Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av KrW, tirsdag 06. januar 2015, klokken 23:04

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 18. desember 2014, klokken 10:45
Min S85 som kostet 600k for litt over ett år siden koster nå ca 720k, dog med noen forbedringer da så klart.
Hadde aldri kunnet betale så mye for en bil, så usikker på om jeg i det hele tatt hadde kjøpt en Tesla med dagens priser. Måtte blitt en ribbet S85 i så fall, da S60 er utelukket.

Hvordan får en til dette regnestykket? Jeg har alt ex barneseter på min S85, betalte 598, den "samme" koster nå 694? Jeg kjøpte på gml pris, bestilt sept 2013

Jeg hadde bestilling inne i går på 85D, men fruen begynte å snakke om nøkkelen til ytterdøren plutselig kunne slutte å fungere, så det bli S85 mange år til ser det ut som, det var også avtalen når vi kjøpte.

Tror svært mange TMS eier er som oss som alternativt ville kjøpt en tyskern til 400-500 maks... Salget tror jeg vil gå drastisk ned, det er grenser for hva folk har ønsker å bruke på bil...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hma

Godt å lese at det er flere som ble distrahert i går.
"Sjefen" gav sitt samtykke til oppgradering fra S85 rundt kl 21 i går kveld, men P85D forsvant i skyene en plass mellom krumkakesteking og julegavepakking. ;D

Skal innrømme at jeg tenkte noen mindre pene tanker i morges da jeg oppdaget denne tråden. Var fullstendig klar over at endringen kom og skal nok fortsette å glede meg over min S85 i mange år framover :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Epleskreller

Jeg testet bilen min, den er gått opp fra 561k (inkl. early adopter rabatt) til 681k.. Nå har det kommet litt mere utstyr i tech -pakken i form av elspeil, autopilot etc. Men er ikke langt unna at den har hatt null i verdifall.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

HelectriC

Interessant at folk tror at deres bruktbiler vil bli mer verdt? det er markedet som bestemmer hva en bruktbil er verdt, det vil si det som kjøper en bruktbil og bare fordi nybilene blir dyrere betyr ikke det automatisk at bruktkundene vil betale mer for de biler som er fra 2013-14 fordi 2015 er blitt dyrere.
Lit ønsketenking av de som tror de ikke vil tape noe på å selge en brukt bil fordi de nye er dyrere, prøv å selge på finn så blir det tydelig om det finnes et marked eller ikke for biler som brukt er dyrere enn de var som ny.
Generellt så blir alle biler dyrere etterhvert som nybiler, men bruktprisene går alltid ned.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Bjoris

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:28
Jeg testet bilen min, den er gått opp fra 561k (inkl. early adopter rabatt) til 681k.. Nå har det kommet litt mere utstyr i tech -pakken i form av elspeil, autopilot etc. Men er ikke langt unna at den har hatt null i verdifall.

Forstår ikke disse regnestykkene, dere tar vel ikke med interiørpakken til 28.000?

rakriste

Sitat fra: HelectriC på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:33
Interessant at folk tror at deres bruktbiler vil bli mer verdt? det er markedet som bestemmer hva en bruktbil er verdt, det vil si det som kjøper en bruktbil og bare fordi nybilene blir dyrere betyr ikke det automatisk at bruktkundene vil betale mer for de biler som er fra 2013-14 fordi 2015 er blitt dyrere.
Lit ønsketenking av de som tror de ikke vil tape noe på å selge en brukt bil fordi de nye er dyrere, prøv å selge på finn så blir det tydelig om det finnes et marked eller ikke for biler som brukt er dyrere enn de var som ny.
Generellt så blir alle biler dyrere etterhvert som nybiler, men bruktprisene går alltid ned.

Potensielt så kan man si at den er sunket iforhold til dagens nypris ;)
og jeg har selv tro på at bruktprisene ikke vil synke noe særlig mer med det første heller at de øker noe på finn.no   Jeg skal ikke selge min p85, men slik det nå er så ville jeg nok luftet den for rundt 700k.
markedet bestemmer selvsagt, men nye kunder får selv alternativt velge å kjøpe ny-ny og tape tilsvarende ut av døra ;)          kjøpersmarked som det har vært på tesla siste året ble på nytt styrket noe.

Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Epleskreller

Brukt og nypriser på TMS S85 har vært så nære hverandre at det naturligvis har noe å si for bruktmarkedet at nyprisene stiger. For engen del har jeg en bil med tech, park, luft, lyd, pano, barneseter og metallic som jeg ga 561k for.

På finn starter brukte S85 på 549k.. Tror jeg skulle klart den, ligger bare 14 stk til salgs. For egen del er det uansett ikke aktuelt før til sommeren siden jeg har bedt om levering i august på 85D.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eadie

Sitat fra: bjoris på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:35
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:28

Forstår ikke disse regnestykkene, dere tar vel ikke med interiørpakken til 28.000?

Dette med interiørpakken er litt spesielt.
Jeg har det som het "lyspakke" i min S85 som ble bestilt i sept 2013, levert mars 2014.
Dvs lys i coupe, under armlener, etc. Men ikke utvidet skinnpakke.
Nå er dette slått sammen til en pakke, så det er ikke direkte sammenliknbart.
Husker ikke helt, men mener at Lyspakken var en 5-6000kr den gangen.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

D.O

Det er klart at hvis man har lyst på en bestemt type bil, så vil man vurdere brukt bil når ny bil ikke er mulig pga pris. Og de som skal selge er nok så smarte at de vurderer pris ut fra hva en tilsvarende ny bil koster, da de også trolig skal finansiere en ny bil. Ikke alle rakk å bestille før pris oppgang, og jeg tviler disse nå ønsker å selge sin gamle bil 70 000kr lavere ( som vil tilsi differansen de måtte betale for ny bil før prisoppgangen.) Ergo selv om markedet bestemmer, vil det da bli færre biler på markedet(siden de som har bil ikke får råd til ny) og prisen øke.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjoris

Sitat fra: D.O på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:44
Det er klart at hvis man har lyst på en bestemt type bil, så vil man vurdere brukt bil når ny bil ikke er mulig pga pris. Og de som skal selge er nok så smarte at de vurderer pris ut fra hva en tilsvarende ny bil koster, da de også trolig skal finansiere en ny bil. Ikke alle rakk å bestille før pris oppgang, og jeg tviler disse nå ønsker å selge sin gamle bil 70 000kr lavere ( som vil tilsi differansen de måtte betale for ny bil før prisoppgangen.) Ergo selv om markedet bestemmer, vil det da bli færre biler på markedet(siden de som har bil ikke får råd til ny) og prisen øke.

Selvsagt henger bruktprisene sammen med nyprisene. Alle som selger skal jo kjøpe ny TMS  ;)

D.O

Ser ut som om prisene på Finn er på tur opp allerede. :) Tipper normalen på P85 vil gå fra 650 til 700. Biler som prises billigere vil gå fort til heldige kjøpere i Norge eller utlandet. Om noen føler for å gi bilen bort er jo det selvfølgelig lov.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Teslanewbie

huff min P85D som jeg har i bestilling koster nå plutselig 926 000kr isteden for 838000kr..

Jeg betalte depositum men var usikker på hvis jeg ville ta ut bilen.. ser ut slik at jeg beholder bilen..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mr.Hansen

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:26
huff min P85D som jeg har i bestilling koster nå plutselig 926 000kr isteden for 838000kr..

Jeg betalte depositum men var usikker på hvis jeg ville ta ut bilen.. ser ut slik at jeg beholder bilen..

Hvis du hadde betalt depositumet seneste i går så får du gammel pris. Men nå kan du kansje få mere for din gamle bil.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Teslanewbie

Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:36
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:26

Hvis du hadde betalt depositumet seneste i går så får du gammel pris. Men nå kan du kansje få mere for din gamle bil.

depositum er betalt flere uker siden..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mr.Hansen

Vi mangler stadig den pris økningen som er resultatet at det kommer avgift på bilen.

Så jeg regner med at Model S kommer til å holde seg i pris lenge.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA