Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av KrW, tirsdag 06. januar 2015, klokken 23:04

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: bjoris på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:53
Hvordan får en til dette regnestykket? Jeg har alt ex barneseter på min S85, betalte 598, den "samme" koster nå 694? Jeg kjøpte på gml pris, bestilt sept 2013
Jeg betalte rett over 600k og nå når jeg putter på det samme (så nært jeg kommer) så lander jeg på 720k. Men blir såklart ikke helt riktig da flere ting er bakt inn i f.eks tech pakka nå sånn at den blir dyrere, men med flere funksjoner.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

timingbeltkiller

Erfaringen viser bruktbilprisene går opp når nybilprisene stiger. Men mindre enn nybilprisene.
Derfor blir mellomlegget mellom bruktbilen du kvitter deg med og nybilen du kjøper, større enn om bilprisene hadde vært stabile.

De eneste som tjener på de økte bruktbilprisene, er de som selger uten å kjøpe noen ny.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Teslanewbie

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:53
Erfaringen viser bruktbilprisene går opp når nybilprisene stiger. Men mindre enn nybilprisene.
Derfor blir mellomlegget mellom bruktbilen du kvitter deg med og nybilen du kjøper, større enn om bilprisene hadde vært stabile.

De eneste som tjener på de økte bruktbilprisene, er de som selger uten å kjøpe noen ny.

Ikke hvis du bestilte bil innen prisstigning i november 2013, utlevert mars 2014 og som du fremdeles eier  og i tillegg har bestilt ny P85D i november 2014 innen prisstigning i dag...

Bestilte  TMS p85 i november  2013 , betalte ca 690000 kr med nesten alt denne kostet ca 770000kr etter prisstigningen, bestilte ny P85D i november for 838000kr , denne koster nå 926000kr..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Lille Lance

Ettersom jeg ikke fikk ut finger igår ... eller tidligere i uka, så kan jeg bare takke meg selv  :'(
Synd jeg ikke er muslim, da kunne jeg bare sagt at "Allah har bestemt og ferdig med det".

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Mr.Hansen

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:16
Ettersom jeg ikke fikk ut finger igår ... eller tidligere i uka, så kan jeg bare takke meg selv  :'(
Synd jeg ikke er muslim, da kunne jeg bare sagt at "Allah har bestemt og ferdig med det".

Du kan jo ta over P85D til Teslanewbie med gammel pris. Han ville ikke ha den forstod jeg.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Lille Lance

Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:33

Du kan jo ta over P85D til Teslanewbie med gammel pris. Han ville ikke ha den forstod jeg.
Tipper han vil ha den likevel ... når han skjønner at han har vunnet 6 rette + tilleggstall   ;)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem

Teslanewbie

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:37

Tipper han vil ha den likevel ... når han skjønner at han har vunnet 6 rette + tilleggstall   ;)

Jeg kjøper bilen men blir jeg ikke kvitt min gamle P85 til en fornuftig pris så selger jeg min P85D med 20000 prisavslag på de nye prisen.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Leif1

Selvfølgelig blir du kvitt den. Står et marked i Europa klar til å hente den ser det ut til.
Konvertitt fra S til X

Epleskreller

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:48
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:37

Jeg kjøper bilen men blir jeg ikke kvitt min gamle P85 til en fornuftig pris så selger jeg min P85D med 20000 prisavslag på de nye prisen.

Jeg er veldig spent på hvor mange nye P85D det kommer på Finn i februar-mars. Er vel noen som har spekulert litt og bestilt for umiddelbart salg?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

TrondW

Sitat fra: Leif1 på torsdag 18. desember 2014, klokken 17:14
Selvfølgelig blir du kvitt den. Står et marked i Europa klar til å hente den ser det ut til.

Har importert noen biler privat tidligere. Riktignok noen år siden, men tror du fremdeles må skaffe "dåpsattesten" til bilen (COC-dokument tror jeg det het). Dette må utstedes av importøren. Mange har slitt med å få ut dette dokumentet ved privatsalg. Imortørene har krevd vanvittige priser for å skrive ut dokumentet. Tesla prisdifferenserer markedene hvor Norge kommer godt ut. Det vil være viktig for Tesla, og alle andre som prisdiferensierer, og sørge for at det ikke er lekkarsje melom markedene.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Lille Lance

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 18. desember 2014, klokken 17:20

Jeg er veldig spent på hvor mange nye P85D det kommer på Finn i februar-mars. Er vel noen som har spekulert litt og bestilt for umiddelbart salg?
You bet! Men jeg tror dette er ganske safe for de som har handla inn biler. De som har handlet fullspekka P85D snakker vi om 100K i prisgevinst. Så spørs det hva kjøpere er villig til å betale på vårparten når du kan få bilene på dagen eller bestille via Tesla og vente til høsten. Tipper et ligger ytterligere 50k å hente. Da snakker vi om et potensiale på 150k pr P85D. Sikkert som banken dette. Helmax Egon!  ;D  (dette har jeg vist hele tiden, men tror du jeg fikk ut den berømte fingern? )  :-\
X75D med alt utstyr
TOCN medlem

TrondW

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:11

You bet! Men jeg tror dette er ganske safe for de som har handla inn biler. De som har handlet fullspekka P85D snakker vi om 100K i prisgevinst. Så spørs det hva kjøpere er villig til å betale på vårparten når du kan få bilene på dagen eller bestille via Tesla og vente til høsten. Tipper et ligger ytterligere 50k å hente. Da snakker vi om et potensiale på 150k pr P85D. Sikkert som banken dette. Helmax Egon!  ;D  (dette har jeg vist hele tiden, men tror du jeg fikk ut den berømte fingern? )  :-\

Man skal alltid være optimist..men spørsmålet nok hvor mange som er i markedet for en såpass dyr bil. Er det side opp og side ned på finn.no med P85D så tror jeg faktisk man ikke skal forvente seg priser over den oppjusterte prisen som kom i natt. Kanskje knapt nok det....

Etter det jeg har fra "sikre" kilder så har det vært ganske stille hos Tesla før D-modellen kom. Tror vi begynner å nærme oss et meningspunkt. Er redd Tesla har "overetablert" salgsorganisasjonen i Norge. Med økte priser vil også "hvermannsen" dette av lasset og volumet reduseres. Dette forsterkes når det kommer MVA til neste år, selv med en redusert 6% eller 8% sats.

Tesla kan ikke leve av de forholdsvis få som skal ha TMS med "full pakke". Det er nok en grunn til at TMS 60 har økt prosentvis mindre i pris enn 85 modellen. Man må ha noe å tilby i et prisleie som "massene" er villig til å betale, selv om også denne begynner å bli i overkant dyr.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

GreenBeHH

Snipp snapp snute, da var jeg ute av dette for en stund.  Har de siste dagene nesten klart å bestemme meg, tenkte en tur innom Tesla i morgen. :-\  Med denne prisøkningen så legges hele Tesla S prosjektet mitt på is.  Har det ikke travelt nå.  Litt skuffet over at Tesla sier noe en dag og stikk motsatt neste.  Vil følge med å se om Tesla virkelig kan levere, eller om kvalitetsutfordringer, manglende X lansering og en E modell som ligger inn i det ukjente gjør Tesla til et usikkert bilkjøp.  Veldig glad for alle som engasjerer seg i Tesla forumet, det vil fortsatt stå høyt i fokus på mine daglige el-bil lesninger, men jeg ser nok at det er entusiastene som deler sine interesser her.
Jeg skulle slått til 15. oktober, når S60D var mulig å bestille :'(
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Øyvind.h

Sitat fra: TrondW på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:11

Man skal alltid være optimist..men spørsmålet nok hvor mange som er i markedet for en såpass dyr bil. Er det side opp og side ned på finn.no med P85D så tror jeg faktisk man ikke skal forvente seg priser over den oppjusterte prisen som kom i natt. Kanskje knapt nok det....

Etter det jeg har fra "sikre" kilder så har det vært ganske stille hos Tesla før D-modellen kom. Tror vi begynner å nærme oss et meningspunkt. Er redd Tesla har "overetablert" salgsorganisasjonen i Norge. Med økte priser vil også "hvermannsen" dette av lasset og volumet reduseres. Dette forsterkes når det kommer MVA til neste år, selv med en redusert 6% eller 8% sats.

Tesla kan ikke leve av de forholdsvis få som skal ha TMS med "full pakke". Det er nok en grunn til at TMS 60 har økt prosentvis mindre i pris enn 85 modellen. Man må ha noe å tilby i et prisleie som "massene" er villig til å betale, selv om også denne begynner å bli i overkant dyr.
Overetablert? Du er klar over Model X og kommende Model 3?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: GreenBeHH på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:43
Snipp snapp snute, da var jeg ute av dette for en stund.
Jeg skulle slått til 15. oktober, når S60D var mulig å bestille :'(
Jeg ville ikke vært så kategorisk- og lett etter en S60 på finn- fortsatt meget fin bil med lave driftsutgifter- AWD er etter min mening litt oppskrytt- de bilene vi har erfaring med klarer seg fint på vinterføre. Selv om det er bruktbiler på Finn er de nesten nye - og Tesla er svært kulant.
Når det gjelder modellvalg tror jeg det er viktigere med 85 kWh enn med AWD- da har du et lite utvalg  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA