Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

petersv

Ja, så lenge det er denne kursen de bruker på X så må vi vel si oss heldige. Da blir det en lett spesifisert X 90D på meg vil jeg tro.


Øyvind.h

Sitat fra: petersv på mandag 30. november 2015, klokken 13:08
Ja, så lenge det er denne kursen de bruker på X så må vi vel si oss heldige. Da blir det en lett spesifisert X 90D på meg vil jeg tro.
S90D med alt utstyr (og vinterdekk) gikk nå fra 855.000,- til ca 913.000,-.
Legg til rundt 20.000,- dyrere 3. seterad i X kontra S så er jeg på 933.000,-.Basisprisen for X90D er vel også varslet å være ca 5000usd høyere (muligens ikke korrigert for luftunderstell?)
Dermed ender jeg på 950-960 for en bra utstyrt X90D.

Kunne alltids kuttet autopilot, premiumpakke og hifi for å komme under 900K men ellers er det ikke så mye å kutte for min del.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sean S.

Bestilte TMX for ca. 4-5mnd siden, men dette blir for mye venting på norske priser og leveringstid, så kansellerte og går for Audi Q7 etron med masse fancy utstyr som ikke er tilgjengelig på TMX. Mister da 7 seter (hadde kun trengt det et par ganger i året, så overbeviste meg selv om at dette var veien å gå). Samt dama venter på Nissan E-NV200 med 7 seter så er dekket der hvis en svær gjeng skal kjøres til togstasjonen etc. Med Q7 etron får jeg en bil som ser ut som stasjonsvogn på stylter i stedet for en soccer mom bil (mao. begge kunne sett bedre ut i mine øyne, men man kjøper vel ikke bil KUN pga. utseendet) ;D

Prøvekjørte også XC90 (som har mer vellykket frontparti i mine øyne) med alt utstyr (mye rimeligere enn Audien), men manglet premiumfølelsen, den ekstreme lydisolasjonen, fjæringskomfort og ekstrautstyret som er tilgjengelig på Q7 etron. Alt i alt er vel ingen av disse tre bilene det beste på alt, så blir en vurderingsak fra person til person (og vi vet minst om TMX siden prøvekjøringsbiler ikke er tilgjengelig).

Ved neste veiskille tipper jeg det er hydrogen som gjelder (hvis det er lov å si det her ;)) ettersom det kommer modeller fra alle premium-bilmerker i 2020, samtidig som stasjonsnettet skal bygges ut. Så tenker å ha denne bilen til 2020-2021 en gang.
Nissan e-NV200 Evalia 7-seter 2016, Audi Q7 e-tron 2016 (erstatter Skoda Octavia 2015)

petersv


turfsurf

Sitat fra: Sean S. på søndag 06. desember 2015, klokken 02:48
Bestilte TMX for ca. 4-5mnd siden, men dette blir for mye venting på norske priser og leveringstid, så kansellerte og går for Audi Q7 etron med masse fancy utstyr som ikke er tilgjengelig på TMX.
Med prisene som de blir på Model X nå, og de alt for høye avgiftslettelsene som blir gitt til ladbare hybrider så tipper jeg mange gjør som du har gjort. Mange kommer nok til å hoppe fra X til ladbare hybrider i samme klasse fra MB, Audi, BMW og Volvo.

Men gratulerer med flott bil, synes Q7 er det beste valget blant disse. Audi har i det minste installert en grei batteripakke (17kWh). Gleder meg til å se Q6 når den kommer.

Ellers tror jeg at når det begynner å bli hydrogenbiler tilgjengelig, så er det nok enda flere batteribiler klare. Porsche investerer nå over 1 milliard Euro i elbil fabrikk...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

#215
Et lite OT: Tesla er per idag de eneste som tilbyr bærekraftig langdistansetransport med bil. I en tid med mye mediefokus på klimakonferansen Paris og med 200- årsflom på sørvestlandet er dette nok viktigere for mange av oss enn ekstrautstyr. Dette bør være relevant for alle som setter barn til verden og som ønsker det beste for de- også i fremtiden.
Hydrogen er lite energieffektiv, du bruker 4- ganger så mye strøm per kilometer og er egentlig bare bra når man kan lage det på strøm som ikke har annen anvendelse, eks vindkraft uten mottaker fordi nettkapasiteten mangler.

Jeg personlig synes også Q7 ser fin ut men ville aldri premiert en så korrupt organisasjon, tilsynelatende uten noen som helst miljøinteresse som VAG i disse dager. Det kommer ukentlig ny informasjon om enda flere biler hvor man har trikset for å oppfylle kravene. De trenger fornyelse fra bunn av- slik poker som de driver med vitner om komplett mangel på gangsyn i en organisasjon med toxic leadership.
Hver sin lyst- og prioriteringer. :)

pwb

Sitat fra: Havebigfun på søndag 06. desember 2015, klokken 08:20
og med 200- årsflom på sørvestlandet

Noen som vet hva dette vil si? Jeg tror det betyr noe slikt som at det kan gå 200 år mellom hver gang det er en slik flom, men det må jo være feil?

Epleskreller

Sitat fra: pwb på søndag 06. desember 2015, klokken 19:50
Sitat fra: Havebigfun på søndag 06. desember 2015, klokken 08:20
og med 200- årsflom på sørvestlandet

Noen som vet hva dette vil si? Jeg tror det betyr noe slikt som at det kan gå 200 år mellom hver gang det er en slik flom, men det må jo være feil?
Det betyr at det over tid i snitt er en slik flom hvert 200. år. Dvs det kan komme to år på rad  vente 598 år og komme igjen og væe statistisk korrekt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

En 200-års flom sier selvfølgelig ingenting- men det har vært mange slike 50/100/200-årsflommer i det siste, noe som kan indikere at klimaforskerne har rett med sin påstand om at det er/blir mer ekstremvær fremover. Pdd er det 1 grad temperaturøkning som oppfattes utslippsrelatert i verden. Systemet er tregt dvs man ser konsekvensene av dagens utslipp for det meste om flere dekader.
Jeg synes det er rart at vi forsikrer oss personlig mot det meste men gidder ikke forsikre våre (barne-)barn mot et liv i kronisk krise fordi vi ignorerer føre-var prinsippet når det gjelder utslipp av klimagasser.
Tilbake til topic- en del av oss har strukket seg langt økonomisk for å kjøpe langdistanse-elbil som går på vannkraft i Norge og som synes dette er vesentlig viktigere enn de nyeste dupedittene på de beste fossilbilene.

KrW

Jeg leser nå om et nytt oljeprisfall, både igår og idag. Nå under 40 dollar. Noen spår at den kommer til å bli værende på 30-tallet en stund. Leser også at forrige lavprisperiode varte i 17 år.

Dollaren er nå oppe på 8.8

Uff, det begynner å bli et sinnsykt dyrt hengerfeste  :(
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Norx

Sitat fra: KrW på tirsdag 08. desember 2015, klokken 15:26Dollaren er nå oppe på 8.8
Uff, det begynner å bli et sinnsykt dyrt hengerfeste  :(

Var det jeg og fant ut.  Så kanselerte bilen tidligere i uken.  Får håpe dere andre drar fordel av det.  Med min trader-flaks så går NOK banans mot US til uken slik at dere andre får bilen nesten gratis og jeg må bakerst i køen igjen...  :)

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på søndag 06. desember 2015, klokken 08:20
Dette bør være relevant for alle som setter barn til verden og som ønsker det beste for de- også i fremtiden.
Det må mye skarpere lut til enn å produsere 100 millioner biler i året som el i stedet for som fossil.
Riktignok er bruken av elbil foret med fornybar energi ikke noe problem av betydning.
Men bruken av de materielle ressurserne til produksjonen er det.
Enda om bilene ble kjørt rett på lager og aldri kjørt en eneste km, er dette ikke  økologisk bærekraftig.

Sannsynligvis  er det allerede for seint å hindre at dagens nyfødte i 2050
kommer til å oppleve en mye verre verden enn dagens, både klimavis og rent generelt.
Og i 2100 et tilnærmet rent helvete.

Det er selvsagt mulig å minimere forverringene.
Men det krever endringer som det store flertall politikere, næringsliv og privatpersoner nekter å godta.
Regningen sendes til kommende generasjoner med rente og rentersrente påplusset.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: KrW på tirsdag 08. desember 2015, klokken 15:26
Jeg leser nå om et nytt oljeprisfall, både igår og idag. Nå under 40 dollar. Noen spår at den kommer til å bli værende på 30-tallet en stund. Leser også at forrige lavprisperiode varte i 17 år.
Saudiarabia er fast bestemt på å gjøre all annen oljeproduksjon enn Opec ulønnsom.
Norge bør ta hintet, stenge ned alle oljebrønnene, stoppe all leting etter ny olje,
og satse på alt annet enn olje inntil  petroleum eventuelt oppnår fornyet verdi som råvarekilde
isf som energi.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

KrW

Ser dollaren ligger på 8.88 nå. Hele 52% høyere enn da de første Teslaene kom til Norge 7. august 2013 (var den datoen jeg fikk da jeg googlet). Ser ut som de i Canada har sluppet enda en prisoppgang etter at sig. har fått tilgang til konfigurering. Håper vi slipper det også. Dersom dollaren ikke synker de neste årene, men heller går videre opp og vi i tillegg får moms og avgifter på elbiler, da blir det både høye nypriser og bruktpriser da.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

TNormann

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen valutaanalyktiker, ei heller påstå at de som er det faktisk vet hva som kommer til å skje, men jeg tror det er gjengs oppfattning at kronen er historisk svak, og for svak, og at den kommer til å styrke seg utover i 2016. Det blir interessant i så fall å følge med på Tesla og hvordan de håndterer prisene da - og hva det får å si for et bruktmarked som har holdt seg eventyrlig høyt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA