Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Team Arctic, mandag 05. januar 2015, klokken 14:16

« forrige - neste »

Team Arctic

Jeg skal kjøpe meg en el-bil for å pendle 5.5 mil hver vei. Har mulighet å lade med 220v på jobb. Avstanden er ikke værre enn at man skal klare det med de fleste alternativene som er der, men jeg er også avhengig av en bil som fungerer i temperaturer ned mot 20 kuldegrader.
Mener at det burde være unødvendig å måtte slå av AC etc for å klare denne distansen og så burde bilen  kunne være full ladet i løpet av 7-8 timer.
Dette skal være en bil nr to så jeg vil helst ikke legge alt for mye i den heller. Hva foreslår dere som har fått testet ut elbil livet??
Morten
VW E-UP 2015 mod

emil

Du vil nok få anbefalt omtrent alle bilene på markedet. Alle har sine fordeler/ulemper.

Min anbefaling vil være en 2.gen Leaf, den med varmepumpe. Litt avhengig av hvor i landet du bor vil du i store deler av året kunne kjøre tur/retur uten å måtte lade på jobb. På de kaldeste dagene, og de med 10cm snøslaps vil alle andre enn Tesla kreve lading på jobb. Er lange kalde perioder kan kanskje en 1.gen Leaf med dieselvarmer være en løsning.

Fordelen med Leaf er jo at det er et hav av biler å velge mellom for umiddelbar levering, ulempen er at det er et hav av biler å velge mellom og det kan være vanskelig å orientere seg om hva som er hva og hva som ellers er en grei pris. Leaf har også vært på markedet lenge og det er få overraskelser å eie en sånn.

Hvis du sier litt mer om hvilket prisområde du tenker deg og hvor i landet kan det være lettere å komme med tips.

valvolainen

Nytt eller brukt?
Økonomisk ramme?

Dess dyrere bil dess mer bil for pengene får du.
Nå vet jeg ikke hva du sitter med fra før av bil, men gjengs oppfatning er at når du begynner å bruke elbil blir det veldig fort bil nummer 1.
Hvorfor ikke la det blir en skikkelig bil?
Siden de fleste bilene fungerer bra for deg må du ut og prøvekjøre. Ta med trillingene, e-up, golf, leaf, kia, renault zoe.
Etter en prøvekjøringsrunde er det på tide å sette et tak på pengene. Ta med leveringstid i beregningen, kia er vel 'verstingen' om dagen i leveringstid. Er det september 2015?
Ellers, hvor lang er en fisk? Det er nå så mange elbiler på markedet innenfor ditt segment at man faktisk, til viss grad, kan velge og vrake. en arbeidsdag med lading på 16A er omtrent fullt batteri fra helt tomt på de fleste bilene.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Råde

Stiller meg bak begge her. Men, brukt 2. gen NorgesLeaf er veldig vanskelig å komme unna. Du får akkurat det samme i den som i alle de andre. Alt annet er følelser (og litt ladeteknisk, men det trenger du, med ditt behov, ikke å bry deg om). Leafen mener jeg vil være det mest økonomiske valget. Zoe kanskje på 2. plass hvis du har vrakbil å bytte inn.
e-Golf | X75D

tomrh

Sitat fra: Råde på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:35
Men, brukt 2. gen NorgesLeaf er veldig vanskelig å komme unna.
Stiller meg bak den. Brukt 1. gen funker også (som vi gikk for).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Team Arctic

#5
Takk for tilbakemeldinger.
Har begynt som foreslått å prøve biler. Først ut var E-UP. Startet med full kapasitet ved butikken (110) og kjørte 6 mil. Når jeg var framme hadde jeg ca 30 km igjen på måleren. Kunne sikkert hatt mer igjen hvis jeg hadde kunne kjøre elbil korrekt. Må vel nesten lære seg å kjøre bil på nytt :-)
Bilen var god å kjøre med bra komfort. Fikk ladet den litt lite før retur så etterhvert som det ble mindre på "tanken" så forsvant den ene komfort funksjonen etter den andre.
Neste å teste nå er Zoe og Leaf.
Når det gjelder pristak så har jeg dessverre måtte sette et tak for denne bilen på ca 200.000, for dette blir bil nr 2 (selv om noen av dere sier det fort blir nr 1. Alt for lange avstander her og avhengig av stasjonsvogn og krok).
Jeg får fortsette testingen, men nok en gang. Takk for tilbakemeldingene
Morten
VW E-UP 2015 mod

emil

Prøv alle bilene, bare du kan si hva du liker. For 200k får du mye elbil, men du kan alltid legge på en tusenlapp eller to for å få noe som er litt bedre helt til du står der med Tesla med alt tilgjengelig tilbehør..

tomrh

Kan også være viktig å vurdere hvilken lademulighet du har på jobben. Kan du trekke bare 10A der, får du ikke toppladet en strømtom Leaf på jobb - dette gjelder de kaldeste dagene. Da er trilling og e-Up bedre egnet siden de er mer energiøkonomiske, man får alltid toppladet en trilling på 10A innenfor en arbeidsdag uansett hvor tom den er.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:31
Kan også være viktig å vurdere hvilken lademulighet du har på jobben. Kan du trekke bare 10A der, får du ikke toppladet en strømtom Leaf på jobb - dette gjelder de kaldeste dagene. Da er trilling og e-Up bedre egnet siden de er mer energiøkonomiske, man får alltid toppladet en trilling på 10A innenfor en arbeidsdag uansett hvor tom den er.

Og uansett valg av bil: Ikke baser deg på (semi)hurtiglading uansett om det er AC eller DC de dagene batteriet ikke holder tur/retur. Du kan banne på at akkurat den laderen/stolpen du planlegge å bruke er defekt eller opptatt med lang kø.

Team Arctic

Da var valget tatt. Ble en 2015 E-UP.  :)
Morten
VW E-UP 2015 mod

Råde

Sitat fra: Team Arctic på tirsdag 23. desember 2014, klokken 07:47
Da var valget tatt. Ble en 2015 E-UP.  :)
Gratulerer!

Hva gjorde at du valgte denne og ikke de andre? Jeg legger merke til at du hadde 30 km igjen etter å ha kjørt pendlerstrekningen, og tenker at marginene nok hadde vært større med Zoe. Så, noe annet gjorde at du valgte UP foran Zoe (f.eks). Ikke uenig med deg, men spent på hva som gjorde det for deg.
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: Råde på tirsdag 23. desember 2014, klokken 14:01
Hva gjorde at du valgte denne og ikke de andre? Jeg legger merke til at du hadde 30 km igjen etter å ha kjørt pendlerstrekningen, og tenker at marginene nok hadde vært større med Zoe. Så, noe annet gjorde at du valgte UP foran Zoe (f.eks). Ikke uenig med deg, men spent på hva som gjorde det for deg.

3500 andre eUp! kunder kan ikke ha valgt veldig feil og bilen i seg selv er jo ikke noen dårlig bil...

Ellers vil jeg tro at eUp! er den eneste bortsett fra Leaf som har minimale leveringstider i dag og eneste nybilen som kanskje kan leveres på kort varsel innenfor budsjett.

Jejl

Jeg har fått meg en Renault Kangoo som arbeidsbil. Synes det er merkelig at denne bilen ikke selger bedre enn den gjør. Men det kommer vel av at den tidligere hadde batterileie. Den fås både som 2- og 5- seter. Vår bil kom på 149.000,- (helt ny, men den hadde stått på lageret til Renault en stund) og da var det inkl vinterpakke (dieselvarmer, varme i setene og forvarming), navigasjon, radio/cd, ryggesensorer, ektra vinduer, skyvedør  ++. Å ha dieselvarmer er veldig kjekt og gjør at rekkevidden blir nesten like lang vinterstid. Er oppgitt til 17 mil rekkevidde, og 11-13 mil er realistisk å få til på vinteren hvis farten holdes under 70-80km/t. Det er 5 år garanti på bil og batteriet ( dekker under 75% restkapasitet).

K S

Sitat fra: Råde på tirsdag 23. desember 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Team Arctic på tirsdag 23. desember 2014, klokken 07:47
Da var valget tatt. Ble en 2015 E-UP.  :)
Gratulerer!

Hva gjorde at du valgte denne og ikke de andre? Jeg legger merke til at du hadde 30 km igjen etter å ha kjørt pendlerstrekningen, og tenker at marginene nok hadde vært større med Zoe. Så, noe annet gjorde at du valgte UP foran Zoe (f.eks). Ikke uenig med deg, men spent på hva som gjorde det for deg.

Enig. Har prøvekjørt Up før e-Up kom, og den var grei den, men for elbil er det tre ting som er viktige: rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde. Og den er mye bedre for Zoe. Bilen vår innfrir, men jeg hadde valgt den på enda lengre turer hvis det hadde vært ladestasjoner/eller rekkevidde hadde vært enda litt lenger.....

Har ellers kun gode erfaringer med VW, for meg har VW praktisk talt vært feilfrie biler, samme har forhandleren, Gumpen Lyngdal.....

Team Arctic

Takk for gratulasjoner.
Etter å ha prøvekjørt Zoe også fant jeg ut at distansen utgjorde ikke store forskjellen for meg (uerfaren elbil sjåfør). Hadde 5 km mer på Zoe.
Når jeg da fikk en bil som var betydelig mye rimeligere (fikk kjøpe demobilen til forhandleren) så hadde dette mye å si.
I tillegg trivdes jeg bedre i UP'en.
Ble til slutt et enkelt valg. Er i 97% av turene bare jeg som skal være i bilen så plass var aldri et tema. Det har jeg en annen bil til.
Morten
VW E-UP 2015 mod

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA