Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: FørsteThinken??!!

Startet av Casa, tirsdag 07. april 2009, klokken 20:40

« forrige - neste »

Casa

Hei, Jeg er i ferd med å bytte fra Peugeot 106 til Think 2001 modell. Har vært svært uheldig med 106, og har egentlig veldig dårlig erfaring med elbil. Høye kostnader forbundet med gjentatte feil, mye styr og mas. Hvordan kan man sikre at man ikke kjøper en skikkelig mandagsbil? Ønsker fortsette elbil kjøring til tross for dette :)

I den aktuelle Thinken er det ikke montert webasto varmeapparat, og det har jeg skjønt på andre Thinkeiere at er lurt å ha. Noen tips om hvor man kan få dette montert, og gjerne ca. pris?
Think 2001 Classic. Kjører Drøbak - Oslo, ca 8 mil t/r, lader i Oslo. Har kjørt elbil i 6 år.

Boogie

Det viktigste her er helt klart batteriene. resten kan stort sett repareres uten at det koster "skjorta".
Men da må man være sikre på at batteriene er gode fra starten av.

En test av bilen kan avsløre mye, men er ikke noen garanti.

Forøvrig er det samme batteri i både Think og PSA bilene...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cra

Hei, Casa!

flott å høre at problemene du har hatt ikke har skremt deg fra å kjøre el-bil! :)

Papirer på vannservice er en bra start for å se hvordan batteriene har vært vedlikeholdt. Helst bør vannservice ha vært gjennomført hver 4.000 km eller oftere, ikke hver 5.000 som det står i boka eller når varsellampa kommer på. Ellers finnes det folk som kan teste batteriene for å finne ut status, men det koster jo noen kroner.

Kanskje en avtale med selger om å dele på denne kostnaden, evt at "den som sitter igjen med bilen etterpå" betaler for testen? Husker muttern gjordet det på den måten med NAF-test av vanlig bil for en del år siden. Da ville et godt testresultat medføre en liten kostnad for muttern, siden hun betalte hvis hun kjøpte bilen, mens selger hadde incentiv til at alt skulle være i orden. Godt test = salg av debil og ingen utlegg til NAF-test. Stryk på testen = selger betalte for testen, og salget ble evt. gjennomført når feil var utbedret, eller pris ble diskuter .

Når det gjelder webasto så har jeg ikke det i min. Kjører med apparatet på max 1/3 guff for å holde duggen av siderutene. Kunne selvfølgelig ønske meg webasto så jeg kunne "sitte i T-skjorta", men en god vinterjakke fungerer også bra. Nå blir det riktignok sjelden mer enn -10 her på Sunnmøre, så om du bor et sted det blir kaldere enn dette er webasto kanskje mer ønskelig/nødvendig?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: Casa på tirsdag 17. mars 2009, klokken 23:15
I den aktuelle Thinken er det ikke montert webasto varmeapparat, og det har jeg skjønt på andre Thinkeiere at er lurt å ha. Noen tips om hvor man kan få dette montert, og gjerne ca. pris?

Jeg har også akkurat gått fra P106E til en Am-Think, og var skeptisk til manglende Webasto. Nå er det ikke noe særlig kaldt for tiden, men jeg er overasket over hvor lite dugg det blir på vinduene i fuktig vær selv når jeg ikke bruker varmeapparatet. Passer man på å ikke tråkke inn vann eller snø er som regel en liten gløtt på vinduet nok.

Når det har vært behov har jeg enten satt på litt varme (25%) og vifta på 1 eller 2 på "defrost" på velgeren, eller brukt varmetrådene i noen minutter. Varmetrådene i frontruta er faktisk ganske effektive...

Og er man kledd for å være ute trenger man ikke 20 grader i bilen. Slikt er jeg vant med fra dengangen jeg kjørte Kewet ("Knerten") i -16. Den bilen var såpass glissen at Webastoen kun hadde noen virkning når man stod stille eller at man hadde samme hastighet som medvinden.  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Casa

Takk for svar :) Skulle fortsatt gjerne vite om noen har tips til hvor man kan få innstallert webasto og gjerne en ca. pris på dette. I Oslo området. Orker ikke fryse...
Think 2001 Classic. Kjører Drøbak - Oslo, ca 8 mil t/r, lader i Oslo. Har kjørt elbil i 6 år.

HHF

Har selv vært igjennom en tilsvarende prosess en gang som du kan lese mer om her http://elbil.no/forum/index.php?topic=345.0

Veldig kort oppsummert, koster det deg ca 25.000,- å få dette montert på et fornuftig verksted her i landet. Jeg vet ikke om du synes det er verd det å få litt ekstra lunk i bilen for en slik sum penger, men jeg hoppet av når jeg skjønte det ble så mye. Du kan også lese av tråden der at noen også reiste til DK (Aalborg) for å få det gjort for rundt 10K DKK. Det blir vel omtrent 12K NOK i dag samt at du må reise dit for å få det gjort.

Jeg var ellers inne på G Myhren ved Carl Berner nettopp. De har også Webasto osv til biler - du kan jo ringe dem og høre hva de skal ha for noe slikt. De har også Ebersprächer, så der kan du få totaltbildet ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Jeg mener bestemt at Webasto savner en mest FØR en begynner å bruke Think Classic.

Det var tidligere et "krav" også for at jeg skulle kjøre Think, men da jeg kom over en "billig" bil som selvfølgelig viste seg å ikke bli billig likevel uten Webasto kjøpte jeg den.

Savner ikke at den ikke har Webasto.

Think har komplett sett Webasto til Think, og har nå kjørt 4-5 år uten å monteren det.

Det elektriske varmeapperatet i Think Classic er genialt. Det virker omtrent umiddelbart, og er integrert med bilen timer. ( burde vært videreført til nye Thinken)

Som hkaspenberg sier; kle deg for å være ute, så vil heller ikke du savne Webasto
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Største innvendingen med el-varmeapparatet til Thinken, er at strømtrekket kommer i tillegg til et allerede overbelastet batteri.  Motoren trekker 235 A og når varmeapparatet trekker 30 A blir dette mer enn batteriet liker. Jeg kler meg deretter, for å unngå å bruke varmeapparatet.
Bruk den elektriske varmeruten, eller blås av rutene før du begynner å kjøre. Biltema har også et varmesete som trekker 50 W, og det gjør godt for de edlere deler.
Ved kjøring i lange motbakker bør varmeapparatet slås av.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA