Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

SigX

Veldig sprikende prognoser de tre meglerhusene kommer med.
Selv har jeg valgt å avbestille min signatur da jeg ser at den kommer til å bli altfor dyr (1.3 mill), og jeg anser at verditapet for denne kommer til å bli veldig stort, noe som vil bli forsterket om NOK skulle styrke seg overfor USD.

Det fine for sigurdi, og noen av dere andre, er at dere rykker frem i køen :)

Øyvind.h

1,3 mill med dollar til 8,60 kan borge for raskt verditap i starten ja. Alternativt vanvittig verdistigning som er til liten nytte.

Men på den annen side - behold bilen lenge nok, så normaliserer verditapet seg :)

Jeg får inntrykk av at Model X kommer til å se en god del kanselleringer, i hvert fall her i Norge. Pga. dører, pris og forsinket levering. Sitter på min foreløpig, men det skyldes at jeg vil vente til prisene kommer med å kansellere. Alternativt se om reservasjonen har noen verdi. Men tviler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SigX

Ja, har en bilen lenge nok så blir jo nødvendigvis tapet aldri større en 1.3 mill uansett :)
Jeg vurderte selv om jeg skulle beholde min, og evt. videreselge bilen, men i og med at de fleste som står på venteliste for Signatur trolig vil få kjøpe direkte fra Tesla pga. alle reservasjonene, så risikerte jeg å måtte beholde den selv ;)
En annen ting er jo at jeg etter 2 og et halvt år med venting har gått lei, og ikke har like lyst på bilen som før. Jeg er også litt skuffet over de praktiske løsningene i bilen. Kul bil, men ikke så praktisk som Musk vil ha det til.

flux

Sitat fra: Djur1 på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:11
Uansett marignal etterspørsel vil tilbudssiden tilpasse seg i forhold til prisene.  Jeg er enig i mye du nevner her.  Det viktigste for markedet er at markedet tror på at det kommer en balanse da vil prisene begynne å justere seg med en gang.  En balanse vil komme siden dagens overproduksjon og lave priser ikke kan fortsette.  En del taper penger på sin produksjon og etterhvert som en skaller av marginal produsentene vil ting gå tilbake mot normalt.  Tror jeg.

i_expect

Og opp i dette så må det tas med at det i teorien kan være at moms/avgifter fases inn fra 2017... Mener riktig nok å huske at elbilfordelene skulle fredes frem til 2017 og så skulle det gjøres en vurdering og innfasing av moms fra 2018. Så vi har vel nesten et par år til på oss slik at valutakursen er bedret  :) Men om det kommer signaler om innføring av moms fra 2017 i forslaget til statsbudsjett i oktober så er det greit å ha en reservasjon liggende på lur sånn i tilfellet...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Amoss

Sitat fra: i_expect på mandag 15. februar 2016, klokken 19:19
Og opp i dette så må det tas med at det i teorien kan være at moms/avgifter fases inn fra 2017... Mener riktig nok å huske at elbilfordelene skulle fredes frem til 2017 og så skulle det gjøres en vurdering og innfasing av moms fra 2018. Så vi har vel nesten et par år til på oss slik at valutakursen er bedret  :) Men om det kommer signaler om innføring av moms fra 2017 i forslaget til statsbudsjett i oktober så er det greit å ha en reservasjon liggende på lur sånn i tilfellet...

Altså, elbilen er fredet frem til ut 2017, så før 1/1 2018 skjer det neppe noe som helst. Det som så vidt jeg har fått med meg er "planen" til regjeringen + støttepartiene så langt er at moms innføres fullt ut på elbiler fra 1/1 2018, men at man kan få refundert denne - opp til ett visst tak. Om dette blir "fasit", eller hvor høyt taket evnt. vil være, er uvisst. Det skal også være stortingsvalg i 2017, så det blir potensielt en ny regjering som skal innføre dette. Men denne evnt. nye regjeringen vil jo starte opp med statsbudsjettet fra den evnt. avgående regjeringen der dette antagelig er med. Så om de rekker å rette opp helt er kanskje tvilsomt, men de kan jo i det minste justere på planen/taket dersom de ønsker det.

Hensikten med denne måten å gjøre det på er tydeligvis i praksis å innføre momsen på de dyre bilene (les: Tesla - la oss bare kalle dette for Spetal-skatten ;) ) først, og så etterhvert senke taket slik at alle elbiler blir innbefattet etterhvert. Ordningen skulle så avvikles i 2020. Om dette betyr full mva på alle fra 1/1 2020 eller 1/1 2021 har jeg ikke fått med meg. Deretter skal også normale bil-avgifter innføres.

Dette var samme tanke som lå bak forslaget til mva som Danmark prøvde å innføre fra sist nyttår men som EU besluttet at ikke var lovlig. Men der gikk taket på selve mva avgiften, så mulig det norske forslaget unngår dette...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Silkefot

Hvor lenge kan vi sitte på reservasjonen når muligheten for å bestille kommer? Kan jeg ventet til nyttårsaften 2017 før jeg bestiller?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

sigurdi

Sitat fra: Silkefot på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:47
Hvor lenge kan vi sitte på reservasjonen når muligheten for å bestille kommer? Kan jeg ventet til nyttårsaften 2017 før jeg bestiller?
Det vil jo tiden vise, i USA har noen fått sitte lenge og vente.

Men Signaturene regner jeg med at man må bestemme seg ganske fort, men kan jo prøve å se hvor langt de lar det gå før de ringer he he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

FinallyElectricYeah

Hva er vitsen med å sitte på en reservasjon? Kommer vel ikke særlig mye foran ordinær bestilling/levering med den feks et år frem i tid?
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

sigurdi

Sitat fra: FinallyElectricYeah på fredag 19. februar 2016, klokken 21:07
Hva er vitsen med å sitte på en reservasjon? Kommer vel ikke særlig mye foran ordinær bestilling/levering med den feks et år frem i tid?
Blir det likt som USA blir det en prisreduksjon på Signatur og du kan velge Signatur rød. ;-)

I USA så har alle reservasjons holdere fått konfigurert bilene, mens de som har reservert etter siste bolk fikk sin har bare et reservasjons nummer.

Hvor lenge det er til Tesla er ajour på reservasjons køen, vil jo ha betydning på når det er lurt og ikke lurt å kanselere en reservasjon.

Fordelen er jo at om man skulle ombestemme seg, er det bare å logge inn og bestille bilen siden konfiguratoren da er åpen.

Men om man skal vente et år eller tre så betyr det jo ikke så mye siden det nok da er normal 3-4 måneders leveringstid slik som på Model S.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

FinallyElectricYeah

Takk for svar! Hva har denne rabatten på signatur vært da? Noe særlig å snakke om?
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

sigurdi

Sitat fra: FinallyElectricYeah på lørdag 20. februar 2016, klokken 20:55
Takk for svar! Hva har denne rabatten på signatur vært da? Noe særlig å snakke om?
I USA var den ca $10 000 man må jo velge full spekket bil, så for mange blir det rimeligere å velge deres riktige utstyrs nivå på en produksjons bil.

Det ble diskutert endel på TMC, men siden Signatur ble lansert først og produksjons biler etterpå til en anne gruppe ble det ikke så mye omtalt.

Model S hadde også lavere pris i starten, så dette kan jo bare være dette som har spillt noen rolle.

Canada fikk også lansert Signaturer først og de var også priset lavere en produksjons bilene som da var lansert i USA.

Er jo lov å håpe, men her blir det så dyrt pga kursen at det betyr ikke så mye.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Hvis man vet man allikevel skal ha "full pakke" (ref. undertegnede), så lønner det seg med en Signatur. Historisk sett så er den totale prisen vært rimeligere da.

HKS

I følge TV2 så har de fått noen av Model X prisene...

70D = 709.000
90D = 842.000

Prisen på P90D er ikke klar enda...

http://www.tv2.no/broom/8089548/
Tesla Model S 90D

BMW850

Ja, de norske prisene her også. MEN, om oppgitte rekkevidder på 70D (354km) og 90D (410km) er sammenlignbare med Model S 500km vil jeg tro rekkevidden er så som så  ???

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/03/01/195202756/akkurat-ute-her-er-prisene-pa-teslas-nye-super-suv
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA