen. Da med lovnad om rask produksjon og levering. Virker desperat og mistenkelig om MYE ledig kapasitet og lite bestillinger som er bekreftet.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/64035-So-Just-hung-up-from-an-unexpected-and-very-interesting-phone-call-from-Tesla

El Electrico

#419
Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. mars 2016, klokken 10:05
Seriøst, hva er det med folk?

Pengene er låst til en viss dato. Denne datoen er lik bestillingsfristen. Ønsker du ikke å ha bilen, så avbestiller man før fristen går ut. Da får man igjen depositumet - enkelt og greit.

Venter du derimot til etter fristen har gått ut, så "autoaksepterer" du designet og bestillingen. Og bilen blir sendt til produksjon. Selvsagt får man ikke igjen depositumet etter dette tidspunktet (!). (Det er dog ingen som tvinger deg til å hente ut bilen. Men depositumet er altså tapt!)

Altså, avbestiller man før fristen og gir beskjed til Tesla, så har man krav på pengene tilbake. Glemmer man eller ikke foretar seg noe som helst, ja da er pengene Tesla sine. Hva er det som er så vanskelig for folk å forstå?

PS! Når man kjøper en bil eller hvilken som helst gjenstand i denne prisklassen burde folk sette seg ned og lese vilkårene man blir tildelt. På lik linje som man bør lese bruksanvisningen (ja, jeg skjønner at det ligger langt inne hos enkelte her inne) på produktet man får.


Seriøst hva er det med deg?! Hva er det du snakker om? - "autoaksepterer" på designet og bestillingen? autoaksept av en salgsavtale?!

Våkn opp gutt!

PS: Til alle andre - det inngås ikke automatisk en salgsavtale. Depositumet kan kreves tilbake når som helst!




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA