Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikkerhet og komfort i Kewet'en eller Buddyen

Startet av ravn, tirsdag 07. april 2009, klokken 19:47

« forrige - neste »

ravn



http://www.aerorider.dk

Noen som har vært borti?
Ser du kan få den begrenset til "sykkelfart" så da er den kanskje lov i norge også?
Dog er den typegodkjent vil den vel kunne gå under samme regler som reva/buddy?


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

GoElectric

#1
Kjøretøyet du er snakker om (Airorider) er en Velomobil eller populært kalt liggesykkel. Disse syklene er bla. meget populære i Nederland, men ikke så vanlige her i landet. Kanskje bare 4 eiere av velomobil i Norge; og de har en egen hjemmeside: www.velomobil.no.

Det finnes mange ulike typer liggesykler, med og uten karosseri/skall. Jeg vurdere selv også å kjøpe meg en velomobil. Jeg selv har sett på GoOne3, men Aerorider ser minst like bra ut.

Velomobiler kan bygges om til en el-sykkel slik at du får elektrisk-assistanse i motbakkene. På flatmark vil en Velomobil med skall, lett komme opp i en fart på 50/60km/t pga redusert luftmotstand sammenlignet med en vanlig sykkel! Poenget med en Velombil må jo være at man skal få litt mosjon også!?

Ettersom Velomobilen i utgangspunktet er en sykkel (selv med elektrisk-assistanse er den fortsatt en sykkel så lenge motoren har maks kontinuerlig effekt på 250W og gir assistanse bare når man trår) burde denne gå som en vanlig sykkel uten behov for registrering og kan ferdes alle steder hvor en vanlig sykkel kan ferdes. Men dette MÅ sjekkes opp med veimyndighetene/politiet før man går til anskaffelse av en sådan doning!

i-Miev 2010

ravn

Nja.
Den er nå registrert i Danmark som "knallert", toppfart på 45 km/t.
Men de skriver at de kan begrense den til 25 km/t for at den skal gå som velomobil.
Litt skeptisk til å kjøre en slik på veien merker jeg :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

GoElectric

Poenget med en velomobil er jo nettopp at du IKKE trenger bruke den på bilvei. Ettersom den er en sykkel, kan den etter det jeg kan forstå benyttes på gang- og sykkelstier.
i-Miev 2010

PerBear

Jeg anbefaler å diskutere med norske eiere av velomobiler (www.velomobil.no) angående bruksområder og bruk på sykkelsti. De har antagelig blandet erfaring  :o

Jeg lurer selv på å kjøpe et Alleweder byggesett. Da får du en ferdig velomobil som veier 31 kg uten motor og batteri. Alleweder er relativt enkel å bygge om til eldrift selv men da blir vekten rett i underkant av 40kg som er foreslått grense for lovlig elsykkel (EPAC) ihht EN 15194 - den kommende europeiske EPAC standard.  men da er maks fart med elmotor 27,5 km/t (25 km/t + 10%).

Aerorider Concept veier 59 kg med motor og batteri og kan gå i inntil 45 km/t.  Men den tror jeg ikke lenger produseres. Derimot ser det ut til at Aerorider Sport er tilgjengelig. Dersom den har samme hastighet må den i Norge registreres som moped. Det bør være relativt enkelt å få til siden det opplyses at den er TUV godkjent.

Det hadde vært tøft hvis du anskaffet en slik - ca 1 øre/km i strøm!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

#5
Sitat fra: PerBear på torsdag 19. mars 2009, klokken 16:48
Det hadde vært tøft hvis du anskaffet en slik - ca 1 øre/km i strøm!  ;)

Skal vi forsøke å holde oss til litt mer konkrete verdier. I dette tilfelle Kwh/km.

Kr/ km er en av de mest misbrukte benevnelsene som finnes i Elbilsammenheng, og oppgis gjerne i forbindelse med salg av biler, og som i følge selger bruker langt mindre strøm enn alle andre helt like biler. Ofte bruker slike biler under 1 kr / mil i strøm, og trenger ikke service.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Enig med deg her elektrolux, men husk rett benevnelse: kWh/km  :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

Sitat fra: elektrolux på fredag 20. mars 2009, klokken 06:16
Skal vi forsøke å holde oss til litt mer konkrete verdier. I dette tilfelle kWh/km.

Beklager. Det må være min iver etter å "pushe" elsykkel som har tatt litt overhånd  :-[

Det jeg burde skrevet var at en vanlig elsykkel bruker ca 10Wh/km, altså 100 km på 1 kWh.

Mvh Per

PS: Elsykler bruker 4-15 wh/km fra reelle data. De laveste er med liggesykkel, de høyeste er fra elsykler med motorer vesentlig kraftigere enn 250W som er maks for lovlig elsykkel i Norge. Til sammenligning bruker en 2008 modell Toyota Prius 155-210 Wh/km avhengig av målemetode. Den krever altså ca 16 ganger så mye energi som en elsykkel for å frakte en person  :o
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Sitat fra: bosonic på fredag 20. mars 2009, klokken 08:42
Enig med deg her elektrolux, men husk rett benevnelse: kWh/km  :)

Rettet nå. Takk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Å pushe elsyklkel er helt riktig. Å bruke energy nok til å skyve et tonn med metal og gummi bare til å transportere et menneske er noe tull i det fleste tilfeller.

Det er litt rart at elsykkel ikke er mer populær i dette berg og dal av et land. Jeg selv kunne ta sykkel til byen 7km avstand men det er noen forferdlige bakker å bestige og man er helt svett når man kommer fram. Jeg bør ta den sjøveien med el-pedalo-sykkel. Det er i alle fall vannrett :P
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA