Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prutningsmonn

Startet av teea, mandag 05. januar 2015, klokken 16:06

« forrige - neste »

teea

Jeg har en Think city 2008 modell med zebra batteri. Denne bilen kjøpte jeg i mai i år, den har gått ca 65000km. Jeg visste jeg tok en risiko mtp batterikapasitet og evt andre ting som kan skje med bilen, men jeg tok sjansen.

De siste to mnd har det begynt å lyse på powerlimit noen få ganger. Det har skjedd ved ulike tilfeller, får.eks når bilen har blitt "presset" (kjørt 90km/t, og hatt på varmeapparat ++). Motoren har da enten dødd momentant (noe som er ganske skummelt på motorveien), eller jeg har fått 5-10 min før den stopper. Det er vanskelig å forutse når dette skjer, den kan stoppe ved helt fullt batteri, og deretter ikke stoppe når man har brukt endel strøm.. Den har også begynt å lyse på powerlimit med en gang man har startet bilen ved fullt batteri.

Hadde den på service på Røhne Selmer i dag og dommen ble defekte celler i hovedbatteriet og for lite volt på hovedbatteri. Ble ikke anbefalt å kjøpe nytt batteri da det er for kostbart. Han sa jeg kunne fortsette å kjøre, og at batteriet godt kunne leve 1 år til, men at det var på vei til å dø... Det er grunnen greit for meg at bilen stopper innimellom, hvis man har noen minutter før det dør helt, det som ikke er greit er hvis den stopper plutselig, og man er på motorveien med biler på alle sider :(

Så nå er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre.. Skal jeg selge bilen, eller fortsette å kjøre, og ta sjansen på at det går bra? Jeg er så fornøyd med den, og vi trenger den virkelig til pendling til/fra jobb, så dette er skikkelig trist. Alle andre ting fungerer, den har ny varmekolbe fra 2014 og ny pcu fra 2012.

Takknemlig for tips! :)

BauDemo

One thing you could try is to monitor the voltage of the battery while driving and ease on the accelerator pedal when you see the voltage dipping under a particular value.
You can do this with the nikometer and the value would depend on your battery.
You can read about the nikometer here:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4890.0.html

Or here:
http://www.evmonitor.info/2014/09/economy-bargraph-in-think-ev-monitor.html

Another thing to try is to drive the car only above certain SOC - the internal resistance of the zebra battery increases with lowering the SOC, which in its turn produces lower voltages... So don't drive in low SOC.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA