Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

olabt

Hei.

Hva tenker dere andre med X reservasjon nå?. (som ikke har hedget med SD)

Har vært nære med å bestille S85D mtp hedging og at S ikke er så bra som X, men hvertfall bedre enn ingen Tesla... men det har vært vanskelig å få kona ombord og har ikk fått ut fingern helt..

Ser nå at ønsket S konfig er opp fra 650 til 720... Det sprekker vårt budsjett hvertfall.. og hvis det fremdeles er slik at X vil koste mer enn S ser jeg ingen grunn til å beholde reservasjonen..
Tipper at det nok blir en god stund til Tesla vil vurdere å sette ned igjen pris om valutaen endrer seg.. hvertfall så lenge de ikke har overkapasitet i produksjon..

hva tenker dere andre om reservasjonen deres nå?
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Norx

Sitat
hva tenker dere andre om reservasjonen deres nå?

Tenker kun på at jeg ikke vet endelig pris på X, eller hvilke pakker den kommer i til slutt  så reservasjonen ligger der til fakta fra tesla kommer på bordet.

MrG

Antar kommentar i dagens artikkel ikke stemmer for reservasjonsholdere av model X.

"De som allerede har bestilt bilen og betalt depositum, har imidlertid mye å smile for.

- Fra det øyeblikk en kunde har betalt depositum låses prisen fast. Skulle det komme en prisjustering før bilen leveres, rammes bare biler som bestilles etter prisjusteringen, sa Pedersen tirsdag."

Prisen i NOK eller USD er ikke satt enda, og antar derfor er gjenstand for valutta svingninger.
For de som har betalt Signatur NOK 230.000.- antar jeg at denne delen bør være låst i dollarkurs på tidspunktet?

Mye usikkerhet mht til X

Thomas

Leif1

Det der er vel ikke låst i noen verdens ting?
Har du betalt 230 000,- kroner uten en låsing til dollarkurs, ja så er du prisgitt kursen den dagen du skal
gjøre opp resten av fakturaen.
Konvertitt fra S til X

TMX2523

Jeg er blant de som allerede tøyde strikken langt. Vurderte 4-hjulstrekker til 4-500 000, men med en Tesla model X til drøye 600 skulle jeg klare.
Nå passerer den 700 for en greit utstyrt utgave, og jeg kommer trolig til å droppe kjøpet, og gå tilbake til opprinnelig plan. Mondeo med 4-hjulstrekk eller Octavia Scout. Eller kanskje en brukt Audi A6.
Men jeg beholder reservasjonen inntil videre, så får vi se hva prisen viser når høsten kommer.

SimenT

Jeg har en reservasjon på Model X, og solgte min Model S i høst pga bruktbilpriskrakket.

Av en eller annen grunn ble jeg veldig beskymret og la ned en reservasjon på P85D sent på kvelden den 16.12 fordi jeg fikk en dårlig følelse når det gjaldt valutaendringene, og turte ikke vente til prisene på Model X ble lansert. Hvis det ble justert da, ville både Model X og S bli for dyre plutselig.

Jeg fikk sjokk da jeg leste om prisendringene i dag. For en flaks! Depositumet ble registrert i går og jeg har gammel pris. Jeg er beskymret for Tesla, da mange antageligvis vil kansellere X-reservasjonene sine. Jeg er antageligvis en av de som kansellerer hvis en bra utstyrt modell blir kostende 900 000.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

kjellan

Sitat fra: SimenT på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:55
Jeg har en reservasjon på Model X, og solgte min Model S i høst pga bruktbilpriskrakket.

Av en eller annen grunn ble jeg veldig beskymret og la ned en reservasjon på P85D sent på kvelden den 16.12 fordi jeg fikk en dårlig følelse når det gjaldt valutaendringene, og turte ikke vente til prisene på Model X ble lansert. Hvis det ble justert da, ville både Model X og S bli for dyre plutselig.

Jeg fikk sjokk da jeg leste om prisendringene i dag. For en flaks! Depositumet ble registrert i går og jeg har gammel pris. Jeg er beskymret for Tesla, da mange antageligvis vil kansellere X-reservasjonene sine. Jeg er antageligvis en av de som kansellerer hvis en bra utstyrt modell blir kostende 900 000.

Samme vurdering gjorde eg.

I tillegg er det pga forsinkelsen til X usikkerhet om graden av avgifter og moms ved +50 000 elbiler.

8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

PK

Jeg har samme realitet og bekymring som trådstarter. Da vi (jeg og kona) reserverte TMX var vårt håp på å få en 7 seter elbil med rekkevidde til under 600.00 (reserverte før forrige oppgang). Siden den gang har vi hatt 3 prisoppganger (medregnet den på 4xd for ca 1 mnd siden).
Vi strekker budsjettet med 600.000 og nå hvor den ser ut til å bli enda dyrere igjen, er vi redd for at drømmen om helelktrisk bilpark forsvinner i horrisonten.
Holder derimot begge TMX resepsjonene inntil videre,  men er redd de blir nok kansellert hvis prisen blir som fryktet.
---
kjekt med autokorreksjon på telefonen, mye feilskriving over :S hehe
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

audioboy

Samme tanker her. Fikk bekreftet ok utstyrt S85D 15.12 til 675k. Den koster nå 739k.  Batterifabrikken er ikke oppe å kjører, så ingenting tyder på at X blir rimeligere. Er vel mer sannsynlig som Musk har nevnt at de legger på 1-siffret %.  Vi snakker minimum 780k for en ok utstyrt X, og da er jeg redd mange med meg syntes den blir altfor dyr. Beholder reservasjonene inntil jeg ser prisen, forhåpentligvis før levering av S85D i mai.
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

olabt

Sitat fra: PK på torsdag 18. desember 2014, klokken 18:44
Jeg har samme realitet og bekymring som trådstarter. Da vi (jeg og kona) reserverte TMX var settled tanke på å få en 7 seter elbil med rekkevidde til under 600.00 (reserverte før forrige oppgang). siden den gang har vi hatt 3 prisoppganger (medregnet den på 4xd for ca 1 mnd siden).
Vi strekker budsjettet med 600.000 og nå hvor den ser ut til å bli enda dyrere er det ikke lyse håp. Holder derimot begge x resepsjonene inntil videre,  men de blir nok kansellert når prisen er klar er jeg redd

Rimelig lik situasjon ja.. vi har faktisk og en leaf og en v50 per i dag hehe..

Er surt å gå å vente på å få lov til å kjøpe en bil i 1-2 år mens man ser på at referanseprisen bare øker og øker...

Muligheten for S røyk jo så det slipper jeg å vurdere mer. Det er jo aldri godt å si hvordan verden ser ut inkl. Tesla X pris om 1 års tid, men sannsynligheten for at planen om TX blir realiserbar vurderer jeg som vesentlig lavere enn tidligere og ventevilligheten er betraktelig mindre. Blir nok en tur innom et par bilforhandlere på Mandag.. til tross for at jeg egentlig har lite lyst på ny  fossil..
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

PK

Sitat fra: olabt på fredag 19. desember 2014, klokken 09:19
Sitat fra: PK på torsdag 18. desember 2014, klokken 18:44
Jeg har samme realitet og bekymring som trådstarter. Da vi (jeg og kona) reserverte TMX var settled tanke på å få en 7 seter elbil med rekkevidde til under 600.00 (reserverte før forrige oppgang). siden den gang har vi hatt 3 prisoppganger (medregnet den på 4xd for ca 1 mnd siden).
Vi strekker budsjettet med 600.000 og nå hvor den ser ut til å bli enda dyrere er det ikke lyse håp. Holder derimot begge x resepsjonene inntil videre,  men de blir nok kansellert når prisen er klar er jeg redd

Rimelig lik situasjon ja.. vi har faktisk og en leaf og en v50 per i dag hehe..

Er surt å gå å vente på å få lov til å kjøpe en bil i 1-2 år mens man ser på at referanseprisen bare øker og øker...

Muligheten for S røyk jo så det slipper jeg å vurdere mer. Det er jo aldri godt å si hvordan verden ser ut inkl. Tesla X pris om 1 års tid, men sannsynligheten for at planen om TX blir realiserbar vurderer jeg som vesentlig lavere enn tidligere og ventevilligheten er betraktelig mindre. Blir nok en tur innom et par bilforhandlere på Mandag.. til tross for at jeg egentlig har lite lyst på ny  fossil..

Da er vi i samme situasjon ja. (bekalger alle skrivefeilene over i det opprinnelige innlegget, telefonen liker å endre på det jeg skriver..hehe)

Ja, vi har lagt ut vår V50 for salg nå (lagt ute i 3 uker, INGEN har ringt/sendt e-post - priset som de andre),
Grunnen til at vi vurderer å selge er at med 2 små barn (21 mnd og 3 mnd) har vi store barneseter, tvillingvogn med bag etc. Dette i tillegg til hunden. Og da blir det trangt i V50en selv om vi bare skal en liten helgetur til svigers i Stavanger. Har vært inne på tanken på Outlander PluggIn, da har vi tross alt 4xd og eldrift i det daglige (inntil 4-5 mil). Helt OK bil, overraskende grei å kjøre. Men kvalitetsfølelsen var ikke helt "volvo-like" for å si det sånn.
Den er også litt smal bil til ev. 3 barneseter i bredden, og PlugIn utgaven fås ikke som 7 seter. Det gjør jo at den ikke er perfekt desverre... Men mulig et godt alternativ for mange. Du får jo en godt utstyrt, fabrikkny utgave for ca 450.000. Ser at det også kommer bruktbiler til rett under 400.000 på finn også (de går raskt ut igjen).

Vi får se... =) Mye kan skje... men er redd min heleketriske drøm fort kan forbli nettopp det - en drøm....
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

0dB

Sitat fra: audioboy på fredag 19. desember 2014, klokken 00:06
Samme tanker her. Fikk bekreftet ok utstyrt S85D 15.12 til 675k. Den koster nå 739k.  Batterifabrikken er ikke oppe å kjører, så ingenting tyder på at X blir rimeligere. Er vel mer sannsynlig som Musk har nevnt at de legger på 1-siffret %.  Vi snakker minimum 780k for en ok utstyrt X, og da er jeg redd mange med meg syntes den blir altfor dyr. Beholder reservasjonene inntil jeg ser prisen, forhåpentligvis før levering av S85D i mai.
Samme situasjon for meg. Jeg bestilte faktisk S85D torsdag morgen til gammel pris (ferdig spek'et på websiden onsdag kveld), men det fungerte å bare trykke bestill  :D. Bekreftelse på bestilling er mottatt.
Skulle nå veeeldig gjerne hatt hengerfeste, men antar som deg at en OK Model X kommer til å havne godt på "nordsiden" av 750k, og da blir det for drøyt for min del.
Tror jammen det blir en Model S-eier av meg allikevel  ;)
Beholder nok X-reservasjonen inntil prisen blir kjent ihvertfall.
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

kaiat

Sitat fra: PK på fredag 19. desember 2014, klokken 12:55
Ja, vi har lagt ut vår V50 for salg nå (lagt ute i 3 uker, INGEN har ringt/sendt e-post - priset som de andre),
Grunnen til at vi vurderer å selge er at med 2 små barn (21 mnd og 3 mnd) har vi store barneseter, tvillingvogn med bag etc. Dette i tillegg til hunden. Og da blir det trangt i V50en selv om vi bare skal en liten helgetur til svigers i Stavanger. Har vært inne på tanken på Outlander PluggIn, da har vi tross alt 4xd og eldrift i det daglige (inntil 4-5 mil). Helt OK bil, overraskende grei å kjøre. Men kvalitetsfølelsen var ikke helt "volvo-like" for å si det sånn.
Den er også litt smal bil til ev. 3 barneseter i bredden, og PlugIn utgaven fås ikke som 7 seter. Det gjør jo at den ikke er perfekt desverre... Men mulig et godt alternativ for mange. Du får jo en godt utstyrt, fabrikkny utgave for ca 450.000. Ser at det også kommer bruktbiler til rett under 400.000 på finn også (de går raskt ut igjen).

Vi får se... =) Mye kan skje... men er redd min heleketriske drøm fort kan forbli nettopp det - en drøm....

Svigers har en slik Outlander, dog med diesel. I instruksjonsboka på den står det at det ikke er tillatt med et barnesete i midten bak. Så dette blir en bil for de som nøyer seg med to unger...

Espen Hugaas Andersen

Jeg beholder reservasjonen, i hvert fall inntil videre.

Jeg har en god del TSLA aksjer, så jeg er til en grad isolert fra dollarkursen, så fremt TSLA kursen ikke er lav når Model X konfigurasjonen må låses.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Håper nå at Tesla venter lengst mulig med å lanserer konfiguratoren, for model X, slik at det blir nok tid til at valutta kursene stabiliserer seg på mer normale verdier igen.

Historisk så har dollaren vært oppe i nesten 9 mot norske krone flere ganger, men det har vært korte "oppturer" som har rettet seg opp igjen.

Hadde nok følt meg litt snurt om prisen hadde fallt med 50 eller 100 000 etter at jeg hadde fått bilen, men nye biler faller jo i verdi uansett så noe må en forvente.

Det positive er vel at myndighetene bare må opprettholde intensivene på elbiler siden de blir ekstra hardt straffet av lav norsk kronekurs. (Gjelder da alle elbiler og ikke bare Tesla, men størst utslag i kroner og øre her siden den er dyrer)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA